Hengerdilemma

Personlig tror jeg ikke det er store forskjellen på en 3S og en 4P hvis man først går for torsjonsakslinger. Virkelig Rolls Royce for meg er Tredal henger som har spiralfjærer og er helt utrolig god å dra.
Av de kjente kvalitetshengerene som man kan kjøpe ser jeg ingenting som gjør at 3S hevder deg desto mer. Prismessig kan man kjøpe seg en skaphenger til samme prisen som en 3S med kapell.
 
En boggi henger fra 3s er en boggi henger, en "boggi" henger fra de fleste andre er en 2 akslet henger med to akslinger som går uavhengig av hverandre. Det er en av fordelene.
 
Sparker liv i denne igjen : Er det noen som har kjørt 4P inline (hjul under) og 4P med hjul utenpå? Min far mener utenpå bør bli mer stabil men den Gaupen hengeren jeg hadde med hjul utenpå (B1335) som var 185cm bred var litt vel brei på veien med hjula på siden. Det blei litt til at jeg måtte stille speilene for å se at ikke hjula kom for nært veikanten.
Lastehøyden på 4P ser ut for - med ett enkelt øyekast - å være den samme, men man får da naturlig vis hjulbuen inn i hengeren - som man igjen må "humpe over" med scooteren.

Har noen erfaring med begge så er det supert om noen tar seg tid å nøyanserer for og i mot ;)
 
Sparker liv i denne igjen : Er det noen som har kjørt 4P inline (hjul under) og 4P med hjul utenpå? Min far mener utenpå bør bli mer stabil men den Gaupen hengeren jeg hadde med hjul utenpå (B1335) som var 185cm bred var litt vel brei på veien med hjula på siden. Det blei litt til at jeg måtte stille speilene for å se at ikke hjula kom for nært veikanten.
Lastehøyden på 4P ser ut for - med ett enkelt øyekast - å være den samme, men man får da naturlig vis hjulbuen inn i hengeren - som man igjen må "humpe over" med scooteren.

Har noen erfaring med begge så er det supert om noen tar seg tid å nøyanserer for og i mot ;)
Har selv en 4p inline henger, som er 185brei og den er helt fantastisk å ha etter bilen, rolig og stabil henger som fungerer helt fint for både 1 og 2 scootre uten noe problem
 
Ja har eid begge deler. Innline er mere behagelig og dra da den ikke stikker så mye utfor bilen. Det er ikke store humper inne i kassa. Eneste er om man skal frakte noe som er så stort at det tar hele kassa. Så er flat bunn gull
 
Har selv en 4p inline henger, som er 185brei og den er helt fantastisk å ha etter bilen, rolig og stabil henger som fungerer helt fint for både 1 og 2 scootre uten noe problem

Har selv tenkt at det kanskje blir samme sporbredde som bilen med Inline, og det er vel en fordel? Er det plagsomt å kjøre over den innvendige hjulsiden når du kjører inn? I mitt tilfelle vil en stå rett vei, den andre scooteren må rygges inn og er litt sjepisk med den korte baklemmen....
 
Har selv tenkt at det kanskje blir samme sporbredde som bilen med Inline, og det er vel en fordel? Er det plagsomt å kjøre over den innvendige hjulsiden når du kjører inn? I mitt tilfelle vil en stå rett vei, den andre scooteren må rygges inn og er litt sjepisk med den korte baklemmen....
Ingen problem med "hjulkassa" når du kjører på scootern, ja du får samme hjul bredde som bilen og det gjør alt så mye bedre
 
Karer-Lars og T-Trim: så litt på hengere i dag, er virkelig hjulbuen til inline hengeren i plast? Hvordan holder dette, tåler det at dere fyker over med styrestålet eller må dere lure scooteren inn og trekke den inn selv til siden ?
 
Karer-Lars og T-Trim: så litt på hengere i dag, er virkelig hjulbuen til inline hengeren i plast? Hvordan holder dette, tåler det at dere fyker over med styrestålet eller må dere lure scooteren inn og trekke den inn selv til siden ?
Ja det er i plast, og du trenger ikke å kjøre over dem med scootern om du bare orker å løfte litt på den, da tenker jeg spesielt på når du skal ha 2 scootre på hengeren
 
Bukket meg ei stålplate å la over og fester. Funket uten problem den tiden jeg hadde min
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Ja det er i plast, og du trenger ikke å kjøre over dem med scootern om du bare orker å løfte litt på den, da tenker jeg spesielt på når du skal ha 2 scootre på hengeren
Litt av poenget er å kunne ha med 2 scootere på denne hengeren. Regner med at en må stå med ræva inn og en med snuten-får du rygget ræva helt inn i fronten eller vil skiene butte i hjulbua? Det er snakk om en Doo-Grand Touring på ca 3.2m
 
Må ha scootrene vær sin vei ja. Inga problem å ha 2 stk scootre på 3.2m inne i hengeren, hjulbuene har ikke vært et hinder hoss meg, kan ikke huske at skiene kommer frem til hjulbuene heller, uansett hvordan vei scooteren står.
 
Trenger ikke kjøre over hjulbuene, jeg pleide å styre rundt dem før jeg monterte glideskinner.
 
Er vel laget av en plasttype som tåler styrestål dagen lang regner jeg med? PE eller PP plast feks.
 
På fogelsta hengerne er det lagt plast på den innvendige stålskjermen, plasten tåler å bli kjørt på inga problem. Til 70000 ville jeg kjøpt Forgelsta 450 inline da blir det sinsykt god plass til 2 skutrer:)
 
Sist redigert:
På fogelsta hengerne er det lagt plast på den innvendige stålskjermen, plasten tåler å bli kjørt på inga problem. Til 70000 ville jeg kjøpt Forgelsta 450 inline da blir det sinsykt god plass til 2 skutrer:)
Finnes ikke Fogelstad i mitt område, kun 4P, Tysse,Gaupen og BK. JJ Trailer osv hadde jo vært superb men lokaliseringen av den karen som selger dem gjør det jo helt uaktuellt så av de jeg har tilgjengelig er jeg litt på 4P. Leste til øyet var stort og vått på Svensk scooter forum og det er jo mange meninger om det meste, men hadde jeg funnet en skaphenger så hadde vel det vært det beste. Men problemet der er at de fleste "normale" er alt for små og de som er 4m + lang koster jo alt for mye penger.
Til mitt bruk får en 4P duge, jeg skal ikke kjøre masse mil på grusvei eller slikt, det er asfalt 99% av der jeg ferdes og selv om det er ett telehiv eller så, ja så tipper jeg at jeg skal stå han av ;)
 
Trenger ikke kjøre over hjulbuene, jeg pleide å styre rundt dem før jeg monterte glideskinner.
Hvordan monterer man glideskinner hvis man skal ha 2 scootere og tanken er å kjøre rundt hjul buene? Legger du glideskinner over hjulbuene som er av plast ?
 
Hvordan monterer man glideskinner hvis man skal ha 2 scootere og tanken er å kjøre rundt hjul buene? Legger du glideskinner over hjulbuene som er av plast ?
Mulig at det jeg skrev kunne misforståes, det jeg skulle frem til var at, før jeg monterte glideskinner så svingte jeg bare skiene inn til siden når jeg hadde passert hjulbuen. Nå som glideskinnene er der så må jeg løfte scooteren ut til siden, men har ingen problem med det. Når det gjelder di hjulbuene, så er jeg ikke sikker på hvor sterk di er på di nye 4P hengerne, men på di litt eldre (2010) så synes jeg at di plast hjulbuene er litt svake, di gir etter når man står på dem (nå veier jeg da over 100 kg) så jeg vil nåkk tro at den bør tåle en scooter ski over i fart, men jeg har ikke prøvd. Tilbake til scooter nr.2 som må rygges på, det er litt bratt vinkel viss man ikke har vippforlenger, men det går med litt tillfart.
 
Sånn har vi gjort det i vår 4p 445, så er ikke nødvendig å kjøre over hjulbuene:) Du trenger bare å løfte/dra bakenden på scootern litt til siden, før neste scooter rygger inn.
received_10154337966678616.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Skjønte hva du mente AC M8 Tom i første post, men blei usikker på om du la en rett bane med plast på innsiden av hjulbuen, for så å løfte nesen inn mot sidekarmen? Må jo bli litt tungvindt..

Har sett bilder en eller annen plass hvor glideskinnene gikk langs med sidekarmen, så over hjulbuen og ned på gulvet igjen. En slik installasjon krever altså no metall branketter for å hindre at hjulbuen evt sprekker?

Takker for bildet Sussmh, føler du at du får brukt bredden på hengeren med det oppsettet? Du må vel løfte ræva på maskinen inn mot hjulbuen hver gang du parkerer, hvis ikke utnytter man vel ikke plassen så godt :(

Er virkelig forskjellen så stor på inline hjul kontra utvendig at det er verdt all leamikken man må igjennom innvendig for å få parkert 2 scootere? Kan vel ikke være stor forskjell på bensinforbruk, eller tar jeg feil?
 
Høres mest ut som at du bare ser det negative med en inline henger, det koster deg jo ikke mange kalorier og løfte scootern til sides, både jeg og @AC M8 Tom og noen kompiser bruker jo bare 10min ca på og laste på 2scootre på hengerene både med og uten kåpe, konklusjon er å la være å kjøre over hjulbuene og heller bruke litt muskler for å få plassert scooterne riktig på hengeren
 
Kan vel si det sånn at løfting blir det uansett i en henger med 185cm bredde, for når scooter nr.2 skal inn så må bakenden på scooter nr.1 være løftet ut til siden for at nr.2 skal komme seg helt inn i hengeren, så di ekstra kaloriene med å løfte fronten til siden i tillegg, koster mindre enn å kjøpe en annen henger.
 
Ja, syns jeg får det. Vi har nå to rmk assault i hengern, å enda kan jeg gå i mellom uten no problem:) Tidligere hadde vi å to pro rmk + en snowsnake slede i hengern, det var heller ikke noe problem. Som det blir nevnt flerer stede her å så koster det mindre å flytte litt på scootern, enn å måtte kjøpe en større hengre:)
 
Takker for alle de gode svarene. Det er kjekt med noen som har erfaring så da er der vel bare å se etter inline :)
Siste spørsmål:
Hva er løsningen når det er kommet snø og man ikke klarer å løfte lokket? Er vel ikke bare lett å koste over taket og det blir kanskje fort bulker?
Og sist, er de noen vits å sette en varmevifte/ovn for evt tine bort snøen som evt er på scootern? Vil man klare å tørke opp eller gjør man ting værre?

Må kjøre i saltlake så spyling av doningen vil vel fryse ned alt :)
 
Synes ikke det er noe problem å måkke av lokket, bruker en plast skuffe til å dytte av snøen med. Har ikke noen bulker i taket enda. Vil anbefale å ha lufting på kapellet, for da slippes dampen ut av henger, og man slipper unna så nye kondens på innsiden. Da vil jeg også tro at det kan benyttes en varmluft vifte til og tine med, har ikke prøvd selv, så vet ikke hvordan utfallet blir, men kan vel hende at det funker om det ikke er alt for kaldt ut:) Man kan bruke ventiler som kan åpnes og lukkes, slik at du kan stenge litt når viften er i bruk inni, for å holde varmen.
 
Takker AC Tom.

Blir det henger får jeg ta en titt på slike ventiler. Har aldri vært borti slike men en eller annen campingvog/bil selger har vel slikt.

Ang varmovn så var jeg litt bekymret for at man gjorde ting værre med at evt vann på platen/gulvet som er bombardert med skruer for slike "glides"...

Får se hva dagen bringer og så får jeg oppdatere her skulle det ende med ny henger :)
 
Ang superglides osv:
Så en som solgte hengeren sin på Finn som hadde dekt hele hengern med noe som så ut som plast "ruter" i forskjellige farger. Så jo helt alright ut og med tanke på diskusjonen hjulbuer osv så ville det jo vært genialt å funnet noe slikt som man kunne lagt på gulvet. Da kjører man hvor man vil og ett litte napp i front/bak blir jo helt problemfritt.

Noen som vet om noe slikt? Kan tenke meg barneroms fliser i plast, veranda ett eller annet i plast osv.