Hengerdilemma

Takker AC Tom.

Blir det henger får jeg ta en titt på slike ventiler. Har aldri vært borti slike men en eller annen campingvog/bil selger har vel slikt.

Ang varmovn så var jeg litt bekymret for at man gjorde ting værre med at evt vann på platen/gulvet som er bombardert med skruer for slike "glides"...

Får se hva dagen bringer og så får jeg oppdatere her skulle det ende med ny henger :)
Biltema selger noen typer ventiler, og dem har ventiler som kan lukkes;)
Jeg bruker ikke ovn og slikt, men når jeg parkerer hengeren så tipper jeg den slik at vannet renner ut bakluken, har ikke antydning til råte i skruehullene til glideskinnene.
 
Di fra jula tror jeg fungerer dårlig på scooter, har slike som jeg bruker utenfor campingvognen, og di er veldig myk.
Står å ser på dem nå og de virker da temmelig harde, her i butikken. Glattere blir dem vel i -10 men spørsmålet er om dem tåler det og sprekker ....
 
Da blei det en 445TXI som står i oppkjørselen.
Merket det fra første minutt at jeg var veldig glad for at det ikke blei noen hjul på utsiden når man skulle kjøre igjennom byen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Har plast fliser fra garasjegulv.no i min 445txi å d er å anbefale på d sterkeste, betalte 2800,- for hele hengern pluss en 7-8 fliser i reserve vist noen sku gå sunn. Virker utrulig slitesterk å bra. Skal du ha skinner for 2 skutra så e du oppi samme pris som fliser å da får du dekt hele hengern å d blir slett å fint.
 
  • Liker
Reaksjoner: Newton og LarsK
Gjorde ett forsøk i kveld med Caliber produkter og det syntes jeg mildt sakt funket veldig dårlig med inline. Nesten uansett hvordan jeg la dette blei det mildt sagt - ikke bra. Så sitter å klør meg i hodet for å finne ut en løsning som kan funke med 2 scootere. Med en eller annen type flis ala det St1ersen linker til vil nok være en langt bedre løsning, så lenge man får friksjon nok med beltet når man skal inn/ut.
Ikke minst beskytter man hele gulvet for både sommer og vinterbruk og så ser det jo ikke ut som ett dass som Caliber produktene gjør. Men nå har man jo handlet og det er vel no way back.

I denne sammenheng vil nok en med hjula utenpå være mye bedre hvor man bare kan kjøre rett inn and thats it.
 
Har selv en 4p 445 outline. Fadern har inline. Ikke noe merkbar forskjell på kjøre egenskaper, bortsett fra selvfølgelig at hjulbuene stikker en den utenfor. Synes uansett det kompanserer, da flatt gulv er gull om du skal bruke den til bygg, store ting osv. Ser etter min mening også mye bedre ut
IMG_5616.JPG
 

Vedlegg

  • IMG_3106.JPG
    IMG_3106.JPG
    282,6 KB · Sett: 177
  • IMG_3107.JPG
    IMG_3107.JPG
    281,2 KB · Sett: 170
  • Liker
Reaksjoner: TRS
Har selv en 4p 445 outline. Fadern har inline. Ikke noe merkbar forskjell på kjøre egenskaper, bortsett fra selvfølgelig at hjulbuene stikker en den utenfor. Synes uansett det kompanserer, da flatt gulv er gull om du skal bruke den til bygg, store ting osv. Ser etter min mening også mye bedre utVis vedlegget 64433

Er enig med tanke på at jeg syntes den ser bedre ut enn inline, det var tanken min å når jeg så begge ved siden av hverandre. Når det gjelder forskjell på egenskaper så er det sikkert riktig MEN, jeg syntes det var stor forskjell på det å faktisk kjøre med inline i forhold til den "outline" jeg hadde sist.

Med en bredde på nesten 2.5m (min gamle Gaupen) så måtte jeg tenke på hvor jeg lå med bilen i svingene. Jeg tok meg selv flere ganger i å ligge i "normal" avstand i forhold midtlinjen med bilen, for så å se (så vidt) i speilet at henger hjulene var farlig nært senter. Det samme i høyre svinger hvor hjulene flere ganger var på hvitstripa. Det gjorde meg faktisk en smule nervøs på de litt smalere veiene.

Når det gjelder frakting av andre ting enn scooter så tror jeg det skal mye til før jeg ikke får det med meg.

Tror løsningen min blir å få seg ett beslag over hjulbuen på den ene siden hvor man vil kjøre med nesen inn, så er alt annet som om hengeren var "outline". Skal sove litt på den siste der ;)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TheNorthDevil
Etter første tur for 2 uker siden på 25mil med hengeren må jeg si at jeg er veldig fornøyd, ikke minst med hjulene under hengeren. Etter en tidlig start på morgenen med mye snø på veien så "reddet" nok hengeren meg litt når jeg møtte en trailer og måtte legge meg langt ut mot rekkverket.... Hadde hjulene vært utenpå ville de nok havnet i "dypsnøen" og dratt seg inn der, det var like før jeg havnet i ulykka med bilen.
Så all fornuft tilsier at inline er best å kjøre med og Caliber duppedittene blei etter hvert montert og fungerer utmerket i den layouten som er nå. Har enda ikke kjørt med 2 maskiner inne men da er det en forutsetning å løfte på begge maskinene så det tåler man.
Ang torsjon og humpet vei så kjørte jeg på nytt 24-25mil i dag og kom over noen telehiv i veien. Det nappet litt i bilen men hengeren lå etter det jeg kunne se stabilt på veien - ingen sprettball feeling der (dette var med scooter og 3x Jerry kanner).

Noe jeg dog ikke liker er den minimale baklemmen. Med hengeren i full tipp blir fortsatt vinkelen på baklemmen ganske bratt når du skal kjør i. Her syntes jeg det burde vært en annen løsning, ikke minst når Svenskene har brukt disse hengerene til scooter i så mange år.

En annen sak som folk burde tenke på, som jeg selv først fikk "nyss i " når jeg nylig leste ett scooterblad fra søte bror: Kapellet er vist blytungt og det har visnok skjedd stygge ulykker hvor demperne har kollapset. Det står faktisk ett klistremerke som sier at man skal passe på når temperaturene er ned mot -10´C. I den sammenheng er det vist ett svenskt firma som driver å utvikler en sikkerhetslås som skal monteres i tillegg til gass demperne som skal kunne redde deg hvis noe skjer. Dette var en aldri så liten overraskelse og må vel si at jeg ikke er helt bekvem når jeg står med overkroppen bøyd inn helt innerst i "saksa" på hengeren for å surre fast scooteren i forstillingen. Superclamps er bestilt så da får man evt bare en diger kul i hodet hvis man ikke har hjelmen på.

Ride On :)
 
Kolles dekktrykk kjører folk med? Bruker selv 1,8bar med 2 maskiner i hengerren. Kapell sikring er standard på fogelsta så kan sikkert kjøpes løst... ¨Forstår ikke koffer folk må løfte skuteren pga. innvendig hjulbue er de så store? Jeg kjører bare rett over.
 
Kolles dekktrykk kjører folk med? Bruker selv 1,8bar med 2 maskiner i hengerren. Kapell sikring er standard på fogelsta så kan sikkert kjøpes løst... ¨Forstår ikke koffer folk må løfte skuteren pga. innvendig hjulbue er de så store? Jeg kjører bare rett over.

Har ikke sjekka trykket men skal gjøres i morgen.
Ang sikring så ja - det er en liten U profil som du vipper inn i gassdemperen men denne holder i følge den artikkelen jeg leste, ikke i det hele tatt. Kan sjekke opp hvilket blad dette var hvis folk er interessert.
Jeg vil primært kjøre med egen maskin i hengeren og har med maskin nr2 kun av og til. Jeg gidder derfor ikke å legge opp til å kjøre over hjulbuen, bare for å gjøre det. Endrer dette bruksmønsteret seg så vil jeg nok revurdere.
 
Bare for å pirke men det er ikke "gassdempere" på de men gassfjærer.
 
Nå vet ikke jeg hvordan reglene er her for evt å legge ut fra blader, men jeg vil anbefale folk som er interessert å bruke de 85kr og kjøpe bladet. Som jeg håper kommer fram her, nei - den lille "U profilen" som står på hengerne er vist ikke nok til å redde livet ditt, selv om det er montert. Dette var nytt for meg og fikk meg til å tenke meg om. Om det er gass dempere, fjærer eller hva man kaller dette er for meg ikke så nøye, poenget er at vi skal være sikre mot ulykker. Hadde min 3årige sønn springende rundt scootern når den var der inne og da blei han kjapt kommandert ut !

Be safe !
FullSizeRender.jpg
IMG_0694.JPG
IMG_0695.JPG
IMG_0696.JPG
IMG_0697.JPG
IMG_0698.JPG
 
Sitter å funderer på å montere en eller annen form for varme i hengeren. Noen som har erfaring med å montere en eller annen form for varme? Alternativet er å kjøpe en ekstern dieselvarmer, bikke ned baklemmen og fyre på med 20KW for å defroste alt av scooter og henger. Ser dog ikke for meg at denne løsningen er brannsikker da tuten av varmern må stå i åpningen på baklemmen, noe som sikkert blir skummelt og kan ta fyr eller noe??

Anyone?
 
En del som driver med racing monterer en Weber/Eberspracher luftvarmer i JJ Trailer, Eurowagon osv. Det trenger jo bare selve luftvarmeren, en tank(jeg hadde valgt bensinvarianten), styringen enten fjernkontroll(kanskje unødvendig dyrt?) eller manuell av/på med ur og et batteri. Sistnevnte er vel ikke et absolutt must men en slik bensinvarmer drar ca 100w ved oppstart og er nok litt i overkant å dra via hengerkontakten, da er det lettere med et eget lite bilbatteri og heller lade det via bilen. Bensinvarianten bruker nok adskillig kortere tid på å starte opp og bruker dermed mindre strøm.
Har ikke sett dette i drift men kan ikke tenke meg at dette er noe hokkus pokkus. Handler jeg meg en JJ trailer hadde noe slikt blitt vurdert rimelig kjapt.
 
En del som driver med racing monterer en Weber/Eberspracher luftvarmer i JJ Trailer, Eurowagon osv. Det trenger jo bare selve luftvarmeren, en tank(jeg hadde valgt bensinvarianten), styringen enten fjernkontroll(kanskje unødvendig dyrt?) eller manuell av/på med ur og et batteri. Sistnevnte er vel ikke et absolutt must men en slik bensinvarmer drar ca 100w ved oppstart og er nok litt i overkant å dra via hengerkontakten, da er det lettere med et eget lite bilbatteri og heller lade det via bilen. Bensinvarianten bruker nok adskillig kortere tid på å starte opp og bruker dermed mindre strøm.
Har ikke sett dette i drift men kan ikke tenke meg at dette er noe hokkus pokkus. Handler jeg meg en JJ trailer hadde noe slikt blitt vurdert rimelig kjapt.
4P hengerne er jo en uisolert blikkboks i forhold til JJ trailer så er usikker på om det ikke må kraftigere lut til for å få varmet opp stasen. På en JJ så er jo veggene tykke og isolert så der vil man nok klare seg med lavere effekt enn på 4P. Får spørre Mr.Google litt :)
 
Så en annonse på face fra en som laget dieselvarmer i aluboks tiltenkt bruk i fortelt på campingvogn. Mulig det kunne vært noe?
 
Evt fått tak på en primus eller alde fra vraket vogn?
 
4P hengerne er jo en uisolert blikkboks i forhold til JJ trailer så er usikker på om det ikke må kraftigere lut til for å få varmet opp stasen. På en JJ så er jo veggene tykke og isolert så der vil man nok klare seg med lavere effekt enn på 4P. Får spørre Mr.Google litt :)
Får kjøpe en gammel Jøtul nr 1 og fyre med ved :biggrin:
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n
Har også kjøpt meg en BK 1336 2t som er 360x185 og med glassfiber kapell. Og har også lurt på det med og få den oppvarmet av og til for å tine skuter og plate. Har tilgang til strøm der jeg parkerer, så trenger ingen selvstendig brenner, men kun en elektrisk.

Men har noen spørsmål jeg funderer på.

Vil fks en kupevarmer til bil vere nok? Eller må en opp på byggevarmer eller lignende?

Hva trengs av lufting når den varmes, må en borre og sette inn ventiler, må bakluka vere nede, eller kan den bare stå tett?
 
Vil tro at en Defa på 1900 W vil kunne tine helt ok inni en henger så fremt det ikke er -25 ute. Ventiler er nok ikke dumt å montere, men det vil jo være greit at man får vannet ut av hengeren også, så er kanskje lurt å sveive opp tippen litt så det kan renne ut bak.
 
Vår BK på jobb er ikke så tett rundt bakluka at man må ha den nede for at vannet skal kunne renne ut. Men går jo selvfølgelig fortere da.
 
Har også kjøpt meg en BK 1336 2t som er 360x185 og med glassfiber kapell. Og har også lurt på det med og få den oppvarmet av og til for å tine skuter og plate. Har tilgang til strøm der jeg parkerer, så trenger ingen selvstendig brenner, men kun en elektrisk.

Men har noen spørsmål jeg funderer på.

Vil fks en kupevarmer til bil vere nok? Eller må en opp på byggevarmer eller lignende?

Hva trengs av lufting når den varmes, må en borre og sette inn ventiler, må bakluka vere nede, eller kan den bare stå tett?

Det går fint å defroste selve scooteren og antakelig "gulvet" Tas. På min henger som er 4.45m så bikket jeg den opp i front og satte inn en 2000W "Byggtørke"/varmovn fra Biltema og det funket OK. Det som jeg dog måtte gjøre for å få noe fart på sakene var å legge igjen baklemmen og lure ledningen inn via pakningene. Med baklem nede så gikk det sakte men har man god tid og føler det er greit å fyre for kråka så går sikkert også det.

Problemet er hvis det legger seg is eller snø på kapellet og da vil jeg smelte det slik at man kan løfte kapellet på en sikker måte uten å være bodybuilder. Til slikt trenger man nok en diesel varmer men er da som nevnt usikker på om scooter og resten har godt av det.

Driver nå å sjekker opp muligheten for å få custom lagd en bakluke hvis man er stuck en eller annen plass slik at man kan kjøre inn selv om det ligger mye snø på kapellet.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Varmevifte-2000-W230-V-2000034997/

EDIT: Ang lufting så åpnet jeg baklemmen når alt var tinet opp og slapp ut det vannet som evt ikke hadde lurt seg ut. Som nevnt - med baklem nede så tok det lengre tid da kald luft trakk inn. Med en 20Kw dieselvarmer så er det nok bare å peise på med bakluken nede og la det stå til. Trur dog det på generell basis kan være lurt å sette inn en ventil i front (f.eks venstre side) og så en bak (f.eks høyre side) så får man utlufting når man kjører slik at fukt fra maskinen ikke blir lukket inne i hengeren når man er ferdig for dagen. I min henger er det nå litt rim og frosne vanndråper i "taket" på kapellet.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang