Hengerdilemma

Hjulene på utsiden synes jeg personlig er en fordel av flere grunner: Lavere lastehøyde, lavere tyngdepunkt, bedre stabilitet, og den er bedre å rygge med etter min mening da du ser hengeren bedre i speilene på bilen. Forlenget baklem, sammen med glassfibertopp som kan åpnes helt, og bakluke er dette et godt verktøy for frakt av bl.a mindre kjøretøy året rundt. ;)
 

Vedlegg

  • BK.PNG
    BK.PNG
    358,8 KB · Sett: 114
Når jeg får råd så blir det en Eagle 5000 henger på meg.. Kompisen har en sånn å jeg digger den, utrolig kjekt med lys inni hengeren å stor lem bak.. Med superglides på lem å inni hengeren så går innkjøring som en lek..
 
Christian T : Har han kompisen hatt noen problemer med Eagle hengeren og er han fornøyd med hvordan den henger/følger bilen? Har jo bladfjærer og gassdempere så burde jo være alright...

Apex XTX: Har sett på den Sävsjø hengeren med den er for smal for 2 scootere og for kort - 345x168 , med mindre jeg misforstår dimensjonene og det skal være 185 brei...Dog helt alright for en scooter ;)

Godt nytt år folkens.
 
Jeg sjekket 4P sine sider og det virker som om du kanskje tar feil: 4P har samme dimensjon på planet (flaket) uavhengig om du har 445TX eller 445TXI (Inline). Det som skiller er at akslingen er bredere slik at hjulene kommer på utsiden eller ikke. Så i praksis vil du få mindre område inne i hengeren med Inline hengeren da hjulbuen kommer opp og tar plass fra arealet innvendig. Slik jeg skjønner det så slipper man unna 41cm med hjulbuer utvendig når man kjører på vei mens planets bredde er uansett 185cm.
http://www.4pslapet.se/tekniskdata

Skal uansett sjekke opp JJ hengeren :)
Jeg tar nok ikke feil, men det er mulig jeg formulerer meg dårlig.
Kassemålet er som du sier likt. Altså bredden innvendig hvor du laster er lik. Men TOTALbredden er større på en med hjulene på utsiden. Da mener jeg altså utvendig total bredde på tilhengeren. Den er som du selv skriver 41 cm bredere.
Om dette ikke er et problem for deg, så er det jo helt topp med hjulene på utsiden. Du får lavere lastehøyde, å i teorien en noe mer stabil tilhenger. Men om du ønsker å kjøre rundt med en tilhenger som er så bred, så mener jeg du like godt kunne kjøpt en tilhenger som er 241 bred, med hjulene på innsiden. Da ville igjen, tilhengeren vært like bred totalt sett, men med mye mer kvaderatmeter lasteplass. See?
Jeg har som tidligere nevnt ganske mange tilhengere, da vi bruker disse daglig til diverse gjøremål. Har en tilhenger som er 245 bred med 3 akslinger. Å i mange situasjoner savner jeg den lille smale 4P tilhengeren min når jeg kjører med det dråget ;)
Det kommer ann på bruksområde osv selvsagt, og ikke minst hvor du kjører med tilhengeren. Men i mine øyne vil det i de fleste tilfeller aldri være en bakdel med en litt smalere tilhenger, det kan derimot være en stor fordel mange ganger om det er trangt der du ferdes :) Uansett, lykke til med valget av tilhenger! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Apex xtx
Christian T : Har han kompisen hatt noen problemer med Eagle hengeren og er han fornøyd med hvordan den henger/følger bilen? Har jo bladfjærer og gassdempere så burde jo være alright...

Apex XTX: Har sett på den Sävsjø hengeren med den er for smal for 2 scootere og for kort - 345x168 , med mindre jeg misforstår dimensjonene og det skal være 185 brei...Dog helt alright for en scooter ;)

Godt nytt år folkens.
Finnes i 345,365 og 400 lengde.Mener den jeg fikk pris på var 400x185x185. Ble litt dyr....ca 90.000:eek:
 
71900,- For Eagle 5000 hos forhandler her.. Virker som en veldig bra henger å såvidt jeg har forstått så er den god å ha etter bilen..
 
Å gå te sies Apex-da er du i en annen liga enn meg når det gjelder summen penger planlagt for henger....
 
JJ Trailer selges i Lakselv i Porsanger kommune av Bilextra. Jeg har vært maaaange ganger å sett på de og får mer og mer lyst på en sånn. Jeg vil rett og slett ikke ha torsjonsaksler på min neste henger. Det hopper og spretter hele forbanna tiden på dårlige veier. På gode veier spiller det ingen rolle. Jeg har nå en Tysse henger og den er superstabil selv om den bare er 150cm bred(hjulene er under hengeren). Tyngdepunkt blir av akademisk interesse. Den tipper ikke, noe mer forlanger jeg ikke men akslene er så forbanna stive at på dårlige veier. Jeg drar myyyye tilhenger så en ny henger begynner å friste fælt.
Tror jeg må få et tilbud på en JJ Trailer Eagle 5000.
Drømmen er å finne en Webasto luftvarmer som man kan ha inni hengeren slik at man kan henge klærne der til tørk mellom transportetappene.
Av negative brukererfaringer på Eagle skaphengerne så er det at låsfestet til tippet er litt svak. Bruker man støtteføttene bak blir det nok aldri problemer eller at man tipper hengeren og ikke har den låst fast.
 
71900,- For Eagle 5000 hos forhandler her.. Virker som en veldig bra henger å såvidt jeg har forstått så er den god å ha etter bilen..

Vel, da har man nesten 15000kr å rutte med for å ta en tur over til en forhandler og handle en i Finland - for så å kjøre hjem. Veiledende pris er €6295 - ink MVA = ca 56700kr og da har man ikke fått ei krone i rabatt hos en evt forhandler der borte... Typisk norsk må man vel si - hadde prisene vært sammenlignbare så hadde vi nok sett mange flere Eagle hengere her på bjerget...
 
JJ Trailer selges i Lakselv i Porsanger kommune av Bilextra. Jeg har vært maaaange ganger å sett på de og får mer og mer lyst på en sånn. Jeg vil rett og slett ikke ha torsjonsaksler på min neste henger. Det hopper og spretter hele forbanna tiden på dårlige veier. På gode veier spiller det ingen rolle. Jeg har nå en Tysse henger og den er superstabil selv om den bare er 150cm bred(hjulene er under hengeren). Tyngdepunkt blir av akademisk interesse. Den tipper ikke, noe mer forlanger jeg ikke men akslene er så forbanna stive at på dårlige veier. Jeg drar myyyye tilhenger så en ny henger begynner å friste fælt.
Tror jeg må få et tilbud på en JJ Trailer Eagle 5000.
Drømmen er å finne en Webasto luftvarmer som man kan ha inni hengeren slik at man kan henge klærne der til tørk mellom transportetappene.
Av negative brukererfaringer på Eagle skaphengerne så er det at låsfestet til tippet er litt svak. Bruker man støtteføttene bak blir det nok aldri problemer eller at man tipper hengeren og ikke har den låst fast.

Hvis den prisen nevnt tidligere i tråden er fra denne leverandøren så kjører jeg heller over til Finland og handler meg en!
Vet du noe om hvordan dette er mot rust? Det er vel galvanisert firkant rør under og ikke alu? Vet du noe om hengsler, popnagler osv om det er rustfritt eller blir det rust etter første sesong hvor man da må gå igjennom X antal poppnagler for å bytte det med rustfritt?
Porsanger - det er vel nesten som om noen i Oslo skulle handle noe i Italia.... Litt langt opp til Lakselv for de fleste må sies. Er dette den eneste som selger Eagle ?

Edit: Ang dette med varmeanlegg, du må vel da ha en eller annen ventil slik at fukt kommer ut (og inn) ? Regner med at man ikke kan sette inn en DC-AC konverter og slenge på noe som ligner en eller anen "sko varmer" som kjøres på mild varme? Ser disse amerikanerne kjører veldig fancy gassvarmere med dertil flasker utenpå hengeren... En smule overkill for min del men en skap henger gir jo muligheten til å henge opp både klær på hengere (på vegg), sette inn sko osv osv. Er er en link til hva enkelte over dammen mener er kjekt :

http://www.snowmobile.com/how-to/the-practical-guide-to-enclosed-snowmobile-trailers-1779.html


Skjønner hva du mener ang dette med avlåsning i forhold til tipping av hengeren - de låsene der så jo like robuste ut som låsene på lokket til fatterns lille alu kasse som han henger etter scootern ....
 

Vedlegg

  • Eagle2.jpg
    Eagle2.jpg
    267,7 KB · Sett: 146
Sist redigert:
Vel, da har man nesten 15000kr å rutte med for å ta en tur over til en forhandler og handle en i Finland - for så å kjøre hjem. Veiledende pris er €6295 - ink MVA = ca 56700kr og da har man ikke fått ei krone i rabatt hos en evt forhandler der borte... Typisk norsk må man vel si - hadde prisene vært sammenlignbare så hadde vi nok sett mange flere Eagle hengere her på bjerget...
Tro det eller ei men butikker lever av å tjene penger. Det er en del arbeid med å innføre varer og disse skaphengerne er ikke like lett å transportere heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kalevi og aomli
Hvis den prisen nevnt tidligere i tråden er fra denne leverandøren så kjører jeg heller over til Finland og handler meg en!
Vet du noe om hvordan dette er mot rust? Det er vel galvanisert firkant rør under og ikke alu? Vet du noe om hengsler, popnagler osv om det er rustfritt eller blir det rust etter første sesong hvor man da må gå igjennom X antal poppnagler for å bytte det med rustfritt?
Porsanger - det er vel nesten som om noen i Oslo skulle handle noe i Italia.... Litt langt opp til Lakselv for de fleste må sies. Er dette den eneste som selger Eagle ?

Edit: Ang dette med varmeanlegg, du må vel da ha en eller annen ventil slik at fukt kommer ut (og inn) ? Regner med at man ikke kan sette inn en DC-AC konverter og slenge på noe som ligner en eller anen "sko varmer" som kjøres på mild varme? Ser disse amerikanerne kjører veldig fancy gassvarmere med dertil flasker utenpå hengeren... En smule overkill for min del men en skap henger gir jo muligheten til å henge opp både klær på hengere (på vegg), sette inn sko osv osv. Er er en link til hva enkelte over dammen mener er kjekt :

http://www.snowmobile.com/how-to/the-practical-guide-to-enclosed-snowmobile-trailers-1779.html


Skjønner hva du mener ang dette med avlåsning i forhold til tipping av hengeren - de låsene der så jo like robuste ut som låsene på lokket til fatterns lille alu kasse som han henger etter scootern ....
Av de hengerne jeg har sett her i området(Kirkenes) så ser de bra ut mtp rust og nagler osv. Galvanisert ramme og sikkert rustfri nagler kan jeg tenke meg. Bilextra i Lakselv er importøren i Norge, sikkert pga kundegruppen som består av scootereiere og at prismessig kan den fint konkurrere med en kapellhenger fra andre produsenter. Prisen tror jeg ikke det er noe å si på. De har vel bare sett på hva de har av konkurrenter og priset seg deretter.

En webasto Air-top er en ren luftvarmer som går på bensin eller diesel alt etter hvilken versjon man kjøper. Trenger eksosutløp ut av skapet og det er i grunnen alt av rør som trenger å tenkes på. En liten lufteventil på en passende plass i skapet gir sikkert mer enn nok tilluft. Sammen med et passende lite fritidsbatteri og en batteriisolator som koblet til hengerens ledningsnett vil batteriet bli ladet opp av bilen samtidig som batteriet kan brukes fritt av webastoen uten at man trenger å være redd for at batteriet i bilen også tømmes. Webastoen er laget for å kunne brukes under kjøring.

Selve festebeslaget er god nok i seg selv, det er hvor den festebøylen i skapet er festet som visstnok er litt svakt. Om det er blitt utbedret vet jeg ikke. Finskene er vanligvis flinke til å lage solide saker.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Tro det eller ei men butikker lever av å tjene penger. Det er en del arbeid med å innføre varer og disse skaphengerne er ikke like lett å transportere heller.
Jeg tror deg jeg. Jeg tror også at butikker i Norge som selger 4P hengere billigere enn det de selges for i produksjonslandet Sverige også tjener penger. Hvis ikke hadde dem ikke hatt 4-5 hengere stående utenfor butikken sin ;)
 
Av de hengerne jeg har sett her i området(Kirkenes) så ser de bra ut mtp rust og nagler osv. Galvanisert ramme og sikkert rustfri nagler kan jeg tenke meg. Bilextra i Lakselv er importøren i Norge, sikkert pga kundegruppen som består av scootereiere og at prismessig kan den fint konkurrere med en kapellhenger fra andre produsenter. Prisen tror jeg ikke det er noe å si på. De har vel bare sett på hva de har av konkurrenter og priset seg deretter.

En webasto Air-top er en ren luftvarmer som går på bensin eller diesel alt etter hvilken versjon man kjøper. Trenger eksosutløp ut av skapet og det er i grunnen alt av rør som trenger å tenkes på. En liten lufteventil på en passende plass i skapet gir sikkert mer enn nok tilluft. Sammen med et passende lite fritidsbatteri og en batteriisolator som koblet til hengerens ledningsnett vil batteriet bli ladet opp av bilen samtidig som batteriet kan brukes fritt av webastoen uten at man trenger å være redd for at batteriet i bilen også tømmes. Webastoen er laget for å kunne brukes under kjøring.

Selve festebeslaget er god nok i seg selv, det er hvor den festebøylen i skapet er festet som visstnok er litt svakt. Om det er blitt utbedret vet jeg ikke. Finskene er vanligvis flinke til å lage solide saker.

Saltes det der oppe hos deg? Det er jo reine råttegiften for alt det snabelstoffet som de pøser ut. Kan se for meg at bladfjærer vil ruste temmelig fort hvis det ikke er lagd av noe robuste greier.

Luft messig så bør man vel få ut dampen/fukten når man fyrer opp og smelter is/snø der inne - så jeg ville vært bekymret for den biten. Vannet på gulvet må vel også gjøre av seg en eller annen plass så kanskje noe dren greier må til? Hadde jo vært luksus å kunne kjørt doningen inn i noe som er varmt og defroster doningen og tørker klærne, det hadde jo vært saker. Det burde vel la seg gjøre men skulle det bli noe så vil jeg neppe starte på varmebiten med det første.

Ang de krokene, de er vel strengt tatt ikke så nødvendige når lemmen bak kan legges helt ned og det ikke er den store vinkelen for å kjøre på? Skjønner hva du mener, den lille "haken" som trekant kroken sitter i ser ikke veldig solid ut m.t.p å holde hele sulamitten, men det har vel Finnene kontroll på :)
N
 
Saltes det der oppe hos deg? Det er jo reine råttegiften for alt det snabelstoffet som de pøser ut. Kan se for meg at bladfjærer vil ruste temmelig fort hvis det ikke er lagd av noe robuste greier.

Luft messig så bør man vel få ut dampen/fukten når man fyrer opp og smelter is/snø der inne - så jeg ville vært bekymret for den biten. Vannet på gulvet må vel også gjøre av seg en eller annen plass så kanskje noe dren greier må til? Hadde jo vært luksus å kunne kjørt doningen inn i noe som er varmt og defroster doningen og tørker klærne, det hadde jo vært saker. Det burde vel la seg gjøre men skulle det bli noe så vil jeg neppe starte på varmebiten med det første.

Ang de krokene, de er vel strengt tatt ikke så nødvendige når lemmen bak kan legges helt ned og det ikke er den store vinkelen for å kjøre på? Skjønner hva du mener, den lille "haken" som trekant kroken sitter i ser ikke veldig solid ut m.t.p å holde hele sulamitten, men det har vel Finnene kontroll på :)
N
Det saltes ikke på veien men det er tidvis litt kystmiljø her med salt i luften i sentrum hvor jeg har sett en henger så parkert veldig lenge uten å bli fæl. Fjærene er laget av fjærstål :) Tror understellet er tysk(Knott) så det er vel like bra som alt annet.

Smeltevann renner nok ut hengeren ved baklemmen i verste fall evt så kan man bare lage et avløp, det er bagateller.

Man trenger ikke å bruke tippen i det hele tatt, tipper de fleste ikke bruker den men det er når man ikke bruker tippen at man belaster festet i forkant med mindre man ikke bruker støttelabbene bak, da blir det ingen belastning på festet foran. Om det er noe reelt problem vet jeg ikke. Fyren jeg snakket med som bøyde dette kjørte et gigantisk flyttelast i en Eagle 5000.
 
Tiner og tørker både henger og scooter innimellom med varmevifte (7kw)
Smeltevann renner fint ut ved baklemmen.

Har montert en båt- ventil I taket og en ventil på hver side bak I sidelemmene.
Er aldri problem med fuktig eller kondens I hengeren nå.
Min henger (Tysse) er ikke isolert, så noe fast system med varme er uaktuelt da.
 
Hmm, jo mer man leser jo mer forvirret blir man...

Diskusjonen torsjons aksling VS blafjæring er vist ikke ny. For de som vil lese litt så er det noen tips her på linkene under. Generelt virker det som om de fleste skal ha torsjons aksling...
Bildet er av en kars henger med bladfjæring...

http://www.dootalk.com/forums/topic/700026-enclosed-trailers-torsion-or-spring-axle/
https://www.trailersuperstore.com/trailer-talk-leaf-springs-or-torsion-axles/
http://www.spyderlovers.com/forums/...ler-help-please-Torsion-axles-or-leaf-springs
http://www.completetrailers.com/the-torsion-vs-spring-axles-debate-demystified/
http://blog.easternmarine.com/leaf-springs-vs-torsion/
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    18,9 KB · Sett: 132
Hvis torsjonsakselen også ruster skjer akkurat det samme så argumentet mener jeg er ugyldig. Mine torsjonsaksler er rimelig rustet nå. Alle biler har stålfjærer hvor rust ikke er noe problem, varebilen jeg kjører har bladfjærer bak(2016 VW), ja du skjønner sikkert argumentet.
Bladfjærer er rett og slett bare bedre på dårlige veier, så enkelt er det. Er veiene gode som man kjører på er det ikke noe tema, da er torsjon like bra. Min henger er meget fin å da når veien er okey(som er ca halvparten av de 50 milene jeg drar hengeren hver gang jeg bruker den).
Bladfjærer kan man bytte men torsjonfjærene kan man ikke bytte. Akselen må kasseres å byttes komplett inkl bremser og hele greia(på Tysse i allefall med Avonride aksler).
 
Jeg gir opp Eagle hengerne og skal se meg om etter andre - evt blir det en 4P. Ang andre skaphengere, hvor brei må den være for å få 2 scootere inn? En lengre henger vil vel kompensere noe men de fleste er jo mindre enn 4m lang og 160-170cm brei. Scooter 1 er ca 340 lang (153") og den andre er ca 330 (Ski Doo grand touring). 160x366 vil vel være umulig å få 2 scootere i? En annen jeg titter på har 168x400 innvendige mål...

Noe som er verdt å få med seg - som jeg nylig lærte, er at har du BE på lappen din og bilen din f.eks har tillatt henger med max totalvekt på 1800kg, så kan man kjøre en henger som har tillatt totalvekt på 2-3000kg. Det som gjelder er den faktiske vekta du har i hengeren.

Så man kan da kan da kjøpe seg en 2000kg henger med egenvekt på 600kg og laste 1200kg i hengeren.

Er man i tvil kan man bruke Vegvesenets kalkulator http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Hadde nå bare snøen og været kommet ... :(
 
Jeg gir opp Eagle hengerne og skal se meg om etter andre - evt blir det en 4P. Ang andre skaphengere, hvor brei må den være for å få 2 scootere inn? En lengre henger vil vel kompensere noe men de fleste er jo mindre enn 4m lang og 160-170cm brei. Scooter 1 er ca 340 lang (153") og den andre er ca 330 (Ski Doo grand touring). 160x366 vil vel være umulig å få 2 scootere i? En annen jeg titter på har 168x400 innvendige mål...
For to maskiner i hengeren må du vel ha rundt 185 i bredde og 370 lang. En Tysse 6258 tar to scootere helt fint.
Noe som er verdt å få med seg - som jeg nylig lærte, er at har du BE på lappen din og bilen din f.eks har tillatt henger med max totalvekt på 1800kg, så kan man kjøre en henger som har tillatt totalvekt på 2-3000kg. Det som gjelder er den faktiske vekta du har i hengeren.

Så man kan da kan da kjøpe seg en 2000kg henger med egenvekt på 600kg og laste 1200kg i hengeren.

Er man i tvil kan man bruke Vegvesenets kalkulator http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Ja det stemmer. Det er den såkalte aktuelle vekten som gjelder. Dette gjelder ikke bare om man har BE men B96 også og faktisk med B hvis regnestykket tilsier det. Eksempel: Dersom bilen har et vogntogvekt på under 3500kg, kan man fortsatt ikke dra 3500kg og man må da ta hensyn til den samme regelen. Sertifikatet ditt tilsier at du kan ha 3500kg vogntogvekt men aktuell vogntogvekt er begrenset av bilens vektgrenser som aldri kan overstiges uansett sertifikat.
Finn feks en Toyota Urban cruiser i kalkulatoren(Tf27120) og legg inn en henger feks min Tysse: PF3198
Bilen kan dra hengeren men den kan bare lastes med 510kg.
 
Nei den tysse hengeren er ikke en skaphenger men man får alu kapell til de. Var bare et ekspempel på størrelse hvor jeg med sikkerhet vet at to maskiner går inn.
 
www.traileronline.se/skoterslap

Dette er Rolls Roys når du snakker henger.
Men priser derretter En drøm av en henger har virkelig lyst!!
Den siden du linket til er salgs siden for Alu Trailers - altså samme gjengen som jeg linket til :) Men ser jo bra ut da. Tror dog jeg får klare meg med en 4P... Noen som kjenner forskjellene mellom 4P og 3S ? Alu ramme på 3S og bakluke evt ?