Hengerdilemma

Tiner ofte av scooteren på henger. Har satt inn ventiler lavt, bak i sidene og en typisk "båtventil" oppe i skråen på kapellet fremme.
Slenger inn ei 7 Kw el- vifte og alt er tørt etter en times tid...
Sørger selvfølgelig for å ha litt fall, slik at vannet får renne ut. Ledningen legger jeg ved siden av en liten planke, under kapellet.

Hengeren tørker generelt bedre med ventiler og anbefales uansett om du ikke skal varme opp hengeren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Har du glassfibertopp? Har muligens litt vondt for å begynne og lage hull i glassfiberen. Men den tåler det kanskje fint om en bruker hullborr?
 
Interessant - send meg gjerne PM med link eller info :)
Screenshot_20180103-160852.png
 
Tilhenger er bare tull her, scooteren står parkert utenfor døra og man kan kjøre nesten hvor man vil.
Hehe, har det slik her og. Men transporterer og flytter skutere ofte hele året pga kjøp, salg, reperasjon osv. Så da er uansett en tørr tilhenger og foretrekke.
 
Har en 15kw propan "kanon" jeg kommer til å teste. Vet den produserer fukt men tror det holder uansett. Min henger er nesten 16m2 så går nok med litt kw for å varme den opp tilstrekkelig, mest bare alu og ikke isolert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Må uansett tilføye at det å gå over til lukket henger ( skap i mitt tilfelle) virker å være en drøm :)
 
Tiner ofte av scooteren på henger. Har satt inn ventiler lavt, bak i sidene og en typisk "båtventil" oppe i skråen på kapellet fremme.
Slenger inn ei 7 Kw el- vifte og alt er tørt etter en times tid...
Sørger selvfølgelig for å ha litt fall, slik at vannet får renne ut. Ledningen legger jeg ved siden av en liten planke, under kapellet.

Hengeren tørker generelt bedre med ventiler og anbefales uansett om du ikke skal varme opp hengeren.
Å gå te sies, 7KW ovn, da skal du ha en kurs på 31A:yikes: Det er litt mer enn den 16A kursen jeg har:whistling:
Har du noen tips til ventiler - ser de har noe på Biltema men er usikker på om det duger..
 
Joda, men tenker på om den svekker glassfiberen. Vil helst ikke att den startet og sprekke :)
Gi meg dimensjonene på ringen så kan jeg frese en ring til deg på CNC maskina mi. Kompositt, plexi, alu? Det tas dog ut hull i alt av plastbåter som er lagd av glassfiber så ville tro det skulle være problemfritt. Alternativet er å bore en mengde mindre hull i en klase og sette ett plexiglass over som er tett utenom framover/bakover/nedover eller hvor du evt ville peike den. Kan frese ett slik plexiglass på nullkommanix, puss/rubb over det med sandpapir og mal det i samme farge som hengern... Just a brain dump..
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang
Føler meg litt priviligert her som har et verksted med lunk i der jeg kjører inn hele stasen å bare tilter ned platten.. :engel: Varierer om jeg bare lar scooter'n stå på platten eller om jeg rygger den av. Det sparer i alle fall hengeren for utrolig mye slitasje at den står inne under tak på denne måten. :thumb:
 
Å gå te sies, 7KW ovn, da skal du ha en kurs på 31A:yikes: Det er litt mer enn den 16A kursen jeg har:whistling:
Har du noen tips til ventiler - ser de har noe på Biltema men er usikker på om det duger..
Neida, en 20A kurs tar fint det på 3-fas.
 
Å gå te sies, 7KW ovn, da skal du ha en kurs på 31A:yikes: Det er litt mer enn den 16A kursen jeg har:whistling:
Har du noen tips til ventiler - ser de har noe på Biltema men er usikker på om det duger..

Hehe, har 3-faset vifte i verkstedet. ;)

Nede brukte jeg bare vanlig "ventilrist" og skrådde dem litt bakover. Oppe brukte jeg helt vanlig båt ventil, type kuppel. Kommer ikke inn vann. Tror de ble kjøpt på Biltema.
 
Føler meg litt priviligert her som har et verksted med lunk i der jeg kjører inn hele stasen å bare tilter ned platten.. :engel: Varierer om jeg bare lar scooter'n stå på platten eller om jeg rygger den av. Det sparer i alle fall hengeren for utrolig mye slitasje at den står inne under tak på denne måten. :thumb:
Har en svigerfar med samme fasiliteter men der våger jeg meg kun inn med scootern av og til da hengern vil ta jævli mye av rommet...
 
Mjaa, de fleste husholdninger har 3-fas inn til skapet sitt så det er ikke noe i veien for å få det, må bare be trikkeren legge opp til det. En 16A 3-fas drar 6,3kW som kan drive en 6kW vifte feks. Kjekt å ha.
 
Mjaa, de fleste husholdninger har 3-fas inn til skapet sitt så det er ikke noe i veien for å få det, må bare be trikkeren legge opp til det. En 16A 3-fas drar 6,3kW som kan drive en 6kW vifte feks. Kjekt å ha.
16a 3 fas er fint til garasje/hobby verksted om man vil ha ei grei budsjett løsning. Kan montere vanlige stikk uten fordelingsskap eller ekstra kurs og er nok til å dra passe stort hobby verktøy. Men 16a 3 fas leverer vel maks rett under 5500w?
 
Mjaa, de fleste husholdninger har 3-fas inn til skapet sitt så det er ikke noe i veien for å få det, må bare be trikkeren legge opp til det. En 16A 3-fas drar 6,3kW som kan drive en 6kW vifte feks. Kjekt å ha.
Joa-har nylig revet ut all gammal sjit i skapet å fått automat med jordfeil over hele linja. Men ja, den 3 fasen stopper der, mulig noe av det på kjøkkenet lever på 3fas, ellers er det heller lite som kjører 3 fas i kåken he he. Forsterkeren i furtebua fikk dog egen 16a kurs under renoveringen.

Tilbake til tema-kan noen forklare meg om det er noen forskjell på en 2kw bilvarmer i forhold til en «byggtørke-duppeditt» som jeg linket til tidligere-på 2kw? Den blå saken fra Biltema er jo ikke akkurat gloheit, mer flau bris med litt varme. 2kw er 2kw så effekten burde være den samme på en kupé varmer men mulig «utblåsningen» på en kupé varmer blir mer konsentrert og dermed føles «varmere»?
 
Fikk en bk 2044b her rett før jul .
Meget fornøyd så langt .
Det jeg lurer på er , akslingene er godkjent for 2700 kg men tillat totalvekt er bare 2000 kg er det da kun draget som setter den begrensningen eller er det noe annet . Jeg ble stoppet i teknisk kontroll å de skjønte ikke helt hvordan det var mulig for de hadde aldri sett det. Så om det bare er draget så skulle det jo kunne være mulig å oppgradere?
 
Tror det er vanlig. Min savsjøslapet er 1500kg men kan oppregges til 2000kg (noe jeg ikke kommer til å gjøre)
Din er nok bare registrert ned til 2000kg for at flere skal kunne bruke/kjøpe den. Vil tippe alt mekanisker likt!
 
Fikk en bk 2044b her rett før jul .
Meget fornøyd så langt .
Det jeg lurer på er , akslingene er godkjent for 2700 kg men tillat totalvekt er bare 2000 kg er det da kun draget som setter den begrensningen eller er det noe annet . Jeg ble stoppet i teknisk kontroll å de skjønte ikke helt hvordan det var mulig for de hadde aldri sett det. Så om det bare er draget så skulle det jo kunne være mulig å oppgradere?

Enig med Nortech men har dog følgende kommentar: Etter det jeg har blitt fortalt så kan man med «BE» lappen ha en henger med tillatt totalvekt som er høyere enn hva bilen «tåler» = vognkort. Det er faktisk vekt som gjelder. For min del har jeg max 1700kg på bilen men jeg kan altså kjøre med henger som har totalvekt over dette-så lenge egenvekt på henger + last ikke overgår 1700kg. Vet ikke om dette gjør at du sover bedre men er i alle fall noe å tenke på hvis du kan reg’e om den hengern din til «full pupp» selv om bilen din ikke er rigga for denne vekten. Forutsatt at du har «BE» etter det jeg skjønner ;)
 
Når b96 kom ble det også noen endinger på klasse b og be så det har endret seg litt @Newton . Appen bil og henger er fin :)
 
Fikk en bk 2044b her rett før jul .
Meget fornøyd så langt .
Det jeg lurer på er , akslingene er godkjent for 2700 kg men tillat totalvekt er bare 2000 kg er det da kun draget som setter den begrensningen eller er det noe annet . Jeg ble stoppet i teknisk kontroll å de skjønte ikke helt hvordan det var mulig for de hadde aldri sett det. Så om det bare er draget så skulle det jo kunne være mulig å oppgradere?
Hvis bilsakskyndig aldri hadde sett slikt før tror jeg de må bytte yrke. Det er temmelig vanlig. Min Tysse har to et tonns akslinger men er registrert som 1400kg henger. To tonn hengeren er helt lik, samme akslinger, drag osv men skal iflg forhandleren ha andre dekk med høyere lasteindeks levert fra fabrikk.

Personlig synes jeg det er en uting fordi det betyr at man har en henger som er stiv som f*** eller mye stivere og spretten enn den trenger å være. Jeg hadde foretrekt en henger med to 750kg akslinger feks men jeg forstår hvorfor de gjør det. Det letter jo produksjonen og lagerføring av deler ganske mye.

En henger i dag kan ikke oppgraderes. Den må leveres med riktige papirer fra fabrikk før registrering, selv motsatt vei, altså nedklassifisering.
Jeg ønsker å kjøpe en 1400kg(opprinnelig 1500kg) JJ Trailer Eagle 5000 og det kunne forhandleren ordne til meg, ingen problem men da måtte de bestille den slik fra fabrikk, de kunne ikke bare ta en 1500kg henger og dra til biltilsynet og få den nedklassifisert 100kg. Skulle tro det var en smal sak men neida.
 
16a 3 fas er fint til garasje/hobby verksted om man vil ha ei grei budsjett løsning. Kan montere vanlige stikk uten fordelingsskap eller ekstra kurs og er nok til å dra passe stort hobby verktøy. Men 16a 3 fas leverer vel maks rett under 5500w?
16A 3-fas kan levere 6366,4W @230VAC
Regnestykke er:
(16Ax230V)x√³(roten av 3 som vanligvis forkortes til 1,73)
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Han som kontrollerte meg var mere opptatt av hengeren en noe annet siden han vurderte å handle en :) Trivelig kar i grunn . Men da har man jo en 2700 kg henger da i grunn bare den er nedklasofisert,noe som i grunn er merkelig for man må uansett ha BE for 2t henger . Gjør ikke meg noe i grunn men da vet man jo at man trykt kan overlaste den da .