GENERELT DYNOTRÅDEN 2

Turbokarlsen

turbokarlsen.com
12 Jan 2006
3.666
3.864
Kongsvik
En luftpumpe på 800ccm klarer ikke pumpe mere luft enn en anne luftpumpe på 800cc når turtallet er ca det samme.
Om det går 20år til er en 800ccm fortsatt bare 800ccm
Man henter mer hk hvis man klarer å fange opp mer luft/bensin i motoren før den tenner. Det gjør vel de nye motorene også. Men alt har sin begrensning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsinist

RB

Medlem
9 Mar 2008
77
50
Troms
Har du mulighet å legge kurvene med orginal og med jaws oppå hverandre for å enkelt se forskjellen gjennom hele registeret?
 

pesslaad

Medlem
13 Feb 2011
3.341
2.849
Kongsvik/Lødingen
Rimelig sikker på att det står 109kw på min, som igjen er 148hk som er rundt det den har blitt dynokjørt til her i Norge. Syns selv den er veldig rapp, rask og sterk, men har ikke kjørt mot en eldre modell, men det kan jeg og Jørgen ta en gang :)

Edit: Sjekket skiltnummer på et par som ligger til salgs på Finn. 2018 er oppført med 109kw = 148hk, og 2017 er oppført med 111kw = 151hk.
Sjekket opp i staten vegvesen, de oppgir 109kw(148hk) mens på tunnelen står det 104kw. Vektene på hardcore og mountain cat er også oppgitt til det samme, 251kg, men det stemmer jo ikke helt.
 

Sunvang

Administrator
Medlem av ledelsen
1 Feb 2009
7.718
5.035
Telemark
Sjekket opp i staten vegvesen, de oppgir 109kw(148hk) mens på tunnelen står det 104kw. Vektene på hardcore og mountain cat er også oppgitt til det samme, 251kg, men det stemmer jo ikke helt.
Spørst om Satans Vegvesen tuller litt i papirene sine da.
 

AC M8 Tom

"felgen spesial"
23 Jan 2013
408
218
Troms
Usikker på om detta er plassen for detta spørsmålet, men prøver. Ser at svenskene oppfordrer til å montere 1,5 grads sporkile (og kanskje PC5) som oppgradering på suzuki motoren uten noe annen trim, har det blitt test om det gir noe mere form for effekt?
 

Kr Ingebrigtsen

Moderator
Medlem av ledelsen
12 Jan 2006
7.026
2.579
Nordland
Usikker på om detta er plassen for detta spørsmålet, men prøver. Ser at svenskene oppfordrer til å montere 1,5 grads sporkile (og kanskje PC5) som oppgradering på suzuki motoren uten noe annen trim, har det blitt test om det gir noe mere form for effekt?
Akkurat montert på min ilag med større y-pipe, bli ikke verre ihvertfall. Føles rappere. Mange som gjør dette i statene også .
 

AC M8 Tom

"felgen spesial"
23 Jan 2013
408
218
Troms
Ok:) klarer ikke helt å se hva den y-pipa kan gjøre med effekten, når oem e så åpen som den kan bli. Må jo da vere at vinkelen på piperøret kan vere forskjell, og på grunn av det kanskje kan gi mere effekt. Men det er jo bra om man merker forskjell med annen sporkile:)
Tru om det kan bli bedre på gammle M-chassiet også med den sporkilen der, siden det tydeligvis er godt utprøvd:)
 

AC M8 Tom

"felgen spesial"
23 Jan 2013
408
218
Troms
Har portet min originale y-pipe litt, på grunn av dårlig utført kontroll av produsenten, på ene siden så hadde sveisen så hard gjennombrenning at det bare var 2/3 åpning ut fra eksosport, pluss at jeg fjernet sveiseperler og glattet ut innvendig i y-pipe. Dette ga effektøkning på min. Jeg har også HO motoren, men jeg mener da at røret på y-pipen min hadde samme dim som eksosport på sylinder, hvertfall hadde den det etter porting.
 

TRS

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
18 Mai 2010
2.040
1.308
Nordland, Svolvær

Jeg er umiddelbart skeptisk til tallene her av flere årsaker.
Ut fra BSFC synes jeg det virker som det blir i magreste laget. Klarer vi å se korreksjonsfaktorer, dyno kalibrering osv ut fra videoen, nei?
Jeg for min del kunne tenkt meg og høre Turbokarlsen sine synspunkter på disse dynokjøringen. Det ligger en video med kjøringer mens motoren angivelig er i brake-in mode også med 160-165hk.
 

LarsK

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
31 Mai 2011
2.140
1.120
Troms, Målselv

Jeg er umiddelbart skeptisk til tallene her av flere årsaker.
Ut fra BSFC synes jeg det virker som det blir i magreste laget. Klarer vi å se korreksjonsfaktorer, dyno kalibrering osv ut fra videoen, nei?
Jeg for min del kunne tenkt meg og høre Turbokarlsen sine synspunkter på disse dynokjøringen. Det ligger en video med kjøringer mens motoren angivelig er i brake-in mode også med 160-165hk.
Har store problemer med å tro på disse tallene jeg også, ser du på dynokjøringene av 800 motorene så bremser dem 155hk ish i usa og det er jo langt over det dem bremser her til lands, så jeg tror vi skal ha mere troa på ca 150 hk ish
 

Turbokarlsen

turbokarlsen.com
12 Jan 2006
3.666
3.864
Kongsvik

Jeg er umiddelbart skeptisk til tallene her av flere årsaker.
Ut fra BSFC synes jeg det virker som det blir i magreste laget. Klarer vi å se korreksjonsfaktorer, dyno kalibrering osv ut fra videoen, nei?
Jeg for min del kunne tenkt meg og høre Turbokarlsen sine synspunkter på disse dynokjøringen. Det ligger en video med kjøringer mens motoren angivelig er i brake-in mode også med 160-165hk.

Testen er korrigert opp fra 159,8 hk til 171,6 hk......
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 person