GENERELT DYNOTRÅDEN 2

Det er rart med det hvor fort man blir innhentet av virkeligheten når man kommer i dyno. Det er jo flere som selger trim her på forumet som prater mye om å dra i dyno, men som aldri kommer dit. Jeg skjønner godt om man er "redd" for at lovde hk ikke holder mål når de kommer i dyno. Tøft at dere fikk testet dette kittet da :)

Nå kan det jo hende at det både kan være feil med motor og at motor har lite hk når den er std, så det kan være andre ting enn trim som ikke fungerer.

Vi har også nylig sett nyere AC og Polaris bli kjørt i dyno uten ekstra kjøling. Da skal man være ganske go for å ikke få for lite hk. AC drar av tenning så snart motor- temperaturen blir noe for høy. Og så må pipa bli ganske varm før man får max tenning og max effekt. Bruker man litt for lang tid med oppvarming av pipa så blir motor for varm og man får ikke rett effekt. (Det behøver ikke gjelde denne dynotesten)
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS, Sunvang og LarsK
Det er rart med det hvor fort man blir innhentet av virkeligheten når man kommer i dyno. Det er jo flere som selger trim her på forumet som prater mye om å dra i dyno, men som aldri kommer dit. Jeg skjønner godt om man er "redd" for at lovde hk ikke holder mål når de kommer i dyno. Tøft at dere fikk testet dette kittet da :)

Nå kan det jo hende at det både kan være feil med motor og at motor har lite hk når den er std, så det kan være andre ting enn trim som ikke fungerer.

Vi har også nylig sett nyere AC og Polaris bli kjørt i dyno uten ekstra kjøling. Da skal man være ganske go for å ikke få for lite hk. AC drar av tenning så snart motor- temperaturen blir noe for høy. Og så må pipa bli ganske varm før man får max tenning og max effekt. Bruker man litt for lang tid med oppvarming av pipa så blir motor for varm og man får ikke rett effekt. (Det behøver ikke gjelde denne dynotesten)
Bedre å få det testa jo før jo heller tenker jo jeg. Enklere og rydde opp med én full mod i løypa enn ti.
Hadde kjøletårnet kobla til under kjøring.:)
Kristian hadde en teori om at sporkilen skulle vært skippa, da den flytta tenninga vel mye. (3.5')
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK og Turbokarlsen
Bedre å få det testa jo før jo heller tenker jo jeg. Enklere og rydde opp med én full mod i løypa enn ti.
Hadde kjøletårnet kobla til under kjøring.:)
Kristian hadde en teori om at sporkilen skulle vært skippa, da den flytta tenninga vel mye. (3.5')

Ja enig i den, 13:1 kompresjon, 3,5" sporkile, bullydog som gir ekstra tenning og da 98octan. Mulig ECU jobber det den kan for å beskytte motoren mot havari.
 
  • Liker
Reaksjoner: AC M8 Tom
Ja enig i den, 13:1 kompresjon, 3,5" sporkile, bullydog som gir ekstra tenning og da 98octan. Mulig ECU jobber det den kan for å beskytte motoren mot havari.
Er nok sant det ja :) så spørs om man ikke blir å prøve med std sporkile og se hvordan scootern oppfører seg da ;) da Kristian mente det var bedre for motoren, med tanke på drift sikkerhet :)
 
Ja var merkelig at dynotallene var så lave når maskin dreger 76gr vekter, men er det 76g polaris vekter eller et variator kit? Vet at cpc vektene jeg har kan oppleve som tyngere en 76gr polaris vekter, personlig dreg min 76,4 gr vekte og var rundt 170 hk i dyno på HSK.
 
Med en defekt eller feil oppsatt sekundærvariator så kan man vel få en std 600 også til å dra veldig tunge vekter så jeg tror ikke vektene alene forteller så mye om effektøkningen.
Har jo også en del å si hvor man har peak hk da man må legge til en del gram for å senke en stock motor fra 8300-7900 feks.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrome ckranks
Med en defekt eller feil oppsatt sekundærvariator så kan man vel få en std 600 også til å dra veldig tunge vekter så jeg tror ikke vektene alene forteller så mye om effektøkningen.
Har jo også en del å si hvor man har peak hk da man må legge til en del gram for å senke en stock motor fra 8300-7900 feks.

Tenker du på den scooter di har hadd i dyno nu nylig? feill oppsatt, ka man kan gjøre feil i sekundærn som gjør at du kan drege tunge vekter uten at scootern oppføre seg annerledes? av nysjerrighet.)
 
Sette i en slakkere helix, strammere fjær. Kan og ha feil med ruller som gjør at den ikke girer.
 
Ja var merkelig at dynotallene var så lave når maskin dreger 76gr vekter, men er det 76g polaris vekter eller et variator kit? Vet at cpc vektene jeg har kan oppleve som tyngere en 76gr polaris vekter, personlig dreg min 76,4 gr vekte og var rundt 170 hk i dyno på HSK.

Er bmp goldstar vekter, å dem har 11serie profil
 
Selv med samme profil er det ikke dermed sagt at ei BMP vekt på 76gram er like tung å drive som ei stock 11-serie vekt på 76 gram.
Enig i det :thumb: men la oss ikke ødelegge dynotråden med variator prat :) men kan jo si at jeg skal prøve litt forskjellig etterhvert for å finne noe som fungerer :thumb:
 
Enig i det :thumb: men la oss ikke ødelegge dynotråden med variator prat :) men kan jo si at jeg skal prøve litt forskjellig etterhvert for å finne noe som fungerer :thumb:

860 fra HSK :thumb: wink wink. hehe. neida, æ va i akkurat samme båt som dæ, prøvde me lett trim å ble ikke helt tilpass, gikk over til SLP pipa, stempel, vforce3 osv ble heller ikke fornøyd, så satsa æ å heiv på 860, en av di få tingan æ vet om som fungere på PRO, vi har et problem me at pipa våres e sinnsykt brå å stingern e litt smal.. vanskelig motor å trimme :(
 
Vært interessant å fått testa en 860 i samme dyno som LarsK kjørte sin i :)
Det hadde absolutt vært interessant! Maskiner som skal sammenlignes skulle vært kjørt i samme Dyno,samme dag under like forhold. Selv om korrigeringen skal utligne forskjellene, ville det iallefall skapt mindre rom for tvil. :rolleyes:
 
Men som det ble skrevet litt tidligere her, så kan det være at motoren min ikke liker så mye fortenning som den har no og dermed ikke klarer å bygge mer effekt, men det blir jo mest spekulasjoner når det ikke vart testet i dynoen i dag
 
@MRTurbotech syns ikke du skal male fanden på fjøsveggen enda. Ikke uten å vite økning fra stock. Tror den dynoen i Troms er ganske konservativ ift andre dynoer. Vertfall ut i fra mine observasjoner gjort her på forumet!
Blir det gjort ny pull med snillere tenning?
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway
Stigan3
Dine vekter er tupptunge så kan ikke sammenlignes med 10 eller 11 serie polaris vekter, dem er mye lettere å dra :thumb:
Cpc IT 70 med tunge lodd langt inn;)...skal litt moment for å dra ditt oppsett..
 
  • Liker
Reaksjoner: Stigan3
Cpc 950 Gen2 sylinder ,Hsk modifisert & portet +15 HK + 10 Fotpund, Jaws Proclimb 950 monster singel effektpipe Hsk modifisert
Kjørt med knock overvåkning 7600-8600 30 sekunder autotest, ingen tennings retard og 100% knock fri;)
For dem som ønsker et torque monster er dette veien å gå:thumb:
Her må man ikke se seg blind på hk men sjekk torque kurven, denne motoren har også en hinsides gassrespons

Mapet og justert for 98 oktan

Vi har brukt 40-50 liter bensin og sikkert 100+ dynoruns for å komme i mål

Hadde sikkert vært betydelig mer å hente med block porting og trangere squish...og mer testing
20170309_203106.jpg
 
Sist redigert:
Cpc 950 Gen2 sylinder ,Hsk modifisert & portet +15 HK + 10 Fotpund, Jaws Proclimb 950 monster singel effektpipe Hsk modifisert
Kjørt med knock overvåkning 7600-8600 30 sekunder autotest, ingen tennings retard og 100% knock fri;)

For dem som ønsker et torque monster er dette veien å gå:thumb:
Her må man ikke se seg blind på hk men sjekk torque kurven, denne motoren har også en hinsides gassrespons

Mapet og justert for 98 oktan

Vi har brukt 40-50 liter bensin og sikkert 100+ dynoruns for å komme i mål

Hadde sikkert vært betydelig mer å hente med block porting og trangere squish...og mer testing
Vis vedlegget 64737

Er det stor forskjell på torque på 950 kitte og 925? :)