YAMAHA 99srx 700

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Heisann, har kjøpt meg akuratt en påske skuter. Og har problemer med att jeg kan starte skuteren med tenninga av og nødknappen nede og får da ikke stoppet den med dette heller må Choken. Men lys og baklys fungerer. Turtallet og bensinmåleren kommer og går noen som har vært borti lignende? (Det er ny tenningslås)
 
12 Jan 2006
5.646
2.315
Level
2
Tildelinger
5
Karasjok
Høres ut som du kanskje har et ledningsnett som er skubbet mot noe slik at det er hull i det, eventuelt musespist nett.
 

Pinhead1974

Medlem
FORUMSUPPORTER
2 Sep 2014
418
204
Level
3
Tildelinger
6
Trondheim
Du bør ikke ha det sånn selv om det ikke er årsaken til problemene. Ville ordnet dette og samtidig sett om det er andre plasser i ledningsnettet som det er skader.
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Nei det er jeg fullstendig klar over:) ja må nok gå over men hva er det som kan gjøre att det ikke kutter strømmen, kan det være noen kontakter som er feil er det jording som kan være problemet?

Er det ved stator den skal kutte eller coil rekke?
 

Pinhead1974

Medlem
FORUMSUPPORTER
2 Sep 2014
418
204
Level
3
Tildelinger
6
Trondheim
Du har nok brudd i kretsen en eller annen plass. Jeg hadde en SX Viper tidligere og der var kill switch og dødmannsknapp «åpen» når motoren gikk. Lukket krets og motor stoppet.
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
7 Apr 2013
5.088
3.318
Level
7
Tildelinger
9
Kunes
Normal åpen(NO) nødstoppkrets er vanlig. Noen har normal lukket(NC), dvs spenning til coil kuttes når man trykker inn nødstopp. Når den er normal åpent legges spenning til gods(kortslutter) som i praksis betyr at dersom ingenting er koblet til av ledninger, får man ikke stoppet motor som i dette tilfelle.
Skal jeg gjette er det brudd i en klyse en plass feks en kontakt som ikke sitter i.
Trøsten er at det neppe er kjempe vanskelig å fikse dette når det går den veien. Værre hvis man ikke får start
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Hmm, okei jeg må nok bare gå igjennom:) forstår bare ikke att begge er ute av drift:) men gjerne kom med tips!
 

Yamamann

Lyden av Yamaha er som musikk .
FORUMSUPPORTER
10 Jan 2013
101
62
Level
4
Tildelinger
12
Troms
Nødstoppbryter og tenningslås har forbindelse.
Visuell sjekk av nødstoppbryterens sort/hvit ledning ikke er skadet/ uisolert og ligger i klemm eller mot gods rundt styre aksel øvre innfestning (hvor ledningsnettet er utsatt for bevegelse/ slitasje).
Kan man bruke ett multimeter er det greit å måle kortslutning/ overslag/ brudd.
Har hørt om tilfelle hvor en dårlig CDI-boks som måtte skiftes for å kunne stoppe motor med nøkkel og nødstoppbryter.
Turteller og drivstoffmåler har du jo selv avdekket feilårsak ifg bilde bevis ;).
 
  • Informativt
Reaksjoner: RS

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Ja det ville jeg nok trur er instrument feilen;) men mener og huske det går tre ledninger ut av nødstopp:)
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Takk for all hjelp:) fikk målt meg fram til lednings brudd ved hjerne:D og har rettet på i synlig skadde kabler til huv men samme problem att turtall og tank måler kommer og går:(
 

Yamamann

Lyden av Yamaha er som musikk .
FORUMSUPPORTER
10 Jan 2013
101
62
Level
4
Tildelinger
12
Troms
Du har nok ikke funnet alle skadede ledninger.
Sjekk jordingspunkter og jordingledninger, samt load control releet /kontakt/ ledninger som ligger bak sekundærvariatoren.
Normalt ved kortslutninger smeltede kabler, må strømper og tape fjernes fra ledningsnettet for å avdekke svakheter.
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Har ikke fått prøvan enda desverre men gjort rein eksos ventiler og stilt dem så håper på att det er på stell nå:D
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Hei igjenn. Fått tid til litt mer skruing og tatt komp test og viser i overkant 7 bar er det greit eller er det ikke noe og kjøre med? Alle 3 sylindra ligger på en 7 bar til 7,4 bar. Og hva trur dere med en giring på 23/40 dreving med tanke på variator?
Og så siste jeg lurer på om er det noe skade og kjøre uten om olje pumpa? Altså olje blandet i tank.
 
12 Jan 2006
5.646
2.315
Level
2
Tildelinger
5
Karasjok
Hvor mange PSI blir det på sylindrene? Med tanke på giring, hva slags belte har du? Hvor lang? Skal du kjøre på løypa eller i løssnøen?
 
12 Jan 2006
5.646
2.315
Level
2
Tildelinger
5
Karasjok
Hva slags måler har du? Målte kom på en 97 sx 600 (kjent for å ha lav komp fra fabrikk) med biltema måler og den viste 110 på sylindrene..
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Blir vell rundt 100/115. Det er 32 kammer 307 lang. Belte fra en ski doo. Blir bare en tur i hard løype i ny og ned:)
 
12 Jan 2006
5.646
2.315
Level
2
Tildelinger
5
Karasjok
Virket som kompresjonen var litt lav. Men det kan komme av måleren. Hvis du bare kjører på løypa av og til kan du gjerne gire ned til 22/40.
 

mads vegard

Medlem
18 Des 2013
159
20
Ja litt redd for det ja! Nei var ikke det jeg mente det er bare en skuter som blir tatt ut på solværs dager:) så standar variator oppsett er greit? Noen tips til og få den litt rappere?:) er forresten en sekunder ifra 97 vmax 600. Jeg har ikke vært ute og kjørt den enda!
 
12 Jan 2006
5.646
2.315
Level
2
Tildelinger
5
Karasjok
Standard oppsett er ok med standard giring, men ikke særlig rapp. Spørsmålet er hvor mye penger du vil bruke på variatordeler for å få den rapp? Vekter, helix og fjærer kan koste noen tusen tilsammen. Sekundær fra en 97 vmax 600 bør gå greit, men den har nok en litt slakere helix dersom den ikke er skifta. Hva enn du gjør, med det du har nå, pass på at du ikke overruser den, 8500 maks! Vet om minst en ti forskjellige oppsett til denne scooteren.