Ski-doo 2019

99315554-6A68-4E52-A2E0-EAC8F1C463AB.jpeg
Her er min i familie edition.
 
Kan du lett ta av/på ruta foran?
Såvidt jeg vet, så er alle vindrutene nå for tiden så enkel å klikke av/på pga. disse "klikk-poppene" i plast, som man trekker ut med to flatskrujern. Disse er festet i en gummi"flens", som plastpoppen trekkes ut av, dersom presset på vindruta er så stor at man kan risikere og knekke den. Om man er heldig, så berger man vindruta i de fleste tilfeller, men med heftig rulling, så knekker som oftest vindruta før den kopler seg av skuteren.
 
  • Liker
Reaksjoner: SupahMan
Uten tvil. Jeg skal ha meg ny scooter og alle merkene får en fair sjanse til å overbevise meg. Jeg trenger fra tid til annen en familievennlig utgave hvor folk og slede drar på tur. Positivt med klikk-sete. (Det har forøvrig de fleste utgavene) men på feks AC bør du velge Mountain-utgaven fremfor Evo HC og Alpha. For meg veier 4 års garanti tungt men jeg handler ikke om forhandleren forsikrer meg om at de tar ansvar visst det begynner å smelle reimer (som igjen kan skade scooter) i innkjøringsfasen eller på tidlige tidspunkt. Liker å tro at BRP på ‘19 har begynt å få bukt med problemet (som oppstår tilfeldig hos enkelte uten noe system). Vekting og motorfestene.
 
Alle modellene har ulike løsninger ja, men synes BRP sine er de enkleste og beste.
Det var en av grunnene til at jeg gikk for summit.
 
  • Liker
Reaksjoner: t76 og SupahMan
Fikk prisen på Renegade X-RS 900 Turbo i dag..
Ca 137000,- før utstyr.. Blir ingen billig scooter det der.

Det er altså pris uten mva og avgifter..
Det var dyrt ja. Usikker hva avgiftene på den er, men vil tro stt det er opp mot 25-27.000,-
Så en totalpris på 198.000,- ca. Da er etter min mening valget enkelt mellom Ski doo 900 turbo og Yamaha Sidewinder.
 
Du må ikke ta det for gitt at prisen eks. avgifter er den samme på fastlandet som her, vi har nok noe høyere kostnader til frakt hit.

En Yamaha sidewinder er vel fort 70kg mer scooter?
 
29a470781f37e98ca1e35a02bb8aa35a.jpg
Den kan sikkert være tyngre, men 70 kg tviler jeg sterkt på. Denne viser 292, det er vel rimelig å anta at den har alle væsker unntatt bensin. Renegaden er oppgitt til 239 tørr.
 
Sist redigert:
185000,- i følge prisen på nettsiden. Tilnærmet samme pris som 850. Forøvrig samme pris som arctic cat xf 9000. Kan ikke tro at det blir solgt mange av disse til den prisen.
Mange velger nok 850 eller cat 9000/sidewinder i stedet.
 
Jeg tror nok vi her på Svalbard blir unntaket nå også, akkurat som med 1200en som det går mange av her.

850 er liksom ikke et alternativ i en turscooter etter mitt syn..
Ang. Arctic Cat var jeg på søndag på tur, en AC turbo-doning løsnet ene bærebrua på.. Det på en scooter som er så ny at den ikke har vært på førstegangsservice enda..
Sidewinderen får du vel ikke registrert for 2?
 
Tror en Renegade 900 turbo er lysår bedre å kjøre enn Sidewinder.
 
Tror en Renegade 900 turbo er lysår bedre å kjøre enn Sidewinder.
Har ikke prøvd Renegade 900. Men har hatt Sidewinder BTX, og den er en drøm på løypa og leken nok utenfor. Har vanskelig for å tro att Renegaden kan vere lysår forran. Tror mange blir overrasket over hvor komfortabel Sidewinderen er.
Sidewinderen blir også levert med ordentlige dempere. Ingen kan diskutere kvaliteten og hvor enkelt det er og justere Fox Float.
 
Den var god å kjøre, men det var ikke sånn vannvittig power i den, går omtrent som en 800 twin.
Vannvittig power i den hadde jeg ikke forventet heller. Forventer en svært behagelig og rask kjøremaskin. Jeg anser ikke Renegade som noe spesielt leken scooter men mer en effektiv "no BS" løyperacer som gjør det svært bra og som ikke er så verst utenfor løypa heller. 900 turbo tror jeg blir en populær motor til nettopp dette. Lite vibrasjoner og støy gjør den til en milsluking. Rmotion er bare et fantastisk understell som ikke trenger noe QS3. De nye Pro 36 skidemperene har jeg ikke fått prøve noe særlig men Pro 40 når de var innkjørt og hatt sin første service fungerte svært bra i varierende terreng. Kun når man visste at det blir en "hæla i taket og tenna i tapeten" tur, trengte man å klikke de opp 8-10 klikk. QS3 er for meg en nedgradering av dempere ift skikkelige klikkeren.
 
Da kan man jo like gjerne kjøre 800 eller 850? Lettere og samme power. Folk vil sikkert være litt uening med meg men jeg synes denne faller litt mellom to stoler, med mindre man kun velger dette over en totakter pga holdbarhet og ikke trenger kraften til en sidewinder.
 
900en vil nok treffe markeder der 4-takt er å foretrekke.
Det er ikke slik over alt at en lettest mulig 2-takter er tingen..
Når det gjelder ytelse er jo min 1200 like rask i akselerasjonen som en 2017 Boondocker 800 (137 den også)