Kontroll på løp?

Beklager at jeg kom sent inn i diskusjonen, så jo at det tidlig ble bedt om en kommentar fra meg.
Jeg har vel lenge ventet på denne diskusjonen og har jobbet en del med problemstillingen.
Utvalget har sett på hvor man kan sende prøver og har funnet noen labber som kan utføre en test på blyinnhold. Jeg venter på pristilbud fra disse i nærmeste fremtid. Jeg tar også gjerne imot tips fra dere i miljøet hvis dere vet om labber som kan ta slike tester, må jo prøve å få det så billig som mulig.

Utvalget vil sende ut liste over labber og priser på testene til alle arrangørklubber.

Regner med at vi vil se første bensintest ganske snart!

Hilsen Cato Lund
 
Snakket akk med ett firma i USA som holder på å utvikle et kjemisett sor testing av bly, han regnet med at d skulle være klart rundt årsskiftet eller så, vil væl i praksis si i løpet av våren..

Det vile ligge på ca 2-300 USD i innkjøp, og da kunne man gjøre mange tester. Påfyll av kjemikalier skulle være under halv pris.

Dette kan muligens være veien å gå. Skal sjekke dette videre, og holde dere oppdatert.
 
Kom over en prosedyre vi kan bruke intil videre..

lol.. :)


. . . . . .

New fuel testing procedure announced.

In order to accommodate those racing regions who have some difficulty
training fuel techs and where fuel testing costs might be prohibitive, a new easy to use, field fuel test has been developed. The testing procedure is inexpensive, easy to learn and very reliable.

1. Open a bottle of beer such as Corona or other brand that comes in a clear glass bottle.
2. Drink the contents.
3. Wait 20 minutes.
4. Pee into the bottle until it is half full.
5. Mark the fluid level on the label.
6. Add enough test sample fuel to nearly fill the bottle.
7. Shake the bottle. (Put your finger over the opening, stupid.)
8. Allow to settle. Observe any change in the pee level in the bottle.
9. If the pee level stays the same, fuel sample is legal.
10. If the pee level increases the fuel sample contains illegal substances.

It is anticipated that this new fuel testing procedure will substantially reduce the ongoing controversy regarding fuel rules and fuel legality. If it doesn’t, who gives a shit, run another test.

. . . . . . .
 
Etter som eg ser det er kun i Open fuel i motorer med extremt høyt laddetrykk og enorme sylinder trykk at C16 blybensin vil ha noe for seg.I en topptrimmet sugemotor vil mye oxygen gi mere effekt.

Største fordelen må vel være å bruke racefuel full av oxygen i Stock klassene?
Og vel enda mere å hente på å trimme en Stock motor invendig.
Når var det sist kontroll av motorene?

I go kart er motorene plomberte i enkelte klasser for å holde juks og fanteri bedre i sjakk.
 
Er vel ikke i stock klassene at fuel er et stort tema. Min F7 er målt og filmet innvendig på alle Store Løp,og det er gjengs over hele linja. På NM og Nordisk blir som regel alle tre første i alle klassene tatt kontroll på. Skal motorene åpnes,så må det komme inn protest.. Thats it!!
 
Jævla synd at det er noen som må synke så dypt og ty til dirty triks da de ikke har kompetanse til å tune den inn med fuel som er lovlig. Er slike som ødelegger hele sporten. Ikke rart man legger opp og selger maskinene når det er på denne måten det skal være. Det eneste possitive med denne diskusjonen er at de som har brukt ulovlig fuel nå er klar over at det kommer til å fokuseres mye på dette med tester og skal vel ikke være så vanskelig å finne ut hvem som gjør dette om maskinene de kjører plutselig frafaller eller ikke utmerker seg like godt som de har gjort tidligere.

Til dere som kjører linja stright og fortsetter med dette bøyer jeg meg i støvet for.

God jul og godt nyttår hilsen ex open fuel dragkjører.
 
Æ ska ikke kjøre i vinter, hehe, men det e nu pga av at scootern ikke bli færdig. Men poenget med denna tråden va nettopp det du skriv Teamleader! Godt skrevet!

Go Jul fra Turbokarlsen.
 
Snakket akk med ett firma i USA som holder på å utvikle et kjemisett sor testing av bly, han regnet med at d skulle være klart rundt årsskiftet eller så, vil væl i praksis si i løpet av våren..

Det vile ligge på ca 2-300 USD i innkjøp, og da kunne man gjøre mange tester. Påfyll av kjemikalier skulle være under halv pris.

Dette kan muligens være veien å gå. Skal sjekke dette videre, og holde dere oppdatert.


Hei, har du sjekka no meir om detta?


Æ har fådd høre en del meir om blybensinbruk i scooterdrag i det siste ...............og æ tør å ta opp temaet hær!

Æ lure på, Catrik E/C : Hvis æ kommer på løp og æ legg inn protest på noen som æ mene kjøre med ulovlig bensin, blir det da tadd prøver av det eventuelle kjøretøyet, av dommer eller teknisk? Eller har "ingen" noe å "bekymre" seg over?

Turbokarlsen.
 
Problemet er løst
Det ble tatt fueltest i Dala-Jarna,og det kommer til å forsette med tester på løp frammover. Da får vi lagt denne diskusjonen død. Jeg tror ikke vi finner noen med ureglementert fuel i tankene, men det er jo flott å få fjernet all snakk og mistanker. Det er lett å beskylde folk som kjører fort for juks, men med disse testene får vi hvertfall fueljuks snakket ut av systemet. Det ødelegger miljøet at folk går å skuler på hverandre.
Har jobbet en god stund fra NMF og Svemo for å finne lab som kan ta disse prøvene,og endelig har det gitt resultater.
I DalaJarna ble det tatt kontroll på to av vinnerene på Fredag, og to vinnere på Lørdag.
Hvordan vi skal ta tester i Norge har vi ikke bestemt enda,men det vil bli tatt her også, men regner med at vinnere og noen stikkprøver er det vi havner ut med.
Nå håper jeg/vi at det kommer en vintersesong med mye løp, gode tider, nye maskiner, nye team, og nye rekorder.

over å ut..
 
Æ e bare SÅ imponert over dissa guttan/jentan som har fiksa så det nu e fuel-kontroll i norge, sverige og forhåpentligvis finland. :thumb:
Det har vært mye styr for å få det til skal alle vite!

Dette gjør sporten mere rettferdig. Når alle kjører innafor det samme reglementet så bli det mindre prat om juks og mindre krangling, som igjen gir bedre rekrutering. Åsså får alle en skikkelig bra opplevelse av hele arrangement/løp..... som f.eks Dalajerna :)

Turbokarlsen ;)
 
forbud

Noen som vet om det blir salgsforbud på blybensin(c14\c16) i år. Ser at fannrem motorverksted reklamerer for disse på hjemmesidene sine.:mad:
 
ja vi får håpe det.... mange bruker det i vanndrag, men disse løpan kan vel ikke være i regi av nmf? E jo egentlig bare å kutte ut blybensin helt.
Importforbud hadde vært greit.
 
Vi skal ikke røre i den der gryta. Husk MC,BIL,BÅT etc.... racing... Vi trenger ikke ødelegge for dem. Da skulle det kommet totalforbud i hele Europa, i så tilfelle..
 
ja vi får håpe det.... mange bruker det i vanndrag, men disse løpan kan vel ikke være i regi av nmf? E jo egentlig bare å kutte ut blybensin helt.
Importforbud hadde vært greit.

nmf sier at til vann har vi vannskuter, men i finland kjøres d i regi av forbundet å man må kjøpe engangs lisens visst man ikke har det, men der er også lov å bruke uansett fuel og trim fordelt 600 å 800 ccm, eneste som er open fuel der er turbo, lyst gass og ubegrenset ccm..
 
Æ trudde ikke det va lov i nån motorsport innafor nmf.

ja kan godt hende d ikke e lov i nmf, men sneskuter på vann kommer nok aldri inn i nmf... mente at i finland sitt forbund e d lov me sneskuter på vann å der kjører dem nu alt muli slags fuel..
 
E jo litt domt for de som bruke de samme scootran på vann, gress og snø... de som kjøre blyfuel må jo sette ned tenning og komp. Rense bensintankan og forgasseran før gress og snø. Har det vært bly i bensintanken så gir det utslag på fuelkontrollen selv om det fylles bare blyfri etterpå. Det hjelpe ikke å bare skylle tanken en gang..... er det spor etter bly så risikerer man å blir tadd for juks. Håpe alle tenke på det som bruker blybensin.