Kontroll på løp?

Turbokarlsen

turbokarlsen.com
12 Jan 2006
3.792
2.686
Kongsvik
Når var det sist tatt prøver/ kontroll på bensin på snøscooter-dragrace i norge? Hvordan sjekkes dette?

Håvard.
 
Har selv lurt på dette ja. Virker som om de tror alle er ærlig å kun bruker lovlig fuel når man vet at det er mye mere å hente med C-16. Sier ikke at noen gjør det, men uten kontroll er det iallefall fritt fram for de som våger.
 
Som den gamle "dragministeren" i NMF kan jeg svare på hvorfor vi har det bensinreglementet som vi har i dag.

Årsaken til at kun blyfribensin er tillatt kom pga miljøhensyn, og ikke pga et ønske om å redusere effekten i maskinene.
For en del årsiden ble det forbudt å importere og selge blybensin i Sverige. Dette medførte at SVEMO måtte innføre blyforbud. I Norge var det også lenge diskusjon om hvordan man skulle forholde seg til de nye blyreglene i EU. I Norge var det på dette tidspunktet ikke forbudt å selge racingbensin med bly (dette forbudet kommer høyst sannsynligvis i 2008). FIM som er den internasjonale organisasjonen for snøscooter innførte blyforbud sammtidig med EU endringen. Pga av forholdene i Sverige og FIM valgte NMF å innføre blyforbud i alle snøscootergrenene.

Årsaken til at det ikke er tillatt å bruke tilsetningstoffer i bensinen er todelt.
1 - Kun bensin fra anerkjente produsenter kan brukes. Dette for å ha kontroll på hvilke stoffer som benyttes i bensinen, både mht miljø og bensinkontroll. NMF og SVEMO har en liste over tillatte produsenter - finnes i SR.
2 - Pga sikkerhet og miljøhensyn ønsker man ikke at "ufaglærte" tester med egenprodusert bensin.

Bensinprøver kan gjøres direkte på banen med spesial instrumenter, eller så taes det prøver som må sendes til spesielle lab'er for analyse.

Erik
 
Det er arrangørene som er ansvarlige for å gjennomføre maskinkontrollene, inkl bensintester.
En juryleder kan også pålegge en arrangør å gjennomføre slike tester. Hvorfor har ikke jeg pålagt arrangørene å gjøre det de gangene jeg har vært juryleder? - Penger! Det koster den del å analysere slike tester.

Hvis du vet at det brukes ulovlig drivstoff på de løpene du deltar, hvorfor legger du ikke inn en protest? Ved prostest må arrangørene ta prøven(e) uansett.

Hvis dere ønsker utstrakt bruk av tester i de cupene dere kjører, så kan jo arrangørene enes om dette og ta litt høyere påmeldingsavgift for å dekke utgiften til slike tester. Dere førere har utrolig stor påvirkningskraft på deres egne klubber og hvordan dere ønsker å ha det. NMF skal legge tilrette for rettferdige og sikre arrangement gjennom de reglementene vi har, men klubbene med sine lisensierte funksjonærer er de som til daglig håndhever reglementene.

Erik
 
Det kommer til å bli lagt inn protest neste gang vi ser eller mistenker at det blir tatt i bruk ulovlig drivstoff.... Viste ikke at det fungerte slik. Rart at det aldri har vært kontroll nån gang.
 
Jeg vet om løp der prøver er tatt, men jeg kjenner ikke til om prøver noen gang er blitt sendt til analyse.....

Sjansen for å komme i bensinkontroll er nok, til nå, vært størst på asfaltløp. Flere av arrangørene har hatt prøveustyr tilstede. Sist var under EM på Gardermoen.

Erik
 
Har hørt at det er svindyrt å få testet bensin på lab, mulig det er hovedgrunnen til at dette ikke skjer? skjønner godt at en arrangør ikke sender flere prøver til testing vist de sitter igjen etter løpet med stort underskudd pga bensintesting.
 
Hvis det er tilfelle, så e det jo fritt fram å jukse.... hvis man ser bort ifra moral da.

E det nån som vet kæm som analyserer disse prøvan og ka det koste?
Men det har vel aldri blidd gjort og da e det vel neppe noen som vet.....:thumb:
 
Norske shell har lab som kan teste dette vet jeg, men vet ikke om det noen ganger er blitt sjekket på løp i den senere tid. virker som det er fritt fram for å jukse ja.
 
Norske shell har lab som kan teste dette vet jeg, men vet ikke om det noen ganger er blitt sjekket på løp i den senere tid. virker som det er fritt fram for å jukse ja.

Alle de store bensin produsentene har lab'er som kan teste bensin.

Det er nok ikke fritt fram! Som jeg skrev tidligere, hvis noen protesterer så det tas prøver. Og protestgebyret på kr 2000,- vil være med å dekke noen av utgiftene.

Etter reglene skal det tas tre prøver som forsegles. To beholdes av arrangør for analyser, og en beholdes av deltageren. De to prøvene som arrangøren har tatt skal analyseres ved to forskjellige lab'er. Normalt sjekkes kun en. Ved positivt resultat - mao ulovlig drivstoff, blir den andre prøven også analysert. Førerens prøve skal analyseres ifm en appell, ved en tredje lab.

Erik
 
alt for innvikla. Kan man ikke bare få et slags ohm meter som måler ettellerannet...?? Må alt være så dyrt..???

ps. Har setta flymekkerGeir på saken ang slike måleapparat
 
Blyometer, oktanometer eller JUKSOMETER

Bra Dr.Andersen :D

Sånne testa skulle vært tatt uten at nån måtte protestere. Testan skulle vært tatt av de tre beste i noen utvalgte klasser på 1 eller to løp pr sesong. Selvfølgelig helt uanmeldt.
 
Gid bensintesting hadde vært enkelt - da hadde det vært bensin testing på alle løp! Eller tror dere vi i NMF kun er "nedsnødde"?

Den metoden som jeg beskrev tidliger er den som er anbefalt etter vurdering av de banemetodene som finnes pr i dag.

Det finnes masse informasjon om bensintester på denne linken: Home

Dere vil raskt se at bruk av tilgjengelige banetestere ikke er så enkelt som det ser ut som... kulde og to-taktsolje influerer mye på den dielectriske målingen, som Dr A referer til som ohm-meter testen. Med så mange usikkerheter som disse målingene har vil førere protestere og lab test er det eneste sikre.....

Det finnes andre testere som kan måle mengde av oksygen og alkohol i bensinen, men det er jo ikke det vi er på jakt etter. Jeg kjenner ikke til noen som har utviklet en sikker blytester for banebruk, desverre.

Her kan dere se på et spørsmål og svar fra Q&A seksjonen på denne linken, og tenk nøye gjennom svaret - er det kanskje slik vi må gjøre det:

Q: Is there any one step that a motorsport association can do that will simplify the fuel certification process?

A: Yes, implement a specified gasoline rule. Having to deal with only one brand and blend of gasoline means that fuel inspectors develop an absolute familiarity with the specific characteristics of that fuel, and can use a system such as the FT-K01 Fuel Tester and PFTS Spec. Gasoline Certification Kit to effectively certify the legality of gasoline used in competition.


Erik
 
Da e d væl bare å innføre at det blir lov å kjøre me blybensin sia det ikke e nån enkle måter å kontrollere de på da..
 
ja hadde ikke det vært flott.. he,he.. :) Likt må det jo være for alle.. Men vi nu ihvertfall tro at folk folk holder seg til lovverket.. Men skal jo ikke nekte for at man har hørt folk som har prata om å kjøre blybensin siden det ikke er kontroller..
 
Jeg er helt enig. Hadde vi kunne kjørt på blybensin hadde vi ikke hatt noe bensinproblem i drag. Dette er kun mitt private syn og ikke NMFs offisielle syn!

Men når det er sakt, mener jeg at vi i dragmiljøet i NMF har klart å fått til et reglement som vi kan leve med. Da blyforbudet kom, var utgangspunktet i FIM og NMF at kun 98 oktan blyfri fra de store oljeselskapene kunne brukes i all snøscooterracing. Vi klarte sammen med SVEMOs dragutvalg å få til kun blyforbud og tillatt med racingbensin.

Hva hadde konsekvensen blitt hvis vi alle måtte kjøre med maks 98 oktan pumpebensin?

Erik
 
Ikke nedsnødd...

Det e jo det æ mene, hvis det e vanskelig å kontrollere så bør vi alle kanskje kjøre samme bensin, eller kjøre med hva vi vil (det siste bli vel neppe aktuelt) Finnes det kanskje ikke noen løsning i det hele tatt? Æ trur ingen i nmf e "nedsnødd" , og da veit dæm jo å at der e enorme fordela for "de" som kjører med VP- C12-16, eller sunoco maximal og maxnos.

Æ syntes det kom ganske klart fram her at det e omentrent null kontroll med detta og at vi kanskje skulle funnet ei bra løsning så løpan blir rettfærdig for alle. (Det e kanskje ikke no enkel løsning?)
 
Personlig tror jeg ikke vi klarer å få fjernet blyforbudet i NMF. Vi prøvde ifm etableringen av EM på asfalt i 2005. NMF lagde et reglementsforslag som brukte samme regler for bensin som UEM dragbike (de har nemlig ikke blyforbud pr i dag!?). Det ble tverrstopp fra SVEMO og UEM pga blyforbudet i Sverige - bestemt av myndighetene og ikke av SVEMO.

Enhetsdrivstoff hadde vært en mulighet, men hvilket merke og type skal velges, og hvem skal ha ansvaret for å selge det på alle løp - sommer og vinter?

Jeg har frem til nå ikke funnet noen god løsning på bensin problemet, og som dere vet jeg står på begge sidene i saken - kontrollør og utøver...... En permanent og god løsningen ligger nok i fremtiden når det blir ulovlig å importere og selge blybensin i Norge også.....

Jeg regner med at Cato (som nå er dragminister) er åpen for alle velvurderte forslag til løsning.

Erik
 
går det ikke ann å innføre det slik at de som arragere løp må ordne med drivstoffe(deltagerne må jo så klart betale) slik at alle får det samme??
 
Trur det hadde blidd vanskelig å gjennomføre.... enkelte kjørera kunne vel ha no "lurt" å fylle på når ingen ser det.

Dær e mange motora som brukes idag som e bygd i usa og som e laga for å gå på høy oktan og bly.
Noen av disse motoran vil funke direkte dårlig med den racefuelen som vi skal bruke i scandinavia. Tenninga og kompresjon må senkes og da kan motorn plutselig gå som en dass! Da skjønne æ godt at det e fristanes å kjøre på det drivstoffet som motoren e bygd for. Min motor kunne sikkert klart 15-20 hk til med C14 e.l.

Og det brukes blybensin i dragrace i norden! garantert! En seriøs prøve hadde vært rett måte å avslørt juksinga på! Æ har sedd tydelige tegn på bruk når æ har vært på løp.... og enkelte si meire enn ka dæm hadde tenkt når promillen har blidd høy.... hehe.

I USA veit få ka blyfri racefuel e for no.....
 
Er det noen som har vært i kontakt med diverse labb'er hær i norge for sjekk av bly i drivstoff?

Vet at det bare koster rundt 100 USD å få sjekket fuel på labb'er "over there".. Burde være en overkommelig kostnad for arrangører når det kommer utrulige tider eller kansje alle 1. plasser.

Hørte snakk om "dip stick" man kunne dyppe i fuel for å påvise bli, heter kansje litmus papir om æ huske rætt fra naturfags timan. Men har ikke funne nåkka om det på nett hvertfall.

Kan ta noen telefoner i løpet av uka å sjekke litt ang mulighet for test.

E væll bare bly vi er interessert i å påvise?