Dragrace å de greian der....

iqr 600 2011, er en sinsyk maskin ;) er 100% att ikke en box stock 800 tar den i drag.

med sin 2,36 i utveksling,så er den nok snuse tom lenge før den har nådd 201m,men med annen utveksling og div så tar den nok de fleste 800 maskinene på markedet ja:)
 
Du store tid... Med respekt å melde, så finner jeg (bort)forklaringen din om mulig enda mer komisk enn selve regelen!

Å sjekke om scooteren har orginal map er jo den enkleste kontrollen av teknisk art som kan gjøres med en scooter. ALLE forhandlere har tilgang til å gjøre dette på sine respektive merker, så da skulle det vel være mulig for NMF å få tilgang til denne programvaren også(om interessen hadde vært dær selfølgelig..)

Å om det er vanskelig å kontrolere selve parametrene og/eller evt endringer på disse i en orginal map, så er det hvertfall ingen problemer å legge inn orginal std map på nytt, slik at envær tvil blir borte. Det er en jobb som krever 0 skruing og 5min....

Dette mener altså NMF geniene er vanskligere å sjekke, enn eksempelvis porting, kammer og kompresjon så derfor er det tilatt..???

Denne komedien kommer snart ut av alle proposjoner.....:lols:
:thumb::thumb::thumb: Det er helt latterlig.men det er jo ikke mulig i fremtiden å kjøre tilnermet tidene til de som alerede har rekorder i disse klassene,om ett forbud uansett hadde kommet.la guttene sitte med rekordene og reglene sine he he:p:p:p
 
Til Solo og extreme4stroke.

Jeg vet ikke hvem dere to er, men dere er helt klart spesialister som NMF trenger som tekniske kontollanter i sin organisasjon...

Jeg er ikke tillitsvalgt i NMF lenger, men jeg kjenner fremdeles til organisasjonen. Send meg en PM og dere skal få mitt telefonnummer, så kan vi diskutere hvordan dere skal komme dere inn i NMF.
 
Til Solo og extreme4stroke.

Jeg vet ikke hvem dere to er, men dere er helt klart spesialister som NMF trenger som tekniske kontollanter i sin organisasjon...

Jeg er ikke tillitsvalgt i NMF lenger, men jeg kjenner fremdeles til organisasjonen. Send meg en PM og dere skal få mitt telefonnummer, så kan vi diskutere hvordan dere skal komme dere inn i NMF.
Hvor mange løp blir det egentlig arangert i NMF regi iløpet av 1 år??? tror ikke det hadde vert noe prob å anskaffet nokk utstyr for en ecu kontroll n ei.Det hadde heller ikke kostet skjorta,har aldrig tengt å stille på noe løp,men mener hele kameraderiet inad de siste årene får meg til å dra på smilebåndet.
 
mulig det blir praktisert i visse arrangemang også,men etter teknisk kontrol FØR løp så skulle det iallefall ha vært brukt plomberingstråd på ECU box,har selv sett det har blitt byttet ECU box under løpsdagen,tar 5min å bytte :)

Uansett regler,den som VIL jukse finner garantert en måte gjøre det på,hjelper ikke allverdens tiltak...:(
 
I Motorsport vil alltid de med ressurser ha et fortrinn...

Jeg er enig med deg at stock burde være stock, men siden det ikke er mulig innenfor rimelighetens grenser å verifisere at en maskin er 100% stock så må man inngå noen kompromi. Alternativet hadde jo vært å fjærne stock klassene siden vi ikke kan sikre oss at regleverket følges... Ønsker dere det?

De som utarbeider regler og lovverk må tenke både på hvordan skal sporten reguleres og hvordan reglene skal håndheves i praksis av funksjonærer på banen. Det er mulig du synes resultatet blir Mikke Mus regler, men jeg kan love det at det er gjennomtenkt...

Det blir jo som doping i idrett dette da, bare at det er lovlig....
Godt gjennomtenkt eller ikke, så lenge en stock maskin ikke er stock, være seg ecu trimming eller annet, så blir det ALDRI like forutsetninger i denne sporten da...
 
Å få NMF opp av grøfta annser jeg som en oppgave på linje med den Obama tok på seg etter 8år med Bush...

Ikke har jeg så store fritidsproblemer og/eller interesse for drag at jeg gidder bruke energi på å ødelegge "sporten" som er laget for og av en håndfull kompiser på nordkalotten heller...

Btw: Siden jeg er motstander av monarkiet, ser jeg fremm til neste gang det blir satt opp kongepokal....:thumb::D
 
Skjønner att det blir vanskelig med gammeldags tenningslampe ja,tenkte mere på standard diagnose utstyr ifra fks polaris,ikke store jobben å "hekte" på det,men jsg skjønner problematikken med det også.

Case closed for min del,kommer aldrig til å stille i stock klasse uansett,bare generelt nysjerig på fremgangsmåten ved teknisk kontrol/reglemang :)

Helt greit at du spør srx700.

Det jeg har problemer med er at enkelte PC-racere som aldri har stått i snøfonna og gjennomført en teknisk kontroll har alle de enkle løsningene...

Det jeg håper alle forstår er at vi ikke kan ha et reglement som gjør at man må ha maskinkontrollen på autoriserte verksted for å være i stand til å håndheve reglementet. Det hadde ikke blitt mange arrangørene som kunne ha hatt løp hvis NMF hadde krevd at de skulle stille med 5 autoriserte verksteder for å gjennomføre maskinkontrollen - resultatet hadde blitt at stock klassene hadde blitt fjernet...

De som ikke kan innfinne seg med Stock reglementet slik det er kan enten være med på å påvirke utviklingen ved å engasjere seg i NMF, eller så får de kjøre en annen klasse der problemstillingen med originalitet ikke finnes. Hvis de ikke har noen intensjon om hverken å delta i Stock klassene eller delta på et NMF arrangement så er det best om de ikke uttaler seg...
 
iallefall oppsett for å gå fortere enn 105kmt....kommer litt an på den 800 den skal tukte og kanskje?

Joda ser den. Men enting er i hvertfall sikkert. En slik maskin trenger ikke en utveksling til f.eks 170 for og klare nettop det om du skjønner hva jeg mener. Er en helt vill maskin det der.
 
med sin 2,36 i utveksling,så er den nok snuse tom lenge før den har nådd 201m,men med annen utveksling og div så tar den nok de fleste 800 maskinene på markedet ja:)

Hva bruker slutt hastigheten og være på drag i 600 og 800 klassen

20-42 hadde vært en knall giring. Vuderer selv en iqr 2011 mod. Makan til maskin.
 
Joda ser den. Men enting er i hvertfall sikkert. En slik maskin trenger ikke en utveksling til f.eks 170 for og klare nettop det om du skjønner hva jeg mener. Er en helt vill maskin det der.

jepp,det er grom maskin,ingen tvil om det:)
Snakker selvsagt ikke om 170 utveksling,men med den sterke motoren så er 19/45 gearing altfor lavt til 201m,det er vi vel enig om?;)
 
Er jo bare tull det her! Det virker som at dere tror at å stille tenninga blir å gjøre store utslag på et løp!? Det lyser lang vei at dere ikke har testet mye på startmatter og bane. Det er så lite å hente på 200 meter, i forhold til andre ting, at jeg regner det som bortkastet tid hvis man ikke har tunet alt annet inn og man bare mangler det absolutt siste. Er i såfall bare å sette inn en sporkile for å få mer tenning.
De som desperat leter etter drag-resultater i tenningstidspungt og 2 dysehakk er enten erfaren og færdig maxjustert på alt annet på scootern.....
ellers så kan man ikke så mye om dragracing, clutching og justering at man roter med noe som man kanskje kan lese seg til på nett eller lese i en "dynotest" og som kan gi noen få hester til eller noen få hk mindre, og som kanskje gir noen få hudredelers sekund +/-, på en ellers kanskje dårlig tid på 200meter. Det er ingen vits i å kontrollere, for det blir dyrt og enda mere vanskelig å avvikle løp enn det allerede er!
 
Helt greit at du spør srx700.

Det jeg har problemer med er at enkelte PC-racere som aldri har stått i snøfonna og gjennomført en teknisk kontroll har alle de enkle løsningene...

Det jeg håper alle forstår er at vi ikke kan ha et reglement som gjør at man må ha maskinkontrollen på autoriserte verksted for å være i stand til å håndheve reglementet. Det hadde ikke blitt mange arrangørene som kunne ha hatt løp hvis NMF hadde krevd at de skulle stille med 5 autoriserte verksteder for å gjennomføre maskinkontrollen - resultatet hadde blitt at stock klassene hadde blitt fjernet...

De som ikke kan innfinne seg med Stock reglementet slik det er kan enten være med på å påvirke utviklingen ved å engasjere seg i NMF, eller så får de kjøre en annen klasse der problemstillingen med originalitet ikke finnes. Hvis de ikke har noen intensjon om hverken å delta i Stock klassene eller delta på et NMF arrangement så er det best om de ikke uttaler seg...

Ok, for å være konstruktiv da... Når det gjelder akkurat reglen vi diskuterer hær: når det er lov å omprogramere org ecu både mtp fuel og tenning, er lov å bruke sporkile, er lov å flytte tenningsplata, er lov å bruke boxer til justering av fuel.... kan du da gi meg en god forklaring for at justering av tenning med box ikke skal være tilatt??

Det gjør jo ikke annet enn at optimalisering av forbrenningen på en stock maskin blir tilgjengelig for alle, å ikke bare dem med spessielle kontakter og/eller ressurser..
 
Er jo bare tull det her! Det virker som at dere tror at å stille tenninga blir å gjøre store utslag på et løp!? Det lyser lang vei at dere ikke har testet mye på startmatter og bane. Det er så lite å hente på 200 meter, i forhold til andre ting, at jeg regner det som bortkastet tid hvis man ikke har tunet alt annet inn og man bare mangler det absolutt siste. Er i såfall bare å sette inn en sporkile for å få mer tenning.
De som desperat leter etter drag-resultater i tenningstidspungt og 2 dysehakk er enten erfaren og færdig maxjustert på alt annet på scootern.....
ellers så kan man ikke så mye om dragracing, clutching og justering at man roter med noe som man kanskje kan lese seg til på nett eller lese i en "dynotest" og som kan gi noen få hester til eller noen få hk mindre, og som kanskje gir noen få hudredelers sekund +/-, på en ellers kanskje dårlig tid på 200meter. Det er ingen vits i å kontrollere, for det blir dyrt og enda mere vanskelig å avvikle løp enn det allerede er!

Siden det utgjør så lite, å allerede er tilatt gjort på 2-3 måter, hva er da argumentet for at det ikke skal tilates med box om jeg tør spørre??

Å ang. sporkile, så flytter den tenningen over hele registeret. Det er neppe optimalt for EFI maskiner, da disse har ulik tenningskurve utifra div parametre. Bla er det annerledes på det turtall støy og avgass måles. Hær går alle nyere efi veldig magert, så å få 2-3g til med fortenning hær kan være alt som skiller mellom havari eller ikke.
 
Siden det utgjør så lite, å allerede er tilatt gjort på 2-3 måter, hva er da argumentet for at det ikke skal tilates med box om jeg tør spørre??

Å ang. sporkile, så flytter den tenningen over hele registeret. Det er neppe optimalt for EFI maskiner, da disse har ulik tenningskurve utifra div parametre. Bla er det annerledes på det turtall støy og avgass måles. Hær går alle nyere efi veldig magert, så å få 2-3g til med fortenning hær kan være alt som skiller mellom havari eller ikke.

Hvis man tillater slike bokser så klarer kanskje enkelte å legge inn revlimiter osv osv.... da er det bedre å forby det syns jeg.
 
Ok, for å være konstruktiv da... Når det gjelder akkurat reglen vi diskuterer hær: når det er lov å omprogramere org ecu både mtp fuel og tenning, er lov å bruke sporkile, er lov å flytte tenningsplata, er lov å bruke boxer til justering av fuel.... kan du da gi meg en god forklaring for at justering av tenning med box ikke skal være tilatt??

Det gjør jo ikke annet enn at optimalisering av forbrenningen på en stock maskin blir tilgjengelig for alle, å ikke bare dem med spessielle kontakter og/eller ressurser..

Det er rimelig enkelt.
Pr i dag finnes det ikke, så vidt jeg vet, på markedet eksterne tenningsbokser som kun gir deg de muligheten som omprogramering av original tenning, bruk av sporkile eller flytting av pick-up/tennplate gir deg, samt beholde coilene. Hadde vært det ville det ha blitt tillatt på lik linje med Boondocker og PowerCommander for fuel justering. Det eneste grunnen til at de to boksene er tillatt og ikke andre bokser som feks Electromotive TEC 3 osv er at man kjenner funksjonen og at den er begrenset. Uoriginale tenningsannlegg fra feks MSD har ofte flere programmeringsfunksjoner som man ikke ønsker skal finnes på stockmaskiner.

Grunnen til at man har tillatt Boondocker og PowerCommander er for å tillatte samme justeringsmuligheter for maskiner med EFI som det maskiner med forgassere har.

Vet du om noen eksternetenningsmoduler som kun gir deg de justeringsmulighetene som er beskrevet over?

Montering og bruk av eksterne bokser til justering av tenning og fuel, krever vel mer kunnskap og ressurser enn å bestille en original ECU med et dragprogram?

Tilslutt: Turbokarlsen har et meget godt poeng i at bruk av "databokser" har fått for stor del av fokus i stock klassene. Sannheten er som han perfekt poengterer at giring og oppsett av understell har størts betydning for de rekordene som er satt i Stock.
 
Dyno :)

Det er vel flere av dere som likegodt kunne avgjort løpene i en dyno!!!
De fleste som har kjørt litt Drag har oppdaget at 90% av løpet avgjøres i understell, variator og giring... iforhold til banen. Bruk tid på disse tingene og ikke bokser i alle varianter, dessuten mye billigere og du kommer ikke til å bli sist :)

Reglan fra NMF er vel kommet istand etter forslag fra førerne???

For oss som ikke "gidder" å stille opp på de møtene hvor regler blir tatt opp er d bare en ting å si! Har vi ikke sagt noe tidligere kan vi holde det for oss selv til vi stiller på møte! Å ikke suttre over regler fordi vi blir frakjørt av noen som er bedre enn oss! Det er så mye å hente på en stocker uten å måtte jukse med motoren! Dere har feil fokus og kommer ikke til å hevde dere!:t_nana:
 
Ignition Module, Power Commander Ignition Module

Finnes til hvertfall Nytro og Apex...


Artig å konstatere at all kritikk og spørsmål rettet til reglemanget, blir avfeid med feil fokus og at vi er grettene fordi vi vissnok blir frakjørt.... Vel, hær nede kjører 95% box-stock i stock klassene, så det er stort sett bare valg av maskin, reaksjonstid og vekt på fører som avgjør hvem som vinner....

Å om vi er så sjangseløse uansett, så burde det vel spille minimal rolle om vi justerte tenning med omprogramering, kile eller box....
 
Tok en rask sjekk av Rapidbike3 og PowerCommander Ignition Module.

Det ser ut som at Rapidbike 3 har ikke-ønskede funksjoner som bytte av maps under kjøring (brukes til launch control) osv. Mens PowerCommander Ignition Module ved første øyekast ser ut til å være innenfor. Den eneste ulempen jeg kan se ved den er at den kun er tilgjengelig for 4-t og ikke 2-t slik som PowerCommander III og V er (fuel map bokser).

Takker for innspillene - jeg tror PowerCommander Ignition Module bør vurderes av NMF til neste sesong og at motorsportskonferansen får ta den endelige avgjørelsen. Det vil også være interessant å se hvordan USA, SML og SVEMO ser på denne boksen.

Er det flere "bokser" som bør vurderes?
 
Det er vel flere av dere som likegodt kunne avgjort løpene i en dyno!!!
De fleste som har kjørt litt Drag har oppdaget at 90% av løpet avgjøres i understell, variator og giring... iforhold til banen. Bruk tid på disse tingene og ikke bokser i alle varianter, dessuten mye billigere og du kommer ikke til å bli sist :)

Reglan fra NMF er vel kommet istand etter forslag fra førerne???

For oss som ikke "gidder" å stille opp på de møtene hvor regler blir tatt opp er d bare en ting å si! Har vi ikke sagt noe tidligere kan vi holde det for oss selv til vi stiller på møte! Å ikke suttre over regler fordi vi blir frakjørt av noen som er bedre enn oss! Det er så mye å hente på en stocker uten å måtte jukse med motoren! Dere har feil fokus og kommer ikke til å hevde dere!:t_nana:
komisk innlegg
 
Ignition Module, Power Commander Ignition Module

Finnes til hvertfall Nytro og Apex...


Artig å konstatere at all kritikk og spørsmål rettet til reglemanget, blir avfeid med feil fokus og at vi er grettene fordi vi vissnok blir frakjørt.... Vel, hær nede kjører 95% box-stock i stock klassene, så det er stort sett bare valg av maskin, reaksjonstid og vekt på fører som avgjør hvem som vinner....

Å om vi er så sjangseløse uansett, så burde det vel spille minimal rolle om vi justerte tenning med omprogramering, kile eller box....

Hvis det er tillfelle at alle er box stock så kan jeg informere deg at hvis du anskaffer deg en egen startmatte, og bruker noen kvelder på den, med justering av understell og variatorer så får du nok gå helt opp den berømte trappa med to trinn og motta 1.premien på det neste dragracet du ska på der nede. Bruk mer tid på testing og mindre tid på kverulering ;)
 
komisk innlegg


Det er ikke så komisk egentlig. Poenget er greit. Flere fokuserer på hvordan scooter som er oppgidd med mest hk. Det var jo en f-7 som gruset alle i flere sesonger i stock 800. Mange scootere var jo oppgidd med mere hk, men det hjalp ikke. Scootern var sjekket i teknisk flere ganger, den var helt lovlig. Noen få hk hjelper fint lite mot god inntuning! Noen har nok feil fokus.
 
Det er ikke så komisk egentlig. Poenget er greit. Flere fokuserer på hvordan scooter som er oppgidd med mest hk. Det var jo en f-7 som gruset alle i flere sesonger i stock 800. Mange scootere var jo oppgidd med mere hk, men det hjalp ikke. Scootern var sjekket i teknisk flere ganger, den var helt lovlig. Noen få hk hjelper fint lite mot god inntuning! Noen har nok feil fokus.
Jeg er helt enig med deg håvard,box stock ifølge NMF reglemang:):):),greit det att variator og understell har mye å si ,men noe box stock maskin var det ikke.