Dragrace å de greian der....

Har ventet på denne: "NM på snø i 2011 vil omfatte klassene Stock 600, Stock 800, Pro Stock og Top Fuel."

Spessielt mtp fjordårets lave deltagelse. IMP/IS og Trail er jo de viktigste rekruteringsklassene om en ser bort fra "stock", så dette er sørgelige greier i mine øyne... At trail er den mest publikumsvennlige er jo også et lite poeng..:(
 
Les litt grunnleggende motorteori og prøv igjen...

kan jo putte standard scootere som har 4t med overladding i den kubikk klassen som de faktisk har ccm til,altså så kommer fks polaris turbo iq i stock 800.

Og i stock er det jo lov til omprogramere ECU,så da burde de jo ha en sjangs;)
 
ryddet, TILBAKE TIL TOPIC, å det er jeg som har gul/orange nick,, å jeg deler ikke ut gule kort,
 
Brage: Hva er det du har forstått med reglene? Virker jo som om du mener at enkelte kan gjøre akkurat hva de vil med sine drag maskiner bare de kjenner de riktige folkene. En annen ting, om du mener NMF eller personene i dragsirkuset ikke gjør en god nokk rekruterings jobb så foreslår jeg deg som alle andre at du møter opp på neste møte legger frem dine/deres forslag. Motorsportforundet KAN IKKE bli slik alle vil ha det til en hver tid, men folk med gode forslag må jo tipse/hjelpe dem så det kanskje blir bedre. Nøtter faktisk ikke og sitte i trøndelag og si at enkelte maskiner kjører for fort og at reglene er latterlige når ingen andre har klaget og fremmet ett nytt reglement.

Om du har lest innleggene mine, så burde du snart fått med deg hva jeg reagerer på...
Jeg reagerer først og fremmst på at en eller flere metoder for å gjøre de samme oppgavene er tilatt, mens andre ikke. Det gjør at enkeltes tilgang til disse mulighetene er større enn andres.

At jeg får pes for å påpeke dette, å blir beskylt for at jeg bare er sur for å bli frakjørt, ha feil fokus osv. vekker min misstanke om at det ikke er ønskelig at alle skal ha de samme mulighetene. Om fordelen av enkelte inngrep er så marginal som det hevdes, skjønner jeg virkelig ikke hva som er problemet med at en allerede tilatt modifikasjon skal være tilgjengelig for flest mulig, enklest mulig.... All deres "argumentasjon" mot dette, genererer kun ytligere misstro/misstilit, å som sagt...om det ikke gir noen gevinst, så skjønner jeg ikke hva dere vil oppnå/unngå med dette..
 
ok, ser at ikke alle liker at vi diskuterer her, så skal, mot min egen overbevisning, prøve å skrive et seriøst innlegg, selv om jeg har mest lyst å fortsette der jeg slapp, da det bare er tøys å tull å begynne å gå å rydde i en tråd som heter 'å de greian der'... men men, alle tåler ikke diskusjon, alle passer kansje ikke til å ha muligheten til å bestemme?

For det første, ex: Det du misforsto, var at du antydet at Turbokarlsen ønsket å låse regelverket i stock, selv om han aldri har hatt noe med den klassen å gjøre...

sånn...

videre. OM man har så sterke meninger om et reglement, er det alltid enklest å sitte bak et tastatur å mene det, istede for å dra seg dit meningene bør fremmes. Selv om man på et forum på internett er åpning for å diskutere det meste, blir jeg lei av at man angriper de som driver seriøst med dette, og antyder vikarierende argumenter og sågar juks fra de som lager regelverket, og samarbeid mellom de og enkelte utøvere. Skamfult spør du meg.

Nå har jeg møtt stort sett samtlige racere som driver seriøst med dragrace på snø for tiden her i Norge, og omtrent samtlige ville jeg invitert hjem på en bedre middag... Bedre miljø skal man leite etter, selv om det under løp til tider kan bli opphetet, så spanderer de fleste øl på hverandre, og låner deler og diverse til hverandre...

Igjen vil jeg si: Du kan ikke komme rett inn på 5-mila i vm å slå petter northug.

Hadde alle vist hvor mye arbeid, hvor mange timer, hvor mye som er ofret, og hvor mye peng det har kostet de som ligger i toppen år etter år, hadde vi aldri hatt denne diskusjonen...

ALLE har de samme mulighetene, uten tvil.

Om man ikke ønsker å stille på motorsportkonferansen å fremme sine meninger, er jeg sikker på at den grenansvarlige for Dragrace tar imot innspill som de tar med seg dit. Kan få navn, nummer og sågar bilde av meg om dere ønsker.

Jeg regner ikke med at alle ser seg ferdig med denne saken, og ser fram til god diskusjon videre, om ikke alt bare blir slettet før jeg får lest det....:confused:orry:
 
ok, ser at ikke alle liker at vi diskuterer her, så skal, mot min egen overbevisning, prøve å skrive et seriøst innlegg, selv om jeg har mest lyst å fortsette der jeg slapp, da det bare er tøys å tull å begynne å gå å rydde i en tråd som heter 'å de greian der'... men men, alle tåler ikke diskusjon, alle passer kansje ikke til å ha muligheten til å bestemme?

For det første, ex: Det du misforsto, var at du antydet at Turbokarlsen ønsket å låse regelverket i stock, selv om han aldri har hatt noe med den klassen å gjøre...

sånn...

videre. OM man har så sterke meninger om et reglement, er det alltid enklest å sitte bak et tastatur å mene det, istede for å dra seg dit meningene bør fremmes. Selv om man på et forum på internett er åpning for å diskutere det meste, blir jeg lei av at man angriper de som driver seriøst med dette, og antyder vikarierende argumenter og sågar juks fra de som lager regelverket, og samarbeid mellom de og enkelte utøvere. Skamfult spør du meg.

Nå har jeg møtt stort sett samtlige racere som driver seriøst med dragrace på snø for tiden her i Norge, og omtrent samtlige ville jeg invitert hjem på en bedre middag... Bedre miljø skal man leite etter, selv om det under løp til tider kan bli opphetet, så spanderer de fleste øl på hverandre, og låner deler og diverse til hverandre...

Igjen vil jeg si: Du kan ikke komme rett inn på 5-mila i vm å slå petter northug.

Hadde alle vist hvor mye arbeid, hvor mange timer, hvor mye som er ofret, og hvor mye peng det har kostet de som ligger i toppen år etter år, hadde vi aldri hatt denne diskusjonen...

ALLE har de samme mulighetene, uten tvil.

Om man ikke ønsker å stille på motorsportkonferansen å fremme sine meninger, er jeg sikker på at den grenansvarlige for Dragrace tar imot innspill som de tar med seg dit. Kan få navn, nummer og sågar bilde av meg om dere ønsker.

Jeg regner ikke med at alle ser seg ferdig med denne saken, og ser fram til god diskusjon videre, om ikke alt bare blir slettet før jeg får lest det....:confused:orry:

:thumb:
 
Et enkelt spørsmål: Vil en "stock" scooter med optimalsert ecu for 102oktan gå bedre enn en scooter med "over disk" orginal ecu og 98oktan?
 
Oppfølgningsspørsmålet blir da: Er det da rett at disse stiller i samme klasse, når bare noen få har tilgang på utstyr for å omprogramere ecu?
 
Høres ikke mye riktig ut nei.
Men må bare spørre, hva mener du med "noen få har tilgang"? er dette en økonomisk årsak, eller tilgang som, kontakt med rette personer?
 
Høres ikke mye riktig ut nei.
Men må bare spørre, hva mener du med "noen få har tilgang"? er dette en økonomisk årsak, eller tilgang som, kontakt med rette personer?

Noe av det jeg forsøker å få svar på akkurat det... For jeg tviler nemlig på at gud å hvermann får tilgang på utstyr for å map'e orginal ecu på scooterne sine kjøpt over disk..! Tar jeg feil??
 
Kan nok kansje ha noe med sponsing å gjøre?, vist f.eks en Arctic cat pilot, har gode bekjentskaper hos en forhandler, er i tillegg sponset av denne forhandleren (evt importør) da er det svært enkelt å få tilgang til en original ecu med helt forskjellig map.
Nå har ikke jeg lest reglementet til fingerspissene, men vist det tillates re-mapping av std ecu men ikke re-mapping ved hjelp av andre produkter så bør det absolutt en endring til i reglementet.
 
Kan nok kansje ha noe med sponsing å gjøre?, vist f.eks en Arctic cat pilot, har gode bekjentskaper hos en forhandler, er i tillegg sponset av denne forhandleren (evt importør) da er det svært enkelt å få tilgang til en original ecu med helt forskjellig map.
Nå har ikke jeg lest reglementet til fingerspissene, men vist det tillates re-mapping av std ecu men ikke re-mapping ved hjelp av andre produkter så bør det absolutt en endring til i reglementet.

Det er tilfellet ja! Dvs omprogramering av fuelmengde får du gjøre med bruk av box(nytt av året, mens omprogramering av org ecu var tillat tidligere også), men endring av tenning får du kun gjøre med offset-key, flytte tenningsplate og omprogramering av orginal ecu. De to førstnevnte metodene er offte ikke mulig og/eller lite hennsiktsmessig på nyere efi modeller.
 
men jeg skjønner ikke problemet, reglene e jo lik for alle som vill stille, i stede for å bruke så mye tid på å spekulere, sitte å niiiiilæse regelboka, å halveis besylde ærlige mennesker for juks, så kan dere jo bruke tid på å ringe rundt, få stilt tenning, mappe om ecu, kjøp dere 102oct, ta dette i benk,, jobb mye med varriatorer, å understell, å når alt dette føles perfekt, så trener dere reaksjon, å her snakke vi mengdetrening,, for det e no en gang sånn at man blir ikke nm mester i drag av å sitte her inne å slenge med leppa. det koste å bestige toppe,, å da snakke vi både penger å tid, å enorm selvoffring,, DERFOR KJØRE JEG IKKE DRAG, JEG ER IKKE VILLIG TIL Å OFFRE NOKK,,,
 
Jeg er ikke så inne på dette, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være lov og kjøre 102 okt i stock klassene, det børt være 98okt som var høyst tillate bensin, da var det ikke noe problem.
 
Da gjentar jeg mitt spørsmål med en litt annen formulering: Er det mulig for alle å få tilgang på forskjellige ecu map'er fra scooterprodusentene, og utstyr for å legge inn disse?
 
Interesant å registrere enkeltes vegring mot å ta innover seg hva dette EGENTLIG dreier seg om, men av og til må man vel bare akseptere at evnen/viljen er og forblir totalt fraværende...
 
syntes dere skal engasjere dere, komme inn i styrer i motorcross/drag å være med på å få endret det som dere menere er feil :), for alt jeg vet så kan jo reglene være fulle av "feil" kommer ikke til å lese de heller,, da jeg som nevnt overfor, ikke har tid nokk til å satse så mye som det kreves for å komme høyt opp,,
 
Da gjentar jeg mitt spørsmål med en litt annen formulering: Er det mulig for alle å få tilgang på forskjellige ecu map'er fra scooterprodusentene, og utstyr for å legge inn disse?

Svaret er ja, alle kan kjøpe en reprogrammering av ECU. Men det er ikke alle produsentene som har like mye fokus på drag racing og dermed tilbyr reprogrammering.

Jeg kjenner ikke til at noen har fått maper fra produsenten og utstyr for å legge de inn selv. Foreløpig er ikke elektronikken i snøscooterene like "åpen" for reprogrammering på verksted slik det er på bil og motorsykkel. Dette kan nok endre seg i fremtiden...

Etter at Boondocker og Powercommander III og V ble tillatt er det nesten ingen som tar seg bryet med å skaffe seg en reprogrammert ECU. En annen fordel er at nå har alle modeller og merker med EFI samme mulighet... samme mulighet som de med forgassere alltid har hatt...
 
Klippet fra Amsnow, ask the expert.

March 2011 - American Snowmobiler Magazine

Powercommander or ECU re-map?
Q:What would be best for a stock Arctic Cat Crossfire running on 94 octane for trail riding? I do some drag racing too. Should I get a Powercommander or an ECU re-map? – rotax583

A:If your budget allows, I would opt for the Powercommander. It is an excellent tuning tool to build a good performance sled trail or racer. If you have the ECU reprogrammed then it would be hard to trail ride. With a race box on the sled there is too much ignition timing. For the summer grass drags you can install a timing key and finish tuning it with the Powercommander. – Dyna-tek Racing
 
Svaret er ja, alle kan kjøpe en reprogrammering av ECU. Men det er ikke alle produsentene som har like mye fokus på drag racing og dermed tilbyr reprogrammering.

Jeg kjenner ikke til at noen har fått maper fra produsenten og utstyr for å legge de inn selv. Foreløpig er ikke elektronikken i snøscooterene like "åpen" for reprogrammering på verksted slik det er på bil og motorsykkel. Dette kan nok endre seg i fremtiden...

Etter at Boondocker og Powercommander III og V ble tillatt er det nesten ingen som tar seg bryet med å skaffe seg en reprogrammert ECU. En annen fordel er at nå har alle modeller og merker med EFI samme mulighet... samme mulighet som de med forgassere alltid har hatt...

Så nå er altså alt av slike "bokser" tillatt? Ser det står skrevet lenger opp i tråden at det ikke gjelder alle disse boksene..?

Poenget mitt er da, hvor "stock" blir dette egentlig når man kan tune elektronikk med ettermarkedsutstyr, eller ecu omprogramering og kjøre på 102oktan? Hva er egentlig utrykket "stock 600" og "stock 800" verdt når det til syvende og sist IKKE er stock?
 
Boksene for justering av tenning er ikke tilatt, men med omprogramering av org ecu, flytting av tennplate og off-set key er tilatt.

Bokser for å justere fuel er derrimot tilatt fra i år.