da skulle egentli rx1 osv ikke fått lov å stille i 800 klassen..
da skulle egentli rx1 osv ikke fått lov å stille i 800 klassen..
Les litt grunnleggende motorteori og prøv igjen...
kan jo putte standard scootere som har 4t med overladding i den kubikk klassen som de faktisk har ccm til,altså så kommer fks polaris turbo iq i stock 800.
Og i stock er det jo lov til omprogramere ECU,så da burde de jo ha en sjangs
Brage: Hva er det du har forstått med reglene? Virker jo som om du mener at enkelte kan gjøre akkurat hva de vil med sine drag maskiner bare de kjenner de riktige folkene. En annen ting, om du mener NMF eller personene i dragsirkuset ikke gjør en god nokk rekruterings jobb så foreslår jeg deg som alle andre at du møter opp på neste møte legger frem dine/deres forslag. Motorsportforundet KAN IKKE bli slik alle vil ha det til en hver tid, men folk med gode forslag må jo tipse/hjelpe dem så det kanskje blir bedre. Nøtter faktisk ikke og sitte i trøndelag og si at enkelte maskiner kjører for fort og at reglene er latterlige når ingen andre har klaget og fremmet ett nytt reglement.
ok, ser at ikke alle liker at vi diskuterer her, så skal, mot min egen overbevisning, prøve å skrive et seriøst innlegg, selv om jeg har mest lyst å fortsette der jeg slapp, da det bare er tøys å tull å begynne å gå å rydde i en tråd som heter 'å de greian der'... men men, alle tåler ikke diskusjon, alle passer kansje ikke til å ha muligheten til å bestemme?
For det første, ex: Det du misforsto, var at du antydet at Turbokarlsen ønsket å låse regelverket i stock, selv om han aldri har hatt noe med den klassen å gjøre...
sånn...
videre. OM man har så sterke meninger om et reglement, er det alltid enklest å sitte bak et tastatur å mene det, istede for å dra seg dit meningene bør fremmes. Selv om man på et forum på internett er åpning for å diskutere det meste, blir jeg lei av at man angriper de som driver seriøst med dette, og antyder vikarierende argumenter og sågar juks fra de som lager regelverket, og samarbeid mellom de og enkelte utøvere. Skamfult spør du meg.
Nå har jeg møtt stort sett samtlige racere som driver seriøst med dragrace på snø for tiden her i Norge, og omtrent samtlige ville jeg invitert hjem på en bedre middag... Bedre miljø skal man leite etter, selv om det under løp til tider kan bli opphetet, så spanderer de fleste øl på hverandre, og låner deler og diverse til hverandre...
Igjen vil jeg si: Du kan ikke komme rett inn på 5-mila i vm å slå petter northug.
Hadde alle vist hvor mye arbeid, hvor mange timer, hvor mye som er ofret, og hvor mye peng det har kostet de som ligger i toppen år etter år, hadde vi aldri hatt denne diskusjonen...
ALLE har de samme mulighetene, uten tvil.
Om man ikke ønsker å stille på motorsportkonferansen å fremme sine meninger, er jeg sikker på at den grenansvarlige for Dragrace tar imot innspill som de tar med seg dit. Kan få navn, nummer og sågar bilde av meg om dere ønsker.
Jeg regner ikke med at alle ser seg ferdig med denne saken, og ser fram til god diskusjon videre, om ikke alt bare blir slettet før jeg får lest det....orry:
Et enkelt spørsmål: Vil en "stock" scooter med optimalsert ecu for 102oktan gå bedre enn en scooter med "over disk" orginal ecu og 98oktan?
Høres ikke mye riktig ut nei.
Men må bare spørre, hva mener du med "noen få har tilgang"? er dette en økonomisk årsak, eller tilgang som, kontakt med rette personer?
Mener du at det er folk som kjører 102 oktan i stock klassene?
Kan nok kansje ha noe med sponsing å gjøre?, vist f.eks en Arctic cat pilot, har gode bekjentskaper hos en forhandler, er i tillegg sponset av denne forhandleren (evt importør) da er det svært enkelt å få tilgang til en original ecu med helt forskjellig map.
Nå har ikke jeg lest reglementet til fingerspissene, men vist det tillates re-mapping av std ecu men ikke re-mapping ved hjelp av andre produkter så bør det absolutt en endring til i reglementet.
Da gjentar jeg mitt spørsmål med en litt annen formulering: Er det mulig for alle å få tilgang på forskjellige ecu map'er fra scooterprodusentene, og utstyr for å legge inn disse?
Svaret er ja, alle kan kjøpe en reprogrammering av ECU. Men det er ikke alle produsentene som har like mye fokus på drag racing og dermed tilbyr reprogrammering.
Jeg kjenner ikke til at noen har fått maper fra produsenten og utstyr for å legge de inn selv. Foreløpig er ikke elektronikken i snøscooterene like "åpen" for reprogrammering på verksted slik det er på bil og motorsykkel. Dette kan nok endre seg i fremtiden...
Etter at Boondocker og Powercommander III og V ble tillatt er det nesten ingen som tar seg bryet med å skaffe seg en reprogrammert ECU. En annen fordel er at nå har alle modeller og merker med EFI samme mulighet... samme mulighet som de med forgassere alltid har hatt...