Drag, regler klasser, vekt index etc

d e væl ikke umulig at man kunne d.

trur faktisk ikke det , når vi skifta fra 25 fullblock til 30 fullblock ble det ikke bedre....trur den lengda og knasthøyda er perfekt til det chassie;)
littegranne småmods er vel det eneste som trengs...men uten av å testa er det umulig å si egentlig...ikke sant ......
 
trur faktisk ikke det , når vi skifta fra 25 fullblock til 30 fullblock ble det ikke bedre....trur den lengda og knasthøyda er perfekt til det chassie;)
littegranne småmods er vel det eneste som trengs...men uten av å testa er det umulig å egentlig...ikke sant ......
Hvor mye hk er det i den?
 
trur faktisk ikke det , når vi skifta fra 25 fullblock til 30 fullblock ble det ikke bedre....trur den lengda og knasthøyda er perfekt til det chassie;)
littegranne småmods er vel det eneste som trengs...men uten av å testa er det umulig å si egentlig...ikke sant ......

Men vi har faktisk planlagt å prøve nåkka nytt i variatoran, det oppsette som står på pro stockern ble montert før den ble starta første gangen, motor ble også omhyggelig porta før den ble starta opp og vi har kjørt med de samme variatorgreian siden dag en..så kan jo ikke si det er testa så mye akkurat, eneste teninga som er flyttet en halv grad på topptenninga:) er jo nesten for godt til å være sandt......kansje vi må begynne å tjune vi å.....
 
har jo sikker mye sjangs med m1000 å snø start mot dragskotrer på beltestart...sier det burde vært laget ny 2 taktsklasse...trail 800-oppover fri timmimg å snø start, fjellskotra...'
der fjell 2 takteran kan gjøre opp
 
Er jo fortsatt scootre som går der ute som er tung, og hva med tyngere kjørere som kansje veier godt over 100kg, skal dem måtte bruke eg formue på carbon deler for og være konkuransedyktig bare for at du vil ha index'n lavere?
Dette er ikke med på og få flere inn i sporten!
Er helt ok at index'n er høy, da er det flere scootre som kan konkurere under samme forutsetninger!
Hva er problemet å hive på 10-15kg bly for og nå index?

Når det kommer til fører vekt, så i følge den norske stat veier en fører 75 kilo. Bare sjekk vognkortet ditt.
Tidene forandrer seg, selv om ikke alle får det med seg. Trippel 2 takt sluttet yama med i 2004.
Det er få som driver å kjører rundt i fjellheimen med en trippel idag kontra twin som er mye lettere. Skal vi beholde den vekt indeksen helt til den siste originale steinalder trippeln er pensjonert?
Du ender opp med en klasse som folk bruker 20 år gamle maskiner for å konkurere med. Da kan vi kanskje omdøpe klassen til "vintage unlimited".
 
hvis det skal fortsette som i dag så ser vi jo kor mange det stiller opp, jeg mener 4 takts turboan må vike for den dominerende mengden med 2 taktera, å kjøre dem i lag blir som å sette fuleran i lag med 800àn nei , 2 nye klassa for 2 takter 800 trail, 800+ fri trim

da har jeg en tru på at det kan tar seg opp igjen...intressen for å kjøre drag, var mange i ny klassen i vinter..men dem med mer cc å 2 taktera må jo også få muligheten uten av å bli parkert av en 2-3 stk blodtrimma 4 takts turboa.....
Men det sier jo seg selv at en oppsatt fjellskuter turbo ikke heller har noe i Top-fuel klassen og gjøre. Da må det jo lages 3 nye klasser siste for 4 takts fjell turbo skutrer,jeg mener IKKE det er riktig at den klassen skal bli presset over i Top-fuel klassen.
 
har jo sikker mye sjangs med m1000 å snø start mot dragskotrer på beltestart...sier det burde vært laget nu 2 taktsklasse...trail 800-oppover fri timmimg å snø start, fjellskotra...'
der fjell 2 takteran kan gjøre opp

Drag er en sport for folket, så mange kan nok stille til start bare for at det er kos å dra på arrangemang å kjøre litt.
Har man ambisjoner om å vinne,så er kanskje ikke en fjell maskin det rette maskineriet. Men før noen legger penger i og bygge en maskin for formålet, bør de jo først kunne delta med det dem har for å se om det er noe for dem.
 
jeg mener det må satses på riktige klasser, det som er viktig er å få kjørera....feks 3 trailklasser med snø start
trail 800, trail 800+ det alle type twin 2 taktere kan stille så lenge skoteren er en bruksskoter, trail unlim 2 takts trippel...4 takts turboer....ingen vektkrav i trail klassene....
tripplan begynner å bli museumsgjenstander,,begynner å bli noen år siden de var produsert....
 
Når det kommer til fører vekt, så i følge den norske stat veier en fører 75 kilo. Bare sjekk vognkortet ditt.
Tidene forandrer seg, selv om ikke alle får det med seg. Trippel 2 takt sluttet yama med i 2004.
Det er få som driver å kjører rundt i fjellheimen med en trippel idag kontra twin som er mye lettere. Skal vi beholde den vekt indeksen helt til den siste originale steinalder trippeln er pensjonert?
Du ender opp med en klasse som folk bruker 20 år gamle maskiner for å konkurere med. Da kan vi kanskje omdøpe klassen til "vintage unlimited".
Vektindex er satt for at alle i klassen skal ha tilnermet like gode forutsetninger for og være med i toppen.
Det du snakker om er jo å kaste index'n for at det gangner deg for at du er lett og har en lett scooter!
Kan ikke bare si at folk er 75kg bare for at det står i vognkortet, det blir for dumt!
Men en fjell klasse trenger jo ikke gå under et vekindex system.
Problemet oppstår når noen kaster mye penger i scootern og har en super lett fører, kjører runt og gjør reint bord pga. dem har forutsetninger som er mye bedre en mange av de andre har råd til! Da kommer vektindex spm. opp igjen skal du se :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Andersen
Vektindex er satt for at alle i klassen skal ha tilnermet like gode forutsetninger for og være med i toppen.
Det du snakker om er jo å kaste index'n for at det gangner deg for at du er lett og har en lett scooter!
Kan ikke bare si at folk er 75kg bare for at det står i vognkortet, det blir for dumt!
Men en fjell klasse trenger jo ikke gå under et vekindex system.
Problemet oppstår når noen kaster mye penger i scootern og har en super lett fører, kjører runt og gjør reint bord pga. dem har forutsetninger som er mye bedre en mange av de andre har råd til! Da kommer vektindex spm. opp igjen skal du se :)

Man kan jo ikke si at folk er 100 kilo bare for at du er det. Det blir bare for dumt.
På deg høres det ut som at jeg vil flytte indeksen 100 kilo. Det er ikke tilfelle. Man kan heller ikke ta hensyn i en vekt index til at noen førere er 150 kilo og noen er 60 kilo. Man er nødt til å bruke en standard vekt som er utgangspunktet for fører vekt.
Om man gikk ned 10 kilo på vekt indeksen,så ville det gitt rom for at mange moderne maskiner ville vært mere konkuransedyktige.
Eventuelt at man laget en ny klasse for twin unlimited med en egen vekt indeks. Kanskje man kunne rekkrutert litt flere kjørere da.
 
Hva var det Gamstar kjørte med sin Skido 1200 turbo i fjor da han satt rekord på snøstart,er vel ingen i Europa som har kjørt raskere en han
 
Virke som om det ønskes at reglene skal tilpasses den enkelte fører og den maskinen vedkommede har eller ønsker å ha.....

Det blir for dumt å endre på klasser som er innarbeidet! Det fører til at aktive kjørere slutter, og dem er det ikke for mange av. Å senke vektgrensene er kostnadsdrivende, og det vil være for dumt å øke kostnadene bare for at noen ønsker det. Se ka som skjedde med deltakelsen i asfaltdrag når vektgrensene ble endret.

Nye klasser er et bedre forslag enn å endre de gamle. Så kan folk selv velge hva de vil kjøre! Det kan imidlertid ikke bli klasser for enhver smak, det er nok ikke mulig.
 
Er ennig med en del som skrives om vekt indexen.
Den er fra steinalderen.
I Sverige blir det sansynligvis(Mene det er bestemt) vekt senking
i ProStock.
Ned på ca 300,sammme som vi har på asphalt.

Da er det bare å ta fram Xp,RT, og andre twinnchassi.
Utvikling i sporten har vi savna i flere år.

Vi prøvde å få til en prostock 800 klasse,men det ble ikke motatt.

Nu ser man kor mange som kjør i Prostock på snø, gress og asphalt(har ikke vært så mange der da)
2-3 på snø, 3 i Dala-jerna i fjor sommer.

Twinn klasser er intresnagt,men som noe sier,det kan bli brukt sykt mye penger
der og en lett driver.Kor lenge leve den klassen da ?
Tror man må ha litt regler for vekt mot vilken trimming,ccm etc.

Ny regel? 40 meter start belter? coolt:D
 
Man kan jo ikke si at folk er 100 kilo bare for at du er det. Det blir bare for dumt.
På deg høres det ut som at jeg vil flytte indeksen 100 kilo. Det er ikke tilfelle. Man kan heller ikke ta hensyn i en vekt index til at noen førere er 150 kilo og noen er 60 kilo. Man er nødt til å bruke en standard vekt som er utgangspunktet for fører vekt.
Om man gikk ned 10 kilo på vekt indeksen,så ville det gitt rom for at mange moderne maskiner ville vært mere konkuransedyktige.
Eventuelt at man laget en ny klasse for twin unlimited med en egen vekt indeks. Kanskje man kunne rekkrutert litt flere kjørere da.
sjønner fortsatt ikke hva du er ute etter? det koste deg 50kr og vekte på din scooter 10kg for at du er fult ut konkuranse dyktig i klassen. hvor mye vil det koste å fjærne 10kg av en som allerede er på index? kan koste mange tusen + at du oppnår jo ingen ting! er vektindex'n rett, alså at alle som starter til start har like gode sjanser for og være med i kampen om 1plassen så spiller det jo ikke noe rolle om du veier 250kg eller 400kg!
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Andersen
Men det sier jo seg selv at en oppsatt fjellskuter turbo ikke heller har noe i Top-fuel klassen og gjøre. Da må det jo lages 3 nye klasser siste for 4 takts fjell turbo skutrer,jeg mener IKKE det er riktig at den klassen skal bli presset over i Top-fuel klassen.

Blir jo samme som en feks 800ccm med lett trim eller no skal stille mot en med 270 eller 400 hk? Er ikke rettferdig i det hele tatt..
Mener at blodtrimma 4takt burde kjøre i top fuel og ikke mot scootre som kanskje bare har halvparten av hestene..
 
forsvaret har jo høgd mange slike, skulle tru at en med de rette kontaktene kunne skaffe mange slike.

Det blir bare enda mer arbeid å koste av de, noe som ikke er enkelt å få folk til å gjøre i utgangspungtet. Spinner man løs på matta så hjelper det lite at den er breiere. Det kryr av startmatter rundt om i norge. En av viktige ting med drag er at mattene er så lik som mulig rundt om i landet, og i sverige og finland også, så når man kjører fort og kanskje setter rekorder så er det samme forhold som andre plasser.
Bare litt argumentasjon imot nye matter.

Etter min mening så er det de 23 kams skidoo beltene, som bruke mange plasser, som er de beste mattene. Hadde alle hatt slike så hadde det jo vært likt over alt.
Det værste som finns er å komme på løp der mattene er forskjellig fra den ene til den andre banen. En matte-koster som gjør en dårlig jobb, kan avgjøre et løp også. Det har skjedd noen ganger.
 
Det blir bare enda mer arbeid å koste av de, noe som ikke er enkelt å få folk til å gjøre i utgangspungtet. Spinner man løs på matta så hjelper det lite at den er breiere. Det kryr av startmatter rundt om i norge. En av viktige ting med drag er at mattene er så lik som mulig rundt om i landet, og i sverige og finland også, så når man kjører fort og kanskje setter rekorder så er det samme forhold som andre plasser.
Bare litt argumentasjon imot nye matter.

Etter min mening så er det de 23 kams skidoo beltene, som bruke mange plasser, som er de beste mattene. Hadde alle hatt slike så hadde det jo vært likt over alt.
Det værste som finns er å komme på løp der mattene er forskjellig fra den ene til den andre banen. En matte-koster som gjør en dårlig jobb, kan avgjøre et løp også. Det har skjedd noen ganger.

så en smart patent i finland...løvblåser, helt rått kor effektivt det er
 
Blir jo samme som en feks 800ccm med lett trim eller no skal stille mot en med 270 eller 400 hk? Er ikke rettferdig i det hele tatt..
Mener at blodtrimma 4takt burde kjøre i top fuel og ikke mot scootre som kanskje bare har halvparten av hestene..

110 % enig med deg..blir HELT feil å sette 4 takts turbo mot 2 takts turbo 500 hk mot 250 hk....neeeei takk...det blir så feil som det kan bli
 
  • Liker
Reaksjoner: KON