Drag, regler klasser, vekt index etc

Nei, jeg tror ikke det jukses mye. Men utelukker ikke at det skjer. Noen ganger når man har gått forbi i depo så har det svidd i på nese og øyne.... Men man kan ikke avgjøre slikt uten en godkjent test.

Kjipt å tape en NM tittel f eks til en konkurent som har lurt sæ te 20hk extra pga no spenstig fuel.
 
derfor må det bli testa mere...da får man tatt svinan....minimum 2 års utestengelse bør straffen være...helst 10 år etter min mening, må si meg enig her ....trur ikke det er mange som jukser men hvis det ikke finnes et kontrollorgan kan det veldig fort eskalere...beste måten å forebygge er kontroll og streng straff :hmmm:

og for dem som er i besittelse av blybensin bør skylle kannene veldig godt før man har legal race fuel på dem...vet ikke kor følsomt dette kontrollutstyret er men bedre å være på den sikre siden
gjelder også 100ll som er en blyholdig bensin
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjørn Olav Vaa
Denne spenstige fuelen er det racefuel eller går 100ll og ethanol under samme katogori?
Får man flere hk med 100ll eller iblandet 100ll i 98okt?
 
Denne spenstige fuelen er det racefuel eller går 100ll og ethanol under samme katogori?
Får man flere hk med 100ll eller iblandet 100ll i 98okt?

100 ll er blyholdig flybensin...MÅ IKKE brukes på drag med motorsportforbundet bak
vil tru etanolholdig bensin er lovlig..den er jo veldig miljøvenlig
 
eks verdaln for noen år siden?

Som mange andre løp så skulle det vært fuel kontroll der også.

Man skulle hatt strenge straffer for alle slags typer overlagt juks. Har noen først den innstillingen at man kan jukse og har f.eks jukset gjentatte ganger så tror jeg de kan jukse med alt. Da er all tillit borte.
Det er også viktig å ikke blande de som kan bli disket for ureglementerte ting som de kanskje ikke viste om, for det kan også skje. Det er ikke all tid like enkelt å sette grensen mellom disse heller....
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom og Robert
Er den vekt indeksen fra steinalderen når man kjørte tunder med stål ramme?


Slik som vekt indeksen er nå, så har man en Pro rmk med 860cc kit, og veier 70 kg som fører, så må man faktisk ha ekstra vekt for å kjøre imp stock.
Min maskin vil toppe med ca 15 kilo med stappfull tank.

Er jo fortsatt scootre som går der ute som er tung, og hva med tyngere kjørere som kansje veier godt over 100kg, skal dem måtte bruke eg formue på carbon deler for og være konkuransedyktig bare for at du vil ha index'n lavere?
Dette er ikke med på og få flere inn i sporten!
Er helt ok at index'n er høy, da er det flere scootre som kan konkurere under samme forutsetninger!
Hva er problemet å hive på 10-15kg bly for og nå index?
 
Er jo fortsatt scootre som går der ute som er tung, og hva med tyngere kjørere som kansje veier godt over 100kg, skal dem måtte bruke eg formue på carbon deler for og være konkuransedyktig bare for at du vil ha index'n lavere?
Dette er ikke med på og få flere inn i sporten!
Er helt ok at index'n er høy, da er det flere scootre som kan konkurere under samme forutsetninger!
Hva er problemet å hive på 10-15kg bly for og nå index?

Hvordan scootere tenker du på da? Jeg er enig i at det er lettere å vekte opp enn ned.
Men nå til dags så er det jo så sinnsykt mye lette scootere og tilgang på lette chassis (f.eks skadede scootere)
Vi kan jo ikke kjøre med thunder, mach-z og polaris tripple inn i evigheten :rolleyes:
Du skal ha en sinnsykt bra twin for å holde følge med noen av de tripplene som går i prostock.
Og tripple to-takter lages jo ikke mer, så vi er jo tvunget til å kjøre steinalder-motorer...
Kanskje jeg må operere min trippel inn i en proclimb?
 
kanonklasse hvor man kan teste fjellskutern sin hva den er god for, å ikke bare sitte på forum å snakke om hvor godt skutran går :D :polaris:

Ja ønska jo å komme dit, men gikk i dass. Håpe man får mulighet til å stille til vintern hvis man ikke blir å bytte maskin, har tross alt en jobb som krever en del tid.
 
Hvordan scootere tenker du på da? Jeg er enig i at det er lettere å vekte opp enn ned.
Men nå til dags så er det jo så sinnsykt mye lette scootere og tilgang på lette chassis (f.eks skadede scootere)
Vi kan jo ikke kjøre med thunder, mach-z og polaris tripple inn i evigheten :rolleyes:
Du skal ha en sinnsykt bra twin for å holde følge med noen av de tripplene som går i prostock.
Og tripple to-takter lages jo ikke mer, så vi er jo tvunget til å kjøre steinalder-motorer...
Kanskje jeg må operere min trippel inn i en proclimb?
Det er jo bare og lage din egen trippel totakter da ;)
Kan ikke se at nymotens totaktere klarer og spenne fra seg mere hp en steinalder modellene! så hvorfor bruke masse penger til ingen nytte?
en riktig race trippel bør klare runt 260 liter hk og en twin ca 235.
 
Det er jo bare og lage din egen trippel totakter da ;)
Kan ikke se at nymotens totaktere klarer og spenne fra seg mere hp en steinalder modellene! så hvorfor bruke masse penger til ingen nytte?
en riktig race trippel bør klare runt 260 liter hk og en twin ca 235.

Min ide er å lage en egen twin klasse uten cc begrensning...men alt er tillat
da blir det rett for alle som har 2 takts turbo,lystgass eller big bore...trail twin
glem de gamle tripplan å lag klasse som er med på utviklingen, trail 800, trail twin, å la de store 4 takts turboan kjøre i topp fuel....så skal dåkker se at rekruteringa kommer.....
det er der antallet ligger..ikke de få 4t turboan...som utgjør minimalt kontra 2 takts turbo,big bore,lystgass,trimma 800à .......
 
Min ide er å lage en egen twin klasse uten cc begrensning...men alt er tillat
da blir det rett for alle som har 2 takts turbo,lystgass eller big bore...trail twin
glem de gamle tripplan å lag klasse som er med på utviklingen, trail 800, trail twin, å la de store 4 takts turboan kjøre i topp fuel....så skal dåkker se at rekruteringa kommer.....
det er der antallet ligger..ikke de få 4t turboan...som utgjør minimalt kontra 2 takts turbo,big bore,lystgass,trimma 800à .......
blodtrimma 1000 mot 800 turbo, kan se at det kan bli spennanes :)
 
Jeg synes no at Trail Unlimited ikke bare skulle bli en gjesteklasse men bli registrert inn i systemet som en egen klasse. Er jo en klasse der maange har maskiner for og stille rett fra fjellet,der fjæringsveien ikke er lavere en orginalt.Tror rekruteringa ville komme der da :)
Så kan det jo være valgfritt for dem med store turboan om dem vil stille i Topp fuel.
Ellers så er det påbudt med nødstopp snor og få laget seg et variatordeksel 2 mm stål eller 3 mm alu i kombinasjon med orginalt deksel. Alle skal dekke minimum ned til senter av variatoran i tilegg til over som vanlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjørn Olav Vaa
ja stemme d men han klarte ikke backe d opp så d blei ikke no rekord. æ har væl vært oppe i 184 en gang.. æ å men ikke klart å backe d opp. men rekorden på fart står nu på mæ enda å rekorden på beste tid står på dæ. :)
Hei tror du maskinen din hadde fått enda bedre tider med lenfere belte?
 
derfor må det bli testa mere...da får man tatt svinan....minimum 2 års utestengelse bør straffen være...helst 10 år etter min mening, må si meg enig her ....trur ikke det er mange som jukser men hvis det ikke finnes et kontrollorgan kan det veldig fort eskalere...beste måten å forebygge er kontroll og streng straff :hmmm:

og for dem som er i besittelse av blybensin bør skylle kannene veldig godt før man har legal race fuel på dem...vet ikke kor følsomt dette kontrollutstyret er men bedre å være på den sikre siden
gjelder også 100ll som er en blyholdig bensin
Bensinprøvene burde tas fra slangene til forg. og ikke fra tanken
 
Jeg synes no at Trail Unlimited ikke bare skulle bli en gjesteklasse men bli registrert inn i systemet som en egen klasse. Er jo en klasse der maange har maskiner for og stille rett fra fjellet,der fjæringsveien ikke er lavere en orginalt.Tror rekruteringa ville komme der da :)
Så kan det jo være valgfritt for dem med store turboan om dem vil stille i Topp fuel.
Ellers så er det påbudt med nødstopp snor og få laget seg et variatordeksel 2 mm stål eller 3 mm alu i kombinasjon med orginalt deksel. Alle skal dekke minimum ned til senter av variatoran i tilegg til over som vanlig.

Jeg mener tiden er inne for klasseendring....er ikke trail unlimited som trekker kjørera...
bare se den nye trail 800 klassen som ble testet i lakselv hvor mye kjørere som kom....mener at man må jobbe vidre med en folkeklasse....6-7-8-og større TWIN med all trimming bare det er bruksskoter...da kommer det mye kjørera...se for dæ 800 turbogutta skal gjøre opp sæ i mellom å mot big bore maskinan kansje med et lite gassanlegg.........ho hoiii
 
Men at 4-takts turboan skal flyttes over til top-fuel klassen synes ikke jeg er riktig.
Mange 4 takts turboer som er fjellmaskiner med fjell-demper oppsett og ikke senket ned slik en topp-fueler er. Eller mene du at en Nytro/apex/cat turbo skal stille i samme klasse som 800 turbo og 1000?
 
Men at 4-takts turboan skal flyttes over til top-fuel klassen synes ikke jeg er riktig.
Mange 4 takts turboer som er fjellmaskiner med fjell-demper oppsett og ikke senket ned slik en topp-fueler er. Eller mene du at en Nytro/apex/cat turbo skal stille i samme klasse som 800 turbo og 1000?

hvis det skal fortsette som i dag så ser vi jo kor mange det stiller opp, jeg mener 4 takts turboan må vike for den dominerende mengden med 2 taktera, å kjøre dem i lag blir som å sette fuleran i lag med 800àn nei , 2 nye klassa for 2 takter 800 trail, 800+ fri trim

da har jeg en tru på at det kan tar seg opp igjen...intressen for å kjøre drag, var mange i ny klassen i vinter..men dem med mer cc å 2 taktera må jo også få muligheten uten av å bli parkert av en 2-3 stk blodtrimma 4 takts turboa.....