Råd om "ny" hyttescooter, commander? 50-80k

LarsLa

Medlem
6 Okt 2020
6
0
Oslo
Da er tiden muligens inne for å skaffe seg en ny scooter til hytten. I dag har vi en Yamaha Viking 540 fra 1990-pil-og-bue, egentlig fungerer den pokkernsmeg helt ypperlig, men merker at en bruker og mer tid på å se etter noe "nytt" på finn.no

Vi har hytte på møsvan, ca 20 km med kjøring på skuterløype på vannet, før en 2 km kronglete skogsløype opp til hytten. De siste 2 km kan ta alt fra 2 minutter, til en halv dag :D Dette er hovedformålet med scooter, men så blir det selvsagt litt lek på tunet osv i tillegg (sorry staten, men bare akkuratt på tunet vårt må da være lov)

Ulemper med Yamaha viking:
Null styring med slede eller person bakpå. Må hoppe av i nesten alle svinger og dra skia og skuteren i ønsket retning før en kan kjøre videre.
Null komfyr. øresus og sår rompe hører med.
Elendig fremkommelighet i pudder og andre "ikke perfekte" føreforhold. Ofte må vi "lage" løype med spade og tramping for å komme oss frem.
Svak motor for trekking av slede i bakker osv.
Kan maks rygge 2 meter før en graver seg ned.
Den dør aldri, får aldri en unnskyldning til å kjøpe "nytt"
Elendig lys, og dynamo så kan ikke montere ekstra.

Fordeler:
Den bare funker! (ref siste punk på ulemper).

Men nå ser vi etter noe nytt, om vi kjøper i år, eller om to aner vi ikke. Spørs litt på når perfekte tilbudet kommer på finn.

Noen ledetråder på hva vi ser etter
-Egentlig har jeg allerede bestemt meg litt for en Lynx commander fra rundt 2012-13, 600 etec med minst km på telleren.
-prisen vi ser for oss er alt fra 50- maks80 000, alt ettersom hva en får.
-Lavgir anser jeg som ett must når en skal trekke tung slede opp kronglete løype. Men er kanskje ikke det?
-Bør ha litt mer "moro" faktor en Yamaha viking. Så tips om ny Yamaha Viking er ikke aktuelt. Er ikke alltid hele familien er med ;) men må samtidig kunne trekke tung slede.
- ikke så leken at in far igjen på 68 ikke kan putre rolig inn til hytten (han går ofte de siste 2 km på ski pga at han ikke tørr å ta sjansen på å sette seg fast).
-God lastekapasitet for aleneturen (slippe slede). Her ser Lynx genialt ut med +1 sete som enkelt kan tas av.
-God fremkomlighet i kronglete løype med mye pudder osv.
- Driftsikkerhet. Ønsker ikke verkstedsbesøk i hytt og pine. Yamaha viking har vi hatt i 10 år og aldri gjort mer en bytte av batteri og tennplugger, + olje og de helt banale tingene.



Så, hvis vi skal gå for en Commander 600 etec, har følgende spørsmål:
Noen store forskjeller på årsmodelene fra 2011 og frem til 2016?
Hvor langt kan en e-tec gå? Mye på finn har gått over 10 000, er det for langt? kan en eventuelt overhale motoren og få en driftsikker motor?
Burde vi bare beholde vikingen siden den bare funker? og heller ta alle turer opp 2 km løypa som en expedisjon ?


Hva tenker dere som kan mye mer en meg? åpen for alle forslag og svar!
 
Commander 600 e-tec er en utmerket maskin til slikt bruk. Finn en med så lav km som mulig så har du scooter i maaaange år. Her i nord går de ofte over 20000km uten problemer. Veldig driftsikker motor som går på luft og kjærlighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsLa
Det er godt å høre!
ser det stadig dukker opp de som ikke har gått så mange tusen km på Finn. Men prisen er deretter også. Regner med at det er litt som med båt, at service og godt vedlikehold bør veie mer en bare km?

Rent økonomisk klarer jeg ikke helt forsvare ett for dyrt kjøp! Å bli kjørt inn av de lokale koster en 1-2k. Så må eventuelt ha en 6-9 turer i 8 år før en sparer inn å bruke 80k på scoter, og så kommer løpende utgifter i tillegg. Men gleden og friheten av å kjøre selv er jo verdt mange 100000 ?
 
Koster det 1-2K for å bli kjørt av noen lokale helter? Nå er det riktignok noen år siden jeg kjørte helt inn men anser det som ren plankekjøring.

Det er som mye annet rart at de kan stå seg i hjel så en maskin som er gått jevnt og trutt er å foretrekke. Kjørt 2000km for ti sesonger siden og så stått til nå kan være litt spennende.
 
Haha ja, de vet hvordan de skal ta seg betalt der inne! Kjøring på isen er plankekjør, eneste er de siste 2 km som tidvis er utfordrende. Men vi betaler gledelig skyss med båt om sommeren og høsten (ca, samme pris). For er en fin trygghet og vite at de er der. I fjor satte far scooteren fast på tunet. Gravde og gravde hele helgen uten resultat, måtte til slutt ringe en av våre lokale henter. Halvor Lien kom og fikk løs skuteren og skulle ikke ha en krone for jobben! Andre ganger har vi ringt og spurt om de kunne kjøre opp de 2 km opp til hytten før vi kommer. Det gjør de også uten å ta betalt!
Så ender opp med at de 1-2 k det koster ikke er så ille :)

kan legge vet at de har bygget hytten vår, laget brønn, drevet vedlikehold og alt mulig for oss! Uten de lokale heltene hadde det blitt vanskelig og ha hytte der!
Så konklusjonen er: spons lokale helter :) men ja, det koster ?
 
Ulemper med Yamaha viking:
Null styring med slede eller person bakpå. Må hoppe av i nesten alle svinger og dra skia og skuteren i ønsket retning før en kan kjøre videre.
Null komfyr. øresus og sår rompe hører med.
Elendig fremkommelighet i pudder og andre "ikke perfekte" føreforhold. Ofte må vi "lage" løype med spade og tramping for å komme oss frem.
Svak motor for trekking av slede i bakker osv.
Kan maks rygge 2 meter før en graver seg ned.
Den dør aldri, får aldri en unnskyldning til å kjøpe "nytt"
Elendig lys, og dynamo så kan ikke montere ekstra.
Hmm! En del av disse momentene må vel skyldes feil innstilling/dårlig vedlikehold. Tror fort at du kan oppleve det samme med en ny også. At en riktig oppsatt Viking mister styreevne med passasjer har jeg aldri hørt om (har en del bekjente med Viking som kjører glad og fornøyd med kjærringa bakpå) Kjører mye Polaris Titan med tung last, den mister også styreevne særlig i motbakke, den er satt opp som et kompromiss mellom last og løssnøevne.
Tror ikke noen skutere er så universalt oppsatt at du kan kjøre inn med ett tonn på kjelken, koble av og fyke opp bratte lia i en meter pudder :sneaky:
Er heller ikke sikker på om så mange nyere skutere slår Vikingen i rygging i løssnø heller.
Framkommelighet både framover og bakover har vel alltid vært tunge argumenter for Viking, i tillegg til at den ansees for å være bortimot skuddsikker.
Trekker det den blir bedt om gjør den også, dog med fart og støy deretter:) Et moment mange ser bort fra når det gjelder "nye" motorsterke skutere, er at du faktisk skal ha 120 hk NED i snøen. Jeg har noen ganger opplevd at den bakken jeg tøffet ubekymret opp med Aktiv Grizzly på 36 hk, gir "snøfontene" og 8000 rpm med en moderne skuter i +100 hk klassen, når det er last på kjelken.
Før jeg blir beskylt for å ikke holde meg til saken, får jeg skynde meg å si at jeg ikke er ute etter å få deg til å tviholde på Vikingen. Har du lyst på ny skuter, kjøp ny skuter. Neppe vesentlig forskjell om det heter det ene eller andre. MEN det som betyr noe i ditt tilfelle er kort vei til service. Jeg antar at du har skutern stående der oppe hele vinteren. Er det BRP forhandler (med godt rykte)i nærheten så kjøp Commander. Hvis ikke, kjøp noe annet. Moderne skutere har etterhvert blitt såpass kompliserte at en del reparasjoner rett og slett må settes bort til folk som har nødvendig kompetanse og utstyr :rasende:
E-tec 600 har vel etterhvert dokumentert god driftsikkerhet. Men totakt er totakt og en motoroverhaling er fortsatt nødvendig før passerte 10000 km. Oftest betydelig tidligere. I nedre sjikt av ditt budsjett havner du nok på skutere med høy km, da bør dette være tatt. Men det kommer andre ting m høy km også: Dempere, løpehjul, lager i driv og mellomakslinger osv. I tillegg et el nett som har vært utsatt for mye varme, fuktighet og gnissing. Jeg har inntrykk av at Commander er "overpriset" sammenlignet med andre, men det er mulig at de er SÅ mye bedre også, hva vet jeg? Har aldri eid en;)
Roar Andersen her på forumet er tror jeg er LITT fan av Commander. Mulig han kan komme med en fyldig men kanskje ikke objektiv :woohoo: oppsummering.
 
Tja, noe av det fine med vikingen er at vi ikke har måtte bry oss så mye ? Generelt problem med alt i dag, er at det er blitt så "bra", nøyaktig og mye elektronikk osv, så må ha spesial ditt og datt for å fikse noe som helst. Husker godt når vi mistet nøklene i 2 meter pudder, rimelig herlig å kunne nappe ut noen ledninger og tjuvkoble hele sulamitten.
Altså totalt fravær av styring er det ikke, men til tider blir det litt mer en ønskelig. Men gamle slitne bladfjærer foran, og sliten demper bak gjør nok ikke situasjonen bedre. Har tenkt på å bytte de, men nå er vel verdien på scooteren nesten lavere en hva nye dempere koster i innkjøp. Så er også svingradiusen elendig i forhold til en mer moderne skuter.
Men alt i alt har vi har vært veldig fornøyd med "tanksen" vår, og flere ganger fått høre "hæ? kom dere opp og frem med den der?!". Så ingen ting imot Yamaha viking sånn sett. Må bare ha litt teknikk å gå all inn, så kommer en seg frem.
Men så ønsker en seg jo gjerne noe litt "nyere", mer behagelig og morsommere når en er på tur alene ? Fikk låne en 49 ranger i fjor, og pokker så stor forskjell! Men nå var den ca 25 år nyere også ? Men helt klart lettere å ha med og gjøre i pudderløypa opp til hytten!
Det du sier om at en skal ha 120 hk ned i snøen er nok veldig riktig! Men trenger ikke noe over 600, tror det er mer en nok for min leking.

Er dagens scootre så "ustabile" at en må forvente service og verkstedsopphold midt i sesongen? Planen blir nok å ha scooteren hjemme i Oslo om sommeren, og der oppe om vinteren. Så forhåpentlig kan en bare hive fra seg scooteren for service i Kongsberg før og etter sesongen.

Har forøvrig også litt innrykk av at commanderen er noe overpriset... Så andre forslag tas godt imot! Eksempel 49 ranger? Har ikke lavgir, men hadde kanskje klart oss uten?
Blir fort at vi venter en sesong eller to og dermed øker budsjettet litt, men plutselig dukker det opp ett bra tilbud hvor en slår til.
 
Har et mer økonomisk alternativ her: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=194182268. Men det er ikke sikkert du vil ha "gressklippermotor og sykkelpumper" Moderne skutere er generelt driftssikre, men jeg antar du har hørt om Murphys lov? Og når ting skjer "on the trail" er det ikke alltid like lett å fikse med medbragt skiftenøkkel og ståltråd, som før i tida. Trasig å måtte vente i mange uker, evt slepe med seg elendigheta på henger flere titalls mil for reparasjon. Ryker noe på tur inn på fredag ettermiddag, så kan du kanskje få det fiksa på lørdag om du har verksted med deler på lager i nærheten. Og vipps så er du tilbake på jobb på mandag. Helga gikk med til andre ting enn planlagt, men du kom deg ut igjen og skutern er klar til neste gang du skal innover.
 
49 er en ok scooter. Men husk den er ganske smal. Noen finner den ubrukelig med mer en fører.
 
En 600 etec går fint 15000km++ uten overhaling av motor.
I så fall er det "outstanding" og gjør at totakteren står seg enda bedre mot firtakteren. Sitat fra en bekjent etter at han hadde gått fra gammeldags totakter til Etec 600 " Noe som bruker så lite olje kan aldrig vare, kommer til å bytte før garantitida er ute" :nerve: Men han var tydeligvis så fornøyd at han kjøpte maken:thumb:. Har aldri hørt han har hatt no negativt å si, selv om han er over på 900 ACE nå, etter to 600 Etec.
 
Den lokale skooterforhandleren som nå gjør alt av service og lagring på vikingen tar også BRP, så da er ikke det noe problem. Jobber forøvrig turnus, så helgene mine er på ca 3 måneder, regner med at de kan fikse en liten sneskuter på den tiden ?
Murphys lov er en god slager! Rart hvordan variatorreimen alltid ryker når en har dårlig tid, total witheout og en har glemt ekstra reimen hjemme...

Sett litt på Lynx yeti, fin scooter men merker det frister men noe litt mer "morsomt". Får heller øke budsjettet litt?

Er overhalt motor egentlig ett tegn på at scootern har blitt røft brukt? muligens smartere å kjøpe en som ikke er overhalt og heller ta den regningen selv.. ?
 
Røft bruk. Eller nervøs eier. En 600 åpner jeg ikke før den går merkbart dårligere. Eller kompresjon går en del ned. Eller jeg hører lyder.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsLa
Se på finn.no Mange 600 e-tec med over 20000km på telleren. De går langt og spesielt på den typen maskiner. Ranger 49 med 600 e-tec(ikke 600R i Radien chassis) er ikke så fryktelig ustødig. De nye kan være litt veltepetter for en som bare skal ha en turscooter siden de i bunn og grunn er blitt en Boondocker med høy vindskjerm og skikkelig sete. De må man "kjøre" mens de eldre er mer turvennlig. 800 e-tec går lett 10000km før noe må gjøres.
 
Har vært opptatt og ikke hatt tid her før nu! Ser at navnet mitt er nevnt i sammenheng med Commander!
Kan bare si at det nokså sikkert kjøp, også med mange kilometer!
Vi har en brukt etec 600 som har gått + 10000 km....Den har vært til regelmessig service, så jeg er ikke bekymret!
Her er noen valg å ta:
Commandern finnes også som skidoo expedition, det er ulikt understell.
Vi kunne fått etec 800 til samme prisen, men jeg tenkte at de er sikkert litt hardere kjørt enn 600!
Du bør klare å få brukt Commander med 600 etec til ok pris!
Høy og lav gir er standard og det er fantastisk fint å ha......Det aller beste er mindre slitasje/sluring på reim, når man kan luske opp humpete bakker med slede i sakte fart.......Og ikke minst om man må starte i sørpe og overvann, etter å løsnet sleden fordi alt stoppet opp!!
Forbuk av bensin og olje er lavt(skal begynne med orginalolje siden det går så lite). Kjørt i lag med Commander 900 ACE, og forbruk ubetydelig bedre på 4 taktern......
Commander er bedre enn Viking til alt, bortsett fra vekta!
Lykke til med scooterkjøp
 
Sett litt på Lynx yeti, fin scooter men merker det frister men noe litt mer "morsomt". Får heller øke budsjettet litt?

Er overhalt motor egentlig ett tegn på at scootern har blitt røft brukt? muligens smartere å kjøpe en som ikke er overhalt og heller ta den regningen selv.. ?
Lett, hvis du øker budsjettet med 120k eller så har du alt mulig å velge i :)

To gode alternativer, den ene med bredt belte og den andre med smalt belte.


Denne har baksete også men har den brede forstillinga som jo ikke er like leken som den smale: