Da er tiden muligens inne for å skaffe seg en ny scooter til hytten. I dag har vi en Yamaha Viking 540 fra 1990-pil-og-bue, egentlig fungerer den pokkernsmeg helt ypperlig, men merker at en bruker og mer tid på å se etter noe "nytt" på finn.no
Vi har hytte på møsvan, ca 20 km med kjøring på skuterløype på vannet, før en 2 km kronglete skogsløype opp til hytten. De siste 2 km kan ta alt fra 2 minutter, til en halv dag Dette er hovedformålet med scooter, men så blir det selvsagt litt lek på tunet osv i tillegg (sorry staten, men bare akkuratt på tunet vårt må da være lov)
Ulemper med Yamaha viking:
Null styring med slede eller person bakpå. Må hoppe av i nesten alle svinger og dra skia og skuteren i ønsket retning før en kan kjøre videre.
Null komfyr. øresus og sår rompe hører med.
Elendig fremkommelighet i pudder og andre "ikke perfekte" føreforhold. Ofte må vi "lage" løype med spade og tramping for å komme oss frem.
Svak motor for trekking av slede i bakker osv.
Kan maks rygge 2 meter før en graver seg ned.
Den dør aldri, får aldri en unnskyldning til å kjøpe "nytt"
Elendig lys, og dynamo så kan ikke montere ekstra.
Fordeler:
Den bare funker! (ref siste punk på ulemper).
Men nå ser vi etter noe nytt, om vi kjøper i år, eller om to aner vi ikke. Spørs litt på når perfekte tilbudet kommer på finn.
Noen ledetråder på hva vi ser etter
-Egentlig har jeg allerede bestemt meg litt for en Lynx commander fra rundt 2012-13, 600 etec med minst km på telleren.
-prisen vi ser for oss er alt fra 50- maks80 000, alt ettersom hva en får.
-Lavgir anser jeg som ett must når en skal trekke tung slede opp kronglete løype. Men er kanskje ikke det?
-Bør ha litt mer "moro" faktor en Yamaha viking. Så tips om ny Yamaha Viking er ikke aktuelt. Er ikke alltid hele familien er med men må samtidig kunne trekke tung slede.
- ikke så leken at in far igjen på 68 ikke kan putre rolig inn til hytten (han går ofte de siste 2 km på ski pga at han ikke tørr å ta sjansen på å sette seg fast).
-God lastekapasitet for aleneturen (slippe slede). Her ser Lynx genialt ut med +1 sete som enkelt kan tas av.
-God fremkomlighet i kronglete løype med mye pudder osv.
- Driftsikkerhet. Ønsker ikke verkstedsbesøk i hytt og pine. Yamaha viking har vi hatt i 10 år og aldri gjort mer en bytte av batteri og tennplugger, + olje og de helt banale tingene.
Så, hvis vi skal gå for en Commander 600 etec, har følgende spørsmål:
Noen store forskjeller på årsmodelene fra 2011 og frem til 2016?
Hvor langt kan en e-tec gå? Mye på finn har gått over 10 000, er det for langt? kan en eventuelt overhale motoren og få en driftsikker motor?
Burde vi bare beholde vikingen siden den bare funker? og heller ta alle turer opp 2 km løypa som en expedisjon ?
Hva tenker dere som kan mye mer en meg? åpen for alle forslag og svar!
Vi har hytte på møsvan, ca 20 km med kjøring på skuterløype på vannet, før en 2 km kronglete skogsløype opp til hytten. De siste 2 km kan ta alt fra 2 minutter, til en halv dag Dette er hovedformålet med scooter, men så blir det selvsagt litt lek på tunet osv i tillegg (sorry staten, men bare akkuratt på tunet vårt må da være lov)
Ulemper med Yamaha viking:
Null styring med slede eller person bakpå. Må hoppe av i nesten alle svinger og dra skia og skuteren i ønsket retning før en kan kjøre videre.
Null komfyr. øresus og sår rompe hører med.
Elendig fremkommelighet i pudder og andre "ikke perfekte" føreforhold. Ofte må vi "lage" løype med spade og tramping for å komme oss frem.
Svak motor for trekking av slede i bakker osv.
Kan maks rygge 2 meter før en graver seg ned.
Den dør aldri, får aldri en unnskyldning til å kjøpe "nytt"
Elendig lys, og dynamo så kan ikke montere ekstra.
Fordeler:
Den bare funker! (ref siste punk på ulemper).
Men nå ser vi etter noe nytt, om vi kjøper i år, eller om to aner vi ikke. Spørs litt på når perfekte tilbudet kommer på finn.
Noen ledetråder på hva vi ser etter
-Egentlig har jeg allerede bestemt meg litt for en Lynx commander fra rundt 2012-13, 600 etec med minst km på telleren.
-prisen vi ser for oss er alt fra 50- maks80 000, alt ettersom hva en får.
-Lavgir anser jeg som ett must når en skal trekke tung slede opp kronglete løype. Men er kanskje ikke det?
-Bør ha litt mer "moro" faktor en Yamaha viking. Så tips om ny Yamaha Viking er ikke aktuelt. Er ikke alltid hele familien er med men må samtidig kunne trekke tung slede.
- ikke så leken at in far igjen på 68 ikke kan putre rolig inn til hytten (han går ofte de siste 2 km på ski pga at han ikke tørr å ta sjansen på å sette seg fast).
-God lastekapasitet for aleneturen (slippe slede). Her ser Lynx genialt ut med +1 sete som enkelt kan tas av.
-God fremkomlighet i kronglete løype med mye pudder osv.
- Driftsikkerhet. Ønsker ikke verkstedsbesøk i hytt og pine. Yamaha viking har vi hatt i 10 år og aldri gjort mer en bytte av batteri og tennplugger, + olje og de helt banale tingene.
Så, hvis vi skal gå for en Commander 600 etec, har følgende spørsmål:
Noen store forskjeller på årsmodelene fra 2011 og frem til 2016?
Hvor langt kan en e-tec gå? Mye på finn har gått over 10 000, er det for langt? kan en eventuelt overhale motoren og få en driftsikker motor?
Burde vi bare beholde vikingen siden den bare funker? og heller ta alle turer opp 2 km løypa som en expedisjon ?
Hva tenker dere som kan mye mer en meg? åpen for alle forslag og svar!