Jepp, ska passe fra alle 6/800 fra 2008. Usikker på eldre. 850 variator passer ikke.Helt enig. Kjente ved første test at det var noe merkelig. Er primærene lik for di nyere 800 modellene? Bare fjær og vektene som byttes? Ser det fins mye brukt på markedet, gjelder bare å finne noe som ikke er utslitt.
Hva hadde du anbefalt du til en polaris khaos matryx 850 146"2022 modell?
Ja den er ubrukt. Jeg klarer å ende på 0.55mm klaring med en 0.15 shims jeg fant i garasjen. Så tenker å prøve med det 👍Hvis det er det som må til for å oppnå rett klaring så. Men er det helt ny reim du måler med?
Eneste forskjellen er at startvinkelen er 64 grader kontra 56 grader standard. Det gjør at scottern vil gire mer aggressivt i starten mens på slutten blir alt uendret.
Og som skrevet ovenfor har din scooter 120-330 primærfjær som standard, og der ville jeg personlig kjørt en 160-340. Da øker du innslagsturtallet slik at motoren yter mer krefter ved innslag av variatorer samt bedre backshift, altså tilbakegiring. Kan være lettere å få tak i en fjær mer en anelse annet spend enn 160-340, men se etter en som har mellom 140 og 160 som første tall og mellom 330 og 340 på slutten.
Hei Tenker du det kan være lurt å bytte originalfjæren i sekundær med en ny? Tenker på om den kan ha blitt svekket over tid kanskje. Har prøvd å se etter en brukt 64-42-.36ER helix, men ikke fått tak i enda. Tenker også å finne 10-68 vekter å montere i, burde være mulig å finne noen brukt og bare bytte foringene. Jeg kjøpte en annen mindre brukt primær variator,den var ikke utslitt. Fulgte med 10-66 vekter og en blå fjær med rosa merker. Ingen tall står på. Kom fra en Indy 800 2013Nei skal ikke være det. Det der vil jeg nesten si kvalifiserer til variatorbytte. Prakteksempel på hvorfor man skal sjekke vekter for slakk, minst en gang i året. Den scooteren der kan da umulig ha funka optimalt på en stund når vektene sliter mot aluminiumen.
Mulig du kan redde deg inn med å shimse den ekstra klaringen som har blitt pga det der, men personlig hadde jeg sovet best om natt hvis jeg viste det sto en strøken variator i scooteren. Sjekk rullene også om de har slitt seg inn i godset, de skal ha null friksjon normalt sett. Kan være verdt å demontere sekundær også for å se at alt er ok der. Å ha variatorer i god stand er første du må gjøre før du begynner å trikse med oppsett, hvis ikke justerer du oppsett for å overkomme friksjon fra slitasje og der fører bare til mer slitasje.
Vil tippe den fjæra har vært bytta så ha 140-340 det nærmeste han fant.Trykker inn på delekart på motorspeed. Her kommer opp primærfjær som 140/330.
Hva kan være årsak til det? Fordi det er i USA?
Hei, hvordan forskjell gjør dette? Blir den å holde igjen litt på sekunderen, så den ikke girer så fort opp. Raskere backshift?bytt sekundærfjær til en 155-222, eventuelt en 140-220 hvis det er lettere å få tak i. Utenom det er de satt opp perfekt fra fabrikk
Hvilket oppsett anbefaler du til Khaos 850 Boost med 220hk?
Har test kjørt litt mot en kompis med org Khaos 155 Boost.. D viktigste er å få rett rpm...Er MYE effktap viss du kjører på 84-8500 rpm..Da gikk faktisk en fint tunet 2020 Khaos 155 850 en nyans bedre..Spesielt i starten...Bare med å få ned rpm til 79-8100 på org Boost drar den fra det meste. Viss man skal øke effekten er det greit med litt stiv bakfjær som står i. Skal det kjøres org, vil nok en slakkere bakfjær akse bedre...Men det kommer jo ann på hva man vil ha slags egenskaper....220hk skal vel rpm ligge på 8200ca.Hvilket oppsett anbefaler du til Khaos 850 Boost med 220hk?
Mye fin info her👍D enkle er ofte d beste ...Man klarer likså ikke få revolusjon på en skuter med bra oppsett orginalt, med å kjøpe variatorkit etc. Men går å forbedre litt i forhold til egen kjørestil...Har drevet med mye trimming og tuning opp gjennom årene. Men lite på forum siste årene.. En av de viktigste tingene er å ha rett rpm dær motoren gir max effekt. Disse Polaris 850 motorene er hardt trimmet orginalt med ganske smalt effekt register. Så det er meget viktig å ha rett rpm i forhold til hva slags kjøring det bedrives med.. En enkel ting for å skifte egenskap fort er å bruke 2 forsjellige reimer. Kjører med org 850 reim og org 800 reim. 800 reima gir ca 200rpm lavere rpm. Bruker denne når der kaldt og lavt...Og setter på 850 reima når d et er varmt eller høyt, evt lange klatringer som gjør at effekt kurven går opp på rpm registeret. 850NA gir max effekt på ca 8100 rpm ved full gass fra roligere kjøring. Og 8250 ved meget lange full gass kjøringer...Så ved korte fullgasskjøringer dropper motor allerede effekt ved 8200 rpm...
Hvorfor vil du ha stiver sec fjær i Khaos? Har en 2022 Khaos 850 som eg satt inn fjær med lavere innslag...Den hadde litt høyt innslag for krypkjøring i skog, og da ble den masete.Helt klart, scooteren går best på det turtallet som maks effekt ligger på. 8100-8200 har jeg kommet frem til at 850 går best på. Men de er såpass bra satt opp fra polaris at det beste er egentlig å kjøre originalt. Kun Khaos jeg ville satt en stivere sekundærfjær i. Switchback 850 har et helt perfekt oppsett slik de kommer og samme gjelder alle 650.
Hvorfor vil du ha stiver sec fjær i Khaos? Har en 2022 Khaos 850 som eg satt inn fjær med lavere innslag...Den hadde litt høyt innslag for krypkjøring i skog, og da ble den masete.
Har du prøvd i Premuim/ non ethanol mode.. Da er responsen i motoren bedre Har ikke dette problemet på min 2022 med 140/200 sec fjær. Den akser godt og holder 8200 rpm under aks fra 0 på varmt føre med extremt grep i tung snø.Fordi med standard fjæra virka det som sekundær girte for fort så motor klarte ikke helt å holde følge og da klarte den ikke dra over 8000 rpm engang. I skogen med pudderføre er ikke dette noe særlig problem, men løyper, hardt føre eller kramsne og bakkeklatring så har man nytte av stivere sek fjær. Tungere førere merker nok mer til dette enn andre.
Har du prøvd i Premuim/ non ethanol mode.. Da er responsen i motoren bedre Har ikke dette problemet på min 2022 med 140/200 sec fjær. Den akser godt og holder 8200 rpm under aks fra 0 på varmt føre med extremt grep i tung snø.
Hei, tenker kjøpe 140-330 fjæren og 56-42-.36ER helix. Trenger jeg tenke på vekter og sekundær fjær? Evt hvordan anbefaler du? ( Polaris pro rmk 800 axys)
Okei, takk for svar 😀Neida den kombinasjonen er tenk å brukes med standard vekter og sekundærfjær. Enklere å montere og mye billigere enn fullt variatorkit, men uten å ofre noe nevneverdig på ytelse.
Dette gjør jeg om maskinen ikke får nok turtall. Nå skal det sies at 8000 rpm er innafor Polaris sin anbefaling om maks turtall, og under min testing av CFI2 800 som du har virker det som den er aller sterkest rundt 8000-8100 rpm.Hei igjen. Har fått testet litt på min Pro Rmk 800 2014 model. Motoren fikk nye stempel og god kompresjon. Variator har ny original fjær i primær 140-330 og ny original fjær i sekundær155-222. 10-68 vekter og kjører på havnivå.
Jeg mangler litt turtall på topp, den er ikke stabil 8250. Går såvidt opp til 8250 men ned til 8000 igjen. Hva er anbefalt å gjøre for optimalisering her? Har challenger extreme belte og 9 toms vendehjul, hvis det har noe å si.