POLARIS Polaris trenger ikke dyrt variatorkit. Slik setter du de opp.

Helt enig. Kjente ved første test at det var noe merkelig. Er primærene lik for di nyere 800 modellene? Bare fjær og vektene som byttes? Ser det fins mye brukt på markedet, gjelder bare å finne noe som ikke er utslitt.
 
Helt enig. Kjente ved første test at det var noe merkelig. Er primærene lik for di nyere 800 modellene? Bare fjær og vektene som byttes? Ser det fins mye brukt på markedet, gjelder bare å finne noe som ikke er utslitt.
Jepp, ska passe fra alle 6/800 fra 2008. Usikker på eldre. 850 variator passer ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: k.p
Hva hadde du anbefalt du til en polaris khaos matryx 850 146"2022 modell?
 
Off topic. Men er det vanlig å fjerne stålshimsene og kun sitte igjen med den tyke skiven for å oppnå rett reim til skive klaring? som er beskrevet 0,4-0,5mm mellom variatorreim og variatorside.
 

Vedlegg

  • 8B0D1C60-8A0B-4F02-BC15-A3B4C303BF77.jpeg
    8B0D1C60-8A0B-4F02-BC15-A3B4C303BF77.jpeg
    240,5 KB · Sett: 86
  • ED3550B4-D848-452C-9A88-F350217572CD.jpeg
    ED3550B4-D848-452C-9A88-F350217572CD.jpeg
    197,8 KB · Sett: 84
Hvis det er det som må til for å oppnå rett klaring så. Men er det helt ny reim du måler med?
 
Hvis det er det som må til for å oppnå rett klaring så. Men er det helt ny reim du måler med?
Ja den er ubrukt. Jeg klarer å ende på 0.55mm klaring med en 0.15 shims jeg fant i garasjen. Så tenker å prøve med det 👍
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Eneste forskjellen er at startvinkelen er 64 grader kontra 56 grader standard. Det gjør at scottern vil gire mer aggressivt i starten mens på slutten blir alt uendret.

Og som skrevet ovenfor har din scooter 120-330 primærfjær som standard, og der ville jeg personlig kjørt en 160-340. Da øker du innslagsturtallet slik at motoren yter mer krefter ved innslag av variatorer samt bedre backshift, altså tilbakegiring. Kan være lettere å få tak i en fjær mer en anelse annet spend enn 160-340, men se etter en som har mellom 140 og 160 som første tall og mellom 330 og 340 på slutten.
Nei skal ikke være det. Det der vil jeg nesten si kvalifiserer til variatorbytte. Prakteksempel på hvorfor man skal sjekke vekter for slakk, minst en gang i året. Den scooteren der kan da umulig ha funka optimalt på en stund når vektene sliter mot aluminiumen.

Mulig du kan redde deg inn med å shimse den ekstra klaringen som har blitt pga det der, men personlig hadde jeg sovet best om natt hvis jeg viste det sto en strøken variator i scooteren. Sjekk rullene også om de har slitt seg inn i godset, de skal ha null friksjon normalt sett. Kan være verdt å demontere sekundær også for å se at alt er ok der. Å ha variatorer i god stand er første du må gjøre før du begynner å trikse med oppsett, hvis ikke justerer du oppsett for å overkomme friksjon fra slitasje og der fører bare til mer slitasje.
Hei :) Tenker du det kan være lurt å bytte originalfjæren i sekundær med en ny? Tenker på om den kan ha blitt svekket over tid kanskje. Har prøvd å se etter en brukt 64-42-.36ER helix, men ikke fått tak i enda. Tenker også å finne 10-68 vekter å montere i, burde være mulig å finne noen brukt og bare bytte foringene. Jeg kjøpte en annen mindre brukt primær variator,den var ikke utslitt. Fulgte med 10-66 vekter og en blå fjær med rosa merker. Ingen tall står på. Kom fra en Indy 800 2013
 
Fjærer svekkes over tid ja så er kanskje ikke dumt å bytte om de begynner å få en del km på seg.

Blå/rosa fjær er 140-340

Har liggende helt ny 64-42-.36ER helix, men det er TSS-21 så da må du bytte ruller i sekundæren til den store typen for at den skal passe. :-)
 
Trykker inn på delekart på motorspeed. Her kommer opp primærfjær som 140/330.
Hva kan være årsak til det? Fordi det er i USA?
 

Vedlegg

  • 48FEF0EA-F182-4D98-AA1E-6839F2F449A1.png
    48FEF0EA-F182-4D98-AA1E-6839F2F449A1.png
    141,4 KB · Sett: 64
bytt sekundærfjær til en 155-222, eventuelt en 140-220 hvis det er lettere å få tak i. Utenom det er de satt opp perfekt fra fabrikk :)
Hei, hvordan forskjell gjør dette? Blir den å holde igjen litt på sekunderen, så den ikke girer så fort opp. Raskere backshift?
 
Korrekt, særlig på slutten. Med 200 i sluttspend slik de kommer originalt så girer den ut sekundær ut litt for fort slik at primær ikke klarer å holde følge. Noe som igjen resulterer i at den ikke klarer å dra nok turtall og/eller ikke klarer å gire ut variatorer. Khaosen jeg hadde forrige sesong fikk jeg 124 kmt toppfart på originalt og 145 kmt med 155-222, altså det den teoretiske toppfarten er. Dette merkes best i løypa og ved tyngre fører. I puddersnø er ikke det et like stort problem men fortsatt en forbedring med stivere fjær. :-)
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Hvilket oppsett anbefaler du til Khaos 850 Boost med 220hk?

Er det 2022 eller 2023? Har ikke fått testet noe på Boost så skyter litt i blinde her, men basert på tommelfingerreglene bør en 58-46-.36ER funke bra på disse. Denne helixen funner du originalt på Switchback Boost. Har du 2022 må du ha 2 gram lettere vekter i tillegg. På 2023 kan du kun bytte helix og det bør funke bra.

Men med 220 hk så har du vel tunet den litt? Da bør du nok ha justerbare vekter i tillegg. Jeg har testa alt for lite til å komme med noe mer konktet.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Jeg har kjørt serie 11 vekter på en ellers standard maskin i vinter. Switchback Assault 850. Det funker egentlig meget bra for aktiv kjøring. Innslaget økte ca 3-400 rpm og man merker tydelig at scooteren drar hardere i starten av registeret. Merket ingen negativ innvirkning på backshift og den ble heller ikke masete å kjøre så det går fortsatt fint å kjøre rolig tur til fiskevann med bagasjebæreren fullasta og jentungen på. Anbefaler dette til de av dere som har satt opp scooteren slik det er beskrevet i innlegget her men fortsatt vil ha ut bittelitt ekstra.

Bruk 2g lettere serie 11 vekter enn du har serie 10 vekter. Og serie 11 kan værre ganske kostbar fra polaris så som et alternativ vil jeg anbefale å bestille EPI Torquer vekter. De er mer eller mindre identisk i profil og virkemåte som serie 11 men er betydelig billigere. 140 dollar + frakt og toll. På min scooter som hadde 10-72 originalt så gikk jeg for 70g vekter :-)

Bildene viser hvor mye mer agressiv profil disse har kontra serie 10.
IMG_20230218_152120.jpg
IMG_20230218_152138.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Mye fin info her👍D enkle er ofte d beste ;)...Man klarer likså ikke få revolusjon på en skuter med bra oppsett orginalt, med å kjøpe variatorkit etc. Men går å forbedre litt i forhold til egen kjørestil...Har drevet med mye trimming og tuning opp gjennom årene. Men lite på forum siste årene.. En av de viktigste tingene er å ha rett rpm dær motoren gir max effekt. Disse Polaris 850 motorene er hardt trimmet orginalt med ganske smalt effekt register. Så det er meget viktig å ha rett rpm i forhold til hva slags kjøring det bedrives med.. En enkel ting for å skifte egenskap fort er å bruke 2 forsjellige reimer. Kjører med org 850 reim og org 800 reim. 800 reima gir ca 200rpm lavere rpm. Bruker denne når der kaldt og lavt...Og setter på 850 reima når d et er varmt eller høyt, evt lange klatringer som gjør at effekt kurven går opp på rpm registeret. 850NA gir max effekt på ca 8100 rpm ved full gass fra roligere kjøring. Og 8250 ved meget lange full gass kjøringer...Så ved korte fullgasskjøringer dropper motor allerede effekt ved 8200 rpm...
 
Sist redigert:
Hvilket oppsett anbefaler du til Khaos 850 Boost med 220hk?
Har test kjørt litt mot en kompis med org Khaos 155 Boost.. D viktigste er å få rett rpm...Er MYE effktap viss du kjører på 84-8500 rpm..Da gikk faktisk en fint tunet 2020 Khaos 155 850 en nyans bedre..Spesielt i starten...Bare med å få ned rpm til 79-8100 på org Boost drar den fra det meste. Viss man skal øke effekten er det greit med litt stiv bakfjær som står i. Skal det kjøres org, vil nok en slakkere bakfjær akse bedre...Men det kommer jo ann på hva man vil ha slags egenskaper....220hk skal vel rpm ligge på 8200ca.
 
Mye fin info her👍D enkle er ofte d beste ;)...Man klarer likså ikke få revolusjon på en skuter med bra oppsett orginalt, med å kjøpe variatorkit etc. Men går å forbedre litt i forhold til egen kjørestil...Har drevet med mye trimming og tuning opp gjennom årene. Men lite på forum siste årene.. En av de viktigste tingene er å ha rett rpm dær motoren gir max effekt. Disse Polaris 850 motorene er hardt trimmet orginalt med ganske smalt effekt register. Så det er meget viktig å ha rett rpm i forhold til hva slags kjøring det bedrives med.. En enkel ting for å skifte egenskap fort er å bruke 2 forsjellige reimer. Kjører med org 850 reim og org 800 reim. 800 reima gir ca 200rpm lavere rpm. Bruker denne når der kaldt og lavt...Og setter på 850 reima når d et er varmt eller høyt, evt lange klatringer som gjør at effekt kurven går opp på rpm registeret. 850NA gir max effekt på ca 8100 rpm ved full gass fra roligere kjøring. Og 8250 ved meget lange full gass kjøringer...Så ved korte fullgasskjøringer dropper motor allerede effekt ved 8200 rpm...

Helt klart, scooteren går best på det turtallet som maks effekt ligger på. 8100-8200 har jeg kommet frem til at 850 går best på. Men de er såpass bra satt opp fra polaris at det beste er egentlig å kjøre originalt. Kun Khaos jeg ville satt en stivere sekundærfjær i. Switchback 850 har et helt perfekt oppsett slik de kommer og samme gjelder alle 650.
 
Helt klart, scooteren går best på det turtallet som maks effekt ligger på. 8100-8200 har jeg kommet frem til at 850 går best på. Men de er såpass bra satt opp fra polaris at det beste er egentlig å kjøre originalt. Kun Khaos jeg ville satt en stivere sekundærfjær i. Switchback 850 har et helt perfekt oppsett slik de kommer og samme gjelder alle 650.
Hvorfor vil du ha stiver sec fjær i Khaos? Har en 2022 Khaos 850 som eg satt inn fjær med lavere innslag...Den hadde litt høyt innslag for krypkjøring i skog, og da ble den masete.
 
Hvorfor vil du ha stiver sec fjær i Khaos? Har en 2022 Khaos 850 som eg satt inn fjær med lavere innslag...Den hadde litt høyt innslag for krypkjøring i skog, og da ble den masete.

Fordi med standard fjæra virka det som sekundær girte for fort så motor klarte ikke helt å holde følge og da klarte den ikke dra over 8000 rpm engang. I skogen med pudderføre er ikke dette noe særlig problem, men løyper, hardt føre eller kramsne og bakkeklatring så har man nytte av stivere sek fjær. Tungere førere merker nok mer til dette enn andre.
 
Fordi med standard fjæra virka det som sekundær girte for fort så motor klarte ikke helt å holde følge og da klarte den ikke dra over 8000 rpm engang. I skogen med pudderføre er ikke dette noe særlig problem, men løyper, hardt føre eller kramsne og bakkeklatring så har man nytte av stivere sek fjær. Tungere førere merker nok mer til dette enn andre.
Har du prøvd i Premuim/ non ethanol mode.. Da er responsen i motoren bedre ;-) Har ikke dette problemet på min 2022 med 140/200 sec fjær. Den akser godt og holder 8200 rpm under aks fra 0 på varmt føre med extremt grep i tung snø.
 
Har du prøvd i Premuim/ non ethanol mode.. Da er responsen i motoren bedre ;) Har ikke dette problemet på min 2022 med 140/200 sec fjær. Den akser godt og holder 8200 rpm under aks fra 0 på varmt føre med extremt grep i tung snø.

Jepp, prøvde alt mulig men det ble ikke bedre før jeg heiv på 155-222 fjær. En 140-220 hadde nok gjort samme nytten om man ikke vil tukle med innslaget. Er litt snodig at noen opplever dette mens andre ikke. Husker ikke hvem men en av forhandlerne i sverige som er litt kjent for vkit selger kun sek fjær da de har kommet frem til samme som meg. De selger rikrig nok en myyye stivere fjær enn det jeg ville brukt, 160-260 elns. Har en kompis som kjøpte derfra og opplevde at scooteren jobba bedre uansett føre.
 
Hei, tenker kjøpe 140-330 fjæren og 56-42-.36ER helix. Trenger jeg tenke på vekter og sekundær fjær? Evt hvordan anbefaler du? ( Polaris pro rmk 800 axys)
 
Hei, tenker kjøpe 140-330 fjæren og 56-42-.36ER helix. Trenger jeg tenke på vekter og sekundær fjær? Evt hvordan anbefaler du? ( Polaris pro rmk 800 axys)

Neida den kombinasjonen er tenk å brukes med standard vekter og sekundærfjær. Enklere å montere og mye billigere enn fullt variatorkit, men uten å ofre noe nevneverdig på ytelse. :-)
 
Hei, kjører dette oppsett: venom gull fjær 180-345 spenn, 10-70 vekter.
HSK PPA-3 helix og fjær med 180-260 spenn i sekundær.
Gull fjæra har knekt og kanskje burde endret på div...
Kjører for det meste 400 - 500 m.o.h

pro rmk 800 axys 2017
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Hei igjen. Har fått testet litt på min Pro Rmk 800 2014 model. Motoren fikk nye stempel og god kompresjon. Variator har ny original fjær i primær 140-330 og ny original fjær i sekundær155-222. 10-68 vekter og kjører på havnivå.

Jeg mangler litt turtall på topp, den er ikke stabil 8250. Går såvidt opp til 8250 men ned til 8000 igjen. Hva er anbefalt å gjøre for optimalisering her? Har challenger extreme belte og 9 toms vendehjul, hvis det har noe å si.
 
Hei igjen. Har fått testet litt på min Pro Rmk 800 2014 model. Motoren fikk nye stempel og god kompresjon. Variator har ny original fjær i primær 140-330 og ny original fjær i sekundær155-222. 10-68 vekter og kjører på havnivå.

Jeg mangler litt turtall på topp, den er ikke stabil 8250. Går såvidt opp til 8250 men ned til 8000 igjen. Hva er anbefalt å gjøre for optimalisering her? Har challenger extreme belte og 9 toms vendehjul, hvis det har noe å si.
Dette gjør jeg om maskinen ikke får nok turtall. Nå skal det sies at 8000 rpm er innafor Polaris sin anbefaling om maks turtall, og under min testing av CFI2 800 som du har virker det som den er aller sterkest rundt 8000-8100 rpm.

1. Sjekk kompresjon, ved lavere enn 120 psi på begge sylindre kan man opplevet redusert rpm
2. Er reima justert riktig?
3. Girer variatorene helt ut. Sjekker dette ved å sette tusjmerke på primær, en strek fra senter og helt ut, og kjører full gass, gjerne noen runder så man er sikker på at man har girt ut så mye skutern klarer. Dette må gjøres under kjøring. Prøver man å gjøre dette med belte i lufta vil du ikke ha nok belastning på belte og få feilaktig visning.
3. Er variatorer i god stand? Sjekk ruller og alle bevegelige deler for steder det kan oppstå ekstra friksjon. Foring på vektene slites fort og er ofte det som lager ekstra friksjon. Prøv å klemme sammen primær og rikk vektene fra side til side. Har de tydelig bevegelse ville jeg byttet foringene.
4. Er beltet for stramt
5. Er motorfester ok
6. Om fjærer i variatorer er gammel/gått langt byttes de for å utelukke redusert fjærspend. Du har jo allerede gjort dette. Om jeg har fjærer som har gått mer enn 3000 km pleier jeg å bytte de bare som forebyggende vedlikehold.
7. Er innsug og eksos tett? Ofte kan eksoslekkasje føre til redusert effekt. Dette gjelder både mellom Y-pipe - sylinder og Y-pipe - svane.

Er alt overnevt sjekket og ok så har du to alternativer. Enten lettere vekter eller stivere fjær. Billigere og raskere å bytte fjær, så jeg ville gått til innkjøp av f.eks. en 140-340 fjær. Antar at da vil du øke toppturtall med 100-150 rpm. Jeg ville i samme slengen bestilt en 140-360 fjær i tillegg for vårkjøring. I mildværet på våren har motoren mindre effekt, samt tyngre snø så da kan man trenge å øke turtallet yttligere.

Dette er også tiden for å tenke på om du ønsker å gjøre noe med innslaget på skutern. Ønsker høyere kjøper du en fjær med første nummer 150-160 istedenfor 140 og ønskes lavere kjøpes en fjær med lavere tall, f.eks. 120. Jeg kjører oftere med familie og slede på våres så da ville jeg f.eks. hatt en 120-360 på våren og 160-340 tidlig på vinteren når jeg oftest kjører alene og mer lekekjøring.

Håpet dette var til hjelp 🙂
 
  • Liker
  • Hot
Reaksjoner: k.p og Klykken