POLARIS Polaris Pro RMK Axys MTNTK Turbo

sledheads

Medlem
20 Nov 2010
651
88
d
Prosjekttråder har ved flere anledninger hjulpet meg med problem og innspirasjon!
Dermed tenkte eg at det var på sin plass å dele litt av sine egne prosjekt etter nokon år på forum :)

Scooteren ble kjøpt ny i 2016, ekstrautstyr ble bukplate, liten setebag og extremefangere.

Startet med et variatorkit fra CSP med heelclickere som fungerte Ok.
Neste år ble det Jaws pipe, BMP drop brackets, railforsterkninger og Avid non slip med antistab.
Sveiste inn avstivere i saks og overføringsarmer.
Jaws pipen ble aldri suksess, trolig pga. eksostemp sensor, etter innkjøp av ny sensor sprakk pipa, gikk dermed glatt tilbake til original.

Høsten 2019 ble det kjøpt inn et brukt MTNTK turbokit.
Monteringen gikk greit, men hadde diverse utfordringer da det manglet en del komponenter.
Har heller ikkje hatt ekstra kjøler, har dermed kun kjørt med original axys kjøler. Dette har gått veldig fint med føret vi hadde i fjor.
Men, merker behov for mer kjøling på dårlig føre. Når det blir kortete kjøler må ein nok til med ekstra kjøling.
Originale MTNTK Sluttpotta hadde flere sprekker og manglet absolutt all demperwatt. Kuttet opp lyddemperen og la inn ny watt. Synes likevel det bråker litt mykje.
Har sett noen tråder om egenproduserte lyddempere for turbo, mye mulig det blir utfallet.

Første utfordring ble innlasting av map. Bullydog gt tuneren var låst til den gamle ECU'n.
Etter noen telefoner og mailer med MTNTK fikk eg tilsendt et map til mitt ECU nr.
Det løste ikkje heile problemet mitt, Bullydog tuneren var fortsatt låst til den gamle ECU'n. Ringte Bullydog og forklarte problemet. Det løste seg veldig raskt etter 150$ og en opplåsingskode.

Då lasta eg inn mappet og scooteren var klar til oppstart. Var vertfall primet nok med olje når den startet opp, for her røyk det mykje og lenge.

Kjørte med 6-7 Psi hele sesongen på 95 okt, fungerte utrolig bra.
Variatoroppsett med turbo:
Kvit/raud Iqr fjør i primær, 72 vekter.

Slutten av sesongen måtte det prøves litt mer, kjørte en liten periode på 10 psi og 98 okt. Det ga mersmak.
Fjernet og termostat for litt testing, scooteren likte ikkje å gå under 45 grader, da falt EGT mye og scooteren putret. Måtte kjøres hardt for å fungere bra.

Planer 2020/21:
- Isolere eksos/pipe med bandasje, den originale går i oppløsning med åra ser eg.
- Nye dempere
- Bli flinkere til å ta litt bilde av prosjektene😔
- Lyddemping?

2020/21 har startet med 18cm innkorting av tunell og innkjøp av 36 forstilling :)

Bilder kommer!
 
Sist redigert:

sledheads

Medlem
20 Nov 2010
651
88
d
Litt bilder frå installering av turbo.
 

Vedlegg

  • F63ADAE3-1569-41B1-8EA1-A8282A039BF4.jpeg
    F63ADAE3-1569-41B1-8EA1-A8282A039BF4.jpeg
    337,1 KB · Sett: 29
  • AD585865-1F35-4DC7-BE29-E1337FF74C30.jpeg
    AD585865-1F35-4DC7-BE29-E1337FF74C30.jpeg
    297,5 KB · Sett: 26
  • BC9C1E1A-5626-442C-9A84-AD163B78EC46.jpeg
    BC9C1E1A-5626-442C-9A84-AD163B78EC46.jpeg
    249,7 KB · Sett: 26
  • 319CC843-5FCC-426C-8464-260E89965CFD.jpeg
    319CC843-5FCC-426C-8464-260E89965CFD.jpeg
    268,2 KB · Sett: 25
  • 23EC1C83-7837-400A-869D-38CED823E0EF.jpeg
    23EC1C83-7837-400A-869D-38CED823E0EF.jpeg
    257,5 KB · Sett: 25
  • 7F8CF3E6-E5B9-4B02-B116-530F0E55DC73.jpeg
    7F8CF3E6-E5B9-4B02-B116-530F0E55DC73.jpeg
    257,3 KB · Sett: 25
  • 4F08620B-E46B-4B4D-B8E7-841C0761A3F3.jpeg
    4F08620B-E46B-4B4D-B8E7-841C0761A3F3.jpeg
    262,1 KB · Sett: 25
  • D517EB6F-6884-4E2D-BFDD-BDDA1219AF2C.jpeg
    D517EB6F-6884-4E2D-BFDD-BDDA1219AF2C.jpeg
    272,5 KB · Sett: 25
  • 5CDA8560-6B8D-453D-A1D4-69F87724E557.jpeg
    5CDA8560-6B8D-453D-A1D4-69F87724E557.jpeg
    417,9 KB · Sett: 24
  • E473BFD7-D412-4E0E-BFAB-21113BDAB15B.jpeg
    E473BFD7-D412-4E0E-BFAB-21113BDAB15B.jpeg
    211,3 KB · Sett: 24
  • AD0F3AD0-B674-4060-8F15-672EA07262E7.jpeg
    AD0F3AD0-B674-4060-8F15-672EA07262E7.jpeg
    217,8 KB · Sett: 26
  • 9DE5D758-4F43-471A-B87D-7CAD51F71C08.jpeg
    9DE5D758-4F43-471A-B87D-7CAD51F71C08.jpeg
    278,9 KB · Sett: 26
  • 5956E0A9-C1B9-4C74-8C12-C28CC5D8F76E.jpeg
    5956E0A9-C1B9-4C74-8C12-C28CC5D8F76E.jpeg
    224,1 KB · Sett: 25
  • AC15C0A2-0505-42DE-A776-2DF88DAB3A1A.jpeg
    AC15C0A2-0505-42DE-A776-2DF88DAB3A1A.jpeg
    278,7 KB · Sett: 21
  • 46036C6A-582D-460C-865B-EA45DAD10F80.jpeg
    46036C6A-582D-460C-865B-EA45DAD10F80.jpeg
    145,9 KB · Sett: 21
  • 3F5B4D0E-2F71-4E0C-BA6C-1FE51245F60C.jpeg
    3F5B4D0E-2F71-4E0C-BA6C-1FE51245F60C.jpeg
    305,2 KB · Sett: 23
  • 725CE615-3F70-4CB0-B0C3-CCC0796AAE21.jpeg
    725CE615-3F70-4CB0-B0C3-CCC0796AAE21.jpeg
    296,7 KB · Sett: 22
  • 48F5A3D1-901A-44DA-A865-E4AB214432B2.jpeg
    48F5A3D1-901A-44DA-A865-E4AB214432B2.jpeg
    279,8 KB · Sett: 22
  • 257D43C0-B94D-4D1E-9F6B-50675D16A54A.jpeg
    257D43C0-B94D-4D1E-9F6B-50675D16A54A.jpeg
    302 KB · Sett: 23
  • 2EE5B9BA-09A1-4B5D-8A81-38E94803F0FD.jpeg
    2EE5B9BA-09A1-4B5D-8A81-38E94803F0FD.jpeg
    241,8 KB · Sett: 24
  • BAD32C53-81C0-4769-9B2B-068B46E5B4B7.jpeg
    BAD32C53-81C0-4769-9B2B-068B46E5B4B7.jpeg
    289,7 KB · Sett: 27

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.920
2.108
Hammerfest
Hvorfor bytte dempere? Man kommer en laaang vei med overhaling, finjustering og riktig oppsett. Det som funket bra på 800ingen jeg hadde var litt tjukkere demperolje og 20 psi mer nitrogentrykk. Dette hadde jeg Lindback Suspention Service i Lakselv til å gjøre. Ville også gått for raptor triple rate fjærer. :)
 
  • Enig
Reaksjoner: LarsK

sledheads

Medlem
20 Nov 2010
651
88
d
Bytter/kjøper nye for å ha de gamle i reserve, skal og over til 36 forstilling, så bør vel helst ha litt kortere dempere. Men det kan ende det er verdt en vurdering å justere de gamle :)
 

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.920
2.108
Hammerfest
Bytter/kjøper nye for å ha de gamle i reserve, skal og over til 36 forstilling, så bør vel helst ha litt kortere dempere. Men det kan ende det er verdt en vurdering å justere de gamle :)

Hvis du kjøper en 36" forstilling som er ment for en maskin med 39" orginalt så trenger du ikke kortere dempere. Går du for react forstilling må du ha kortere dempere, eventuelt korte de gamle.
 

sledheads

Medlem
20 Nov 2010
651
88
d
03216998-2A30-43DD-87B8-7079F7E34F86.jpeg65729267-D86A-4267-B76C-7884ECAD0140.jpeg538575D2-7A9A-40DD-80B1-3D2F785D3BDA.jpeg1B855C17-D1FF-4FAA-95FA-C88255A7CFA1.jpeg
Litt bilder av lyd«demperen»🤔
Hvis du kjøper en 36" forstilling som er ment for en maskin med 39" orginalt så trenger du ikke kortere dempere. Går du for react forstilling må du ha kortere dempere, eventuelt korte de gamle.
Ja, er react forstilling, så me får sjå.
 

Vedlegg

  • E121EDB9-5BEE-494C-84BD-BA60C0E20185.jpeg
    E121EDB9-5BEE-494C-84BD-BA60C0E20185.jpeg
    251,5 KB · Sett: 21
Sist redigert:

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.453
1.127
Sørreisa
Tøft, denne må jeg følge med på :) Har du noe video?
Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med for et brukt MTNTK kit?
 

sledheads

Medlem
20 Nov 2010
651
88
d
Tøft, denne må jeg følge med på :) Har du noe video?
Er det lov å spørre hvor mye du måtte ut med for et brukt MTNTK kit?
👍 Skal lete i arkivene!
Det var hvertfall billigare en nytt, kjøpte av kjente 😊

Pusla litt meir i kveld, vaska motor, sveisa opp igjen det klassiske frontbøyle feste.
2451281F-0B8C-4061-9D43-0D233F887670.jpeg
La på eksosbandasje på pipa, då det var ingenting igjen av det originale..
8A10D53B-1621-4B39-8E58-DF3DED9091AC.jpeg3CF63DC1-24B6-4FE9-8958-39C826EA5B7B.jpegDD015A74-1FCC-49B9-9AD1-1F38DD45BB24.jpeg
Måtte leike litt meir med sveiseapparatet, så endra litt på den spinkle extreme fangeren
7F7DE224-303B-4B78-AC45-675FED69C8A5.jpeg
Lekktesta resten av kjøleanlegget og fant en luring på kjølevannspåfyllingen som var sprekt opp
E360DF78-EB39-4F97-BD84-BBF02C574D8B.jpeg
 
Sist redigert:

sledheads

Medlem
20 Nov 2010
651
88
d
Breibeint til smalbeint :)
Demperene er for lange, ja, men får montert det. Blir derimot mykje krefter i den øvre kula på spindelen når demperene er ubelastet..
 

Vedlegg

  • 7845FCED-2D89-41CA-8773-3F699A2C3C97.jpeg
    7845FCED-2D89-41CA-8773-3F699A2C3C97.jpeg
    287,5 KB · Sett: 32
  • 5AF90F8B-1113-419D-A4B4-10CF4AEAADB5.jpeg
    5AF90F8B-1113-419D-A4B4-10CF4AEAADB5.jpeg
    266,4 KB · Sett: 31
  • 3EF9728C-8FB0-44C2-B1CB-F5208137D4B1.jpeg
    3EF9728C-8FB0-44C2-B1CB-F5208137D4B1.jpeg
    324,4 KB · Sett: 29
  • C18129C4-1E07-4131-984B-EF2849E77D96.jpeg
    C18129C4-1E07-4131-984B-EF2849E77D96.jpeg
    246,9 KB · Sett: 30

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.453
1.127
Sørreisa
Har tenkt på dette selv, på en 800 SKS. MÅ man korte inn? Greit det blir litt mye skitrykk, men er det do-able uansett? Du får hyle ut sledheads sledheads hvordan den er å kjøre. Har du kjørt 19/20 PRO sånn at du har noe å sammenligne med?
 

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.920
2.108
Hammerfest
Har tenkt på dette selv, på en 800 SKS. MÅ man korte inn? Greit det blir litt mye skitrykk, men er det do-able uansett? Du får hyle ut sledheads sledheads hvordan den er å kjøre. Har du kjørt 19/20 PRO sånn at du har noe å sammenligne med?

Han har montert React forstilling, samme som du hadde på 850en. Da må man ha kortere dempera. Går du for et 36" kit som er ment for å smale inn en maskin med orginalt 39" trengs det ikke korting 😉
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.453
1.127
Sørreisa
Han har montert React forstilling, samme som du hadde på 850en. Da må man ha kortere dempera. Går du for et 36" kit som er ment for å smale inn en maskin med orginalt 39" trengs det ikke korting 😉
Dette fordi 36" forstilling ment for dempere fra 39" forstilling bygger lengre ned ved demper innfestninger?
 

MHP

Pettersen Tuning
25 Feb 2014
2.920
2.108
Hammerfest
Dette fordi 36" forstilling ment for dempere fra 39" forstilling bygger lengre ned ved demper innfestninger?

Fordi på 36" kit som er ment for maksiner med orginalt 39" er bolthullet til nedre demperfeste på samme plass i forhold til demper som på orginalarmen. På react 36" er bolthullet til nedre demperfestet trekt litt inn mot ramma kontra 39". Vet ikke om det ga mening. Viktigste å huske på et at en react forstilling er laget for å bruke kortere dempere enn et ettermarkeds 36" kit som er lagrt for å bruke orginale dempere fra 39" axys forstilling.
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.453
1.127
Sørreisa
Fordi på 36" kit som er ment for maksiner med orginalt 39" er bolthullet til nedre demperfeste på samme plass i forhold til demper som på orginalarmen. På react 36" er bolthullet til nedre demperfestet trekt litt inn mot ramma kontra 39". Vet ikke om det ga mening. Viktigste å huske på et at en react forstilling er laget for å bruke kortere dempere enn et ettermarkeds 36" kit som er lagrt for å bruke orginale dempere fra 39" axys forstilling.
Joda, vi forstår hverandre :) Bare å se seg etter et par 850 dempere skjønner jeg.