Påtide med en oppdatering her. Kan med glis fra øre til øre fortelle at scootern funker endelig som den skal! Og hvis du leser videre så skal jeg fortelle mer om hva jeg har gjort siden sist
Etter mye problemer med bogging ble jeg litt lei og lot scootern stå bak sjåen til jeg fikk motet opp igjen. Begynte med utgangspunkt i mappet jeg har skrevet i et tidligere innlegg (merk, dette var på en n/a boondocker fuelcontroller). Det gikk aaaalt for feit. Scootern regelrett drukna seg selv. Men begynnte å magre ut mappinga og etterhvert begynte jeg å se resultater. Scootern ladda som den sku men gurgla fortsatt en del. Kjørte på dette tidspunkt en 180-320 fjær og EPI torquer 70g vekter i primær. Dette virket som maskinen jobbet alt for tungt på lave turtall så heiv i stock 120-330 fjær og noen CPC TM vekter jeg hadde liggende fra en scooter jeg har høgd med 3.1g skrue i hel. Scootern jobbet nå mye lettere og lettere å ha med å gjøre. Men etter mye mapping frem og tilbake kom jeg til et punkt ikke noen vei lenger. Enten ble det for magert som gjor at ECU kompenserte selv når EGT ble høy og rett i bogging. Eller så gurglet den seg forbi 7000 rpm og gikk så ish rent. Kontaktet så Pete Hilmer på BD og han mente kanskje jeg kunne sende inn n/a boksen min til omprogramerng og få sensorer for boost og temp til den i retur. Etter litt mailing frem og tilbake for å finne ut nøyaktig hvilken modell jeg hadde fant vi ut at BD boksen jeg hadde var for gammel til en slik oppgradering til turbo-boks. Han tilbøy seg derimot å bygge en one-of fuelcontrontroller for mitt behov. Den gamle n/a boksen ble solgt.
Imellomtiden har jeg hatt oppe aktuatorn til aerochargern. For de som vet hvordan den funker så har den variabel diffusor (variable vane på britisk). Der er en skrue som man kan justere starypossisjon på diffusorene slik at hvilket turtall den bygger trykk kan justeres til en viss grad. Denne skruen skrudde jeg helt tilbake etter spec fra aerocharger (hint hint, dette lager problemer for meg senere). Sjekket også hvilken boost fjær det sto i og om den var shimset. Fant ingen shims og en 7 psi fjær.
Har enda ikke montert den nye BD boksen men ut å teste. Nå var bogging og gurlig værre enn før. Innslaget med det nye variatoroppsettet var på ca 4000 rpm men bogg var fra 4500 rpm. Klarte å tvinge meg frem til 4900 rpm mem ikke mer og ingen boost. Prøvde litt mapping, ingen forskjell. Tenket mappnga var ikke problemet, mem gjor justeringa på aktuatorn (som jeg ikke tenkte på kunne ha innvirkning) og variatoejusteringa samtidig så tenkte kanskje det var noe med det å gjøre. Først hadde jeg en 2g skrue i tupp av vekta da jeg tenkte jeg trengte det med mer power grunnet boost mem fjernet det for å utelukke at det var problemet. Etter litt frem og tilbake med vekting og mapping uten endring mistet jeg motet litt og parkerte scootern igjen.
Så igår, da fikk jeg snudd meg rundt og montert den nye BD boksen! Sensorplasseringer vist på bilder under. Laget brakett for å ha BD boks lettere tilgjengelig og synlig enn før og reiv start. Merka straks scootern starta at her var det noe forskjell! Full av mot og håp dro jeg ut for å teste på nytt og håpet at bytte til turbo-fuelcontroller ville kurere problemene mine. Men nei... samme som før. Gikk over alt og spekulering i vildens sky, "ka i svarte e probleme?!!". Måtte til slutt parkere scooter nok en gang for å komme meg noen lunde kristelig tid i seng da jeg hadde tidligvakt. Så under heavy brainstorming da jeg var påtur til hybeln igårkveld slo det meg "den jævla skruen på aktuatorn!!!"
Gikk og tenkte på den jævla skruen der helt siden da og etter jobb idag var det rett hjem for å teste min teori. Og visst hadde jeg rett!! Det viste seg at ved å skru tilbake den skruen så laddet turboen så tidlig at kun tomgangsdysene var aktive. Og når den begynte å få boost før de to siste dysene var aktive så ble det bare buggs. Skrudde totalt inn skruen 2.5 turn og scootern var ikke til å gjenne igjen. Nå går den over hele registeret som den skal. Var litt gurgling de første testrundene men det var for at jeg startet med en ganske feit basemap. Brukte en god stund på å mappe meg ned til jeg fikk bort mesteparten av gurglinga. Går enda litt feit på full boost men trenger mer plass å mappe på så skal ta scooter på jorde å mappe vidre når jeg får anledning. Blir nok i neste uke en gang pga jobb. Har også litt vekting i variator å gjøre. 68,1g som står i nå er litt vell lite for en turbomaskin på 7 psi boost. Men alt i alt så funker scooter meget bra nå. Bare finjusteringa igjen
Har vært sløv å ta bilder under dette men lite spennende å se. Men uansett, hva er en oppdatering uten bilder?
Cockpit med ny plassering av BD boks
Plassering av tempsensor
Plassering av boost sensor. Denne er koblet med vakumslange til plenumet. Ikke den beste men en midlertidig løsning. Planlegger å flytte den etterhvert.
BD boks har sedd 7.1 psi boost. Ganske innafor når man har 7 psi fjær
Er lite overblikk over ledningsjobben min. Litt å rydde opp i på den fronten når jeg får motet til deg