SIKKERHET Lynx commander 900T vs Polaris titan adventure 2021

nytro

Forumsponsor 2021
27 Jan 2006
19
8
sogndal
0E56C616-5127-46F3-B736-A459D5912020.png
19045EB3-4250-45C9-B337-B8CB7D04FCA4.jpeg
 
Har fått pris på desse 2, men veit ikkje kva for ein me skal gå for, erfaringer?
Kjører med slede 80% av tiden
 
Personlig hadde jeg valgt BRP-scooteren, jeg foretrekker 4-takt. Selv kjører jeg søstra til Commander, altså 2020 Expedition SE 900 Turbo og digger scooteren.
Det kommer jo an på typen kjøring, her går det mest i lengre turer (dagsetappene er gjerne 10 mil++)
LinQ-systemet på Lynx er helt genialt, på scooteren min er det en 135 liters lasteboks bakpå og derfor kan jeg oftere droppe sleden enn tidligere..
135 liter bagajse og 15 liters bensinkanne i tillegg gjør seg veldig bra.
 
Personlig hadde jeg valgt BRP-scooteren, jeg foretrekker 4-takt. Selv kjører jeg søstra til Commander, altså 2020 Expedition SE 900 Turbo og digger scooteren.
Det kommer jo an på typen kjøring, her går det mest i lengre turer (dagsetappene er gjerne 10 mil++)
Her blir det kortere turer, scooteren skal brukes i regi av norske redningshunder, så mykje transport av folk og utstyr, har commander 600&800 pr.dd, 800 er ein 2019 og den imponera ikkje, vertfall lite skitrykk med slede og litt vekt i...
polaris har eg aldri prøvdt...
 
Gamle Commander 800 har jeg ikke kjørt, men jeg kan jo si at skitrykk ikke er den heftigste egenskapen til det nye chassiet. Dog kan man fikse mye i forhold til slik forhandlerne gjerne leverer satt opp som standard.
 
  • Liker
Reaksjoner: nytro
Skitrykk er en justeringsak. Stram balatorreim et hakk og evt stram skifjærer og/eller fjær på bakdemper. Personlig hadde jeg kanskje valgt Ski-Doo Expedition 900t.
De gamle Polaris 800 hadde jeg ikke vurdert. 850 kanskje. 900t er en veldig komfortabel maskin som lett skjemmer en bort.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reimkiller'n og nytro
Her blir det kortere turer, scooteren skal brukes i regi av norske redningshunder, så mykje transport av folk og utstyr, har commander 600&800 pr.dd, 800 er ein 2019 og den imponera ikkje, vertfall lite skitrykk med slede og litt vekt i...
polaris har eg aldri prøvdt...
Gamle Commander 800 har jeg ikke kjørt, men jeg kan jo si at skitrykk ikke er den heftigste egenskapen til det nye chassiet. Dog kan man fikse mye i forhold til slik forhandlerne gjerne leverer satt opp som standard.
Skitrykk er en justeringsak. Stram balatorreim et hakk og evt stram skifjærer og/eller fjær på bakdemper. Personlig hadde jeg kanskje valgt Ski-Doo Expedition 900t.
De gamle Polaris 800 hadde jeg ikke vurdert. 850 kanskje. 900t er en veldig komfortabel maskin som lett skjemmer en bort.
Ja har justert mykje både på commander 600 2015 og 800 2019, og blir ikkje imponert..., men 2019 er ein bedre scooter mtp skitrykk.
Nei polaris har eg lite erfaring med, men får vell ikkje nye titan adventure i 850..
Skjølv so e eg tilhengar av 4T, men kjekt og høyra ke andre meinar ?
 
Dette med skitrykk og slede har utrolig mye og si hvordan er slede lastet. Er det brukt rett type slede i forhold til vekt?
 
Dette med skitrykk og slede har utrolig mye og si hvordan er slede lastet. Er det brukt rett type slede i forhold til vekt?
Ha vært gjort en del forsøkt ja, sleden er bk extreme, og detta har vært testa opp mot andre snøscutrar, dei har no skitrykk..
Men og liker seg best i løypa, fine me commander e at den kan brukast litt til alt, prøvekjøyring av 900T på fredag så får eg sjå.
 
nye radienx chassiet kan ikke sammenlignes med gamle xu chassiet. mye mere skitrykk for de som liker det pga rider forward. 900T er fantastisk. Titan er veldig tørst på både bensin og olje. min svigerbror har en slik titan. var veldig misunnelig på hans chassi når jeg hadde min 2019 commander. men ikke nå lengere.. Edit; kraftlaget har også prøvd titan i proffbruk. det gikk visst ikke så bra, husker ikke detaljer. men kan prøve å finne ut av det hvis noen ønsker.
 
  • Liker
Reaksjoner: t-trim
nye radienx chassiet kan ikke sammenlignes med gamle xu chassiet. mye mere skitrykk for de som liker det pga rider forward. 900T er fantastisk. Titan er veldig tørst på både bensin og olje. min svigerbror har en slik titan. var veldig misunnelig på hans chassi når jeg hadde min 2019 commander. men ikke nå lengere.. Edit; kraftlaget har også prøvd titan i proffbruk. det gikk visst ikke så bra, husker ikke detaljer. men kan prøve å finne ut av det hvis noen ønsker.
Takk for info ??? Ja etter meir info etter bedre ??
 
Lynx Commander alle dager i året, samt skuddårsdagen om valget står mellom disse to alternativene..! Og med 80% kjøring med slede, så hadde selv jeg gått for 4takt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Tore og nytro
snakk om ekstra kg. Titanen veide mere enn min gamle 900 commander ltd. den nye commanderen med radien-x chassiet er lettere enn gamle commanderen igjen
 
Jeg har eid 2018 Titan - 6000 km.

Nå har jeg en 2020 Commander 900T. - 3000km

Litt morsomt å høre hva folk mener. Og jeg har selvfølgelig min mening.

Min mening her er att Titan knuser commanderen når det kommer til dempere originalt. Titan XC eller Adventure har en del kjekke ting standard som du må betale ekstra for med BRP. Dempere er f. Eks DYRT. Frontlyset på polaris er LED standard. I det hele og fulle en meget komplett maskin den titan. Og det finnes enda mye ekstrasnacks som passer rett på titan en.

Motormessig er jo den nye radien X overlegen. Og både i forbruk og effekt. Rått. Nychassiet er også mulig å rase litt i dypsnøen med (lettkjørt)

Begge scooter e er meget kapabel i å dra tunge lass og skitrekket er veldig godt med begge mener jeg.

Husk gamle commanderen er ikke som nye Easyrider.

Hvis penger ikke er ett tema så hadde jeg kjøpt 900ACE Turbo til norske redningshunder med nye dempere rundtom, skikkelige ekstralys ++

Menn har du pengebegrensning gå for Titan. Du får en fantastisk godt utstyrt maskin ?

Det dere må ha fokus på er bruken? Mye mulig dere klarer dere uten de demperne. Og ett alternativ dere burde vurdere er commander med 600REtec ?

Jeg vurderer å bytte ut min 900T med noe i totakt igjen. 4 takter er uten tvil en tyngre scooter når mann kjører fast.

Håper du blei hjelpen eller kanskje bare mere usikker nå??

Mvh
 
Hiver meg på her.
Har eigd Polaris Titan XC og kjører no Ski Doo Expedition Xtreme 850. Har og prøvd Commander 900T.
Uansett kva du går for får du ein god scooter. Deler min erfaring i mitt terreng:

Titan: Gode demperer, godt ledlys originalt. Synest motoren bråker litt vel mykje. Behagelig dobbeltsete med varme, men håndtaka gav problem ved ulendt kjøring - Passasjer har ikkje mulighet til å hoppe av og har minimale muligheter til å "hjelpe til" ved skråkjøring. Synes og at passasjersete er i veien ved kjøring uten passasjer - Dunker helen i sete/håndtak.
Sterk god motor, godt skitrykk ved tungt lass. Stabil på løype. Savner 850cc.

Expedition xtreme: Fortsatt gode demperer, men mindre justeringsmulighet framme enn Titan. Måtte montere ekstralys for å matche Titan sitt originale led-lys. Har og montrert lynx sine små håndtak på dobbeltsete for at passasjer skal ha større mulighet til å hjelpe til/hoppe av. Salen virker meir romslig med passasjer enn Titan. Kvikkere motor enn Titan, og scooteren framstår generelt som meir sportslig. Rett og slett ein meir morsom scooter - Lettere skråkjøring, enklere skiløft, bedre gassrespons. Kjøreposisjon lenger framme enn på Titan - Sikkert individuelt, men eg fann dette behagelig.
Savner originalt snorstart!
Scooteren er ganske "rippa" for utstyr originalt. Blir fort dyrt.
Positivt at vippeforlenger kan låses. Mange muligheter med LINQ. Bra nøkkel-patent med nødstoppsnor.

Commander 900T etter min oppfattning svært lik som expedition. Komfortabel og stillegåande. For min del med bratt/ulendt terreng passer 2T bedre. Turboen hjelper sjølvsagt, men merkbart tregere ifb. igangsetting enn 2T(uansett i modus SPORT). MEN - Hadde eg brukt scooter på flatvidda hadde eg klart gått for 900T.

Nokon klager over høgt bensinforbruk på Titan. 900T har nok lavere forbruk, men sammenligna med xtreme 850 er forskjellen etter min oppfattning minimal (akkurat ferdig med innkjøring av 850, dette har øka olje/bensinforbruk).
BRP produkt dyrere i innkjøp, men føler dei har betre annenhåndsverdi enn Polaris. Mulig at 5år garanti hjelper Polaris her.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: Kermit, nytro og RS
Ett tips om mann skal kjøpe titan så gå for typen XC og kjøp den store boksen med ryggpute for passasjer. Du slipper de irriterende handtakene som stort sett er i veien ?
 
  • Liker
Reaksjoner: nytro
mange gode tipps her, bruker stort sett uten passasjer. Nesten kun til løypekjøring , litt på tur alene.
Trekker slådd og sporkall i mye løs snø. noe ved kjøring.
Flott med innspill, liker dette forumet.
 
  • Liker
Reaksjoner: nytro
Husk at Commander finnes i mange utgaver! Den som det er bilde av er GT, som har bedre dempere, pigga belte og 8cm bredere sporvidde(rette stag).
 
  • Liker
Reaksjoner: nytro
Jeg har eid 2018 Titan - 6000 km.

Nå har jeg en 2020 Commander 900T. - 3000km

Litt morsomt å høre hva folk mener. Og jeg har selvfølgelig min mening.

Min mening her er att Titan knuser commanderen når det kommer til dempere originalt. Titan XC eller Adventure har en del kjekke ting standard som du må betale ekstra for med BRP. Dempere er f. Eks DYRT. Frontlyset på polaris er LED standard. I det hele og fulle en meget komplett maskin den titan. Og det finnes enda mye ekstrasnacks som passer rett på titan en.

Motormessig er jo den nye radien X overlegen. Og både i forbruk og effekt. Rått. Nychassiet er også mulig å rase litt i dypsnøen med (lettkjørt)

Begge scooter e er meget kapabel i å dra tunge lass og skitrekket er veldig godt med begge mener jeg.

Husk gamle commanderen er ikke som nye Easyrider.

Hvis penger ikke er ett tema så hadde jeg kjøpt 900ACE Turbo til norske redningshunder med nye dempere rundtom, skikkelige ekstralys ++

Menn har du pengebegrensning gå for Titan. Du får en fantastisk godt utstyrt maskin ?

Det dere må ha fokus på er bruken? Mye mulig dere klarer dere uten de demperne. Og ett alternativ dere burde vurdere er commander med 600REtec ?

Jeg vurderer å bytte ut min 900T med noe i totakt igjen. 4 takter er uten tvil en tyngre scooter når mann kjører fast.

Håper du blei hjelpen eller kanskje bare mere usikker nå??

Mvh
Commander GT 900 ACE Turbo har bedre dempere enn de andre, samme som Brutal! ?
 
  • Liker
Reaksjoner: nytro
Takk for mange gode svar, vi gjikk for commander ltd 900 ace turbo black, ser det skiller ca 25kg på 2019 800 commander vi har og den nye 900, merker fort at vekt kan bli eit tall, da 900 er tyngre men i praksis mykje meir lettkjøyrdt, rett og slett ein heilt anna scooter, effektmessig virker den ok, men håper den løsner ein del etter innkjøyring...
Men mange fine løsninger og bra med plass til oppbevaring, håper kvalitet på 900 er bedre enn både 600&800, dei har ikkje imponert meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Roar Andersen