LYNX Lynx 5900 2001 mod

Hvordan ser pluggene ut? Er inntaket og utblåsing til vifta blokkert? Hjelper det å kjøre uten panser feks?
Stopper scooteren? Stopper den brått eller dør sakte ut?
Den har normalt forbruk av olje?
 
Pluggene rett farge brune
Okke blåkkert utgang
Hjelper å kjøre med pansret oppe etter den har gått varm
Er 2 takter 3 % blanding
Kan det være Bensinpompa
 
Siden du skriver at vifta er ok, går jeg ut fra at det er en 5900 FC eller FCE vi snakker om ( bare sånn for ordens skyld ). Har du sjekka stramminga på viftereima og at vifta faktisk har alle lamellene på plass? Du skriver også 3% oljeblanding, men er det det målt forbruk, eller er oljepumpa kobla bort og du blander i tanken. Siden pluggene har normal farge, tror jeg du kan se bort fra for lite olje. At bensinpumpa skulle ha noen betydning, tror jeg også du kan se bort i fra. Mitt "blindskudd" her er: Utslitt/defekt variator eller feil eller utslitt reim. Skutern må rett og slett jobbe seg i hjæl. Sjekk at reima ligger korrekt på sekundærvariatoren. Ta tak i variatorene og kjenn etter slark/ lytt etter skrangling. Løft opp bak, gi gass og se om de oppfører seg normalt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut G. Løvås
Det er en 5900 FCE Oljepumpa stoler jeg ikke på lengre er koble ut med å tatt ut plast drevet som går inn i motor , skal vel ikke dra inn falsk Luft inn der da
Pinne som sitter i enden av plast drevet fra motor var borte å da ble det skjæring av motor stoler ikke på dette på olje pumpe etter dette, blander 3% rett i bensin. Prøvde med 4 men ble for mye
Kan hende reim er feil som du skriver er lit slakk på den, litt mye mener jeg da men rett reim
 
414633800 er originaldelenummer på reima. Holder fortsatt en knapp på teorien om at den jobber for tungt. Beltestramming korrekt? 5cm nedpress på midten, med 7 kg belastning. Se ellers hva jeg skriver i forrige innlegg.
 
Skuteren min går bra helt til den blir varm med andre ord går for varm må stoppe da hva kan det være ? Vifta er ok

Starter den igjen umiddelbart etter at den har stoppet?
Du skriver at vifta er ok, men har du sjekket at den ikke er sluppet/løsnet fra selve akslingen? (Altså alt ser normalt ut, men man kan snurre vifta uten at motoren følger med)
 
Hvordan vet du at den går varm? En viftekjølt motor som "går varm" betyr jo oftest en skjæring, man får liksom ikke noe særlig annen varsling. Hva skjer i praksis når den stopper?
 
Den begynner å fjuske. da er det bare å stoppe
Da tror jeg "varmgang" er et blindspor. Det er nok problemer med drivstofftilførsel. Gamle filter, dritt i forgassere, tett lufting, bensinpumpe som sliter osv.
Når de motorene der går varm, er det nesten alltid også snakk om motorhavari. Ser pluggene bra ut, går den heller ikke for magert. Du kjører med for feit oljeblanding men det skaper ikke sånne problemer. 2% er vanlig å bruke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut G. Løvås
Da tror jeg "varmgang" er et blindspor. Det er nok problemer med drivstofftilførsel. Gamle filter, dritt i forgassere, tett lufting, bensinpumpe som sliter osv.
Når de motorene der går varm, er det nesten alltid også snakk om motorhavari. Ser pluggene bra ut, går den heller ikke for magert. Du kjører med for feit oljeblanding men det skaper ikke sånne problemer. 2% er vanlig å bruke.
Takk for svar.
Var bensin i Utlufting slange den er meget lang på denne skuteren, blåste den rein.
Tror du det kan være Coil kan se etter om det er gnist neste gang den blir varm
 
a tror jeg "varmgang" er et blindspor. Det er nok problemer med drivstofftilførsel. Gamle filter, dritt i forgassere, tett lufting, bensinpumpe som sliter osv.
Det tror jeg også etter å ha lest
Den begynner å fjuske. da er det bare å stoppe
Med rett farge på pluggene gjenstår enten feil på bensintilførsel eller elkomponenter som ikke tåler varme. I og med at du kan kjøre et stykke før den begynner å gå dårlig og du siden greit kan starte når den har gått ei stund, ligner det på en innsnevring et sted, eller delvis tett sil. Eller at det er så enkelt som at utluftinga til tanken er tett, sånn at det blir vakuum.
Coil og CDI kan være en mulig feilkilde også. De oppfører seg ofte normalt helt til de blir varme, så slutter de å virke helt til temperaturen faller igjen. Hadde en motorsykkel som var sånn som du beskriver, forskjellen var at den alltid gikk 30-40 minutter før den døde. Da den ble kald, fyra den greit og gikk sine tilmålte minutter igjen. Jeg reiv meg i håret og fant ingen feil, helt til jeg snakke med en kar som mente at det var bensinpumpa (han hadde hatt tilsvarende problem). Pumpa var en type solenoid/membran type og når den ble varm slutta den bare å virke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut G. Løvås
Siden du skriver at vifta er ok, går jeg ut fra at det er en 5900 FC eller FCE vi snakker om ( bare sånn for ordens skyld ). Har du sjekka stramminga på viftereima og at vifta faktisk har alle lamellene på plass? Du skriver også 3% oljeblanding, men er det det målt forbruk, eller er oljepumpa kobla bort og du blander i tanken. Siden pluggene har normal farge, tror jeg du kan se bort fra for lite olje. At bensinpumpa skulle ha noen betydning, tror jeg også du kan se bort i fra. Mitt "blindskudd" her er: Utslitt/defekt variator eller feil eller utslitt reim. Skutern må rett og slett jobbe seg i hjæl. Sjekk at reima ligger korrekt på sekundærvariatoren. Ta tak i variatorene og kjenn etter slark/ lytt etter skrangling. Løft opp bak, gi gass og se om de oppfører seg normalt.
Alt ok Gnist også da den går varm, skrudde opp lokket på tanken da den begynte å fjuske hjalp ikke noe
Enste jeg ikke har prøvd er å bytte Bensinpumpe, plugga var lit Råe da den ble for varm merklig
 
Starter den igjen umiddelbart etter at den har stoppet?
Du skriver at vifta er ok, men har du sjekket at den ikke er sluppet/løsnet fra selve akslingen? (Altså alt ser normalt ut, men man kan snurre vifta uten at motoren følger med)
Må vente til den blir lit kaldre ca 10 min så går den i 2 -3 km igjen å må bruke Choken for å starte da
 
Det tror jeg også etter å ha lest

Med rett farge på pluggene gjenstår enten feil på bensintilførsel eller elkomponenter som ikke tåler varme. I og med at du kan kjøre et stykke før den begynner å gå dårlig og du siden greit kan starte når den har gått ei stund, ligner det på en innsnevring et sted, eller delvis tett sil. Eller at det er så enkelt som at utluftinga til tanken er tett, sånn at det blir vakuum.
Coil og CDI kan være en mulig feilkilde også. De oppfører seg ofte normalt helt til de blir varme, så slutter de å virke helt til temperaturen faller igjen. Hadde en motorsykkel som var sånn som du beskriver, forskjellen var at den alltid gikk 30-40 minutter før den døde. Da den ble kald, fyra den greit og gikk sine tilmålte minutter igjen. Jeg reiv meg i håret og fant ingen feil, helt til jeg snakke med en kar som mente at det var bensinpumpa (han hadde hatt tilsvarende problem). Pumpa var en type solenoid/membran type og når den ble varm slutta den bare å virke.
Har bestilt ny pumpe har å skjekke slange i taken så den itte sugerør seg sammen
Mangler kun pumpa å coil før jeg skryter den er så harmlig kun 3 km så problemer støtt