e-tech

Status
Stengt for ytterligere svar.

excdan

Medlem
11 Nov 2008
17
0
steigen
jeg har hørt at e nye e-tech motorene til ski-doo ikke tåler kulde, at den ikke får levert nok olje, og det ender jo med motorhavari! leste på et annet forum at det var en som visste om 3 havari allerede:confused:
 
Normalt med barnesykdommer, men jeg synes det høres tvilsomt ut at en så stor fabrikant selger snøscooter som ikke er testet i kulde. Tror man skal ta det med en klyype salt...
 
vet det er vanlig med småfei men dette er jo ganske rart, var hvist noen stykker i reinnæringa som fikk havari.
 
oppfatninga mi når da gjeld rein drefta så e da nok at da e rim på marka så kjør dem som bare det...

Kan jo ha noe med saken, så er vel ikke di kjent for å ta serlig vare på kjøretøyene...
 
Kjørte i 15 minus med min ETEC i går, merket ikke noe problem. Dessuten har vel oljepumpen på disse en eller annen form for oppvarming, så jeg ser ikke noen grunn til at det skal bli noe problem heller.
 
Dette er jo god reklame for BRP.... Helt til produsentene av fremmtids-takt begyner å sette katalysator på scootrene slik det er på MC..........
 
Når det gjelder skjæringer på en etec så kan jeg vel se at førsteårsmodellene av disse kan skjære seg oftere enn andre scootere, den bruker jo bare en brøkdel av oljen de andre bruker. Når det blir kaldt, og da mener jeg en del kaldere enn -15 så kan det jo tenkes at olja er tykk som sirup og det tar lenger tid å komme til motoren. Det vil si at lite olje kommer sent og motoren kan skjære seg. Jeg tror at denne motoren er mer følsom enn andre, i kraft av at den bruker så lite olje, av at det kommer så mye som det skal i starten også. Når det gjelder scootere i reindriften så må vi huske på at disse brukes mye mye mer enn vanlige turscootere, de kjøres der reineieren må kjøre for å finne reinen (ofte veldig ulendt terreng) osv osv. Det er derfor de ser mer sarva ut en andre scootere. En taxi er jo vanligvis også mye mer kjørt enn en vanlig familiebil. Det er kanskje ikke alltid man har tid eller tar seg tid til en virkelig god oppvarming av motoren før man kjører av gårde.
Når det gjelder om de tar vare på scooterene så tror jeg det varierer noe enormt. Noen plukker den i småbiter, tar service på alt og setter den i garasjen mens andre lar den stort sett bare stå ute i regnet hele sommeren. Jeg vil tippe at de som har kjøpt en scooter til ca 130 000 (-mva, som de får igjen) er rimelig forbanna på at den ikke tåler skikkelig kulde. På en annen side, er disse scooterene laget til den røffe bruken de får i reindriften? Tja, det er mer som kan gå galt enn med en tundramotor iallefall. Hvis scooteren ikke hadde skjært seg tror jeg den kunne ha blitt en slager i reindriften på grunn av den lave vekta og ikke minst det lave bensinforbruket.
 
tøm: Bra den testen der...noen som vet hva en Yamaha gjør i oppvarmingsfasen? Du får ikke kjørt en meter før den er varm. Hvor mye ekstra bensin kjøres inn i oppvarmingen?

Hvorfor er det ikke avgass tester på varm motor tilgjengelig? Må jo skryte der man kan...når en slik motor setter rekorder slik som Yamaha har utallige på de siste årene i Guiness, blir vi imponert...Bra at doo kommer med en framtidsrettet motor, men å påstå den overgår alt på markedet i dag...vel...

var lite/ingen eksos inne på skubiduu senteret da de startet en slik her om dagen, me luktet fortsatt moped der inne...imponert over mangelen på eksos dog....
 
tøm: Bra den testen der...noen som vet hva en Yamaha gjør i oppvarmingsfasen? Du får ikke kjørt en meter før den er varm. Hvor mye ekstra bensin kjøres inn i oppvarmingen?

Det er fult mulig å kjøre før rødlampa er slukket, men det står i instruksjonsboka at en ikke skal gjøre det..

De får hvertfall så rikelig tilskudd at ved 5-10 småstarter i sommer/inne temp så drukner pluggene.
 
dem bakka vel to min alle di skutran på den testen..vet ikke kor lenge yamahaen må bakke før man man kjøre..
 
tøm: Bra den testen der...noen som vet hva en Yamaha gjør i oppvarmingsfasen? Du får ikke kjørt en meter før den er varm. Hvor mye ekstra bensin kjøres inn i oppvarmingen?

Hvorfor er det ikke avgass tester på varm motor tilgjengelig? Må jo skryte der man kan...når en slik motor setter rekorder slik som Yamaha har utallige på de siste årene i Guiness, blir vi imponert...Bra at doo kommer med en framtidsrettet motor, men å påstå den overgår alt på markedet i dag...vel...

var lite/ingen eksos inne på skubiduu senteret da de startet en slik her om dagen, me luktet fortsatt moped der inne...imponert over mangelen på eksos dog....

Inne på skidoo s er det 24 grader, sdi ryker heller ikke der inne og det viste dem stolt frem da sdi kom. blir litt feil:tdown:
 
Status
Stengt for ytterligere svar.