Når det gjelder skjæringer på en etec så kan jeg vel se at førsteårsmodellene av disse kan skjære seg oftere enn andre scootere, den bruker jo bare en brøkdel av oljen de andre bruker. Når det blir kaldt, og da mener jeg en del kaldere enn -15 så kan det jo tenkes at olja er tykk som sirup og det tar lenger tid å komme til motoren. Det vil si at lite olje kommer sent og motoren kan skjære seg. Jeg tror at denne motoren er mer følsom enn andre, i kraft av at den bruker så lite olje, av at det kommer så mye som det skal i starten også. Når det gjelder scootere i reindriften så må vi huske på at disse brukes mye mye mer enn vanlige turscootere, de kjøres der reineieren må kjøre for å finne reinen (ofte veldig ulendt terreng) osv osv. Det er derfor de ser mer sarva ut en andre scootere. En taxi er jo vanligvis også mye mer kjørt enn en vanlig familiebil. Det er kanskje ikke alltid man har tid eller tar seg tid til en virkelig god oppvarming av motoren før man kjører av gårde.
Når det gjelder om de tar vare på scooterene så tror jeg det varierer noe enormt. Noen plukker den i småbiter, tar service på alt og setter den i garasjen mens andre lar den stort sett bare stå ute i regnet hele sommeren. Jeg vil tippe at de som har kjøpt en scooter til ca 130 000 (-mva, som de får igjen) er rimelig forbanna på at den ikke tåler skikkelig kulde. På en annen side, er disse scooterene laget til den røffe bruken de får i reindriften? Tja, det er mer som kan gå galt enn med en tundramotor iallefall. Hvis scooteren ikke hadde skjært seg tror jeg den kunne ha blitt en slager i reindriften på grunn av den lave vekta og ikke minst det lave bensinforbruket.