POLARIS MHP sin IQ ex-turbo

Har blitt gjort litt med turboprosjekte idag. Starta med å montere innsugsboksen med sensor montert i.
20181002_201148.jpg

Etter mye feilsøking, testing, tørking av plugga og ohming kom jeg frem til en løsning for å jorde BD boksen slik at det funker. Håper dette holder nå! :)
20181002_201209.jpg
20181002_201136.jpg

Så var det ny runde med stripsing av ledninger da stort sett alle strips ble klipt under modding og feilsøking og da fuker at som det skal, foreløpig. Blir artig å teste når det kommer sne og se om man får dette til å gå ordentlig :D
20181002_201851.jpg
20181002_203632.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 3 brukere
Noen som har peiling på map til turbo-Polaris? Trenger et base-map for 6-7 psi å legge inn på BD boksen. Slik den står nå står alle verdiene i 0 og har ikke snøring på hvor man skal begynne når sneen kommer.
 
Ja har heile mappen liggende, men er skrevet ned på en lapp en plass lamme alle delene i kjelleren hjemme :p
Kan sende deg mappen jeg har når jeg kommer hjem fra jobb den 21.des :)
 
Lagt inn et base map for å teste. Tallan jeg brukte er
3000: 00 00 00 00
5000: 10 15 17 00
6700: 25 34 36 32
7000: 26 34 40 39
8400: 26 32 40 40

Satser på at dette går noenlunde greit ihvertfall :)
 
Påtide med en oppdatering her. Kan med glis fra øre til øre fortelle at scootern funker endelig som den skal! Og hvis du leser videre så skal jeg fortelle mer om hva jeg har gjort siden sist ;)

Etter mye problemer med bogging ble jeg litt lei og lot scootern stå bak sjåen til jeg fikk motet opp igjen. Begynte med utgangspunkt i mappet jeg har skrevet i et tidligere innlegg (merk, dette var på en n/a boondocker fuelcontroller). Det gikk aaaalt for feit. Scootern regelrett drukna seg selv. Men begynnte å magre ut mappinga og etterhvert begynte jeg å se resultater. Scootern ladda som den sku men gurgla fortsatt en del. Kjørte på dette tidspunkt en 180-320 fjær og EPI torquer 70g vekter i primær. Dette virket som maskinen jobbet alt for tungt på lave turtall så heiv i stock 120-330 fjær og noen CPC TM vekter jeg hadde liggende fra en scooter jeg har høgd med 3.1g skrue i hel. Scootern jobbet nå mye lettere og lettere å ha med å gjøre. Men etter mye mapping frem og tilbake kom jeg til et punkt ikke noen vei lenger. Enten ble det for magert som gjor at ECU kompenserte selv når EGT ble høy og rett i bogging. Eller så gurglet den seg forbi 7000 rpm og gikk så ish rent. Kontaktet så Pete Hilmer på BD og han mente kanskje jeg kunne sende inn n/a boksen min til omprogramerng og få sensorer for boost og temp til den i retur. Etter litt mailing frem og tilbake for å finne ut nøyaktig hvilken modell jeg hadde fant vi ut at BD boksen jeg hadde var for gammel til en slik oppgradering til turbo-boks. Han tilbøy seg derimot å bygge en one-of fuelcontrontroller for mitt behov. Den gamle n/a boksen ble solgt. :)

Imellomtiden har jeg hatt oppe aktuatorn til aerochargern. For de som vet hvordan den funker så har den variabel diffusor (variable vane på britisk). Der er en skrue som man kan justere starypossisjon på diffusorene slik at hvilket turtall den bygger trykk kan justeres til en viss grad. Denne skruen skrudde jeg helt tilbake etter spec fra aerocharger (hint hint, dette lager problemer for meg senere). Sjekket også hvilken boost fjær det sto i og om den var shimset. Fant ingen shims og en 7 psi fjær.

Har enda ikke montert den nye BD boksen men ut å teste. Nå var bogging og gurlig værre enn før. Innslaget med det nye variatoroppsettet var på ca 4000 rpm men bogg var fra 4500 rpm. Klarte å tvinge meg frem til 4900 rpm mem ikke mer og ingen boost. Prøvde litt mapping, ingen forskjell. Tenket mappnga var ikke problemet, mem gjor justeringa på aktuatorn (som jeg ikke tenkte på kunne ha innvirkning) og variatoejusteringa samtidig så tenkte kanskje det var noe med det å gjøre. Først hadde jeg en 2g skrue i tupp av vekta da jeg tenkte jeg trengte det med mer power grunnet boost mem fjernet det for å utelukke at det var problemet. Etter litt frem og tilbake med vekting og mapping uten endring mistet jeg motet litt og parkerte scootern igjen.

Så igår, da fikk jeg snudd meg rundt og montert den nye BD boksen! Sensorplasseringer vist på bilder under. Laget brakett for å ha BD boks lettere tilgjengelig og synlig enn før og reiv start. Merka straks scootern starta at her var det noe forskjell! Full av mot og håp dro jeg ut for å teste på nytt og håpet at bytte til turbo-fuelcontroller ville kurere problemene mine. Men nei... samme som før. Gikk over alt og spekulering i vildens sky, "ka i svarte e probleme?!!". Måtte til slutt parkere scooter nok en gang for å komme meg noen lunde kristelig tid i seng da jeg hadde tidligvakt. Så under heavy brainstorming da jeg var påtur til hybeln igårkveld slo det meg "den jævla skruen på aktuatorn!!!" :nerve:

Gikk og tenkte på den jævla skruen der helt siden da og etter jobb idag var det rett hjem for å teste min teori. Og visst hadde jeg rett!! Det viste seg at ved å skru tilbake den skruen så laddet turboen så tidlig at kun tomgangsdysene var aktive. Og når den begynte å få boost før de to siste dysene var aktive så ble det bare buggs. Skrudde totalt inn skruen 2.5 turn og scootern var ikke til å gjenne igjen. Nå går den over hele registeret som den skal. Var litt gurgling de første testrundene men det var for at jeg startet med en ganske feit basemap. Brukte en god stund på å mappe meg ned til jeg fikk bort mesteparten av gurglinga. Går enda litt feit på full boost men trenger mer plass å mappe på så skal ta scooter på jorde å mappe vidre når jeg får anledning. Blir nok i neste uke en gang pga jobb. Har også litt vekting i variator å gjøre. 68,1g som står i nå er litt vell lite for en turbomaskin på 7 psi boost. Men alt i alt så funker scooter meget bra nå. Bare finjusteringa igjen :D

Har vært sløv å ta bilder under dette men lite spennende å se. Men uansett, hva er en oppdatering uten bilder?

Cockpit med ny plassering av BD boks
IMG_20190221_195011.jpg


Plassering av tempsensor
IMG_20190221_195035.jpg


Plassering av boost sensor. Denne er koblet med vakumslange til plenumet. Ikke den beste men en midlertidig løsning. Planlegger å flytte den etterhvert.
IMG_20190221_195113.jpg


BD boks har sedd 7.1 psi boost. Ganske innafor når man har 7 psi fjær :)
IMG_20190221_200532.jpg


Er lite overblikk over ledningsjobben min. Litt å rydde opp i på den fronten når jeg får motet til deg :p
IMG_20190221_195030.jpg
IMG_20190221_195121.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 8 brukere
Påtide med ny update. Har prøvd å få map og vekting rett siden sist. Vektinga begynner å nærme seg og mappinga er ganske nærme bra. Men fikk et nytt merkelig problem idag. Tok scootern på jorde for å prøve å finmappe den og i begynnelsen fikk jeg bare 7 psi som den skal levere. Men etterhvert som jeg kjørte så fikk jeg mer trykk enn før. BD boksen har sedd peak boost på 9.7 psi. For det første aaalt for mye for stakkarslig 98 okt på stock topp. Får 8400 rpm men kan ikke holde den dær. Kan kjøre med kanskje 90% gass uten problem. Fikk et reint pull over jorda hvor jeg ikke gikk over 7900 uten problem. Hold jeg mer gass så bogger den ned etter 2-3 sek når den treffer ca 83-8400 rpm. Kan pumpekjøre opp til maks turtall uten bogg men holder jeg full gass så får jeg afr på 9 og bogging. Pumpekjører jeg holder afr seg på 11. Når jeg får denne bogginga så får jeg også "max timing correction" fra ecuen. Mulig noe er tett eller hull i gummimenbran i turboaktuatorn :hmm:
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
9 i a/f er vel muligens litt for mye fuel.. scooteren vil fjuske med for mye fuel også.

Prøv og still ned litt fuel på topp? :)
 
9 i a/f er vel muligens litt for mye fuel.. scooteren vil fjuske med for mye fuel også.

Prøv og still ned litt fuel på topp? :)

Ja vet, prøve å treffe ca 11.5 afr på full gass. Men virke ikke som det har nå med instillinga på BD boksen å gjøre. Virke som ecuen overstyre nokka signala der og dumpe masse fuel inn. Såg dysen har peaka på over 90% dutycycle. Trur det er noe som har med at turboen ladde 10 psi istedenfor 7 psi som den skal og litt lite oktan me 98 på stock topp :hmm: Skal ta opp og se hva som kan gjøre at den plutselig ladder 3 psi for mye.
 
Hvor mye trykk er vanlig å si man kan kjøre uten intercooler? Tenkte så lenge jeg kjører maks 7-8 psi så burde det være innafor? Kanskje det at turboen ladder 3 psi for mye trykk, altså 10 psi, gjør innløps temp såpass høy at eksostempen og blir ganske høy og det får ECUen til å prøve å justere seg inn igjen. Skal prøve å finne ut hvorfor og få den til å ladde kun 7 psi igjen, men for sikkerhetsskyld om det ikke funker så har jeg bestillt slappere boost fjærer, 3 og 5 psi, fra Aerocharger. De kostet bare noen kr så gjør ingenting om jeg ikke får brukt dem likevel.
 
Forska litt mer i helga på scootern. Sjekket ettee trykklekkasje og ikke funnet noe. Hadde oppe aktuatoren på turboen uten å finne noe galt. Staget som justerer vinkelen på diffusorene i turboen går lett som bare det og turboen ser ut til å være i meget god stand. Så vet ikke hva som skjedde men plutselig fikk jeg scootern til å gå reint(ish). Kjører til godt iver 8300 rpm uten problem og bogginga jeg før hadde er på magisk vis forsvunnet. La på noen tall på mid og high boost på BD boksen. Men får fortsatt for mye boost, 9.1 psi er peak som er registrert av bd boksen. Det er nok en anelse mye når man ikke har intercooler og stock topp på 98 oktan. Gjort litt research på o store google og fant ut at det er visst en vanlig ting at boost fjærer avviker noen psi. At en 7 psi fjær gir rundt 9 psi i den virkelige verden er ikke unormalt visst nok. Så får bare vente til jeg får 3 og 5 psi fjærene of se om det blir noe bedre da. Var påtur å gi opp prosjektet men nå ser jeg lys i enden av tunellen. Får jeg boost ned til et safe nivå og varistoroppsett spot on så er jeg i mål. :)

Lite bilder men lite nytt å legge ut bilde av. Begynner på jobb igjen på mandag og da blir det lille fri jeg har prioritert til kjøring. Så blir nok gjort lite til over påske her, men forhåpentligvis er fjærene kommet til da så jeg får de to siste ukene av sesingen til å kjøre turbo maskin på :)
 
Liten update igjen. Fikk pakken fra aerocharger med nye fjære tidligere i uka. Heiv over til 3 psi fjære med godt mot og triksa litt med mappinga så scootern gikk helt perfekt. Fikk 8400 rpm peak og 6,5 psi boost. Kjørte litt i skogen hjæmme og alt virke egentlig til å funke perfekt. Men hadde ikke mye plass å holde full gass på mer enn 3-4 sek. Tok derfor scootern på hengern og stakk dit det e mer plass for fintuning av variatora. Oppdata da at jeg var ikke i mål likevel. 9.3 psi peak med en 3 psi boost fjær. Og kutting på max timing correction pga høy innsugstemp. Gikk fra 50 til 80 grader mellom 6 og 9 psi. Og uten intercooler og med stock komp så blei det litt mye trøkk. Har gått over absolutt alt og trippelsjækka det som kan sjekkes for å finne årsaken til at den ladde så mye uten hell. Vet ikke hva mer som er å gjøre så kan være scootern settes orginal igjen slik at den kan brukes igjen. For slik det er nå så kommer det til å smeltes stempler innen kort tid. Hvis noen har fortslag som jeg kanskje ikke har tenkt på så skrik ut! Hvis noen har en Garret GT2860 de vil gi til meg for lommerusk så skrik ut da og! Kommer ikke til å bruke særlig mer peng for å få den til å funke med turbo. Om jeg må anse slaget som tapt så får det være. Har ikke kostet meg særlig mye hittil uansett, og nå er jeg lei etter 2 sesonger med problem etter problem med dette turboopplegget mitt.

Har ikke bilder men har hatt goproen på noen testrunder så kanskje jeg slenger ut en så folk han se hvor ståa er :)
 
Sa jeg ikke finner ut av problemet med for høy boost og at SKSn min fikk seg en blyd understellsdemper igår så er scootern bygd orginal igjen for å ha noe å kjøre på det siste lille som er igjen av sesongen iår. Har diskutert boost problemet med flere og mer eller mindre kommet frem til at problemet kan ligge i at turboen er for liten. Er nok en grunn til at så og si ingen kjører aerocharger her til lands, uansett merke. Oppe i høyda i rocky mountains og havnivå i Norge er to vidt forskjellige foehold for en turbo å opperere. Trur nok at med ekstern wastegate så kunne det nok gått, eventuellt bytta til en GT2860, men nå har jeg skrudd meg lei på dette turbo-prosjektet og har ikke lyst å bruke peng og tid på dette mer. Får se om det blir noe n/a trim i fremtiden. Har jo blitt reselger for SLP så kunne jo sett på muligheten å investere i powerdomes og trø et par SLP twin piper under panseret. Men det får bli en annen sesong. Nå blir det bare kosetur med stock maskin frem til sneen blir borte. :)
IMG_20190423_154730.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Scootern skal selges. Har ikke plass til alle og må frigjøre litt kapital til å finansiere nytt turboprosjekt. Lagt ut for 35000 men villig å gå ned på pris ved raskt salg :)

 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim