LYNX Scooteren går hverken fremover eller i revers

scorprus

Medlem
10 Aug 2018
8
3
Støren
Har aldri skrudd scooter før, så setter pris på forslag til hva som kan være problemet før jeg begynner. :hmm:

Det gjelder en Lynx Sport Touring 700 (2001-mod)

Som jeg skriver i tittelen; den vil hverken gå fremover eller i revers.
Beltet ser ut til å gå når bremsen er av, og jeg dytter den, men motoren nekter å gå opp i turtall når jeg gir gass (2-takter forøvrig).
Ryker ganske voldsomt også (hvit røyk).

Er dette motorrelatert? Den fungerte helt fint når jeg satte den fra meg i vinter.
 
Sist redigert:
Hmm, du sier noe der. Vil den i det hele tatt starte da altså?
Skal dra og sjekke om det kan være dårlig kontakt som gjør det. Takker for tips!
 
Starter men får bare litt turtall om dess nøkkelen ikke "godkjennes" eller registreres. Vanligvis piper den jo men om summeren er død etter 17 år vil det nok bare gå på tomgang. Røyk etter lagring er vel ikke uvanlig men følg med nivå og innhold i kjøleveske beholderen. Se også på plugg farge for å være sikkert.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Starter men får bare litt turtall om dess nøkkelen ikke "godkjennes" eller registreres. Vanligvis piper den jo men om summeren er død etter 17 år vil det nok bare gå på tomgang. Røyk etter lagring er vel ikke uvanlig men følg med nivå og innhold i kjøleveske beholderen. Se også på plugg farge for å være sikkert.
Nivå på kjølevesken minker relativt raskt hvis den står og går på tomgang. Ikke så stort problem ved kjøring.
 
Stor takk for tipset om DESS!

Viste seg å være det som var problemet ja. Pusset ren kontakten, og nå fungerer ting som det skal igjen. :thumb:

Her skal det doneres! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Nivå på kjølevesken minker relativt raskt hvis den står og går på tomgang. Ikke så stort problem ved kjøring.
Håper jeg misforstår. Kan du utdype? Høres ut som en utfordring... bra du fikk ordning på turtallet :)
 
Håper jeg misforstår. Kan du utdype? Høres ut som en utfordring... bra du fikk ordning på turtallet :)
Hvis jeg lar scooteren stå og gå på tomgang i en lengre periode (10-15 min og her snakker vi da vinters tid), så risikerer jeg at frostvæsken er oppbrukt, og motoren "koker". Det har skjedd en gang.
Oppdaget det heldigvis, slik at jeg fikk stopped den, men da var det blitt helt tomt på ekspansjonstanken, og det lille som var igjen av kjølevæske kokte.
 
Med mindre du har ekstra kjøler som blir kjølt av en vifte på den scooteren, så kan den finne på å koke etter 10-15 minutter siden det er snøen som kjøler kjølevæsken. Kommer jo ikke noe snø på kjølerne når man står på tomgang.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
10 -15 minutt er uten tvil nok til å få den altfor varm men aldri opplevd en skuter koke på vinter tid på 10 min tomgang. Det er mye kjøleeffekt i en kald skuter og mye alu leder fort vekk varme. Om du skulle oppleve kokepunkt mellom 10 og 15 minutt så er det også litt vanskelig å se veska forsvinne så raskt. Kan høres ut som du har noe feil. Termostatfeil kan føre til at man ikke får sirkulert det varme vannet til kjøleren bak, da ser jeg for meg at den kan kokes ut raskt. Jeg ville inspisert toppdelen av motor og byttet pakningene fra sylinderfot og opp samt kontrollert termostat før snøen kommer.
 
10 -15 minutt er uten tvil nok til å få den altfor varm men aldri opplevd en skuter koke på vinter tid på 10 min tomgang. Det er mye kjøleeffekt i en kald skuter og mye alu leder fort vekk varme. Om du skulle oppleve kokepunkt mellom 10 og 15 minutt så er det også litt vanskelig å se veska forsvinne så raskt. Kan høres ut som du har noe feil. Termostatfeil kan føre til at man ikke får sirkulert det varme vannet til kjøleren bak, da ser jeg for meg at den kan kokes ut raskt. Jeg ville inspisert toppdelen av motor og byttet pakningene fra sylinderfot og opp samt kontrollert termostat før snøen kommer.
Skjønner. Snøscooter har jeg så og si aldri holdt på med, men interessen kicka inn litt etter jeg leide en i Sverige.
Hadde tenkt å sette den inn til service i nærmeste fremtid for en sjekk, ettersom bensinen siger tilbake. Sikkert en filleting. Takk for god hjelp.
 
Sist redigert:
Du må se at kjølevæsken forsvinner ut noen steder(i snøen). Det er ganske mye væske som skal være lett å få øye på. Kan selvsagt forsvinne internt i motoren også men da lukter du enkelt en søtlig eim i eksosen(og mye hvit røyk).
Det er ganske vanlig at hvis man ikke får ut luften(Rotax motorer er enkle å lufte) så koker kjølevæsken veldig enkelt og så får man liksom ikke noe sjvung på det. Normalt koker ikke 700 motorene veldig lett så hvis du er sikker på at all luft er borte og det likevel forsvinner uten synlig spor i snøen, har du en intern lekkasje i motoren.
Den enkle metoden å lufte de på er rett og slett bare å fylle tanken til det er fullt. Starte motoren og følge med nivået og etterfylle hele tiden. Når det meste av luft er kommet ut kan du kjøre en bitte liten runde til du ser at motortermperaturen er kommet opp og så sjekke på nytt. Hvis motoren har normal driftstemperatur og væskenivået ikke faller, har du fått ut all lufta. Steng lokket HELT igjen, det er to knepp på lokket. Det første er bare for å utlignet trykket litt ved varm motor slik at du ikke får all væska i trynet om du åpner den, det siste kneppet lukker skikkelig.