Nytro, 700 Dragon, 800XP

extreme2highmark

Fremmtids-takt!
27 Jan 2008
4.429
388
Trøndelag
Nytro RTX med 132hk, drevt ned 2tenner (25mil), 700 Dragon med SLP singel-pipe (92mil), std 800XP (32mil). Alle tre med 44mm belte. Føre med så bra feste som det kan bli/borrelås. Slak oppoverbakke på ca 150 meter.
Kjørte 4 drag, der største skilnad var 1/3 scooterlengde i XP`s favør. Nytroen er raskest i starten, mens XP`en er tregest. Mot slutten var det motsatt. Hadde det vert flatt og/eller 50 meter lengre ville nok XP`en ha vunnet rimelig klart.
Vi prøvde også med start i ca 30km/t for så å gi full gass. Da viser 4-takteren seg overlegen pga mye bredere register og kjappere gassrespons, men blir det langt nokk, tar XP`en det igjen på en god del høyere toppfart.
 

Vedlegg

  • DSC00184.jpg
    DSC00184.jpg
    66,1 KB · Sett: 88
Om ikke xp`n har gått 10 timer noe den ikke har med 32 mil har den flere grader for sen tenning og den må gires ned 4t med dette beltet ellers klarer den ikke mere enn 7500rpm og da er den veldig treg ut også. Har en selv og har prøvd dette. Få eieren til å gire den ned og prøv på nytt du, så får vi se:p:p:p
 
Innkjøringstiden er ca 8 timer på XP`en, å det merkes ganske godt når den er ferdig med det, noe dene var på dette tidspungt. Den er nå drevet ned, men det har ikke vert gunstig føre til å prøve dette noenlunde "seriøst" etterpå, men det er min bror som har denne, så vi skal nok finne en anledning. Uansett er det ganske utvilsomt at Nytroen er mer startrask, men den mangler fort 15-20hk på topp, å det merkes allerede fra ca 90-100km/t og da drar XP`en fra. I siste scooter norge er det en uhøytidelig prøving/test som viser det samme. XP`en er jo 34kg lettere fulltanket i tilegg til effektovertaket, så det er merkelig at skilnaden ikke er større.
Grunnen til at Nytroen er så startrask ser en jo klart i dynoen. Mye effekt allerede på lavt turtall, samt at peak moment kommer 2000 o/min før peak hk. På XP`en(og andre 2-takt/samt 4-takt m/turbo) ligger peak moment veldig nere peak hk høyt i registeret. Dette fører til at dem bruker lengre tid på å nå det turtallet der effekten ligger.

Polarisen var så og si identisk med XP`en.
 
Standard belte på både Nytro, Dragon og XP er 32mm rip-saw, men det er kun 44mm som duger(til vår kjøring) så det er byttet på alle 3. Kommer tilbake med ny "test" så fort forholdene er egnede(dvs uten Dragon da den ble solgt i helgen). Tipper XP`en blir vesentlig kjappere i starten nå når den er drevet ned, sa etter 50meter er det nok bare å vinke farvell, men vi får se.
Sliter foresten med at reimene går etter 20-30 mil på XP`en selv etter at den er drevet ned. Før neddreving holdt dem 5-10mil. Virker for å bli for lite kjøling når farten er lav.

Blir ny bremsing på vårparten av Nytroen for å se om den "slipper" litt når den er orntlig innkjørt. XP`en blir nok bremset i samme slengen.
 
Jeg har K&N filter med snow-charger på den. Bestilt på mål for å passe i orginal boksen, men uten lokket på. Samt carbon slip-on anlegget. Dette sto på da jeg bremset den sist.(se siste scooter norge). Kontra orginal ga det 2,1hk på topp og 4hk i mellomregisteret, samt litt høyere moment. Den svarer enda litt kjappere en orginalt og kjennes litt friskere, men det er jo lite hk pr. kr!
Nå er det jo individuelle forskjeller på ytelsen av scootre av samme type også, så for at en skulle vere helt sikker, burde jeg jo ha bremset min egen før modif. Om min eks. hadde 2-4hk mindre en den andre i utgangspungtet er jo ikke tallene så ille, men dette blir jo kun spekulasjoner.

Det blir ny bremsing når den har gått ca 100mil med samme oppsett for å se om innkjøringen muligens gir 2-3hk gratis.

Etter dette skal jeg montere grenrøret fra enten Hauck eller Excell, samt muligens porte topp, men siste er litt avhengig av pris. Skal høre litt med noen MC-tunere hva noe slikt vil koste.
 
ja det grenrøret skal være meget bra!! Så fil på youtube av en nytro som kjøre asfalt drag. den har full hauck system. luftfilter, grenrør, eksosanlegg. skal finne den,så får du se
 
Nå har jeg overhodet ingen tro på at det gir 12hk slik de oppgir. Man skal nok vere fornøyd om det gir 1/3 del, men skal bli spent å se. Det er vert å merke seg at disse grenrørene ikke er montert rett på toppen, men på de orginale flexi "stussene" som stikker ut 10-15cm fra toppen, så det ligger jo en begrensning der. Da er det tvilsomt at større diameter på resten av anlegget skal gi en så stor økning.
 
De reimplagene tror jeg er mere brukerfeil en scooteren sin feil du. Her oppe har vi en summit xp som har fått hardkjør fra 1km og nå ble det byttet reim på den etter 1000km. Levetiden på reima avhenger som du sikkert vet av hvordan den innjusteres og innkjøres, innjusteringa er livslinja til reima da.
Ser på alle forum at alle klager på reimene år etter år. Har selv kjørt ski-doo i 20år og har aldri hatt slike problemer med reimene som alle klager på enda jeg ikke er snill med de. Rett innjustering og 10-20 mils innkjøring så holder den i evigheter. Ang nedgiring av xp så er det 23/45 og 104 ledds kjede som må til for at dette skal funke og reima ikke slurer så den går sund.
 
Rart at andre scootrer får reimene til å holde så mye bedre enn skidoo og lynx sine, og det med mye mindre innkjøring enn 10 te 20 mil noe som er langt til innkjøring. Å visst det er innjusteringa det er feil med så er det vell på tide med et kurs for de som monterer scootrene siden det er stort sett alle som plages med dette. men skjønner ikke hvorfor de skal kapsle inn variatorene så mye, blir jo jævli varmt inni der, må være mye bedre med orntli lufting..
 
Tror det er 24/47 på den, revet av isolasjon og montert ekstra lufting. Han har hatt 900 og 600 Fusion før da, så er rimelig godt vant til stort reimforbruk.. Kjøringen vi har er ikke akkurat gunstig, med mye kjøring i skog, skavler etc. Dvs mye og offte akserlasjon i lav hastighet. Er jo ikke noe problem når en kjører led. Uansett er det rart at jeg skifter reim 1-2 ganger i året å kjører +/- 200mil(Apex), mens Polaris og Ski-doo holder 15-30mil pr.reim. Samme problemet har jeg hatt på mine egene Polariser, så har nok ikke noe med kjørestil å gjøre.

Hvordan er egentlig kvaliteten på nye XP? foruten reimer har det vert lekasje på gearboks, deffekte varmehåndtak, servicemelding på bytte av tank, berearm som ble bøyd bekymringsverdig lett, samt at jeg leste på et fora at drivakslingen kan sprekke/gå av..
 
den synes jeg var tynn, si meg er det bare en klok ski-doo eier som får reimene til og holde. (team leader) og alle de andre ski-doo eierne er noen dumme naut som fan ikke klare og få reima og holde. da må en kansje vurdere og holde variator reim kurs før en leverer ut scooterne, og da dukker det sikkert opp et variatorreim forbund som sikkert team leader får være forbunds leder i :tdown:
 
den synes jeg var tynn, si meg er det bare en klok ski-doo eier som får reimene til og holde. (team leader) og alle de andre ski-doo eierne er noen dumme naut som fan ikke klare og få reima og holde. da må en kansje vurdere og holde variator reim kurs før en leverer ut scooterne, og da dukker det sikkert opp et variatorreim forbund som sikkert team leader får være forbunds leder i :tdown:

haha.. godt sagt! :)

"brukerfeil" e jo d første man får høre hvis man får feil.... :mad:
 
den synes jeg var tynn, si meg er det bare en klok ski-doo eier som får reimene til og holde. (team leader) og alle de andre ski-doo eierne er noen dumme naut som fan ikke klare og få reima og holde. da må en kansje vurdere og holde variator reim kurs før en leverer ut scooterne, og da dukker det sikkert opp et variatorreim forbund som sikkert team leader får være forbunds leder i :tdown:
Formulerte meg kanskje litt feil der. Tror heller at det slurves noe helt for jævlig med klargjøringen av scootere der reima skal justeres rett inn. Jeg er selvfølgelig obs på dette med reimer da jeg jobber med dette hver dag og er interesert i at kundene ikke skal plages mere enn nødvendig. Kunne sikkert vært en fordel å holde kurs for de som ikke har peiling på dette i det hele tatt. Skal være enig i at variatorene er alt for mye kapslet inn slik at det blir utrolig varmt til reima. Ta vekk plastdekslene og monter inn flowrites for bedre kjøling tror jeg hjelper utrolig mye.
 
Tror det er 24/47 på den, revet av isolasjon og montert ekstra lufting. Han har hatt 900 og 600 Fusion før da, så er rimelig godt vant til stort reimforbruk.. Kjøringen vi har er ikke akkurat gunstig, med mye kjøring i skog, skavler etc. Dvs mye og offte akserlasjon i lav hastighet. Er jo ikke noe problem når en kjører led. Uansett er det rart at jeg skifter reim 1-2 ganger i året å kjører +/- 200mil(Apex), mens Polaris og Ski-doo holder 15-30mil pr.reim. Samme problemet har jeg hatt på mine egene Polariser, så har nok ikke noe med kjørestil å gjøre.

Hvordan er egentlig kvaliteten på nye XP? foruten reimer har det vert lekasje på gearboks, deffekte varmehåndtak, servicemelding på bytte av tank, berearm som ble bøyd bekymringsverdig lett, samt at jeg leste på et fora at drivakslingen kan sprekke/gå av..
Finnes bare 45t nede til denne enda. Litt trasig at et nytt chassie skal ha så mange barne sykdommer så tidlig.
 
den synes jeg var tynn, si meg er det bare en klok ski-doo eier som får reimene til og holde. (team leader) og alle de andre ski-doo eierne er noen dumme naut som fan ikke klare og få reima og holde. da må en kansje vurdere og holde variator reim kurs før en leverer ut scooterne, og da dukker det sikkert opp et variatorreim forbund som sikkert team leader får være forbunds leder i :tdown:

litt rart egentli, muli jeg kjører litt annerledes el no sånt, er heller ikke plaget me reimer på mine xp,er.. har over 1000 km uten en reim bytte... eneste problemet mitt hittil har vært at håndtaks varmerne ikke fungerte, men d fikk jeg beskje om da jeg hentet skutern, å på 600,en funker dem..

ps... innkjøring av reim er ganske viktig, reima bør ikke bli for varm før den er innkjørt.. å reima BLIR varm visst man ikke har girt dem ned eller satt klutsj kit som funker..
 
enig med Team Leader og Evo. har heller ikke brukt reimer på min xp. og har ikke hadd en feil på den heller...og kjenne flere i bygda hær som har xp og ikke plages med reimslitasje.
 
det med at xp`r bruker reimer eller ikke trur jeg kommer ann på klargjøringen av scootern.. Ta eldre modell av rev. noen klaget som faen på reim spregning. andre var stor fornøyd. Alt veier inn der. klargjøring av scooter, innkjøring av reim, kjørestil. trur man ikke skal klage over merket eller modell når reiman sprenges. ta det heller med forhandler der du har kjøpt scootern..
 
litt rart egentli, muli jeg kjører litt annerledes el no sånt, er heller ikke plaget me reimer på mine xp,er.. har over 1000 km uten en reim bytte... eneste problemet mitt hittil har vært at håndtaks varmerne ikke fungerte, men d fikk jeg beskje om da jeg hentet skutern, å på 600,en funker dem..

ps... innkjøring av reim er ganske viktig, reima bør ikke bli for varm før den er innkjørt.. å reima BLIR varm visst man ikke har girt dem ned eller satt klutsj kit som funker..

hehe, æ MÅ Bare:D

"mine xp`er" fysj;)
 
har nu heller ingenting å klage på:)min e nu stort sett bare testa me å har nu ikke nåkka reimproblemer..enda ihvertfall:)
 
Har å en XP å de som kjenner meg vet at jeg driter i d meste som har me innkjøring av reimer å slikt å gjøre.jeg kjører akkurat slik d passer meg å hopper å akselerer å kjører full gass dær d måtte passe. Har kjørt 45mil no på samme reim å den er no helt flott.
Nei gi stramm wire d er d som teller:) Har ikke hatt en feil på min enda!!!!hehe
 
Det er STOR forskjell på å dra rundt et 32mm belte og et 44mm belte i dyp og/eller kram snø. Ski-doo med 348 har sikkert annen dreving og/eller variatoroppsett orginalt en 307. Hvertfall er det slik på Yamaha(eks: RX-1 SP vs Warrior). Dette med reimslitasje blir som regel ikke et problem(med unntak av Polaris da..) før en bytter til et tyngere belte og finner et bra oppsett/dreving, men det er rart at Yamaha(Apex, Phazer og Nytro jeg har prøvd) ikke spiser reimer uansett hvilke belte og kjøring en har. De tåler jo til og med å slepe andre scootre på milvis uten problemer. Forklaringen er muligens at orginalreimene er i hardeste laget(mindre friksjon/mindre varme).
 
Kjørte 2007 mod summit xrs 800 r ifjord, å den har nu ganske grove knaster :)... men girte den ned 2 tenner (21-45) å satt på hill klicker, brukte ikke en eneste reim på den heller... kjørte 2700 km med den før jeg solgte den... men da jeg solgte den og satt på orginal giring og had 160 kmt over et vann, gikk det et stykke av reima og den var glo varm..
 
Klare ikke å dy meg...Innkjøring av reima trur jeg er ganske overvurdert.. Eneste innkjøring av reim jeg har er omtrent den første kilometeren på hver ny reim. Etter det, full gass der det måtte være. Har hatt 15 YAMAHA ;)og har ikke plagdes med reimskift i tide og utide siden begynnelsen av 90-tallet. Kjørte 2500 km med turbo på Rage før reima gikk, og ja, det var MYE testing. Reimforbruk kommer i stor grad av for mye varme i variatoren, ikke innkjøring. Kjøre attaken min med 44 belte og 22/38 giring og skifter en reim i året i snitt. :yam:
 
om xp'en slit reime eller ikke....spille vel ingen rolle?..eller må yama-guttan me aggregat motor finne en feil?...skidoo xp 800 parkere alt av andre orginale scootera i den klassen..å visst æ ikke tar helt feil så tar den nok andre orginale scootera som har mere kubikk..å da mene æ bonestock.....rett ut av eska.
så må dokker filme visst dokker får andre resultata;) den filmen vil æ ha.
Har heller ingen reim problem for å få d på borde å......
go helg å råkkenråll!


hilsn en KJÆMPE fornøyd Mxz 800R -08mod eier;):thumb: