YAMAHA Yamaha ET 340 T/R Transporter 1984

Fungerer vel sikkert bra, men noen hevder at forgasseren ikke har godt av oljeblandet bensin? Det påstås at oljen fra tanken blir tilsatt etter forgasseren (i innsuget). Noen som kan bekrefte/avkrefte denne påstanden?
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Fungerer vel sikkert bra, men noen hevder at forgasseren ikke har godt av oljeblandet bensin? Det påstås at oljen fra tanken blir tilsatt etter forgasseren (i innsuget). Noen som kan bekrefte/avkrefte denne påstanden?
Dette er bare tull. Ja oljen blir tilført i innsuget etter forgasseren men det er ikke fordi forgasseren(e) ikke har godt av oljen, det er av rent praktiske årsaker. Kjør på, bland i tanken. 1:40 - 1:50 er en knakende fin blanding på de gamle traverne.
 
  • Liker
Reaksjoner: ET340T
Takk for svar :)
Blir å prøve å fjerne alt som har med oljesystemet å gjøre, ta av variator og fjerne det som har med drevene til oljepumpe og selve oljepumpa.
En kamerat av meg har en ET 340 der dette er gjort, oljepumpa er borte, den ¨innsatsen¨ bak primærvariator mot motor er også borte, ser det har vært noe der liksom men det er borte, og de 2 slangene som går inntil innsuget er blendet. Oljepumpa smører vel ikke noe annet enn at den kun pumper olje inn i innsuget? Selv om dette sikkert er en veldig driftsikker konstruksjon så velger jeg å styre unna den visst det ikke er for mye kluss..
Så prøver jeg 1:40 eller 1:50 :thumb:
 
Smører ikke noe annet enn innmaten i motoren via innsuget.
 
Takk for svar :)
Blir å prøve å fjerne alt som har med oljesystemet å gjøre, ta av variator og fjerne det som har med drevene til oljepumpe og selve oljepumpa.
En kamerat av meg har en ET 340 der dette er gjort, oljepumpa er borte, den ¨innsatsen¨ bak primærvariator mot motor er også borte, ser det har vært noe der liksom men det er borte, og de 2 slangene som går inntil innsuget er blendet. Oljepumpa smører vel ikke noe annet enn at den kun pumper olje inn i innsuget? Selv om dette sikkert er en veldig driftsikker konstruksjon så velger jeg å styre unna den visst det ikke er for mye kluss..
Så prøver jeg 1:40 eller 1:50 :thumb:
har koblet ut oljepumpen selv bruker å blande 1:50 :thumb:
 
Fått demontert motor nå og fjernet oljepumpen, deilig at gassklypa ble så lett, skikkelig treg og trå gass før med oljepumpa på
Pga kast i veiv så har motoren fått overhalt seg av en lokal mekaniker. Mangler bare å lage en pakning mellom syl og blokk, tips til det?

Skal og gi syl en liten honing, tar imot tips til det og x) hvor lenge skal man hone feks? var ikke noe særlig riper i de, men tenkte siden de allerede var ute så kunne ikke det skade..
 
Tar stempler med ringer fra en annen motor som var i god stand men hadde dårlig veiv :)

Fikk tak i pakningpapir på ca 0,7 mm , det var vist greit. Prøve å klippe og skjære til det imellom syl og blokk
 
Tar stempler med ringer fra en annen motor som var i god stand men hadde dårlig veiv :)

Fikk tak i pakningpapir på ca 0,7 mm , det var vist greit. Prøve å klippe og skjære til det imellom syl og blokk
Pakniger bankes. Legg den oppå anlegget. Bruk en liten kulehammer. Pass på at anlegget ikke er skadet før det monteres
 
Hva mener du med å banke de? Hva er vitsen med det?

Fikk og etterfylt fett i alle kulelagrene i understellet nå pluss lager til drivaksel på den ene siden. Det var litt lite fett i de ja, føles bra nå som de har fått litt mer fett :) I tillegg til å ha smurt opp alle bevegelige deler i understell, ny demper og nye plastrails.
 
Hva mener du med å banke de? Hva er vitsen med det?

Fikk og etterfylt fett i alle kulelagrene i understellet nå pluss lager til drivaksel på den ene siden. Det var litt lite fett i de ja, føles bra nå som de har fått litt mer fett :) I tillegg til å ha smurt opp alle bevegelige deler i understell, ny demper og nye plastrails.
For å slippe å kødde med saks, bormaskin og at de revner. Papirpakninger bankes enkelt ut.
 
Å banke ut pakning er en gammel og nesten glemt teknikk som skaper 100% perfekt pakning hvis gjort rett.
Du grovklipper rett og slett til pakningen og legger den over veivhuset og så bruker du en liten hammer og banker langs kantene på innsiden og utsiden slik at papiret klippes av der du slår med hammeren og vips så får du et perfekt avtrykk. Er gjort på noen minutter også. I riktig gamle dager brukte vi alt fra melkekartonger til fotopapir til å lage pakning av i mangel ekte pakningpapir.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Har og en Yamaha 340 transporter, der det ser ut som olje pumpen er koblet ut.
Noen som vet hvor man kan får tak i nye fjærer til variatorene?
 
Fått sammen motoren nå, men når jeg delte variatoren så glemte jeg å merke av hvordan skivene var klokka mot hverandre (balansert)
er det noe måte å finne ut av hvordan de skal stå? Kan ikke se noe merking på de... Eller er de balansert hver for seg og ikke sammen som 1 enhet?
 
Tror det brukes samme merking som på gammel Phazeren. Bruker X- er og Yamaha merke på lokket.
 

Vedlegg

  • 2019_02_03_13.43.42.jpg
    2019_02_03_13.43.42.jpg
    325,5 KB · Sett: 74
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker