YAMAHA Yamaha 97-02 variator og motortips

Oi da, her var det litt av hvert...
Takker for godt svar, og spørsmål tilbake:
Fjæra i sekundær er sånn som enn ser på bildet. grå\svart. må begge fjærene kjøpes nye?
Hvordan finner jeg utav om helixen er 45 grader? eller best å kjøpe ny her og?
Primæren har så vidt sprekker helt innerst. vet ikke om det gjør noe?
Sjekke linjeringen, da er det sånt som gjelder? http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Apex...ool-/251845791380?hash=item3aa32dce94&vxp=mtr
 
Har piper ja.
Så løsninga på problemet er da:
Ny variator\skiver, reim, helix, linjerings verktøy, begge fjærene og verktøy til dette.....
Hadde det hjelpt meg foreløpig med for eksempel reim, fjærer og linjeringsverktøy?
Scooteren er ikke til å kjøre sånn som den er nå, så tenkte om det er en kjapp løsning så den kan brukes et par helger til..
 
Hei, vekker denne tråden til live igjen. Skal begynne å bytte en hel masse deler på en 97 VT 500, og det jeg ikke kan bytte selv, får jeg hjelp til (tar scooteren til han) :) Fant et enda rimelig (og mer praktisk) sted på nettet å bestille deler fra.
 
Vet ikke helt hva de står for. Men anbefaler sterkt å kjøpe standard reim og standard primær. Det er mer hk i scooteren enn den der variatoren var laget for.
 
Jeg skjønner. Har 3 stk orginalreimer. Tenkte å kjøpe en reim bare for å få kjøre litt på slutten av sesongen, å til jeg fikk kjøpt ny variatorer. Noe forslag på hvor man kan få kjøpt variatorer?
Er det noe annet man bør tenke på å få byttet?
Jeg har ingen peiling om og når det eventuelt er gjort noe service sist..
 
Hvis du ikke bytter før du kjører så har du den situasjonen at reim som passer til primæren ikke passer til sekundæren. Finnes mange gode primærvariatorer på ebay. Når du kjøper en ny, så må du sette inn vekter og fjær og ruller som passer. Anbefaler heelclicker vekter, 15,6 mm ruller og rød heelclicker fjær og 8dn reim.
 
Har HC oppsett for alle 500 (vannkjølt) til alle 700 modeller. Spør, så får du svar.
Har HC oppsett på VT 500 en min, den slurer langt mindre enn da jeg først kjøpte den.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.Jensen
Lenge sia det har vore noko aktivitet her, men regnar med du sitt på kunnskapen endå :thumb:
Eg har akkurat kjøpt ein 2000mod 700 SRX finværs skuter, og har lyst til å få til eit godt variatoroppsett.
Såvidt eg kan sjå er oppsett og giring orginalt, men står nå med ei MBRP sluttpotte.
Har du nokre tips?
Kjører mellom 500-1000moh, ute etter toppfart utan at det går noko særleg utover "allround" egenskapane.
 
Sett på originalpotte om du finner det. Er det du som mangler cdi en?
Har et heelclicker oppsett det er gøy å kjøre med etter løype og som etter mye tyning gir 200 på speedometeret. Giring og beltelengde og kamhøyde?
 
Har orginal sluttpotte liggande og blei til at eg kjøpte ein svindyr CDI på ebay..
Hadde hc på forrige skuter, så kunne tenkt meg det igjen. Eg har ikkje sjekka giring, men er 307 32mm.
 
Hm, ja den er litt verre, er et firma i Alta som selger de, men jeg liker ikke det firmaet. Du trenger en lavere sluttvinkel på helixen i allefall, men hva sluttvinkelen skal være kan avhenge litt av giringen. Bruker Hauck rød eller Hauck rød i sekundæren. Men har sett at noen bruker yamaha grønn også. I primæren bruker du bare den røde som følger med kitet.
 
Takk trådstarter for fin trå. Så til mitt spørsmål. Jeg byttet reim på min Viking 3 forgje helg. Den nye lå under salen og hvor lenge den har vært der vet jeg ikke. Men den tålte kun 600 til 700 meter før den begynte og gi lyd fra seg og banen fløy av. Så jeg måtte montere den gamle igjen. Det jeg lurte på er, hva er ei god reim til en Viking?

Ser også i en tråd for noen år siden at du anbefaler ring bytte etter ca 5000 km. Gjelder dette slitere som Viking også?

Mvh Reidar.
 
Reim bør ikke lagres under salen på en scooter. Ligger sikkert mye annet morro der også. En reim må være ren og skadefri når den monteres på og det er veldig lurt å vaske skivene på variatoren med nafta eller aceton før man monteres ny reim. Kjøp en nye original reim men vask den i zalovann og tørk den godt før du monterer den på. Vask skivene og JUSTER spennet på reima før du begynner å kjøre. Hvordan du gjør det på en Viking er jeg ikke sikker på men det finner du nok i brukerhåndboken. Reima skal være så stram som overhodet mulig uten at du hører hylelyder eller scooteren går fram av seg selv.
En god vane er å montere reimen slik at skriften er lesbar fra venstre side av scooteren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Reidar Brevik