YAMAHA Viking sliter med fremdrift

Dirty

Medlem
2 Jun 2006
6
0
Hei!
Har et problem med min viking 2.
Den bremser uansett om jeg kjører nedover, bortover eller oppover.
Merker og lukter at dette sliter veldig reim. I D i en preppet oppoverbakke klarer den maks 30 km/t. For å gi et eksempel. Noen som har formening eller erfaring hva dette kan være? Reima er ikke veldig gammel.
 
Kan være linjeringen av variatorene som er utenfor spesifikasjonen hvis du får reim slitasje, men du vil også få unormal høy varmgang på variator skivene og stor reim slitasje.
Muligheten for dårlig eller låst kulelager i understellet eller gearboks/ drivlinje kan gi symptomer som beskrevet. Unormale lyder....??? Unormal varme utvikling etter kjøring....???
PS. Sjekk oljenivået i gearboksen...
 
Da har jeg kikket litt og prøvd den en tur til. Skal prøve og forklare så godt som mulig i håp om noen kloke hodet kan veilede litt. Setter jeg den i lav og kjører bortover virker alt normalt, helt til jeg slipper gassen da bremser den veldig opp (uten at jeg holder bremsen inne) det samme skjer om den står i gir på D, men da merker jeg motstanden i scooteren mye mer enn i lav. Og merker den jobber vesentlig i oppoverbakke osv. Jeg stoppet på vei tilbake et par minutter og så startet jeg den og fortsatte, da var den helt normal og ikkenoe som bremset med mindre jeg bremset selv. Så med andre ord så kommer det å går litt. Eneste unormale lyden er fra bremseskiven som skrangler litt, men det har jeg forstått er normalt? Jeg mener at når den oppfører seg slik så blir reima varm uten at jeg har fått sjekket det ordentlig. Noen gode tips? Hvordan sjekke linjeringen du nevnte?

mvh Tommy
 
Er beltet fryktelig stram? Hvis du samler nabolaget klarer du sikkert å få lettet opp bakenden på den på en bukk slik at beltet henger i lufta. Da burde du klare å høre/lukte/kjenne hva som lugger.
 
Linjerinjs data (sheave offset) og avstand mellom primær-/ sekundærvariatoren (sheave distance) står på klistermerke på variatordekselet.
Aller først sjekk sekundær variatorskivenes klaring, finnes spesifikk data men bruk den nye reimen, den skal normalt ligge kant i kant på skivene.
Variatorene skal ikke stå på linje, dvs sekundæren skal stå lengere ut på akslingens enden, (gjetter 10-15 mm) målt på variatorskivenes innerside. Avstand mellom variatorene måles parallelt i senteret av festeboltene.
Men sjekk at motorfestene er i orden slik at motoren ikke vrir seg på festene, mao motoren ikke er løs. Sekundær variatoren skal ha litt aksial slakk, snakker om 1 eller 2mm, ta det med i beregningen når du måler avstanden på variatorene.
Ellers så finnes det glideklosser som slites i sekundæren. Disse skal gli mot helixen, uteblir denne funksjonen mister motoren dreiemoment.
Fikk du montert den nye variatoreimen uten å vri/ presse skivene på sekundærvariatoren....????
Tenkte da på dårlig foring som kan forårsaker låsning eller av variatoren.