Venture MP 08. Kjøpe/ikke kjøpe.

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
584
175
sønnafjells
Kan noen si meg hvorfor jeg skal gå hen og kjøpe en MP med 10000 km på telleren. Eventuellt hvorfor jeg ikke skal kjøpe. Det å holde en gammel totakter gående, er en evig kamp ;). Det å skru er jo også en hobby, men i det siste synes det å være en nødvendighet for til en hver tid å klare å holde hjula i gang :mad:. Derfor har jeg så smått begynt å titte på noe nyere, og særlig firetaktere. Venture MP synes å passe mitt behov perfekt. (90% led, med kjerringa bakpå)
Jeg har ingen erfaring med Yamaha. Men de har jo alltid hatt et utrolig godt rykte, det ser også ut til at de holder seg godt i pris.
Jeg har en aktuell MP i kikkerten, privatsolgt, visstnok med ny service , 2008 mod 10600 km. En ikke skuterkyndig bekjent som tipsa meg. Ulempen her er at jeg må kjøpe usett.
Hva tror Yamafolket her om dette risikoprosjektet?
 
Ville ikke ha kjøpt en slik, ikke på grunn av at den ikke holder, men den er så "formløs", stor og tung til å ha en så liten motor. På en annen side, synes jeg det er god plass på den i forhold til en venture i sin (hva jeg vil si egentlige forstand, en pro action venture med trailingarmer). Må være kjempebillig om dette skal være lønnsomt og alle papirer må være i orden. Tipper at rele/starter kan gå snart.
 
Jeg hadde kjøpt fra en forhandler hadde jeg vært deg. Hvis du ikke har peil men vet hva du trenger, er det mye enklere å handle fra en forhandler. Vær ærlig med forhandler hva du vil ha og hva du forventer og vær forberedt på å betale noe mer enn ved privatkjøp. Ofte er ikke forskjellen så stor. Fordelen er at du har noe som gir mindre bannskap og hodebry. Hvilket merke det er, er ikke super viktig men hvis det er 4-takter du skal ha må det nesten bli enten Yamaha, Yamacat eller BRP. Det viktigste er at forhandler har litt peil, dvs ikke selger snøscooter som en bigeskjeft og er nærmest mulig.
 
Jeg hadde kjøpt fra en forhandler hadde jeg vært deg. Hvis du ikke har peil men vet hva du trenger, er det mye enklere å handle fra en forhandler. Vær ærlig med forhandler hva du vil ha og hva du forventer og vær forberedt på å betale noe mer enn ved privatkjøp. Ofte er ikke forskjellen så stor. Fordelen er at du har noe som gir mindre bannskap og hodebry. Hvilket merke det er, er ikke super viktig men hvis det er 4-takter du skal ha må det nesten bli enten Yamaha, Yamacat eller BRP. Det viktigste er at forhandler har litt peil, dvs ikke selger snøscooter som en bigeskjeft og er nærmest mulig.
 
Ja jeg har hørt litt av hvert om disse. Noen synes de er fantastiske, andre klager over dårlige kjøreegenskaper.
Egentlig har jeg lyst på en 660 touring. Men er litt skeptisk på om de er like jævlig framtunge som Bearcat 660. Dessuten finnes det ikke noen i nærområdet, så jeg kan få teste. Kom nettopp inn fra garasjen, hvor jeg har avdekket knekt drivaksel på 550 Bearcaten. Den begynner å bli såpass gjennomsliten nå at det kanskje er på tide med no nytt. Står noen BRP maskiner innenfor akseptabel reiseavstand, med V2 er. Både 1000 og 800. men må ikke ha 4t .
 
Ville definitivt valgt yamaha fremfor v2 maskin. Skal du ha 4 takt fra BRP kan du velge hvilken som helst av de andre, men så er det mange 2t 600cc som er kjent som holdbare. Selv ville jeg ikke kjøpt en tung yamaha pga jeg kjører løype selv og med en slik maskin er det håpløst om man kjører seg skikkelig fast alene. Tror du heller skal starte en tråd der du ønsker tips om hva du burde kjøpe ut fra behov og budsjett, så velger du det som passer deg og gjerne med tanke på avstand til forhandler :)
 
Ja, det er rart den skal være så stor og tung og likevel bare 500 cc motor. 2 takts venturen med 500 var jo lett og håndterlig ved siden av, selv om det er mange år i mellom de.
 
Stor og tung, er jeg jo vant til fra Bearcat 550. Effekten er vel også omtrent den samme.. Som nevnt tidligere, kjerringa og jeg på led 90% av tida. Så hender det jeg bruker min egen til å kjøre skiløyper og litt varetransport. Har dukka opp en hos forhandler nå. 09 m 12000 km 45000 kr. Egentlig er det en del over budsjett. 4 helger + påska til egen nyttig kjøring er ltt lite til å forsvare den summen synes jeg.
 
Ville definitivt valgt yamaha fremfor v2 maskin. Skal du ha 4 takt fra BRP kan du velge hvilken som helst av de andre, men så er det mange 2t 600cc som er kjent som holdbare. Selv ville jeg ikke kjøpt en tung yamaha pga jeg kjører løype selv og med en slik maskin er det håpløst om man kjører seg skikkelig fast alene. Tror du heller skal starte en tråd der du ønsker tips om hva du burde kjøpe ut fra behov og budsjett, så velger du det som passer deg og gjerne med tanke på avstand til forhandler :)
Ja det er vel muligens ikke så dumt med en ny tråd. Ser ut til at Yama MP ikker er særlig pop heller.
 
Broren min kjøpte en MP 2012 mod i 2016. Lite brukt. Ca 1000km. Mener han betalte 47tusen for den av en ski doo forhandler som ville få den bort:)
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ski-Doo/Lynx V2 er ræva. Kommer ikke på en eneste positiv ting. Bearcat 660T er en ganske okey scooter så lenge man vet dens begrensinger men den er tuuuuuung. Drivakslene på de er elendig dimensjonert.
 
Jeg lurer på hvor mange av dere som sier noe om mp, har prøvd en?? Veldig stødig, lettstartet, varm, veldig dritsikker, veldig lavt forbruk, god plass, avtagbart passasjersete(blir som en pickup). Ulempen or deg er att den ikke er en trakkemaskin som BC. Er bare 365 lang.
 
Akkurat det har jeg hørt om mange bredbeltere eller maskiner ansett som ubrukelig. Også en MP må nok settes opp slik at den oppfører seg best mulig. Understell og skifjæring er et must å få riktig og er sjelden brukbar fra forhandler. Dessverre tror jeg svært mange slike maskiner ikke blir rørt av eier og dermed ansett som totalt ubrukelig å kjøre. Til vanlig turkjøring hvor man ikke har noen spesielle krav til kjøreegenskapene ville det overraske meg stort om man ikke kunne få en MP til å være en helt OK kjøremaskin.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
MP er fin og kjøre etter løype med. Vi har en slik i familien. Støyer lite. Billig i drift. Virker solid bygget :)
 
Finnes jo maaange billige touringer. Du får mye mer glede av en 2000 Grand Touring 600 enn en MP, og en Grand Touring koster ikke allverden nå. Eller en VT 700 fra 2001 (men understellet er ikke så komfortabelt sammenlignet med de andre) for den saks skyld. Tenker ikke så mye på klasse, men hva man faktisk får for pengene. Dessuten kan man kjøpe noe litt eldre enn en MP til samme prisen.
 
Sist redigert:
Så trenden med mp hvor jeg har hytte for noen år siden, yamaha forhandleren var flink å selge ( og ellers flink med skuter så regner med alt var riktig satt opp), mange kjøpte seg denne superskutern. Nå tror jeg alle har kvittet seg med dem, hvertfall få igjen... fungerte ok på hard løype men er jo ikke uten grunn at de fleste nå har 2 takt igjen
 
Virker på tilbakemelding som om det er en driftssikker maskin, men at kjøreegenskapene er litt spesielle. Noen liker, noen liker ikke. Dropper å handle usett da. Mulig det dukker opp noen i nærområdet etterhvert. MEN det begynner å haste. Må ha en erstatter på plass snart.
 
Du får en mye lettere og smidigere maskin til samme prisen. Uten å gi opp på noe MP er god på.
Hvilken scooter har dreiemomentet, bensinforbruket og førerkomforten til en MP på løype, med samme årsmodell og pris?
Hvis du mener VT700 og GT600 fra 2000 har samme kjørekomforten er vi skikkelig uenige, og jeg liker virkelig VT700.
Trådstarter skriver han kjører løype med kona bakpå, det mener jeg denne gjør med glans i 40.000km uten motortrøbbelet som en totakter har hatt 5-10 ganger på den kjørelengden.
Men problemfri er ikke MP, den er plaget med foringer og kuler i forstilling, ising i understellet pga eksosen kommer ut i tunellen, trenger større kammer og gjerne litt lengre belte om man skal ut i dypsnø. Setetrekkene på de første røk litt i sømmene.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ga egentlig aldri opp tanken på en MT helt til jeg ringte og prata med en, og fikk oppgitt høyde fra bakken og opp til passasjersetet. Det ble rett og slett for høyt. Hun slet med å komme opp på BC 660`n, ogMP er en del høyere. Det ble derfor å gå for en med liten differanse foran og bak. En ting er å entre på flatmark men uti skogen eller på fjellet er det gjerne både groper og løssnø. Med dårlig balanse og liten muskelstyrke, skal det ikke mye til før det blir fryktelig trælete. Etter å ha vært innom det meste endte vi opp med en Lynx Ranger 600 LCE. Her kan hun entre helt foran, bruke styret til å dra seg innpå og til slutt skyve seg bakover. Driftsikkerhet var mitt argument for å se på MP, men de aller fleste har tross alt gått minst 15000 før de var innafor budsjett. I hvertfall her sønnafjells. Ser de er billigere nordover, men å handle usett på noe som har gått langt føles litt usikkert. Lynxen har etter selgers opplysninger gått 4500 som frakteskute til ei hytte inni fjellet,, og bør ha en del å gi ennå. Vi kjører nå alikevel ikke mer enn 300 km/år. Blir bare korte turer.
 
Hvilken scooter har dreiemomentet, bensinforbruket og førerkomforten til en MP på løype, med samme årsmodell og pris?
Hvis du mener VT700 og GT600 fra 2000 har samme kjørekomforten er vi skikkelig uenige, og jeg liker virkelig VT700.
Trådstarter skriver han kjører løype med kona bakpå, det mener jeg denne gjør med glans i 40.000km uten motortrøbbelet som en totakter har hatt 5-10 ganger på den kjørelengden.
Men problemfri er ikke MP, den er plaget med foringer og kuler i forstilling, ising i understellet pga eksosen kommer ut i tunellen, trenger større kammer og gjerne litt lengre belte om man skal ut i dypsnø. Setetrekkene på de første røk litt i sømmene.
Man må også huske å ha det gøy når man kjører, hjelper lite om den går til månen og tilbake, om den er som å kjøre som en bil på scooterløyper
 
Man må også huske å ha det gøy når man kjører, hjelper lite om den går til månen og tilbake, om den er som å kjøre som en bil på scooterløyper
Nei man må ikke det. Kjenner veldig mange som har scooter som transportmiddel hvor morrofaktor ikke er et tema. Hvis målet er å først og fremst få med kona på tur kan det å ha det "gøy" komme langt ned på lista.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Hvis man bare skal ha noe som går framover, kan man jo like gjerne bruke 5000 på scooter.
Du må sette deg inn i situasjonen og prøve å gi råd ut fra det og ikke egen preferanse. Den er ikke "kjøpe scooter for å ha det morro" slik jeg har forstått det. Det er snakk om å ha med seg andre personer man er glad i og vil ha med på tur og som trenger litt assistanse. Da er ting som driftsikkerhet, stabilitet, pålitelighet og generell komfort viktigere enn "morro". Dette må man nok betale mer enn både 5, 10 eller 15 tusen for.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Jeg prøver bare å få de til å ikke kjøpe en bil av en snøscooter, som er "formløs", tung, uhåndterlig og stygg. Det finnes mye bedre scootere til samme prisen.