POLARIS Varmgang Pro rmk etter stempelskifte

dennismeister

Medlem
16 Apr 2020
3
0
Alta
Hei. Byttet stempler på polarisen min i fjor en gang. Plages nå med at scooteren går seg varm og kjølevæsken forsvinner.
Har prøvd å lufte kjølesystemet uten hell. Hvis jeg har på kjølevæske kan jeg kjøre 2-3km uten at den går varm og den holder seg på 45-55 grader. Dersom jeg senere skal kjøre igjen går den varm.
Kan det være toppen som er gåen, eller er det muligens en lekkasje?
Det er en Pro RMK 2013 modell det er snakk om.
På forhånd takk for svar
 

Ole Andrè

Medlem
23 Sep 2008
3.643
792
Level
2
Tildelinger
4
Buskerud
Her er det viktig å skille på om motoren går varm også forsvinner det kjølevæske. Eller om at kjølevæske mangler og da går den varm.

Hvis du har dårlig kjøling. Feks termostat som ikke åpner, vannpumpe som jukser, halveis tetta kjøleanlegg asv så vil kjøleveska forsvinne når den koker.

Finn ut hvilken rekkefølge ting skjer i så er du mye nærmere en løsning.

Hvis du har lekkasje inn i forbrenningskammer så blir det hvit røyk. Ser ofte rester av vann på tennplugg. Da vannet blir blåst opp fra veivhuse.
Men er vanlig rookiemistake på polaris motorer er å glemme å bruke silikon på toppbolter, da vil det for kunne sige noe vann ut.

Men er jo utallige muligheter før du finner ut om det lekker eller om du mangler kjølekapasitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: dennismeister

dennismeister

Medlem
16 Apr 2020
3
0
Alta
Her er det viktig å skille på om motoren går varm også forsvinner det kjølevæske. Eller om at kjølevæske mangler og da går den varm.

Hvis du har dårlig kjøling. Feks termostat som ikke åpner, vannpumpe som jukser, halveis tetta kjøleanlegg asv så vil kjøleveska forsvinne når den koker.

Finn ut hvilken rekkefølge ting skjer i så er du mye nærmere en løsning.

Hvis du har lekkasje inn i forbrenningskammer så blir det hvit røyk. Ser ofte rester av vann på tennplugg. Da vannet blir blåst opp fra veivhuse.
Men er vanlig rookiemistake på polaris motorer er å glemme å bruke silikon på toppbolter, da vil det for kunne sige noe vann ut.

Men er jo utallige muligheter før du finner ut om det lekker eller om du mangler kjølekapasitet.
Har du noen tips til hvordan jeg går fram for å feilsøke?
 

MRT

Motorsenteret Racing Team
24 Nov 2015
79
254
Motorsenteret as
Mest normale feilen den vanlige mannen i gata gjør er og slå råden framover i blokka, lagger hakk i blokka så kjølevannet kommer inn. Blir ikke tett mellom cyl og blokk da 😊
 
  • Nyttig og lærerikt
Reaksjoner: trulsen og RS
12 Jan 2006
5.707
2.338
Level
3
Tildelinger
8
Karasjok
Sjekk lokket på ekspansjonstanken. En kompis av meg hadde problemer med at kjølevæsken forsvant, og det viste seg å være lokket.
 

Ole Andrè

Medlem
23 Sep 2008
3.643
792
Level
2
Tildelinger
4
Buskerud
Har du noen tips til hvordan jeg går fram for å feilsøke?
Finn ut hvor normal nivået på kjøleveska ligger i tanken både på kald og ved normal driftatemp. Normal driftstemperatur er rundt 60 grader. Veska utvider seg ved høyere temperatur og nivået vil stige i tanken. Derfor er det naturlig at den kaster av noe veske hvis du fyller tanken stapp full når den er kald.

Parker i en oppoverbakke, luft systemet godt, la scooteren gå til 7pgrader eller mer, slik at termostat er åpen og du har god temperatur hvis du tar hånda på alle kjøleren. Sett scooteren flatt og etterfylle med veske slik at du er på maks streken på varm motor. Så venter du til den blir kald. Da ser du nivået på kald motor. Settgjerne en tusjstrek e.l. Før hver tur pass på at kjøleveska ikke er under dette før du kjører. Hvis det har synet. Så har du lekkasje. Pass på at du ikke går over 80grader når du kjører. Når du nærmer deg 100 vil overtrykksventilen i lokket åpne og den kaster av veske. Da vil du få et forhold til om det lekker veske eller om du mangler kjøling så den koker.

Men ville skrudd ut tennplugger og sett etter tegn på kjøle veske rett etter oppstart først. Kan få en ganske stygg veskelås hvis bunndelen er full av veske som den kaster opp transfer porten til forbrenningskammeret. Veske lar seg ikke komprimeres. Da går veiva/råder.
 

Nyheim

Moderator
Medlem av ledelsen
FORUMSUPPORTER
11 Feb 2015
1.420
1.116
Level
7
Tildelinger
7
Sørreisa
Mest normale feilen den vanlige mannen i gata gjør er og slå råden framover i blokka, lagger hakk i blokka så kjølevannet kommer inn. Blir ikke tett mellom cyl og blokk da 😊
Skjønte ikke denne helt, forklar meg? :)
 

EJ

Administrator
Medlem av ledelsen
16 Okt 2010
4.437
2.591
Level
12
Tildelinger
8
Troms
Skjønte ikke denne helt, forklar meg? :)
Synes det var greit forklart: råde treffer blokk, lager hakk i myk alu, som fører til at det ikke mer blir tett mellom kjølekanal og kjøleveske kommer dit det ikke skal :)
 
  • Enig
Reaksjoner: mynameisjouni