POLARIS Variator sitter fast - Polaris swb 800 2014

TMAB

Medlem
20 Nov 2010
1.404
204
Finnmark
Hei.

Hei.

Trenger tips og triks nå. Prøver å få av primærvariatoren på min switchback assault 800, men den vil ikke komme av. Tasjen vi har brukt har bøyd seg under forsøket og går nå borti gjengene i veivtappen, så den har jeg ikke så veldig lyst å bruke. Vi har også prøvd vanntrikset med en annen tasj uten at det har funket. Det er brukt varme for å varme opp variator, banking på tasj, muttertrekker uten hell...

Er det noen som har tips å dele sånn at jeg får av variatoren?
 
Bare skjær av den bøyde delen og bruk vann igjen med rikelig mengde gjengetape. Surr gjengetape rett vei! Stram noe inn i hel*** og så bruk varme på innerskiva inn til veivtappen. La den stå over natta om så.
 
"vanntrikset" har jeg aldri fått til å funke på p85 variator. Den blir så tynn innerst, ikke noe areal å presse på. Hvilken produsent på avdrager?
 
Vær forsiktig med å slå ( selv om man av og til bare må), før kan slå veiva skjev. Nok varme løser nok mye. Legg på nok teip, dra til og varm opp, hvis ikke det virker, la den fryse så vil nok isen sprenge den av. Husk å ha reima på eller noe annet som tar trøkket, før en slik når den løsner kan virkelig gjøre skader
 
Varm variator godt mellom skivene til rundt 100 grader og kjøl veivtapp med kjølespray i 3-4 sek. Så drar du til med tersj. Husk å bruk kobberfett på gjengene og tuppen av tersjen.
 
Forsiktig med varme på variatorskiver, de kan sprekke. Vet noen bruker varmt vann, men det skal ikke være nødvendig å bruke varme. Måtte ha min motor inn til mekaniker for å få av. Han hadde løsna hundrevis av variatorer, men en stapeis som min variator var sjelden han var borti sa han :p


Det vi brukte for å få av var Polaris avdragningsverktøy, men du kan bruke originale bolten hvis du ikke har dette, ha gjengeteip på bolt og fyll nedi med motorolje, ikke vann, vann blir for tynnflytende. Så må du ha en kraftig muttertrekker. Jeg slo i tillegg på variatoren med ei gummiklubbe, så poppa den plutselig av.
 
Forsiktig med varme på variatorskiver, de kan sprekke. Vet noen bruker varmt vann, men det skal ikke være nødvendig å bruke varme. Måtte ha min motor inn til mekaniker for å få av. Han hadde løsna hundrevis av variatorer, men en stapeis som min variator var sjelden han var borti sa han :p


Det vi brukte for å få av var Polaris avdragningsverktøy, men du kan bruke originale bolten hvis du ikke har dette, ha gjengeteip på bolt og fyll nedi med motorolje, ikke vann, vann blir for tynnflytende. Så må du ha en kraftig muttertrekker. Jeg slo i tillegg på variatoren med ei gummiklubbe, så poppa den plutselig av.

Skal ikke varme sund variator. Varmepistol på maks til den er nærmere 100 grader og kjøl med kjølespray. Myyye bedre enn å slå på tersj eller bruke muttertrekker. Da kan du som EJ sier slå veiva sjeiv som byr på enda mer problemer. Går ofte bra men bare bittelitt sjeivhet lager mer unødvendig slittasje som du kanskje ikke ser virkninga av før etter x antall km. Har tatt av en god del variatorer fra forskjellige CFI motorer og stort sett alle må jeg bruke varme og kjølespray for å få av. Ved å bruke denne metoden trengs betydelig mindre kraft for at den skal løsne ;)
 
Skal ikke varme sund variator. Varmepistol på maks til den er nærmere 100 grader og kjøl med kjølespray. Myyye bedre enn å slå på tersj eller bruke muttertrekker. Da kan du som EJ sier slå veiva sjeiv som byr på enda mer problemer. Går ofte bra men bare bittelitt sjeivhet lager mer unødvendig slittasje som du kanskje ikke ser virkninga av før etter x antall km. Har tatt av en god del variatorer fra forskjellige CFI motorer og stort sett alle må jeg bruke varme og kjølespray for å få av. Ved å bruke denne metoden trengs betydelig mindre kraft for at den skal løsne ;)

Mekaniker mente det var unødvendig, men man burde bruke varmt vann, ikke åpen flamme på de hvis man brukte varme uansett, å han har hatt av hundrevis. Deljer ikkje løst med hammer på variator altså, man tapper den på innerste skive med gummiklubbe samtidig som man kjører på med muttertrekker, man skal slå bra hardt for å få skjeivhet i lager. Rart at man ikke skal bruke muttertrekker, når man får kjøpt verktøy fra Polaris til nettopp det? Tersj er ikke vits i min mening hvertfall.

Og ikke bruk vann! Bruk ei tjukk væske, f.eks ei tjukk olje.
 
Sist redigert:
Varm opp senter av variatoren (stålhylse) den kan varmes ganske så mye men er veldig viktig at den får kjøle seg ned uten bruk av vann eller lignende! Funker det ikke med vann bruk olje hydraulikk olje helst men det blir noe gris av det med funker hest! Fyll opp med olje godt med gengetape på avdrager prøv med latmann og dra til varm godt opp så kommer den Helst ikke bruk muttetrekker/hammer men noen ganger må man vere litt voldelig! Har vert bortig og måtte kutte sund en p85 for den hadde vert løs på kon og skåret seg fast
 
Mekaniker mente det var unødvendig, men man burde bruke varmt vann, ikke åpen flamme på de hvis man brukte varme uansett, å han har hatt av hundrevis. Deljer ikkje løst med hammer på variator altså, man tapper den på innerste skive med gummiklubbe samtidig som man kjører på med muttertrekker, man skal slå bra hardt for å få skjeivhet i lager. Rart at man ikke skal bruke muttertrekker, når man får kjøpt verktøy fra Polaris til nettopp det? Tersj er ikke vits i min mening hvertfall.

Og ikke bruk vann! Bruk ei tjukk væske, f.eks ei tjukk olje.

Som sagt varmepistol. Man blir overrasket over hvor lite det egentlig skal til for å slå en veiv sjeiv. Veiva er bare pressa ihop. Har holdt mer en ei veiv i handa som jeg uten å bruke mye krefter bare har vridd sjeiv. Ikke lager som blir sjeivt men selve veiva. Å slå er absolutt siste utvei. Varme og kjøle er mye bedre alternativ og det slm krever minst innsats for å få den av. Som nevnt så skal du varme på akselen imellom skivene, ikke på selve skivene. Og så lenge man holder temp relativt lav er det ingen fare for å skade variatoren. Ved å varme til kun 100 gradet er du fortsatt langt unna å endre molekylstrukturen i metallet, gjør du det vil metallet kunne bli sprøtt og sprekke. Så sprekk i variator pga varme så har du varmet for mye. Har tadd av flere variatorer ved bruk av blåselampe og, ikke på full guffe da, men nok til å varme kontrollert. Aldri hatt noen problemer med denne metoden og går som oftest veldig lett å tersje den av da. Tersj er et must, "vanntrikset" er en nødløsning.
 
100 grader er ingenting. Den kan lett bli varmere under kjøring.
 
Har nå brukt vann, brukt propan/butan brenner likt med varmluft pistol, dette vel å merke på rotax med greit resultat. Ser ikke at varmekilde har noe å si så lenge man er forsiktig å ikkje bruker skjærebrenner. Som smaug1 sier, kan jo bli over 100 grader under kjøring.
Min erfaring er at skal man varme burde man varme såpass raskt at metallet som kniper utvider seg raskere enn det den sitter fast i, men nå er jeg bare hobbymekker. Varme pluss kjølespray gir jo mye av samme virkning.
Gjør som dere vil. Vann er kraftige greier brukt riktig, noe mange glemmer.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Jeg og en kamerat fikk i alle fall en variator løs av en Yamaha med vanntrikset, og det smalt så det sang etter. Når den løsna, var lyden som om king kong fikk raserianfall og slo på avdrageren med en kjempeslegge.
 
et triks vist det er minus grader er å fylle med vann og gjenge tape på avdrager eller orginal bolt, for så å sett ut scooteren så fryser vannet og det dannes trykk og variatorn detter av av seg selv.

Har ikke prøvd denne metoden, men er noen jeg kjenner som sier at dem har hatt hell med dette trikset.
 
et triks vist det er minus grader er å fylle med vann og gjenge tape på avdrager eller orginal bolt, for så å sett ut scooteren så fryser vannet og det dannes trykk og variatorn detter av av seg selv.

Har ikke prøvd denne metoden, men er noen jeg kjenner som sier at dem har hatt hell med dette trikset.
Nevnte dette tidligere, var visst ikke noe stort hurra for den metoden :)
 
Brukte en avkappet tasj som jeg surret inn med MYE gjengetape. Deretter skrudde jeg den inn og brukte en latmannsarm samt varmepistol mot innerskiven, så poppet den av.

Takk for gode tips!
 
Formålet var å teste en annen primær og sekundær på min maskin. Får ikke mer enn 7800 rpm på min, så skulle se om de andre variatorene tillot motoren til å dra mer.
 
Formålet var å teste en annen primær og sekundær på min maskin. Får ikke mer enn 7800 rpm på min, så skulle se om de andre variatorene tillot motoren til å dra mer.

Lite tro for at det er noe med variator som gjør at du kun drar 7800 rpm. Større sjanse for at det er dårlig fjær i primær, dårlige fôringer i motorfester, eller lav komp. på motor (på tide med stempelskift). Jeg sleit med at jeg ikke fikk mer enn 7800-7900 rpm på min 13 Pro 800, satt på CPC variatorkit og et sett med Wössner stempler så lå jeg plutselig på 8400 rpm og måtte ha mer vekt i variator for å få det ned på 8200-8300.

Kan også være lurt å sjekke at gasspjeld åpner fult når gasshendel står imot styret ved full gass.
 
Lite tro for at det er noe med variator som gjør at du kun drar 7800 rpm. Større sjanse for at det er dårlig fjær i primær, dårlige fôringer i motorfester, eller lav komp. på motor (på tide med stempelskift). Jeg sleit med at jeg ikke fikk mer enn 7800-7900 rpm på min 13 Pro 800, satt på CPC variatorkit og et sett med Wössner stempler så lå jeg plutselig på 8400 rpm og måtte ha mer vekt i variator for å få det ned på 8200-8300.

Kan også være lurt å sjekke at gasspjeld åpner fult når gasshendel står imot styret ved full gass.
Har sjekket komp på begge sylindre (114/117psi). Sjekka eksosventilene og de gled godt.

Vet liksom ikke helt, skuteren har gått ca 5000km...

Prøvde de andre variatorene så dro den 8250, men den holdt ikke turtallet stabilt. Variatorene kom fra en 2018 mod swb assault.
 
Har sjekket komp på begge sylindre (114/117psi). Sjekka eksosventilene og de gled godt.

Vet liksom ikke helt, skuteren har gått ca 5000km...

Prøvde de andre variatorene så dro den 8250, men den holdt ikke turtallet stabilt. Variatorene kom fra en 2018 mod swb assault.


Hadde 115 PSI på mine, ved ca. 3.000 km når jeg skifta. Vil anbefale et variatorkit, scooteren blir mer pigg. I tillegg får du mulighet for mer justering av vekter.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Hadde 115 PSI på mine, ved ca. 3.000 km når jeg skifta. Vil anbefale et variatorkit, scooteren blir mer pigg. I tillegg får du mulighet for mer justering av vekter.

Er ikke det normal kompressjon? Variatorkit skal bestilles i løpet av de neste dagene, så får se hvordan den blir med ny innmat i variatoren. Regner med, og håper at "problemet" blir fikset.
 
Er ikke det normal kompressjon? Variatorkit skal bestilles i løpet av de neste dagene, så får se hvordan den blir med ny innmat i variatoren. Regner med, og håper at "problemet" blir fikset.

Joda, 115 PSI er ikke unormalt, det viktige er at de er lik på begge sylindre, og det er de jo på din. Husk at det skal måles når motor har driftstemperatur.

Under 110 PSI og ned mot 100 PSI er det på tide med stempelskift. Gikk fra 115 PSI til 130 PSI når jeg skifta stemplene.