GENERELT Understell Teknisk

Matty

Medlem
12 Nov 2012
128
16
Narvik
Jeg ønsker å se om det er noen som har laget understell og evt. andre deler til sin scooter.
Da jeg ikke har hatt rå til å kjøpe ettermarkedsdeler har jeg produsert noen deler selv. Nå ønsker jeg å påbegynne prosessen med å bygge eget understell, men nå har jeg bestemt meg for å endre framgangsmåte. Fra å ta ting på sparket og sånn ca. har jeg tenkt å produsere tegninger selv og utføre jobben etter tegningene.
Men først, trenger jeg å samle informasjon!

Så er det noen her som har produsert eget undetstell? hvordan? har du tegninger?

selv har jeg funnet en Amerikansk Rapport om et konsept-understell, hvor jeg har tenkt å låne dimensjoner og mål fra:
https://digitalcommons.cwu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1024&context=cwu_met

Her er tegningen jeg har produser av målene fra rapporten.
bilde.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Sm3land
Oi, det er litt av en oppgave du påtar deg der. Det er ganske mye å forholde seg til, kan nevne i fleng:
-Vektforflytning
-Tyngdepunkt, statisk og dynamisk
-Holde beltet stramt under hele fjærvandringen
-Komfort
-Framkommelighet
-Angrepsvinkel
-Valg av dempere som samsvarer med understellets geometri
-Styrke
-Vridningsstabilitet
-Materialvalg
-The list goes on

Ikke for å ta motet fra deg, men de store konsernene som produserer snøscooter har sikkert en middels stor norsk bygd hver i antall som sitter å fintenker og tester dette hver dag og selv da er ikke alle fornøyd med resultatet.

Ideen med en bred ski som kontaktflate mot beltet har jeg særdeles lite tro på. Det vil være nesten umulig å hindre at snøen pakker seg mellom belte og ski/hyfax slik den er konstruert på tegningen. I tillegg er ingen belter jeg vet om konstruert for å belastet sideveis mellom den innerste knaggene. Maljene er plassert på innersiden av ytterste knaggrad hvor hyfaxene ligger.
Avstanden fra vendehjulet og fram til feste til lenkearmen på skien virker å være alt for lang slik at skien i seg selv er bare nødt til å gi seg ved landinger og dermed klarer ikke beltet holde seg stram om den i det hele tatt klarer det selv på flat mark ved rask akselerasjon.
Med å bruke tradisjonelle skinner ville det nok fungere men da igjen er det jo strengt tatt en kopi av EZRyde understellet
 
  • Liker
Reaksjoner: Matty
Oi, det er litt av en oppgave du påtar deg der. Det er ganske mye å forholde seg til, kan nevne i fleng:
-Vektforflytning
-Tyngdepunkt, statisk og dynamisk
-Holde beltet stramt under hele fjærvandringen
-Komfort
-Framkommelighet
-Angrepsvinkel
-Valg av dempere som samsvarer med understellets geometri
-Styrke
-Vridningsstabilitet
-Materialvalg
-The list goes on

Ikke for å ta motet fra deg, men de store konsernene som produserer snøscooter har sikkert en middels stor norsk bygd hver i antall som sitter å fintenker og tester dette hver dag og selv da er ikke alle fornøyd med resultatet.

Ideen med en bred ski som kontaktflate mot beltet har jeg særdeles lite tro på. Det vil være nesten umulig å hindre at snøen pakker seg mellom belte og ski/hyfax slik den er konstruert på tegningen. I tillegg er ingen belter jeg vet om konstruert for å belastet sideveis mellom den innerste knaggene. Maljene er plassert på innersiden av ytterste knaggrad hvor hyfaxene ligger.
Avstanden fra vendehjulet og fram til feste til lenkearmen på skien virker å være alt for lang slik at skien i seg selv er bare nødt til å gi seg ved landinger og dermed klarer ikke beltet holde seg stram om den i det hele tatt klarer det selv på flat mark ved rask akselerasjon.
Med å bruke tradisjonelle skinner ville det nok fungere men da igjen er det jo strengt tatt en kopi av EZRyde understellet

Du har rett i at det er en stor og krevende oppgave. Da studietiden ikke bringer noe annet enn et stramt budsjett til hverdagen, og tilgang til Autodesk Inventor(i denne sammenhengen). Så da tar jeg dette som en pause fra studiene når det tillates. Da har jeg også mulighet til å utfordre kunnskapene jeg har i CAD.

Jeg skjønner at det er MYE ressurser som går inn i å produserer et nytt understell, og derfor har jeg tenkt og lene meg på forskjellige rapporter, andres erfaringer og se på ettermarkeds understell som allerede har fungerer.

Jeg er enig i at ideen om at den kompositt skien ikke fungerer slik den er nå. Denne tegningen skapte jeg slik at jeg kunne se hvordan understellet er bygd i lesbare mål(metriske), om jeg bestemmer meg for å produsere noe lignende av denne modellen så ville det vært en kopi av EZ-ryde. Jeg har ikke planer om å bygge noe helt enestående, det vil nokk ligne på noe som allerede eksisterer.
 
Følger garantert med på prosjektet om du går videre med planen :) stå på :)
 
Om det er budsjettet som er stramt, hva er gærnt med understellet som sitter på scooteren i dag, kan ikke det fikses eller kjøpe en annen brukt? Er det økonomien eller er det ønsket om å lage noe som er drivkraften? Om det er sistnevnte sier jeg bare som @EJ, stå på!
Trenger du litt inspirasjon kan du jo se på AD Boivin sin Expert og ZX2 understell. Så har vi jo high tech understellet fra Nextech som er laget i carbonfiber fra a til å.
Gudene skal vite at det har blitt laget mange rare design opp igjennom årene men det ender alltid med det tradisjonelle designet med en svingarm i front og saks i bakkant.
 
Om det er budsjettet som er stramt, hva er gærnt med understellet som sitter på scooteren i dag, kan ikke det fikses eller kjøpe en annen brukt? Er det økonomien eller er det ønsket om å lage noe som er drivkraften? Om det er sistnevnte sier jeg bare som @EJ, stå på!
Trenger du litt inspirasjon kan du jo se på AD Boivin sin Expert og ZX2 understell. Så har vi jo high tech understellet fra Nextech som er laget i carbonfiber fra a til å.
Gudene skal vite at det har blitt laget mange rare design opp igjennom årene men det ender alltid med det tradisjonelle designet med en svingarm i front og saks i bakkant.

Det er nokk en blanding, for om jeg hadde hatt råa til F.Eks. Nextech så hadde jeg kjøpt inn det. Men det hadde nokk ikke stoppet meg fra å lage noe eget heller. så det er vell i bunn og grunn ønsket om å skape noe.

Jeg har merket at det som oftest ender opp med det tradisjonelle, men hva utgjør forskjellen fra Original skidoo summit 144" 05, til EZ-ryde/Timbersled/Nextech i kjøreopplevelse?
 
Med tanke på så mange geniale ideer og produkter som er blitt kokt i hop av diverse Reodorfelgen typer ,i en garasje eller kanskje sjå , før så å bli justert litt og kommersialisert så sier jeg at man må bare peise på. Så har du et ønske om å skape noe så prøv, er ikke bestandig man trenger 100 hoder for å få frem en genial konstruksjon, noen ganger trenger man bare en lys idé fra riktig person med pågangsmot :D
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Høyst interessant tråd dette her... :)
 
Min erfaring fra å gå fra orginal understell til ez ride er at man får mye mindre skiløft og bedre evne til å "svelge" krappe dumper uten å ta av ukontrollert. Men det blir store påkjenninger på railsa med bare et festepunkt for armen på hver rail.
 
Min erfaring fra å gå fra orginal understell til ez ride er at man får mye mindre skiløft og bedre evne til å "svelge" krappe dumper uten å ta av ukontrollert. Men det blir store påkjenninger på railsa med bare et festepunkt for armen på hver rail.


Kanskje monorail med Ez ride hadde vert noe da, :)