POLARIS Ujevnt ladetrykk polaris axys mtntk turbo

Bjokss

Medlem
9 Okt 2020
3
0
Kristiansand
Hei. Har nylig kjøpt en axys mtntk turbo. Den oppfører seg rart, når jeg trør flatt, så går den dårligere enn når jeg slepper opp litt på gassen, da kommer den. Den lader 6psi på bånn gass, (turtall 8250 ca) om æ slepper opp litt, så lader den 8.5-10psi (veldig ujevnt) og 8350 - 8400 i turtall (varierer litt pga jeg varierer speeden litt) hva kan være galt/forårsake dette??

Har nylig byttet tps og justert inn på grunninnstillinger, bytter oringer i toppen, og satt på nye oringer på innsug. Før dette, ladet den 5psi jevnt.

Kommer ikke på noe som ikke er montert riktig, og kan ikke finne noe lekkasje. Slangen som går fra nippel på Reed ventil og til turbo, er litt riglete (men sitter godt) ved Reed ventil.

Staget til turbo er justert 1,4cm (6psi)

Den fusker litt på bunn, og ryker endel av eksos (blåhvit os) av og til etter den er blitt kjørt, stoppet og ved oppstart.

AF viser ca 12,5 på bånn gass, men også denne tuller litt nå som den er så rar..

Håper på litt hjelp her fra dere😀
 

Ketil

Medlem
Forumsupporter
8 Mai 2007
1.385
1.699
Svolvær
Slangen fra reddsen skal til dumpen og slangen fra trykkbox skal til turboen/wastegaten.
 
Sist redigert:

Bjokss

Medlem
9 Okt 2020
3
0
Kristiansand
Det er rett, har vert borti at gasspjell har vrid seg forbi full gass
At når jeg holder 70% speed så har jeg fullgass på gasspjell, og når jeg trør flatt så hopper den over og lukker? Har Just byttet tps og tatt grunninnstillinger på gasspjell, så burde jo være bra det 🤷‍♂️
 

Daltech

Daltech
Forumsupporter
6 Nov 2009
4.910
4.749
Troms
For å sjekke om spjellet går for langt, så må du måle spenningen på WOT.
Om spenningen er for høy, så går det utenfor TPS mappet sies det. Hadde en som var slik, når man slapp opp 10-15% på klipa så steg turtallet.
På en så laget vi en mekanisk stopper på spjeldet for å hindre at det gikk for langt.
Men jeg TROR at problemet er sånn passe utbredt, å jeg TROR at det er variasjoner i produksjon av gass kliper som er årsaken, ikke feil med spjeldene.
Det er ikke designet noen regulert endestopp på spjeldene, så bevegelsen blir egentlig begrenset til bevegelsen til gass klipen.
En enkel løsning kan være å tape en liten forhøyning på styret under klipa for å begrense slaget.
Lurer på om det var