POLARIS Ujevn tomgang, tps?

Thogst

Medlem
28 Des 2021
40
2
Trondheim
Startet min assault 800 2009 etter skifte av stempler, sylinder og reedventiler.
Alt av spjeld osv er renset og fikset opp før montering.
Etter noen få drag startet den og så ut til å gå fint, men etter en liten stund ble tomgang plutselig ujevn,, hoppet opp fra2300-2350 opp til 3150 før den gikk litt ned igjen.. så fortsatte den å variere slik😳
Eneste jeg ikke har gjort er å måle tps, har ikke instrument😅
Noen som har nøyaktig oppskrift hvilke ledninger en kan spenningssette med 12V, samt hvor det er best å måle spenning på tps til denne?😇
 
Høres ut som falskluft. Ville tatt å sjekket simringer på veiv. Vært borti dårlige pto veivlager på disse. Typisk hvis motoren har stått en stund så ruster kulene, også går simingen etter oppstart. Riktig som smaug1 sier at tps skal settes med en stødig 5v spenningsforskyning. Hvis det sitter power commander på den kan du også lese ut tps spenning der. Det er vel de to pinnene ytterst som skal ha 0v og 5v. Så måler du på midt pinnen
 
Takker for svar! Skal prøve å mekke en nøyaktig 5v forsyning å se om jeg får målt👌
Så noen på youtube som koblet 12v på tilkobling lengre frem mot huven, for så å måle på den midtre pinnen ut fra tps, men er kanskje bedre å forsyne med stødig 5V
For å sjekke tetningen, er det da en ide å spraye litt startgass for å se om den går opp i turtall? Krysser fingrene for at det er tps,, kjedelig å må ut med motor igjen😅
 
Høres ut som falskluft. Ville tatt å sjekket simringer på veiv. Vært borti dårlige pto veivlager på disse. Typisk hvis motoren har stått en stund så ruster kulene, også går simingen etter oppstart. Riktig som smaug1 sier at tps skal settes med en stødig 5v spenningsforskyning. Hvis det sitter power commander på den kan du også lese ut tps spenning der. Det er vel de to pinnene ytterst som skal ha 0v og 5v. Så måler du på midt pinnen
Håper virkelig ikke det er falskluft, men må sjekke det😅 kjøpte også fabrikkny innsugsgummi da den opprinnelige var morken..
Er det beste å kjøpe ny tps hos forhandler, eller kan det tenkes at noen har en å selge meg?😇
 
Pleier å være falskluft når tomgang ikke er konsekvent. Du kan enkelt ohme tps for å se om den er defekt, motstanden skal stige jevnt mens gassen trykkes sakte inn. Hopper den, eller står stille en periode så er potensiometetet ferdig og du vil få deadspot. Men ellers er det ingen grunn til å bytte den. Du må bare få satt den riktig. Men etter min erfaring så er fucker ikke tps til tomgang på den måten. Men du vil få et veldig ujevt gasspådrag hvis den er feil. Let etter falskluft. Som sagt så er veivlager dårlige på disse motorene. Mape produserte 08/09 med tvilsom kvalitet, så bytter polaris leverandør til fuji i 2010 hvis hukommelsen ikke har svikta.
 
Sånn så motoren min ut etter de samme symptomene.
Screenshot_20230105_222706_OneDrive.jpg
 
Sånn så motoren min ut etter de samme symptomene.
Vis vedlegget 78643
Ojsann😅 skjønner den supa falskluft ja🤪
Blir moro og se hvordan det ser ut hos meg,, bare jeg får av variatoren først..
Tenkte å fylle med grease, å skru inn bolt, men var feil gjenger på bolten jeg fant..
må sikkert krype til korset å kjøpe en original avdrager, om ingen i trondheim har en å låne bort et par timer da?😇
 
Pleier å være falskluft når tomgang ikke er konsekvent. Du kan enkelt ohme tps for å se om den er defekt, motstanden skal stige jevnt mens gassen trykkes sakte inn. Hopper den, eller står stille en periode så er potensiometetet ferdig og du vil få deadspot. Men ellers er det ingen grunn til å bytte den. Du må bare få satt den riktig. Men etter min erfaring så er fucker ikke tps til tomgang på den måten. Men du vil få et veldig ujevt gasspådrag hvis den er feil. Let etter falskluft. Som sagt så er veivlager dårlige på disse motorene. Mape produserte 08/09 med tvilsom kvalitet, så bytter polaris leverandør til fuji i 2010 hvis hukommelsen ikke har svikta.
Kan ikke tenke meg andre steder enn evt terninga som kan forårsake falskluft,, da innsugsgummien er fabrikkny, samt var veldig nøye hele veien når jeg satte sammen.
Men nå er jo snart alt plukket av igjen, så blir det bytte av veiv og tetningene..
Jeg slurvet med sjekk av veiv før jeg satte sammen, og kjenner slakke når jeg roterer primæren fram og tilbake,, det var ikke slakke nede på råden, så det må være slitt i topp på råden🤓
 
Er den slakken der noe unormalt da? Typisk når stempler står i toopp/bunn så tror jeg det der er helt normalt. Hvis du er nervøs for i råde lager eller kryssboltlager så burde du sveive stempel over topp, også å presse stempel ned med en butt skrutrekker eller lignende som ikke skader stempel. Hvis du har slakk i råden vil du se det der. Du trenger ikke å demontere hele motoren for å bytte veoøivtetting. Bare ta ut motoren snu den på hode også del blokka, så kommer du til uten å rive sylinder osv. Annet sted den kan duge falskluft er typisk å glemme bort tettinger på injektorene. Det skal være en setepakning (originalt grønn) pluss oringen som sitter fast i sporet på injektoren.
 
Prøver meg igjen med et spm på denne tråden😅
Som skrevet tildligere her så er mer eller mindre alt i motor byttet på denne scooteren..
Nye wiseco stempler og ny sylinder fra cylmo.
Vforce 3 reeds, byttet innsugsgummi, veivtetniger samt tetninger på vannpumpe og oljepumpe byttet osv, kjøpte en brukt veiv med 300mil kontra 700mil på den som sto i.
Har bare fått testet den bittelitt, da tiden ikke har strukket til.
Men under testtur forrige uke virket den sur på medium turtall, men våknet til når jeg bunna fjøla. Men parkerte når den var kjørt i kanskje 10min og forsøkte å starte igjen uten tegn til liv.. byttet til nye plugger men var akkurat likedan. Ventet en time til den var kaldere og da fikk jeg liv i den igjen.
Skulle kjøre en tur i morges, startet opp lett i garasjen og lot den stå på tomgang en liten stund, etter ca 30sek begynte turtall å falle, prøvde og gi litt gass, men den døde bare sakte ut, virker død etter det, men hører den starter til iblant når jeg drar i snora.
Fatter ikke hva det er, ikke noe tull med lys eller instrument når den går, så mistenker ikke stator osv.
Men synes stempler virker for å ha utrolig mye klaring mot sylinder, filmet et lite klipp av det før jeg satte den sammen.. vet ikke om det kan ha noe å si, men virker snodig. Plugger virket for å være veldig våte når jeg tok de ut..
Nytt bensinfilter og byttet til annen brukt bensinpumpe da den gamle lagde en stygg ulyd å virket for å ha takket for seg..
Noen tanker om klaring i sylinder kan være et problem (alt for stor?)
 

Vedlegg

  • IMG_5124.mov
    63,3 MB
  • 70463485856__6D1C297F-6184-4DB6-9E0E-07C4D9699C61.jpeg
    70463485856__6D1C297F-6184-4DB6-9E0E-07C4D9699C61.jpeg
    277,9 KB · Sett: 35
Målte du stempel og ringklaring før montering. Det mener jeg er et absolutt must når man setter i hop en motor.
 
målte klaring på ringer, og den var innenfor spec.
målte ikke klaring mellom stempler og sylinder, men jeg tok de med tilbake til forhandler for å dobbeltsjekke da jeg syntes klaring var for stor..
de påsto at det bare var slik det var på disse motorene og skulle ikke være noe problem..
hva tenker du? kan slakken mellom stempel og sylinder forårsake at den ikke vil gå mer når den blir varm, og er det du ser på filmen grunn til å plukke ned igjen motoren, og få stempler med større dim?
 
mulig problemet med at den dør ut kan være stator eller coiler også forsåvidt,, og at stempler har mye klaring ikke har noe med dette problemet å gjøre, men at det kanskje bare utgjør litt på effekten, og at det er større fare for å knekke skjørt?
 
Stator har flere kretser. Selvom du har 12v dc betyr ikke det at de andre kretsene funker. Har du gnist når den ikke starter? Får den bensin ? Har du skjørtebank på tomgang? Husk på at toleransen her endrer seg litt når alt får temp. Stempelet er en større masse som varmes opp. Så det vil vel gå litt mer enn sylindervegg som har kjølekappe. Dette er et elektrisk problem.
 
hadde gnist ja, men selv om jeg ser gnist, kan den vel være litt dårlig?
Ser pluggene var ganske bløte av bensin etter den stoppet, så vil tro den får bra med bensin, men som sagt lugger den litt på lavt turtall, som kanskje kan bety lite bensin, injektorene ble renset og sjekket ved overhaling og så bra ut! Bensinpumpen ble akkurat byttet til en annen brukt pumpe, da den originale hadde en stygg hvinelyd, må legge til at med den originale pumpen lugget den også litt på lavt turtall, derfor tror jeg ikke den er problemet.
Hva tror du er mest sannsynlig av det elektriske å starte med, stator, coil eller evt hjernen?😅 det virker som sagt som den er helt fin kald ved oppstart og under start av kjøring (bortsett fra litt lugging på lavt turtall) men vil ikke starte før den kjøler seg igjen..
 
Sjekk gnist ved å bøye bøylen på en gammel plugg ca 1cm. Frisk gnist burde klare å slå såpass. Sjekk det når den går og ikke går. Holder en knapp på stator. Lakkerte kobberledninger, typisk feil er at man får overslag når vram. Utvider seg som alt annet. Desverre vanskelig å måle seg fram til. Vet ikke om du kunne h sett noe med en tennplugg tester skulle man tro
 
målte klaring på ringer, og den var innenfor spec.
målte ikke klaring mellom stempler og sylinder, men jeg tok de med tilbake til forhandler for å dobbeltsjekke da jeg syntes klaring var for stor..
de påsto at det bare var slik det var på disse motorene og skulle ikke være noe problem..
hva tenker du? kan slakken mellom stempel og sylinder forårsake at den ikke vil gå mer når den blir varm, og er det du ser på filmen grunn til å plukke ned igjen motoren, og få stempler med større dim?
I utgangspunktet tenker jeg at stempelklaring ikke er ditt hovedproblem men når en motor bygges bør slike ting sjekkes opp mot anbefalt data. Må måles med innvendig og utvendig mikrometer. Er for best mulig levetid på motoren.
 
I utgangspunktet tenker jeg at stempelklaring ikke er ditt hovedproblem men når en motor bygges bør slike ting sjekkes opp mot anbefalt data. Må måles med innvendig og utvendig mikrometer. Er for best mulig levetid på motoren.
det er jeg helt enig i! var nøye og sjekket ring end gap at den var innenfor spec, men var mer usikker på klaring mellom stempel og sylinder, derfor tok jeg med begge deler inn på cylmo i trondheim som solgte meg det, så de fikk sjekke det:) men føler enda at klaringen virker stor, men er enig i at det nok ikke er klaringen der som forårsaker problemet jeg har. men har vært borti defekt stator før, den gangen ga det utslag i display og lys for det meste, men har fått gode tips fra ola andre før, så begynner med å kjøpe en ny stator, bestiller samtidig med 2stk nye coiler for å være sikker:)
 
Tror jeg skal ha stator og coiler liggende som du kan få billig. Funka når de ble tatt av. Men jeg hadde forsøkt å lokalisere problemet før man kaster inn bestilling på masse deler. Burde kunne måle spenningen ut fra alle kretser på stator en muligens når den går ok og tuller. Slipe pinnene på multimeterrt skarpe. Stikke igjennom isolasjon på ledninger. Tettes med silikon etterpå. Ta det på stator ledningene og ikke ledningsnettet på svooteren muligens😊
 
jeg skal klare å måle spenning rett etter oppstart forhåpentligvis, men som når den begynte å tulle nå sist var det bare sekunder den tulla før den døde ut, så skal holde hardt å rekke å gjøre forskjellige målinger før den dør frykter jeg..
har scooteren satt bort for sommeren, så ikke så lett å bare ta en kjapp måling heller, så da hadde det vært greit å bare ha deler med når en først skal til med den.
kjøper de gjerne av deg! kan ikke du sende meg en melding på tlf:99551189, så sender jeg deg sendingsinfo, så finner du ut hva du skal ha for delene?
kan jo være du har noe mere det hadde vært kjekt å kjøpe av deg med det samme også:)
 
Den statoren høres veldig mistenkelig ut ja. Jeg hadde kontinuitetsmålt den med kontinuitetsmåler(mer eller mindre det samme som et vanlig multimeter men måler med høyere teststrøm som avslører feil i feks viklinger bedre).
 
Ja, megger har jeg✌️
Måle på 500v å sjekke om den har overslag mot gods da tenker du? De tre gule ledningene mot gods sikkert?😅
 
Ikke megger. Kontiniuitetsmåler. Det er en megger "light". Måler ikke med høy spenning bare høyere strøm. Normalt 200mA i stedenfor noen få mA som et multimeter gjør.
 
Okei, var litt rask på den der, på tide å legge seg etter nattevakt.. det skal jeg nok få tilgang til👌 noen kjempesmart måte å sjekke om den får bensin? Tenker bare det kan være neste steg OM det viser seg at det ikke er stator.. byttet jo nylig pumpen da den gamle hørtes helt jævlig ut..men ser jo at plugger er våte, så i mitt hode betyr det at det bør være greit?
 
Altså. De gule ledningene på stator er 12v til bensinpumpe, lys varme osv. Men så skal du ha to kretser til, de spolene med mye finere kobbertråd. Hvis jeg ikke husker feil så står det i tegninga at den ene er for tenning, og de andre for injection. Den injection kretsen må jeg si at jeg ikke har helt kontroll på i hode, aldri vært plaget med den. Men hvis tenningsspolen ryker tuller gnisten seg til. Spolen kan vel både få overslag imellom vikingene og mellom vinkling og jord. Overvåk bensintrykk, da vet du at du har strøm der. Men det å vite at dyser faktisk åpner er vel ikke så greit å verifisere.