turboscooter

M-lian

Medlem
4 Sep 2017
81
3
7863
Hei.
jeg har fundert en stund på å kjøpe meg turboscooter(langbelter), men vet egentli ikke helt hva jeg vil ha. 4 takter tror jeg blir for tungkjørt for meg da jeg er 175cm og ca 75kg. har derfor siktet meg mere inn på 2 takter med turbo. jeg vil heller ikke skru hele tiden for å holde den igang og plages med havari.
tenker enten på en axys 800/840 med turbo (force/silber/boondocker)
eller en summit/boondocker 850 med turbo(silber/force.)
hva tenker dere med erfaring er det beste valget mtp holdbarhet og slikt?
 
Hvor mange km kjører du i året? Jeg tror at all turbokonvertering på 2t automatisk medfører skruing på et eller annet tidspunkt. Kjører man lite km går det nok bra men kjører du et par tusen km i året ser jeg for meg at det blir en del finmekking.
 
jeg kjører veldig lite egentli. kanskje 1000km i bestefall på 1 sesong.
tenkte helst å kunne kjøre på 98okt å få ca 190 - 200 hk. har veldi lyst på polaris men er litt skeptisk da det virker som det er en del motortrøbbel og andre små ting selv uten turbo.
 
Jeg tror at hvis man går inn med innstillingen at det ikke er standard maskin som alltid funker og som du om så kan låne til kjerringa uten problem, er det nok helt greit. Bør nok ha litt peil og et øre for å ta ut ulyder før det smeller totalt.
 
Virker for meg som polaris holder godt med turbo om den er satt opp riktig, samme gjelder vel ac.

En av grunnene til at det kan funke jævli bra er at den som setter opp maskinen for å fungere med turbo ikke tar de miljø hensyn som tas på fabrikk, som røyne maskinene voldsomt med minimalt av olje og mager blanding.
Men nå sier jeg riktig oppsett og ikke maks uthenting av gamp, heller kanskje noen få under det produsent av kit reklamerer om :)
 
Virker for meg som polaris holder godt med turbo om den er satt opp riktig, samme gjelder vel ac.

En av grunnene til at det kan funke jævli bra er at den som setter opp maskinen for å fungere med turbo ikke tar de miljø hensyn som tas på fabrikk, som røyne maskinene voldsomt med minimalt av olje og mager blanding.
Men nå sier jeg riktig oppsett og ikke maks uthenting av gamp, heller kanskje noen få under det produsent av kit reklamerer om :)

ja jeg tenker også litt i den retningen at det er bedre å kjøre "safe" på 5- 7 psi å kanskje 190- 200 hk å kunne bruke scootern til kjøring med pulk til hytta om så er eller lek på fjellet. bør kunne gå optimalt uansett forhold. drivstoff/oljeforbruk er uvesentlig tenker jeg så lenge scootern funker optimalt! men vil helst at den skal kunne gå på rein 98 oct så jeg slipper stress med å skaffe 100LL eller annen høy oct fuel. har inntrykk av at di fleste scootere er kalibrert fra fabrikk til å gå ganske magert å bruke lite olje. det er jo ikke helsemessig sunt for motorn.
 
Axys 800 med turbo virker å være et sikkert stikk. @Tom Tank kjører med Mountain tek kit på axys. Jeg vil si det har fungert over all forventning.
 
kjøp viper med 190kitt. eller Sw.. den ser tung ut. men blir lettere når du kliper på :)
jo mer HK du har jo lettere blir den og leke med .. bare tull at 4takt e tung og leke med
 
måtte bli sidewinder med 270/290 kit isåfall. hadde vært morro å teste forskjell mellom den og axys turbo.
 
Kjører Force turbos fra CSP på min 18 Pro Rmk 800. Kjørt ca 1200-1300km uten ett eneste feilslag å den går veldig bra. kjører på 7psi laddetrykk me standard kompresjon å 98okt
 
  • Liker
Reaksjoner: as0laas
Kjører Force turbos fra CSP på min 18 Pro Rmk 800. Kjørt ca 1200-1300km uten ett eneste feilslag å den går veldig bra. kjører på 7psi laddetrykk me standard kompresjon å 98okt
Mye tuning som skal til på Force sine turbo kit? eller er det slik som MTNTK og sidekick at man slipper den tuningen?:hmm:
 
Mye tuning som skal til på Force sine turbo kit? eller er det slik som MTNTK og sidekick at man slipper den tuningen?:hmm:

Ligger ferdig map inne i G3 fuel kontrolleren som er på sprutet.
fungerte veldi bra plug and play.
Fuel programmet er veldig enkelt om man skulle behøve og gjøre noen endringer, fikk tilsendt detaljerte videoer om kordan fuel systemet funker å kordan du kobler opp pcen mot g3 kontrolleren.
Har kjørt litt kompsenka Pro Ride 13-15 med boondocker turbo tidligere, å må si min axys pro rmk med force er av ett helt annet kaliber, e mye rappere å syns den går bedre hele veien.
 
  • Liker
Reaksjoner: trulsen
er en 16 modell sks axys med mtntk kit / bullydog fuel system til salgs her i nærheten som jeg vurderer å kjøpe. burde jeg heller gå for en Pro rmk kontra sks? er det andre viktige forskjeller mellom 16- 18 modellene som gjør det lurt å gå for en nyere maskin? den som jeg vurderer har gått ca 1600km/ 65 timer med turbo siden ny på std stempler og komp. bør stemplene skiftes da snart?
 
en annen ting jeg tenker litt på er drivstoff til disse turbomaskinene. har tilgang på 98 oktan i nærheten så det er ikke noe problem men dere som har turboscooter, bruker dere f.eks 50/50% innblanding av enten 100LL eller annen racefuel? isåfall blir jo anskaffelse av drivstoff litt mere problematisk for ikke å snakke om litersprisen på racefuel som er helt hinnsides all fornuft
 
en annen ting jeg tenker litt på er drivstoff til disse turbomaskinene. har tilgang på 98 oktan i nærheten så det er ikke noe problem men dere som har turboscooter, bruker dere f.eks 50/50% innblanding av enten 100LL eller annen racefuel? isåfall blir jo anskaffelse av drivstoff litt mere problematisk for ikke å snakke om litersprisen på racefuel som er helt hinnsides all fornuft
Bruker kun 98 på 18 mod ac med force turbo. Ca 6.2 psi. Alltid tryggere med racefuel eller 100ll når man kjører med mye ladetrykk. Hvilket drivstoff en må bruke er avhengig hvor mye psi man kjører på og hvordan komp man kjører på f.eks
 
Bruker kun 98 på 18 mod ac med force turbo. Ca 6.2 psi. Alltid tryggere med racefuel eller 100ll når man kjører med mye ladetrykk. Hvilket drivstoff en må bruke er avhengig hvor mye psi man kjører på og hvordan komp man kjører på f.eks
skjønner. er oktanbooster noe vits i å bruke? ser flere som bruker det men personlig er jeg skeptisk til at det har noen betydlig virkning i det heletatt.
 
skjønner. er oktanbooster noe vits i å bruke? ser flere som bruker det men personlig er jeg skeptisk til at det har noen betydlig virkning i det heletatt.

Kommer litt an på hvilken oktanbooster du bruker. Selv har jeg brukt Lucas sin oktanbooster på flere turbomaskiner og trimma na maskiner uten problem. Den er testa til å gi 3 oktan på 1:100 og ca 5.5 oktan på 1:50 blandingsforhold. Eventuellt så kan NOS sin brukes, den gir hakket høyere oktan enn Lucas sin. De fleste andre merker er ikke like effektiv, så der må du gjøre research avhengig av hvilket merke du får tak i. Men hadde heller satt opp maskinen til å kjøre 98 om du får tak i det. Personlig trur jeg at å få en turbomaskin som kan gå på 95 hadde vært det optimale. Og det er absolutt ikke umulig, vet mange har kjørt 95 med stock komp på polaris 800 med mtntk kit på 5 psi. Kompsenka opp til 8 psi.
 
kan man forvente mye hk i motor da på en 800 axys med f.eks 6psi og 98 oktan på std innmat i motor sånn ca? 180-190hk??