ARCTIC CAT TURBO M1000

Kjører med 60/60
Fikk 160kmt med stock scooter og 72-7300rpm. og stock sekundær
Nå drar den 7950rpm men farta er den samme. Hadde 57mm belte før, har 66mm nå. OG 11" STM
 
Sist redigert:
Begynn å fungere greit nå, men skal prøve en ny helix til helga.
Fikk også nytt temp instrument i posten, har 3 funksjoner, volt og 2 temp følere. Blir å montere en i innsuget og en i toppen.
Har også kjøpt 12.9 kvalitets skruer til montering av helix på diamond drive variatoren, så slipper man flere knekte skruer, kjøpte noen ekstra hvist noen trenger.:thumb:
Blir antagelig tur til Riksen på lørdag.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Har sett mange diskusjoner om stempel på forumet og vil dele min erfaring om stempel til M1000 med turbo.
Orginal stemplene tålte ikkje detonasjon og ble ganske dyrt, kostet en turbo.:(
Wiseco utvider seg så mye at selv om jeg filte bort materiale der di utvider seg mest, så ble det merker i sylinderene og på stemplene. Stempelring sporene ble også veldig store etter bare en sesong.
Wøsner stemplene har jeg kjørt en sesong med nå og blir å bruke dem en sesong til. Di har fått mere juling en noen av di andre stemplene og ser nesten nye ut. Di er utsatt for detonasjon flere ganger, bakkeløp med 16psi og mye fullgass kjøring i lange bakker. Tok en plugg forrige helg som forundrer meg ennå, men er sannsynlig skadet av detonasjon.

image.png

image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
Glemte å si at etter herding av Wøsner stemplene ble di kjørt i dyno og fikk skikkelig juling. Kjørte 13psi på pumpebensin i dynoen ute at stemplene fikk skade. :cool:
 
Sist redigert:
Man herder ikke aluminium med varme. Aluminium kan bli varmebehandlet, det er det feks T-tallet sier noe om bak aluminiumsbenevnelsen feks 6061-T6. Ofte er det snakk om en slags kunstig aldringsprosess. "Fersk" aluminium er mer mottakelig for forming, bøying og tøying. Etter at de er eldret er aluminium mer satt og rigid. Denne aldringsprosessen er høyst vitenskapelig og garantert gjort på fabrikk under særdeles kontrollerte forhold. Varmesykluser i en motor har jeg ikke troa gjør noe fra eller til.
Bare noe typer aluminium kan varmebehandlet, feks 5000 serie kan ikke varmebehandles mens 6000 og 7000 kan det.
 
På CPC sine sider står det forklart at alle deres bigbore kit skal bakkes varme flere ganger. Har benyttet denne metoden i mange år med sukses. At stemplet blir herdet er vel feil ordbruk, men når det varmes å kjøles flere ganger fjernes spenningene i materialet og det utvider seg ikkje så mye når det blir varmt. Man har vel hørt om folk som er "herdet" men tviler på at di er varmebehandlet. :p
 
Det står at motoren skal gå på tomgang i 30min før turtallet taes over 3000rpm og for å forhindre varmgang gjøres dette i flere omganger med 10min pause.
Videre skal motoren kjøres inn 4 tanker(!) med bensin og stempler skal byttes etter 1200-1500 miles....damn! Hva er 4 tanker med bensin i km? 600km? Så skal motor opp for stempelbytte 1800km senere. Sporet litt av nå hehe, uansett så gjør du sikkert ikke noe feil med å la motoren få en myk start.
 
Er standard prosedyre på smidde stempel. God bekjent/kamerat av meg som driver motor maskineringsverksted seier at dette er nødvendig på store 2 takt med smidde stempel, ellers utvider stemplene seg for mykje, for fort. Er 3-4 gonger som er vanleg, ved trangere borringer er det 5-6 gonger.
For ikkje lenge sidan skulle eg montere nokre Wiseco stempel som viste seg at var større enn oppgitt, min motormann snakket med ein av ingeniørene på powersport avdelinga om dette, dei hadde ikkje forklaring på kvifor ikkje målene stemte med det dei sa, endte med at dei påstod at verktøyet ikkje var nøyaktig nok, men nok om det. Han sa at visst målene stemte så ville han gjort det 10-12 gonger så skulle det være bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ketil