ARCTIC CAT TURBO M1000

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
E vell¨på tide å lag en tråd om den gamle M7a. Kjøpte den i Juni 2011, skiftet til 1000 motor som jeg fikk trail portet av Brent Linderman. Montert også Jaws Twinn piper + diverse modifiseringer . Fugerte greit, men mye vill ha mere så i vår ble det bestilt turbo. Har bestemt meg for å ikkje kjøpe noe kitt forde ingen kitt har noe lydpotte som fungerer tilfredstillende.
scooter 030.JPG
Sommer 2012 068.JPG
 

Vedlegg

  • scooter 030.JPG
    scooter 030.JPG
    231,2 KB · Sett: 22
  • Sommer 2012 068.JPG
    Sommer 2012 068.JPG
    172,3 KB · Sett: 24

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
Har hvert nede i dag å begunt å se om det er plass til alt som skall inn under huven.Sommer 2012 044.JPG Sommer 2012 054.JPG
 

Vedlegg

  • Sommer 2012 052.JPG
    Sommer 2012 052.JPG
    236,6 KB · Sett: 101
  • Sommer 2012 050.JPG
    Sommer 2012 050.JPG
    213,1 KB · Sett: 101
  • Sommer 2012 046.JPG
    Sommer 2012 046.JPG
    222,4 KB · Sett: 100
  • Liker
Reaksjoner: nisaksen

TRS

Moderator
Medlem av ledelsen
18 Mai 2010
2.051
1.320
Nordland, Svolvær
Er det nok å bruke PC5 eller må du oppgradere dyser eller bensinpumpe elns i tillegg?
- Du snakket om og beholde orginal kompresjonsforhold?
- Blir det intercooler denne gangen? :)
 

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
Er det nok å bruke PC5 eller må du oppgradere dyser eller bensinpumpe elns i tillegg?
- Du snakket om og beholde orginal kompresjonsforhold?
- Blir det intercooler denne gangen? :)
Blir orginale dyser, har allerede oppgradert bensinpumpen. Blir kun å hente ca 230-240hk så det blir ikkje noe intercooler, men blir å bruke orginal toppen som skal marskineres litt. Skal ha høyest mulig komp uten å detonere, får å få mest mulig gassrespons. Tror den skal klare efekten på bare 7-8 psi på 98okt med div modding.
 

TRS

Moderator
Medlem av ledelsen
18 Mai 2010
2.051
1.320
Nordland, Svolvær
2 takts turbo verden er nådd langt når folk bygger og skal "bare ha 230-240hk".

Akkurat det tenkte jeg også :thumb:

Spørsmål: Hvor mye har den Brent Linderman portinga og si? Da tenker jeg ikke bare på HK, men er det merkbart andre fordeler eller ulemper? Temperaturer, respons.. ?
 

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
Akkurat det tenkte jeg også :thumb:

Spørsmål: Hvor mye har den Brent Linderman portinga og si? Da tenker jeg ikke bare på HK, men er det merkbart andre fordeler eller ulemper? Temperaturer, respons.. ?
Blir å kjøpe CE med 3" kamma å skjær det ned t 66-67 mm før å få plass i tunæln. Trur portinga blir perfekt forde portaln e breiar, men ikkje høyere så fløden blir bedre uten å øke durasjon. Blir også bedre bunndrag. Skal også skifte til en Jaws turbo y-pipe.
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS

wrang

Medlem
28 Okt 2010
414
427
Kirkenes
2 takts turbo verden er nådd langt når folk bygger og skal "bare ha 230-240hk".
Det værste av alt er at det fungerer uten noe mere tull enn en lettere trimmet 2takter:) Det eneste minuset jeg ser med turbo, er gassresponsen. Er ikke plagsomt dårli, men kunne vært kvikkere i start:)
 

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
Det værste av alt er at det fungerer uten noe mere tull enn en lettere trimmet 2takter:) Det eneste minuset jeg ser med turbo, er gassresponsen. Er ikke plagsomt dårli, men kunne vært kvikkere i start:)
Uten intercooler, med høyest mulig komp på 98, rett turbo og bra justert innsprøyting håper jeg på bra gassrespons. Hvist man har mye efekt må kompen være lav og vektene tunge noe som gir dårlig gassrespons, derfor vil ikke jeg kjøre med høyt trykk og mange hester på topp. :)
 

KON

Medlem
28 Feb 2010
2.456
1.469
målselv
Med rett turbotopp så mister man ikke noe gassrespons.. Det eneste minuset jeg har merket er hvis man bakker i en nedoverbakke og plutselig må gi gass, da kan det bli litt lag pga ingen motstand til motor..
Men tuner og bygger man rett så er det ingen problem og opprettholde gassrespons..
 

TRS

Moderator
Medlem av ledelsen
18 Mai 2010
2.051
1.320
Nordland, Svolvær
Ser det er kommet en Power Commander V PTi, er det noe du kommer til å bruke? Med den ser det jo ut som du kan få et mye finere map med tanke på at den tar hensyn til turbotrykk. Noen som vet hvordan denne fungerer med auto-tune?

(NEW! - Power Commander - PTi
On select models, a new version of PCV is now available that’s perfect for forced induction applications.
This new unit, PCV-PTi, comes with a Bosch 3 bar MAP/Temp sensor as part of the PCV harness for expanded capabilities built into the control center software.
The PTi version of the PCV gives you the ability to modify your fuel curve based off a pressure (boost) table and/or temperature table. The pressure table gives you 3D mapping capability based on boost vs RPM, while the temperature table gives you 2D mapping capability with up to 50 points of adjustment.
This new version of the Power Commander V is perfect for turbocharged or supercharged applications looking for precision, control, and reliability.)
 

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
Ser det er kommet en Power Commander V PTi, er det noe du kommer til å bruke? Med den ser det jo ut som du kan få et mye finere map med tanke på at den tar hensyn til turbotrykk. Noen som vet hvordan denne fungerer med auto-tune?

(NEW! - Power Commander - PTi
On select models, a new version of PCV is now available that’s perfect for forced induction applications.
This new unit, PCV-PTi, comes with a Bosch 3 bar MAP/Temp sensor as part of the PCV harness for expanded capabilities built into the control center software.
The PTi version of the PCV gives you the ability to modify your fuel curve based off a pressure (boost) table and/or temperature table. The pressure table gives you 3D mapping capability based on boost vs RPM, while the temperature table gives you 2D mapping capability with up to 50 points of adjustment.
This new version of the Power Commander V is perfect for turbocharged or supercharged applications looking for precision, control, and reliability.)
E den æ va tænkt å bruk, med Auto Tune
 
  • Liker
Reaksjoner: TRS

Daltech

Daltech
FORUMSUPPORTER
6 Nov 2009
4.904
4.743
Troms
Jo, det fungerer på alle PCV, men i PCV så har du 2 map som ligger "oppå" hverandre når du kjøre med boost map. Det er en tabell som tar for seg grunn map som fungerer på samme måte som når du mapper uten boost. Så har du en tabell som du setter opp mot boost. Boost har vært mulig og kjøre i PCV på cat hele tiden, da og med ekstern 0-5v map sensor. Og etter som jeg har skjønt, så har de ikke endret på funksjonen i seg selv, bare at de har lagt til baro komp tabell i den nye versjonen, samt at de selges med baro og Map sensor.

Kudos til Dynojet for og selge dette som en pakke, til en meget hyggelig pris. Bosch map og baro sensor inkludert for bare 500 usd er billig.

Men godt mulig jeg tar feil. Dog ville jeg hatt mine tvil om og kjøre autotune på boost. Men kan godt være det funker greit det og.
Det finnes også en utbygger modul til PCV for cat som lar deg kjøre 2 eksterne dyser. Dette er ikke noe som ligger på nettsiden deres, men Dakota performance har kjørt med det endel på sine turbobygg. Er noe som Dynojet har laget etter ønske fra Dakota performance etter som jeg har forstått.
 

Ketil

Medlem
FORUMSUPPORTER
8 Mai 2007
1.381
1.697
Svolvær
Fått sveisa Oljetanken i dag og montert den. Har laget bunnen av en bit med kjøle kanal så det er kjøleribber både innvendig og utvendig.

Sommer 2012 074.JPG Sommer 2012 077.JPGSommer 2012 078.JPGSommer 2012 079.JPGSommer 2012 080.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: 11 brukere