Veldig informativt
Noe er jeg enig i ang. 4P hengeren, og noe ikke fullt så enig, men at det burde være hel baklem som standard på disse er jeg enig i. Det er håpløst å løfte kappellet når det er snø/is som har lagt seg oppå. Stor nedtur, derfor jeg mener det er nødvendig med hel baklem. Hodekapp høyde er det ja, så man må være forsiktig når man laster scooter osv, men det er vanesak. Hengeren i seg selv ligger dønn stabilt bak bilen syns jeg, og den har gode løsninger med både lys innvendig, skrutippen er enkel og grei, samt låsing av tipp og kapell er meget bra. Overall en super henger mener jeg.
Den skaphengeren din er jo et smykke må sies
Hva må man ut med for noe sånt?
Det som virkelig fikk meg til å skjelve i beina med 4P var en hendelse hvor kapellet hadde en hel del snø som jeg ikke fikk av. Jeg tok i så det nesten blei truseskift og fikk så vidt løftet opp. Da stikker min sønn på da 5år kroppen inn, på rett side av hengeren, for å løfte opp den oransje blikkstangen som skal «sikre» kapellet... Da lurte jeg på hva jeg dreiv med, hadde jeg mistet taket så har ikke han vært her i dag. Den oransje blikkstangen holder absolutt ingenting og jeg vurderte å oppgradere med dette «svenske-kittet» jeg fant en gang på nett.
Hadde aldri problem med at hengeren ikke lå stødig så lenge det var last i hengeren. Dog merket jeg på sommeren når «sigøyner leiren» skulle på hytta med admass av leker at hengeren «humpet» litt rundt når jeg kjørte. Typisk var innhold av poser fordelt over alt og ett voldsomt rot var resultatet. Kjører man kun med scooter med en viss vekt er dette neppe ett problem. Med den jeg har nå åpner jeg bare side døra og setter matvarer og alt inn. Det ligger der det blei lagt når vi kommer fram.
Den magnet greia til 4P som skal forhindre at alt ikke henger på skrutippen syntes jeg ikke var noe. Etter noe bruk var dette området noe herpet. Min hadde ikke lys innvendig, men det var standard på den skaphengeren jeg har nå.
Når det gjelder pris så var grunnprisen på min henger lavere enn det de lokale 4P folka skulle ha for den siste med stor bakluke. Jeg har 3 sett dekk, betalte ekstra for utvendig farge, ventiler og garasjedekke innvendig så det ballet på seg til slutt. På finn.no ser jeg dog det er flere som selger samme «type» henger som min så man kan jo sjekke litt rundt. Det var en tråd her hvor noen hadde kjøpt meget pen - ja var det «Eurowagon» eller noe - i Finnmark for antakelig en hel del mindre enn det 4P tyner ut av folk.
Jeg startet en tråd her om varme i den type henger jeg har. Her kan man sette inn varmere som tiner ned alt siden hengeren er isolert. I praksis kom jeg aldri så langt, men jeg slenger inn en biltema vifte når jeg er kommet ned fra fjellet. Scooter og alt blir defrostet, snø smelter og renner ut i de 3 bunnventilene (til båt) jeg monterte under garasjedekket. Neste gang jeg skal ut så er alt supernice, slipper å rive løs fastfrossen scooter og med superclamps så er jeg ute på no time. Med alu skrog og 4P så sliter du der. I tillegg blir 4P hengeren hermetisk tett når du lukker ned. Dvs det da blir sjukt mye dugg i kapellet hvor fukt fra maskinen kondenserer med en gang den får kontakt med ett bikjekaldt aluskrog. I praksis får du ikke bare is utvendig men også innvendig. Skal du fyre opp og tørke dette så skal du gønne på med en del Kw siden du fyrer for kråka.
Merk at mitt bruk er total avkobling, den dagen/helgen tillater det. Dvs alt må stå klart i hengeren og jeg bare henger alt på og kjører 1.5-2t for å komme på fjellet. Så ut å kose seg, så hjem å parkere alt til neste gang. Svært sjeldent jeg får fleredagerturer og slik det er nå med virus å jævelskap så står det en mint turboscooter som ikke kan brukes på 2e sesongen på rad.... Bor du nært noe å kjører hver dag eller noe betyr det sikkert mindre det jeg poengterer.
Hadde nå bare grensene åpnet..
EDIT: Kommentarene om 4P gjelder naturligvis en hver kapellhenger...