Tips ved ny scooterhenger

Reimkiller'n

Moderator. BRP G4 pilot
Medlem av ledelsen
29 Jan 2008
5.409
4.866
Stor-Trøndelag
Har også en BK1336-2 2006mod, og som Pinhead1974 skriver over her så er det sånn akkurat med 2 stk scootere med 42" forstilling om man kjøre en inn med nesa først, og rygger inn nr 2. Men 2 stk summit 165" med 36" forstilling går helt fint. :) Mente å huske at det var 185cm X 360cm innvendig, men mulig det er bare 180cm bredde. De må uansett stå på skrå og hver sin vei, men det synes jeg er helt uproblematisk i så måte. Laster man riktig med fin krokvekt(ikke for liten) så er denne knallfin og stabil å kjøre med selv med bare en aksling. Henger som et slips bak bilen.
 

Villbikkja

Medlem
6 Feb 2021
1
0
Drammen
Noen som har noen erfaring eller tanker rundt respo 4115 kapellhenger?? Eller respo generelt.? Denne er 410 lang og 186 bred. Innv
 

Vedlegg

  • 8BA5057E-1D35-4318-87AC-1AEE6D396C6B.png
    8BA5057E-1D35-4318-87AC-1AEE6D396C6B.png
    1,7 MB · Sett: 10
  • 268A71C5-0F00-4945-97BF-017B5EFB0ED3.png
    268A71C5-0F00-4945-97BF-017B5EFB0ED3.png
    1,4 MB · Sett: 9

Nyheim

Administrator
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
11 Feb 2015
1.515
1.149
Sørreisa
Skal du ha helt ny? Hadde nylig en 2019 mod 4P 445TX. Det var en super henger med 185*445 cm. Fikk plass til 2 scootere i bredde. Solgte den da jeg angra på at jeg ikke kjøpte med hel bakluke som kan legges ned, så det anbefaler jeg deg å vurdere.

De er ganske dyr, rundt 90 tusen for en ny en, men det er en veldig bra henger!
 

Newton

Medlem
25 Sep 2015
270
102
Norge
Jeg hadde den største Gaupen hengeren med doble karmer og "Jaxal" plast topp. Fikk bra høyde men lokket var no herk siden det blei liggende oppå karmene, da via en fjær mekanisme som skulle klemme dette på plass. Kjørte en 1/2 sesong så begynte popnagler å ruste samt plast lokket vinglet fram og tilbake ved kjøring. Blei på ingen måte dus med denne så den blei solgt.

Kjøpte så kliss ny 4P henger - 445. Ett smykke av en henger å se på men etter hvert var det flere ting som var dårlig og skuffet meg stort. Draget fikk rust etter kort tid. Dette blei det klagd på med epost til 4P og svaret var at "dette er vanlig og det vil slutte etter hvert"... Ingen kommentar til det svaret, men enig var jeg ikke. Baklem er alt for kort slik at man får en bratt vinkel når man kjører på og det smeller no voldsomt selv om bakluken er dekket med denne plastbeskytteren som står på baklem. Så til hovedpoenget for at denne blei solgt - bortsett fra at jeg syntes kvaliteten ikke var god nok i forhold til pris: Ved kraftig snøfall så sliter du no voldsomt med å få løftet kapellet... Med kliss ny henger så setter man ikke akkurat i gang med å kakke løs is og snø med en diger kost, da det er oppskriften på kapell som blir herpet. Så da er løsningen å ha noe over selve hengeren ala presenning for å slippe å herpe kapellet. Så kommer dagen hvor du bare skal hoppe i bilen med hengeren for en tur hvor hele dritten er frosse i stein.. Man har ett område på nesten 9x4m med en diger gummilist. Er ikke denne skikkelig smurt så står du der og får ikke opp det fine alu kapellet ditt. Ikke får du ned bakluken/lem slik at du kan få lurt inn en oven. Så da måtte man låne svigerfar sitt bygg for å tine dette opp. Etter å ha blitt smurt opp blei den solgt fortere en fort. Dette er ett smykke av en henger å se på, men personlig syntes jeg ikke prisen reflekteres i hva jeg syntes dette er verdt.

Rett etter at jeg solgt kom den "nye" versjonen som da har stor åpning bak. Dvs kapellet står fast og du kan åpne bakluken og kjøre inn. Dette var i mine øyne en veldig dyr henger, da for noe som jeg mener burde være standard. Høyden på kapellet var når jeg så på dette i perfekt "hodekapp høyde" hvis du skulle sitte på scooteren og kjøre inn. I praksis så tenker jeg det blir å ligge langflat på scooteren for å lirke deg inn - men det kan være at høyden nå er økt når jeg ser på de siste bildene på 4P sidene. Det kan kanskje Nyheim kommentere.

Jeg gikk til slutt for en skaphenger som er isolert og har en stor bakluke bak. Ja det har hendt det har frosset fast bak, men da kan jeg gå inn i sidedøren hvis krisen er ute. Sny på taket bryr jeg meg ikke om med mindre jeg er redd det skal sige fram og treffe bilen. Har bladfjæring bak isteden for torsjons-gummi fjær som spretter rundt hvis du ikke har noe tyngde i hengeren. Så er den galvanisert med no snabelstoff som er så tykt at det ser ut som gammeldags grått autovern. Ikke pent, men så ruster det ikke. Det gjør dog bakakslingen så den skal sandblåses til sommeren. Noen små detaljer har rustet bak men ingen krise. Stor, diger, tung å dra, men kjekk å ha som oppbevaring både sommer som vinter. Nyttelast/total last i forhold til str er litt knapp så du kan kjøre flyttelass men ikke noe som veier sjukt mye. Ellers en del småting som irriterer men det får bli en annen gang.

Bildet av drag er fra 4P. Hadde masse bilder når denne irriterte meg men finner ikke flere. Skap 1 og 2 er hengeren jeg bruker nå - du finner flust av tilsvarende på Finn..

Gudd løkk med handelen.
 

Vedlegg

  • 4P.jpeg
    4P.jpeg
    100,6 KB · Sett: 39
  • Skap1.jpeg
    Skap1.jpeg
    73,9 KB · Sett: 39
  • Skap2.jpeg
    Skap2.jpeg
    86,3 KB · Sett: 39

Nyheim

Administrator
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
11 Feb 2015
1.515
1.149
Sørreisa
Jeg hadde den største Gaupen hengeren med doble karmer og "Jaxal" plast topp. Fikk bra høyde men lokket var no herk siden det blei liggende oppå karmene, da via en fjær mekanisme som skulle klemme dette på plass. Kjørte en 1/2 sesong så begynte popnagler å ruste samt plast lokket vinglet fram og tilbake ved kjøring. Blei på ingen måte dus med denne så den blei solgt.

Kjøpte så kliss ny 4P henger - 445. Ett smykke av en henger å se på men etter hvert var det flere ting som var dårlig og skuffet meg stort. Draget fikk rust etter kort tid. Dette blei det klagd på med epost til 4P og svaret var at "dette er vanlig og det vil slutte etter hvert"... Ingen kommentar til det svaret, men enig var jeg ikke. Baklem er alt for kort slik at man får en bratt vinkel når man kjører på og det smeller no voldsomt selv om bakluken er dekket med denne plastbeskytteren som står på baklem. Så til hovedpoenget for at denne blei solgt - bortsett fra at jeg syntes kvaliteten ikke var god nok i forhold til pris: Ved kraftig snøfall så sliter du no voldsomt med å få løftet kapellet... Med kliss ny henger så setter man ikke akkurat i gang med å kakke løs is og snø med en diger kost, da det er oppskriften på kapell som blir herpet. Så da er løsningen å ha noe over selve hengeren ala presenning for å slippe å herpe kapellet. Så kommer dagen hvor du bare skal hoppe i bilen med hengeren for en tur hvor hele dritten er frosse i stein.. Man har ett område på nesten 9x4m med en diger gummilist. Er ikke denne skikkelig smurt så står du der og får ikke opp det fine alu kapellet ditt. Ikke får du ned bakluken/lem slik at du kan få lurt inn en oven. Så da måtte man låne svigerfar sitt bygg for å tine dette opp. Etter å ha blitt smurt opp blei den solgt fortere en fort. Dette er ett smykke av en henger å se på, men personlig syntes jeg ikke prisen reflekteres i hva jeg syntes dette er verdt.

Rett etter at jeg solgt kom den "nye" versjonen som da har stor åpning bak. Dvs kapellet står fast og du kan åpne bakluken og kjøre inn. Dette var i mine øyne en veldig dyr henger, da for noe som jeg mener burde være standard. Høyden på kapellet var når jeg så på dette i perfekt "hodekapp høyde" hvis du skulle sitte på scooteren og kjøre inn. I praksis så tenker jeg det blir å ligge langflat på scooteren for å lirke deg inn - men det kan være at høyden nå er økt når jeg ser på de siste bildene på 4P sidene. Det kan kanskje Nyheim kommentere.

Jeg gikk til slutt for en skaphenger som er isolert og har en stor bakluke bak. Ja det har hendt det har frosset fast bak, men da kan jeg gå inn i sidedøren hvis krisen er ute. Sny på taket bryr jeg meg ikke om med mindre jeg er redd det skal sige fram og treffe bilen. Har bladfjæring bak isteden for torsjons-gummi fjær som spretter rundt hvis du ikke har noe tyngde i hengeren. Så er den galvanisert med no snabelstoff som er så tykt at det ser ut som gammeldags grått autovern. Ikke pent, men så ruster det ikke. Det gjør dog bakakslingen så den skal sandblåses til sommeren. Noen små detaljer har rustet bak men ingen krise. Stor, diger, tung å dra, men kjekk å ha som oppbevaring både sommer som vinter. Nyttelast/total last i forhold til str er litt knapp så du kan kjøre flyttelass men ikke noe som veier sjukt mye. Ellers en del småting som irriterer men det får bli en annen gang.

Bildet av drag er fra 4P. Hadde masse bilder når denne irriterte meg men finner ikke flere. Skap 1 og 2 er hengeren jeg bruker nå - du finner flust av tilsvarende på Finn..

Gudd løkk med handelen.
Veldig informativt :) Noe er jeg enig i ang. 4P hengeren, og noe ikke fullt så enig, men at det burde være hel baklem som standard på disse er jeg enig i. Det er håpløst å løfte kappellet når det er snø/is som har lagt seg oppå. Stor nedtur, derfor jeg mener det er nødvendig med hel baklem. Hodekapp høyde er det ja, så man må være forsiktig når man laster scooter osv, men det er vanesak. Hengeren i seg selv ligger dønn stabilt bak bilen syns jeg, og den har gode løsninger med både lys innvendig, skrutippen er enkel og grei, samt låsing av tipp og kapell er meget bra. Overall en super henger mener jeg.

Den skaphengeren din er jo et smykke må sies :inlove: Hva må man ut med for noe sånt?
 

Newton

Medlem
25 Sep 2015
270
102
Norge
Veldig informativt :) Noe er jeg enig i ang. 4P hengeren, og noe ikke fullt så enig, men at det burde være hel baklem som standard på disse er jeg enig i. Det er håpløst å løfte kappellet når det er snø/is som har lagt seg oppå. Stor nedtur, derfor jeg mener det er nødvendig med hel baklem. Hodekapp høyde er det ja, så man må være forsiktig når man laster scooter osv, men det er vanesak. Hengeren i seg selv ligger dønn stabilt bak bilen syns jeg, og den har gode løsninger med både lys innvendig, skrutippen er enkel og grei, samt låsing av tipp og kapell er meget bra. Overall en super henger mener jeg.

Den skaphengeren din er jo et smykke må sies :inlove: Hva må man ut med for noe sånt?
Det som virkelig fikk meg til å skjelve i beina med 4P var en hendelse hvor kapellet hadde en hel del snø som jeg ikke fikk av. Jeg tok i så det nesten blei truseskift og fikk så vidt løftet opp. Da stikker min sønn på da 5år kroppen inn, på rett side av hengeren, for å løfte opp den oransje blikkstangen som skal «sikre» kapellet... Da lurte jeg på hva jeg dreiv med, hadde jeg mistet taket så har ikke han vært her i dag. Den oransje blikkstangen holder absolutt ingenting og jeg vurderte å oppgradere med dette «svenske-kittet» jeg fant en gang på nett.

Hadde aldri problem med at hengeren ikke lå stødig så lenge det var last i hengeren. Dog merket jeg på sommeren når «sigøyner leiren» skulle på hytta med admass av leker at hengeren «humpet» litt rundt når jeg kjørte. Typisk var innhold av poser fordelt over alt og ett voldsomt rot var resultatet. Kjører man kun med scooter med en viss vekt er dette neppe ett problem. Med den jeg har nå åpner jeg bare side døra og setter matvarer og alt inn. Det ligger der det blei lagt når vi kommer fram.

Den magnet greia til 4P som skal forhindre at alt ikke henger på skrutippen syntes jeg ikke var noe. Etter noe bruk var dette området noe herpet. Min hadde ikke lys innvendig, men det var standard på den skaphengeren jeg har nå.

Når det gjelder pris så var grunnprisen på min henger lavere enn det de lokale 4P folka skulle ha for den siste med stor bakluke. Jeg har 3 sett dekk, betalte ekstra for utvendig farge, ventiler og garasjedekke innvendig så det ballet på seg til slutt. På finn.no ser jeg dog det er flere som selger samme «type» henger som min så man kan jo sjekke litt rundt. Det var en tråd her hvor noen hadde kjøpt meget pen - ja var det «Eurowagon» eller noe - i Finnmark for antakelig en hel del mindre enn det 4P tyner ut av folk.

Jeg startet en tråd her om varme i den type henger jeg har. Her kan man sette inn varmere som tiner ned alt siden hengeren er isolert. I praksis kom jeg aldri så langt, men jeg slenger inn en biltema vifte når jeg er kommet ned fra fjellet. Scooter og alt blir defrostet, snø smelter og renner ut i de 3 bunnventilene (til båt) jeg monterte under garasjedekket. Neste gang jeg skal ut så er alt supernice, slipper å rive løs fastfrossen scooter og med superclamps så er jeg ute på no time. Med alu skrog og 4P så sliter du der. I tillegg blir 4P hengeren hermetisk tett når du lukker ned. Dvs det da blir sjukt mye dugg i kapellet hvor fukt fra maskinen kondenserer med en gang den får kontakt med ett bikjekaldt aluskrog. I praksis får du ikke bare is utvendig men også innvendig. Skal du fyre opp og tørke dette så skal du gønne på med en del Kw siden du fyrer for kråka.

Merk at mitt bruk er total avkobling, den dagen/helgen tillater det. Dvs alt må stå klart i hengeren og jeg bare henger alt på og kjører 1.5-2t for å komme på fjellet. Så ut å kose seg, så hjem å parkere alt til neste gang. Svært sjeldent jeg får fleredagerturer og slik det er nå med virus å jævelskap så står det en mint turboscooter som ikke kan brukes på 2e sesongen på rad.... Bor du nært noe å kjører hver dag eller noe betyr det sikkert mindre det jeg poengterer.

Hadde nå bare grensene åpnet..

EDIT: Kommentarene om 4P gjelder naturligvis en hver kapellhenger...
 
Sist redigert:

Patmeizter

Medlem
Forumsupporter
24 Nov 2017
27
7
Løten
Jeg startet en tråd her om varme i den type henger jeg har. Her kan man sette inn varmere som tiner ned alt siden hengeren er isolert. I praksis kom jeg aldri så langt, men jeg slenger inn en biltema vifte når jeg er kommet ned fra fjellet. Scooter og alt blir defrostet, snø smelter og renner ut i de 3 bunnventilene (til båt) jeg monterte under garasjedekket. Neste gang jeg skal ut så er alt supernice, slipper å rive løs fastfrossen scooter og med superclamps så er jeg ute på no time. Med alu skrog og 4P så sliter du der. I tillegg blir 4P hengeren hermetisk tett når du lukker ned. Dvs det da blir sjukt mye dugg i kapellet hvor fukt fra maskinen kondenserer med en gang den får kontakt med ett bikjekaldt aluskrog. I praksis får du ikke bare is utvendig men også innvendig. Skal du fyre opp og tørke dette så skal du gønne på med en del Kw siden du fyrer for kråka.

Har du noen form for lufting på hengeren da? Bare tenker at det vil jo uansett slå seg sikkert? Eller kjører du på med varme såpass lenge at alt blir helt tørt?
 

Newton

Medlem
25 Sep 2015
270
102
Norge
Har du noen form for lufting på hengeren da? Bare tenker at det vil jo uansett slå seg sikkert? Eller kjører du på med varme såpass lenge at alt blir helt tørt?
Jeg har montert ventiler i hengeren, en framme og en bak. Dette er naturlig avlufting og ikke noe eleltrisk vifte system så det blir fuktig i hengeren når vifta står å går, men det tørkes opp når det har stått litt. Lar som regel sidedøra stå litt åpen.

Ett tips jeg fikk når jeg skulle tørke en eldre bil var å sette vifta i vinduet på døra å så åpne vinduet på en annen dør. Da får man tørr luft inn og så blåser det varme fuktige luften ut. Det tørket bilen på nullkommanix. Vil nok prøve noe lignende neste gang med f.eks vifta i døren og så la den kjøre på hvor varm og fuktig luft går ut ventilene.
 

Patmeizter

Medlem
Forumsupporter
24 Nov 2017
27
7
Løten
Jeg har montert ventiler i hengeren, en framme og en bak. Dette er naturlig avlufting og ikke noe eleltrisk vifte system så det blir fuktig i hengeren når vifta står å går, men det tørkes opp når det har stått litt. Lar som regel sidedøra stå litt åpen.

Ett tips jeg fikk når jeg skulle tørke en eldre bil var å sette vifta i vinduet på døra å så åpne vinduet på en annen dør. Da får man tørr luft inn og så blåser det varme fuktige luften ut. Det tørket bilen på nullkommanix. Vil nok prøve noe lignende neste gang med f.eks vifta i døren og så la den kjøre på hvor varm og fuktig luft går ut ventilene.

Okei👍🏻 Kjører en isolert kjøl/frys bil sjøl, sliter veldig med at det slår seg når jeg stopper varmeaggretet etter scootertur, så tenkte om det fantes noen lure triks for å ungå mye fukt 😅 spørs om det lureste er å fortsette med vifteovn og ett par dører på gløtt... 😊 Har lite lyst til å begynne borre og styre med ventiler i bilen...

Takk for svar, skal ikke avspore tråden noe mer 😊
 

Reimkiller'n

Moderator. BRP G4 pilot
Medlem av ledelsen
29 Jan 2008
5.409
4.866
Stor-Trøndelag
Ikke et tips i den forstand, men med jevnlig vedlikehold varer ting lenger... 15årsdag ca for BK'n for min del, og det ble feiret med en skikkelig vask og nye 6X16 VW hjul med 205/55-16 Hakka R2 piggfrie. Går for nye 15år... 😬💪
 

Vedlegg

  • IMG_20210219_153310.jpg
    IMG_20210219_153310.jpg
    186,4 KB · Sett: 18
  • IMG_20210219_153334.jpg
    IMG_20210219_153334.jpg
    212,2 KB · Sett: 18
  • IMG_20210219_153250.jpg
    IMG_20210219_153250.jpg
    221 KB · Sett: 18
  • Liker
Reaksjoner: 4-Stroke