The Enemy Within

RSS

Nyhetsleser
29 Nov 2010
4.459
89
Having been involved in the sport for over 50 years now, we’ve seen the growth and rapid rise to fame of snowmobiling and are now witness to what could very well be our demise. Over the years we’ve fought and conquered many battles, from government emissions regulations to rising fuel...

The post The Enemy Within appeared first on Snowtechmagazine.com.

Les mer...
 
Og et raskt besøk hos Google viser at det samme gjelder her i landet også. Retten til å ferdes hvor vi vil, når vi vil og med hva vi vil, er ikke noe som ble tildelt oss ved fødselen. Argumentene "sporene blir borte til vårs" og " fotturister i T merkede løyper sliter mere på naturen" blir desverre lett nedsablet av våre motstandere. DNT, NOF og andre trenger bare å vente til påske da en eller annen full tulling herper et plantefelt, eller kræsjer i en bil, da har de amunisjon til en ny debatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Og et raskt besøk hos Google viser at det samme gjelder her i landet også. Retten til å ferdes hvor vi vil, når vi vil og med hva vi vil, er ikke noe som ble tildelt oss ved fødselen. Argumentene "sporene blir borte til vårs" og " fotturister i T merkede løyper sliter mere på naturen" blir desverre lett nedsablet av våre motstandere. DNT, NOF og andre trenger bare å vente til påske da en eller annen full tulling herper et plantefelt, eller kræsjer i en bil, da har de amunisjon til en ny debatt.

Problemet er at folk klarer ikke å tenke logisk når de egoistiske meningene står høyst på lista. "Ikke sjans at det kan være plass til begge parter når det kun trenger å være plass til MEG MEG MEG". I tillegg blir de stappa full av ammo fra DNT, NOF, osv. som du nevner, også gidder de ikke å tenke kritisk selv, de lar bare avisene ta seg av hva de skal mene.

Jeg har ingenting imot ski-gåere, jeg går selv på ski ute i fredelig natur hver vinter, men har da vel ingenting imot om det kommer en snøscooter kjørende forbi vinkende og glad.

Det komiske er at ute på hytta vår hvor det ikke er lagt opp noe lovlig scooterløype, men en traktorvei, så er det absolutt INGEN som gidder å gå på ski opp gjennom traktorveien før en ulovlig snøscootertur sørger for ei tråkket løype opp. De neste dagene når beboerne der kjører forbi å ser at det går scooterspor opp, så er plutselig heile bygda på full fart opp etter fjellet! Helt nydelig syns jeg, føler jo at man har bidratt til noe, og det er noe jeg nyter godt av selv.

De fleste i bygda er glad for det, og setter pris på at noen har kjørt ei løype. Så har du de syke folka som står I SCOOTERSPORET, med skia på beina, og nærmest slår etter deg med skistaven når man kommer forbi med godt humør og smil rundt kjeften. Folk som aldri hadde gått på ski hadde det ikke vært for det forferdelige scootersporet de går i. Sånne folk blir jeg aldri å forstå meg på, og sånne folk har vi masse av i Norges land. De skal ha i bøtter og spann, og ingen andre skal få. Hyklere :)

Sånn, da har jeg fått ut dagens aggresjon :D
 
  • Liker
Reaksjoner: smaug1 og RS
Sånn, da har jeg fått ut dagens aggresjon :D
:thumb: Det er nå uansett ikke tvil om at vi har et omdømmeproblem, og er et elsket objekt i den tabloide presse. På lik linje med rovdyrdebatten ,blir frontene steile og usaklighetene store. Slikt elsker pressen, og motstanderene hiver seg på. Bare vent nå til påska. Det sporet langs traktorveien er neppe annet enn positivt for både hytteeierene, skuterelskere, skiløperne og viltet. Og i de aller fleste tilfeller er det de som bor i området som er positive, mens tilreisende er negative. Problemet oppstår når en eller annen med emblem med rød T på anorakken fortsetter på ski, forbi hyttene og innover fjellet. Her finner han at hele fjellsida er hardpakka av "climbers". Han fyller minnet på telefonen med dramatiske bilder og suser rett ned til NRK og SNO. Og simsalabim så er det ikke lenger mulig å frakte propan og pargas på en skuterslede langs denne traktorveien. Særlig i områder hvor lokale skuterklubber jobber for løyper, er det viktig å ikke være med å bære ammunisjon til motstandernes kanoner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim og t-trim
Gode poeng alle sammen men usakelighetene til nikkerseliten er svært vanskelig å forsvare seg mot. Det man må spørre seg om er: Hva gjør det egentlig om noen leker i bakkene? Rent objektivt. Uløselig ras, ja men der leder skigåere stort og ingen hindrer dem så hva er egentlig problemet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
hva er egentlig problemet?
Problemet er først og fremst at vi bedriver en aktivitet som er KRAFTIG regulert gjennom lovverket og at det jobbes hardt fra klubbene rundt om kring for å myke opp et særdeles rigid lovverk. Dernest at en del, og særlig de som ikke til daglig bor der det kjøres skuter forsøker å hindre denne oppmykningen.
DNT uttalte i et høringssvar, at det er et sterkt behov for å beholde mange støyfrie områder, for at folk skal kunne oppleve den totale stillhet. Sånn sett kan de jo egentlig bare ta seg en tur etter landeveien i en av Norges fraflyttingstruede bygder en kveld i november. Disse bygdene hvor folk finner glede i tå ta en skutertur, og som kanskje kan tjene noen kroner på både overnatting mat og bensinsalg til tilreisende. En kveld seint i november er det neimen ikke mye støy der :(
Jeg tilbringer noen hundre timer i året på et skutersete og i en løypemaskin, for å lage skiløyper. Jeg går noen hundre km på ski i de samme løypene og jeg kjører kanskje 20-30 mil i året på tur med skutern. Uansett hvor jeg er , så er det noen som KUN ser seg selv og sitt eget behov og driter i om det går utover andre. F,eks har jeg opplevd å være på vei tilbake med løypemaskina etter en 8 timers tur og møte RYTTERE i galopp i de nykjørte sporene! :vaapen:Alle har også uansett gode argumenter for sin destruktive framferd. Enten det er ryttere i skiløyper eller snøskutere i plantefelt. I dette tilfellet forsøkte de seg med allemannsretten!
Jeg har også kjørt i Svenske såkalte "kompisleder" hvor skiløpere er tildelt spor på høyre side og skuterne er tildelt plassen til venstre. Tydelig merket "kompisled og med syboler. Her har skuterførerne konsekvent kjørt i skisporet i flere km. Senere kommer jeg til familien Svensson på tur med barnebarn i pulken som labber på ski i HELE ledens bredde, og markerer tydelig misnøye.
En Svensk kompis bruker å si "sista idioten är ännu inte fôdd" Og for oss skuterentusiaster er desverre disse ikke særlig til gagn for saken.
Det var litt støy i vinter hos en klubb som i det siste har fått godkjent løyper til tross for en del motstand. De har sågar fått forlenget traseene år for år takket være ryddig opptreden og gode argumenter. Her var det EN skuter som over lange strekninger hadde kjørt utenom leden. Klubben reagerte kraftig, noe som ikke ble like godt mottatt over alt. Og ble møtt med argumenter om behov for kjøling , samt nedlatende kommentarer om flisespikkeri osv. SNO registrerte hendelsen, kommunen og grunneieren likeså. Og dette kommer garantert å ligge i bunken med motargumenter når det søkes om ytterligere utvidelser i sommer. Derfor er innholdet i artikkelen til Snowtech magazine vel verd å reflektere litt over.
For å sitere tidligere nevnte svenske en gang til :" rôtâgg finns ôver allt, se bara till at knâcka dom"
En liten presisering til slutt. Jeg er IKKE i mot at noen kjører i fjellsidene, men jeg er FOR at vi forsøker å holde oss innafor det gjeldende regelverk. Kanskje vi en dag kan få friområder vi også :woohoo::woohoo:
 
Ja det er argumentene til DNF m.fl men jeg spør rent objektivt hva problemet er. Er det nødvendig? Nei. Er det smart? Nei. Vil noen skade seg lettere? Ja. Men for DNT m.fl, hva for et objektivt problem utgjør det for de?
Jeg er opptatt av at man ikke kjører i fjellsidene i nærheten av andre turfolk. Det er helt unødvendig, akkurat som å drive å akse over vannet på løypa er helt unødvendig å drive med i nærheten av folk, men ellers hvis "gutta" finner seg en dal med noen fine bakker de kjører i hele dagen og "turner" i og ikke plager andre. Hva er problemet? Personlig synes jeg det er sunne interesser og fint for ungdommen å bruke tiden sin på.
 
PROBLEMET er at enhver er seg sjøl nærmest, og det som er uproblematisk for deg og meg, kan være et kjempeproblem for andre. Det blir håpløst for meg som IKKE har problemer med at noen kjører skuter, å forklare deg som heller ikke har problemer med det, hvorfor noen ikke får sove hvis de har hørt skuterdur.
Men vi er faktisk nødt til å ta innover oss at noen leter med lys og lykte etter anledninger til å angripe oss. I en offentlig debatt om snøskuter, spiller det ingen rolle HVA problemet og hvor reellt det er. Det er simpelthen uinteressant i debatten. Det rekker å påpeke at det er brudd på loven om motorferdsel i utmark Ergo er ALLE som kjører skuter lovbrytere:rasende: Det å myke opp regelverket er da ensbetydende med å gi lovbrytere fritt spillerom, og Sånn kan vi ikke være bekjent av i rettsstaten Norge. I tillegg er det sikkert svææært skadelig for miljøet sier de. Før de tar flyet til Sør Amerika på økoferie.
 
Sist redigert:
Du snakker om subjektive følelser angående temaet og jeg har hørt alle argumenter men etterspør hva de objektive problemene er? Det er på tide og fokusere på det objektive og ikke hva folk synes om temaet rent følelsesmessig. Følelser er umulig å diskutere så hvorfor diskutere det? Vi må få fram de objektive sakene fordi det er faktisk noen problemer jeg kan se feks støy nær hytte/boligfelt, personskade med leteaksjoner, folk som roter seg bort på fjellet med dertil leteaksjoner osv...Nok av faktiske problemstillinger å ta tak i men så lenge nikkersadelen skal diskutere scooterkjøring basert på følelser og om de liker scooter eller ikke er det ingenting å hente på å diskutere saken engang.
 
Jeg antar at antallet som kjører utenfor løype har gått kraftig opp de siste årene, fordi lange og grove belter er populært om dagen. Hvem kjøper en 163 med over 7 cm kammer for å kjøre på løype?