hva er egentlig problemet?
Problemet er først og fremst at vi bedriver en aktivitet som er KRAFTIG regulert gjennom lovverket og at det jobbes hardt fra klubbene rundt om kring for å myke opp et særdeles rigid lovverk. Dernest at en del, og særlig de som ikke til daglig bor der det kjøres skuter forsøker å hindre denne oppmykningen.
DNT uttalte i et høringssvar, at det er et sterkt behov for å beholde mange støyfrie områder, for at folk skal kunne oppleve den totale stillhet. Sånn sett kan de jo egentlig bare ta seg en tur etter landeveien i en av Norges fraflyttingstruede bygder en kveld i november. Disse bygdene hvor folk finner glede i tå ta en skutertur, og som kanskje kan tjene noen kroner på både overnatting mat og bensinsalg til tilreisende. En kveld seint i november er det neimen ikke mye støy der
Jeg tilbringer noen hundre timer i året på et skutersete og i en løypemaskin, for å lage skiløyper. Jeg går noen hundre km på ski i de samme løypene og jeg kjører kanskje 20-30 mil i året på tur med skutern. Uansett hvor jeg er , så er det noen som KUN ser seg selv og sitt eget behov og driter i om det går utover andre. F,eks har jeg opplevd å være på vei tilbake med løypemaskina etter en 8 timers tur og møte RYTTERE i galopp i de nykjørte sporene!
Alle har også uansett gode argumenter for sin destruktive framferd. Enten det er ryttere i skiløyper eller snøskutere i plantefelt. I dette tilfellet forsøkte de seg med allemannsretten!
Jeg har også kjørt i Svenske såkalte "kompisleder" hvor skiløpere er tildelt spor på høyre side og skuterne er tildelt plassen til venstre. Tydelig merket "kompisled og med syboler. Her har skuterførerne konsekvent kjørt i skisporet i flere km. Senere kommer jeg til familien Svensson på tur med barnebarn i pulken som labber på ski i HELE ledens bredde, og markerer tydelig misnøye.
En Svensk kompis bruker å si "sista idioten är ännu inte fôdd" Og for oss skuterentusiaster er desverre disse ikke særlig til gagn for saken.
Det var litt støy i vinter hos en klubb som i det siste har fått godkjent løyper til tross for en del motstand. De har sågar fått forlenget traseene år for år takket være ryddig opptreden og gode argumenter. Her var det EN skuter som over lange strekninger hadde kjørt utenom leden. Klubben reagerte kraftig, noe som ikke ble like godt mottatt over alt. Og ble møtt med argumenter om behov for kjøling , samt nedlatende kommentarer om flisespikkeri osv. SNO registrerte hendelsen, kommunen og grunneieren likeså. Og dette kommer garantert å ligge i bunken med motargumenter når det søkes om ytterligere utvidelser i sommer. Derfor er innholdet i artikkelen til Snowtech magazine vel verd å reflektere litt over.
For å sitere tidligere nevnte svenske en gang til :" rôtâgg finns ôver allt, se bara till at knâcka dom"
En liten presisering til slutt. Jeg er IKKE i mot at noen kjører i fjellsidene, men jeg er FOR at vi forsøker å holde oss innafor det gjeldende regelverk. Kanskje vi en dag kan få friområder vi også