Taiga elektrisk scooter

Tror importøren må hive seg rundt for å etablere et forhandlernett fortere enn svint, ellers kommer BRP til å ta hele dette markedet også. De har jo allerede sitt nettverk rundt om i landet.
 
Lyden fra skuter uten mye pådrag blir lett overdøvet av ski i hard skuter løype evt på skare snø. Er ikke "så mye" lyd :)
 
Ser at Taiga bruker en del BRP deler. Nomad har RAS forstilling minus Taiga sine egne spindler og begge modeller bruker visstnok drivakselen fra BRP. Blir ikke litt overrasket hvis BRP kjøper hele greia.
 
Spennende saker dette og det forundrer meg at ikke de andre etablererte produsentene er på banen. Vil tro at Taiga kan være å se i mange alpinanlegg og idrettslag rundt om i landet om de viser seg å fungere bra. Til safari vil det nok også fungere bra så lenge turene legges opp i forhold til rekkevidden.

Om jeg skulle kjøpt ny scooter hadde jeg aldri en gang vurdert dette pga den korte rekkevidden. Når rekkevidden knapt er mer enn den lille Linq-kanna jeg har i reserve blir det alt for lite. I tillegg finnes det ikke noe ladenettverk per i dag. Alternativet da er saktelading mens sola skinner. Men om behovet hadde vært innenfor 5-7 mil og hytta hadde hatt strøm burde jo dette fungert.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
skistar har gått inn avtale med taiga. så da byttes vel yamahasliterne ut iløpet av sommeren med taiga.
må nok en sirene til om skipatruljen skal kjøre lydløst rundt i heisanlegga :nerve:
 
Selv på en ny 4t scooter i dag er det beltestøyen du hører best. Så lydløs vil den ikke bli. Vil tro det er en del "elstøy" av den å.
 
Selv på en ny 4t scooter i dag er det beltestøyen du hører best. Så lydløs vil den ikke bli. Vil tro det er en del "elstøy" av den å.
Ja er endel elstøy fra taiga'en. Men må nåkk være utrolig behagelig på lengere turer(når teknologien kommer såpass) med tanke på vibrasjon. Kan ikke tenke at den har noe vibrasjon fra motor. Bare fra selve kjøringa. Første æ merket når æ kjørte en 4takten var kor behagelig det var pga mindre vebrasjon en 2taktern min.
 
Ser at Taiga bruker en del BRP deler. Nomad har RAS forstilling minus Taiga sine egne spindler og begge modeller bruker visstnok drivakselen fra BRP. Blir ikke litt overrasket hvis BRP kjøper hele greia.
Vil tro de allerede tenker i de baner. Jeg tror dette kommer til å eksplodere. Ikke nødvendigvis her på berget men i USA og Canada. Først på utleie siden kommer det nok som påbud i en del områder. Husk at det var Yellowstone som var katalysator for firtaktere. Tidligere var det mest "hobbymekk" og sånne "oppfinnerjocker" som drev med det. Når Yellowstone forbød totaktere ble det fart på firtaktutviklinga. Er garantert mange politikere som vil slå politisk mynt på dette og produsent/importør kjenner selvsagt sin besøkelsestid. Jo lengre BRP venter jo mere blir Taiga aksjen verd.
Eller kanskje dette er Polaris 2022, så det er derfor de ligger etter i visningen av nyheter?
 
Har Yellowstone forbudt 2taktere?

Ikke sikker på hvordan det endte til slutt. Men her er foranledningen, og det var dette som førte til at AC satte en bilmotor i et ZR chassis: https://abcnews.go.com/WNT/story?id=130423&page=1.
Nå er det sånn at det stort sett bare er guidede turer som er tillatt, max 4 om dagen. Skal du kjøre på egen hånd må du søke i god tid og bare en håndfull løyver deles ut. Men om totakter faktsk ble forbudt vet jeg som sagt ikke.
 
Det tror jeg ikke. De har en BAT sertifisering som betyr at bare den beste teknologien som har minst utslipp for lov å kjøre i visse områder. Yellowstone er SVÆRT så hele området er ikke regulert likt. I sin tid var e-tec nesten enerådende om å kunne brukes i de strengeste områdene men i den senere tid er det nesten bare ACE som gjelder. De tar enkelt og greit bare utgangspunkt i hva som er ansett som den beste teknologien tilgjengelig og bruker det som referanse.
Det er en tråd om hva Polaris har gjort feil den siste tiden...vel ta en titt i BAT listen og tell hvor mange Polaris du finner der.
 
Ser Taiga bruker Polaris sin bryterboks på styret :) Den for stillingen derimot ser spinkel ut. Skulle heller sett at de brukte en annen og smalere på mountain modeller :tdown:
 
Har Yellowstone forbudt 2taktere?
Neste år blir luftkjølte forgasser totaktere forbudt i USA, derfor , BRP kom med 600 efi...... I Yellowstone er det regler, men nå med antall fri kjørere!
"To go on an unguided tour of Yellowstone, you need to apply for a permit in August through a park lottery system at www.recreation.gov/permits/250849 or 877-444-6777. Only four non-commercially guided groups are allowed in Yellowstone per day, which equates to one per park entrance.
Group permits for up to five snowmobiles cost $40/day plus a $6 application fee and are awarded in September. Any cancellations or unclaimed permits are given out on a first-come, first-served basis starting in mid-October"
 
  • Liker
Reaksjoner: gammer´n
Problem med nye aktører /merker er kanskje manglende erfaring med snøscooter/scooterkjøring.... Under lansering av 2021 Lynx Boondocker, så forklarte BRP utvikling de siste 10årene og forbedring........Brp har foresten proto type breibelting siden 2018 med hydrogen........Hydrogen drevne kjøretøy er også elektrisk, bare at man fyller hydrogen istedenfor å lade ett batteri..
 
Samme her. Ble veldig nedstirret med min forrige scooter (som viste seg å ha frieksos :confused: ). Hadde ikke nølt med å skaffe elektrisk hvis den hadde vært innafor budsjett og behov, samt naturligvis med lademulighet langs strekkene jeg ferdes.

Hvis disse er som med elbilene er jo vedlikeholdsbehovet vanvittig redusert i tillegg, så da kan det kanskje forsvare noe høyere innkjøpskostnad også.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
For mange( hverfall noen) av oss avtar det med alderen, nå ser jeg frem til at de blir mer og mer lydløs slik at man i minst mulig grad blir lagt merke til 🙂
Hør hør! Nå er gleden av å kjøre 900ACE med minimalt med lyd, stor. Har til og med tenkt at 900ACE turbo R bråker for mye for meg...:-|
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Det største problemet med min Expedition 900 Turbo (ikke R) er at den bråker for mye, skulle gjerne hatt støynivået fra en vanlig 900 ACE.
Ja den er også relativt høylytt men jeg synes den likevel er innafor. Det ideelle er lydnivået på 900ACE NA men det igjen blir for tamt som nr1 scooter.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Trur Taiga straks er historie, de har vært for trege med produksjon.....og BRP girer opp med elektriske scootere i helt moderne chassis!
Evt så kjøper BRP dem om de har noe smart teknologi som BRP mangler sjøl!