"Svenske tilstander"

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
584
175
sønnafjells
1575446361270.png


En liten tankevekker.
Mens vi i Norge roper på mer liberalisme, er det sterke krefter i sving i Sverige, for å innføre strengere restriksjoner. Når folk i tillegg ikke klarer å forholde seg til lover og regler, får disse lett med seg både grunneiere og myndigheter.
 
Jeg vet jeg står i fare for å bli utledd og latterliggjort når jeg skriver dette, men jeg tror det at folk ikke klarer å holde seg til lover og regler, skyldes til dels trenden i scootermarkedet med stadig lengre belter og grovere kammer. Da frister det gjerne mer å kjøre utenfor sporet. I "gamle" dager orket man ikke å driste seg utenfor løype i like stor grad med kort scooter og lave kammer.
 
Ligger nok noe der. I tillegg er det lettere å komme seg ut på skuter. Er mulig å leie over alt nå . Det gjør at en del folk som ikke har et forhold til skuterkjøring og natur får lett tilgang. Jeg tror faktisk at de aller fleste bruker hue. Du skal i hvertfall i mine øyne, være bra korka for å dundre inn i en reinflokk som akkurat er samla for flytting, eller herje i et plantefelt.
Når det er sagt, så er det også opp til myndigheter, grunneiere og klubber å få ut tilstrekkelig informasjon om hvilke bestemmelser som faktisk gjelder. Det er ikke alltid like bra det heller.
 
Litt av problemet er også at noen kjører i områder hvor det befinner seg reinflokker spredt over store arealer. Da skal det veldig lite til for at det blir et stort baluba. Et problem er at noen scooterkjørere ikke ser det store bildet av situasjonen, de ser bare en og annen rein her og der, sannheten er at det kan være rein i flere kilometer i alle retninger, om du først har kjørt inn et sånt område. Løypene i Finnmark i allefall er blitt til etter store kompromisser fra mange kanter. De går også igjennom områder med rein om vinteren, men så lenge løypa er åpen og du holder deg på løypa er du trygg.
 
Sist redigert:
Det finnes 2 type scooterførere.. dem som tenker seg om. Og bryr seg om gjeldende lover/regler. Og dem som gir totalt blanke.
 
Er i høyeste grad aktuellt for en del folk her inne. Jeg ser at det er populært å dra til Gördalen. Det er et av stedene som berøres hvis ikke vi skjerper oss. Hele det berørte området er enkelt å regulere på en mye sterkere måte, da det er omgitt av nasjonalparker og naturreservat hvor det allerede er en god del begrensninger. Heldigvis har det vært lov å dra leder og tol en viss grad kjøre fritt på islagte vann innenfor mange av disse. Disse kan fjernes med et pennestrøk! Da sitter en igjen med det uregulerte området. Hvis reindrifta og skogbruket legger trykk på, vil disse sansynligvis også forsvinne. Eller i beste fall bli kraftig regulert(f,eks kun leder etter skogsbilveger) :nerve: I fjor var det jo tilsvarende sirkus. Husker ikke i farten men var det Storlien området tro? Der fikk Nordmenn skylda for idiotkjøring. Det å skylde på Nordmenn er ellers en kjent Svensk strategi. Vi ser det på jakt og fiske også!
Men det kan faktisk ligge noe i det at vi ikke er like hensynsfulle og nøye med lover og regler når vi ikke lenger leker i vår egen hage.
Om det har å gjøre med at vi ikke forstår og tolker uskrevne regler, eller at vi er nonchalante vet jeg ikke.
MEN vi er uansett i samme båt både Svensker og Nordmenn. Mange ønsker oss vekk :rasende: . Så vi er godt tjent med å være litt forsiktige, prosentandelen skuterkjørere i Norge og Sverige er så liten mot totalbefolkningen, at våre protester mot innstramninger knapt merkes i Oslo og Stockholm. Turistnæringen vil nok kanskje få litt gjennomslag, med sine store lobbyorganisasjoner. Så sitter vi plutselg på rekke bak en guide sammen med 15 andre, på vei mot en lavvo hvor vi får servert lokalhistorie og betasuppe, før gåseflokken vagger ned mot hotellet for gruppebilde :nerve::nerve:.
 
I fjor var det jo tilsvarende sirkus. Husker ikke i farten men var det Storlien området tro? Der fikk Nordmenn skylda for idiotkjøring. Det å skylde på Nordmenn er ellers en kjent Svensk strategi. Vi ser det på jakt og fiske også!
Men det kan faktisk ligge noe i det at vi ikke er like hensynsfulle og nøye med lover og regler når vi ikke lenger leker i vår egen hage.
Stemmer det. Var på Storvallen/Storlien. Var mye kjøring men vi så ikke noe veldig gæli utenom at det kjøres til langt på natt. Året før fikk jeg en grunneier etter meg da jeg hadde kjørt 20-30 meter ut fra leden og stoppet. Han kjørte en monolog jeg ikke fikk mulighet til å svare på. Dette tok jeg opp med VASEK i ettertid. Veldig kjedelig opplevelse sett i forhold til at jeg oppfører meg etter løypene der oppe. Heldigvis var ikke ungene med akkurat da.

Turistnæringen vil nok kanskje få litt gjennomslag, med sine store lobbyorganisasjoner. Så sitter vi plutselg på rekke bak en guide sammen med 15 andre, på vei mot en lavvo hvor vi får servert lokalhistorie og betasuppe, før gåseflokken vagger ned mot hotellet for gruppebilde :nerve::nerve:.
Ikke gi meg mareritt.
 
Noe av det som kan komme ut av utredningen om nye retningslinjer for snøskuter i Sverige: Grunneier må gi sin tillatelse før kjøring utenom led finner sted. Det er ønskelig å kanalisere "friåkning" til færre steder, hvor miljøpåvirkningen er minst. Sterkere satsning på "infrastruktur" (les leder). Skal finansieres gjennom en årsavgift på 180 kr pr registrerte skuter og at de tidligere åpne statlige ledene får en avgift på 300 kr/år. "Hårdare bud" med andre ord.
 
Spent på årets løyper/stengte områder på Riksgrensen Nord i Sverige... vet næringen kjemper for og få mere kontroll.. å mindre friområder.. og dem som beiter rein der klager ikke akkurat på strenger regler og mindre ferdsel..
 
Det svenske scootermiljøet må komme på banen...

De ER på banen, sammen med noen få riksdagspolitikere fra Centern og Moderaterna. Desverre får de minimalt gehør for sine meninger. Svensk politikk er i enda større grad enn Norsk , fokusert på "storstadsväljaren". Vi vet jo alle at kløften mellom det urbane og det rurale har vokst seg større og større. I Malmö og Stockholm er de mere optatt av å forby vedfyring fordi det forsterker det maskuline og derved undergraver kjønnsnøytraliteten :selvmord: enn å forstå glesbydsproblematikk. I sørsamiske områder virker det ikke å være konflikter mellom skuter og reindrift. Dog har reindrifta mer enn nok å bale med, til at de engasjerer seg. Skogbruket /grunneierne gidder nok heller ikke bry seg, de fleste har vel sett seg lei av skuterspor i plantefelt :rasende:. Forståelig nok.
Nå er utredningen i en innledende fase, og det er ikke sikkert at dette er det endelige resultatet. Men at det venter FLERE begrensninger er nok ganske sikkert.