POLARIS Stemple

Tonyandre

Medlem
18 Nov 2019
5
1
Tromsø
Har en polaris pro rmk 600 2015 model Har gått 5100km lure på når jeg skal bytte stempel har hørt fra noen at jeg ikke trenger å bytte før 8000km stemmer det
20191115_140148.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nyheim
Ta en kompresjons test. Verkstedmanual eller Google vet hva den skal ligge på i din motor. Test når motor har arbeidstemperatur!
Skader heller ikke å ta en titt i eksos/innsugsporter/plugghull.

Når et stempel skal byttes, avhenger av veldig mange faktorer!
 
Riktig som sies over, men ettersom flere billigere målere ikke er helt like er det viktigste at det er lik komp på begge sylindre
 
600 motorene går leeeeeeenge. Om den starter lett og ellers holder korrekt turtall ved WOT er det bare å peise på.
 
Er ingen fasit på stempelskift som mange tror. Er ikke et fastslått tall på km-standen som bestemmer dette, er som nevnt over, flere faktorer spiller inn.

Kompresjontest og leak-off test forteller mye, så ta en komp. test først og fremst. Bør ikke være mer enn 5 psi forskjell på PTO og MAG side, også bør ikke komp være under 100 psi (800cc, men tror det samme gjelder 600cc. Det vet din forhandler).

Se etter merker på stempler (scoring) og på sylindervegger. Hvis motor ellers er lettstarta, trekker godt og holder det arbeidsturtallet på WOT den skal holde så hadde jeg ikke skifta stempler enda. Såklart, du kan gjøre det som preventiv vedlikehold, ikke noe galt i det, men det er kanskje unødvendig.

Sørg for at motor får minst 2% olje ved å sjekke ratio mellom bensin og oljeforbruk. PRO-RIDE er kjent for å ha underjustert oljepumpe, så det er ikke uvanlig å stille de opp et par turns for å få oljeforbruk opp på 2-3%. :)

Pen scooter du har der :)
 
Sist redigert:
600 er vel ikke kjent for å knekke stempelskjørt eller sylinderskjørt. Så da er det vel egebtlig strengtalt bare tut og kjør til enten tomgangen begynner å fuske eller det mangler litt rpm på wot.