POLARIS Start problemer etter stempel og sylinder bytte

epzenz

Medlem
15 Nov 2020
17
0
Tromsø
Hei,
jeg har byttet sylinder og wiseco stempler på min 14 RMK 800 siden jeg hadde stempel havari forrige vinter.

drog i snora 4-5 ganger så startet scooteren og gikk fint i 5-10 sek før den stoppet, mulig det var resterende bensin i fuel rail'en siden jeg hadde tømt tanken.
Fikk ikke start på scooteren igjen uansett hvor mye jeg dro i snora, prøvde da å kjøre bensin pumpa. Pumpa slo inn, men hørtes ikke ut som den gikk rundt.
Koblet av begge bensinslangene på tanken og det rant ut bensin av de, så det var masse bensin i slangene.
Det ser ut som det kommer bensin og det er gnist på pluggene.
-Målte 125 psi på begge sylinderne.
-Ny 98 på tanken.

Noen som har peiling på hva som kan være feil?
 
Sist redigert:
Fikk start på scooteren :) Den var nok gått rå og TDS sensoren var way off...

Et annen problem er at jeg ikke målte stempelringene før jeg monterte de. Eneste løsningen er vel å åpne opp motoren igjen og sjekke de??
Noen som har noe erfaringer med dette?
 
Dessverre så er nok eneste løsningen for å sjekke ringene å demontere igjen for å sjekke. Kjipt å måtte gjøre jobben på nytt men jeg hadde gjort det uten tvil for å sove godt om natta. Du kan kjøre og håpe på det beste, og det kan holde under problemer i lang tid. Men så kommer våren og du ska klatre en lang bakke f.eks. så du lager mye varme i motor så kniper en ring. Da er det enda kjipere å tenke på at du ikke bare sjekket ringene først som sist og må ut med mange tusen på nytt for ny sylinder og stempler. Jeg må som regel justere minst en av ringene, ofte flere, de gangene jeg har montert smidde stempler fra enten Wiseco eller Wøssner. Har vært borti en scooter hvor ringene ikke ble sjekket og det jeg skrev ovenfor skjedde. Det gikk fint en stund helt til en ring knep og skapte havari.

Et tips til du bare bør ha i bakhodet når du kjører scooter med smidde stempler. Disse stemplene har mindre masse enn originale og vil derfor varmes opp fortere. Ved oppvarming utvider de seg litt. De har også tightere klaring mot sylinder. Dette betyr at sjansen for kaldskjæring er høyere. Dette skjer når stempler utvider seg fortere enn sylindre slik at de kliper stemplerne. Det jeg gjør på scootre med smidde stempler er å aldri røre gassen før displayet viser minst 30 grader. Og aldri full gass før 50 grader. De første 2-3 fullgass draga er ikke lengre enn maks 4-5 sek. Kanskje litt vel forsiktig vil enkelte si men da er jeg hvertfall sikker på at motoren har blitt gjennomvarm og alt har utvidet seg det det skal. Etter det er det bare å kjøre på som man vil. 🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ og RS
Dessverre så er nok eneste løsningen for å sjekke ringene å demontere igjen for å sjekke. Kjipt å måtte gjøre jobben på nytt men jeg hadde gjort det uten tvil for å sove godt om natta. Du kan kjøre og håpe på det beste, og det kan holde under problemer i lang tid. Men så kommer våren og du ska klatre en lang bakke f.eks. så du lager mye varme i motor så kniper en ring. Da er det enda kjipere å tenke på at du ikke bare sjekket ringene først som sist og må ut med mange tusen på nytt for ny sylinder og stempler. Jeg må som regel justere minst en av ringene, ofte flere, de gangene jeg har montert smidde stempler fra enten Wiseco eller Wøssner. Har vært borti en scooter hvor ringene ikke ble sjekket og det jeg skrev ovenfor skjedde. Det gikk fint en stund helt til en ring knep og skapte havari.

Et tips til du bare bør ha i bakhodet når du kjører scooter med smidde stempler. Disse stemplene har mindre masse enn originale og vil derfor varmes opp fortere. Ved oppvarming utvider de seg litt. De har også tightere klaring mot sylinder. Dette betyr at sjansen for kaldskjæring er høyere. Dette skjer når stempler utvider seg fortere enn sylindre slik at de kliper stemplerne. Det jeg gjør på scootre med smidde stempler er å aldri røre gassen før displayet viser minst 30 grader. Og aldri full gass før 50 grader. De første 2-3 fullgass draga er ikke lengre enn maks 4-5 sek. Kanskje litt vel forsiktig vil enkelte si men da er jeg hvertfall sikker på at motoren har blitt gjennomvarm og alt har utvidet seg det det skal. Etter det er det bare å kjøre på som man vil. 🙂
Takk for svar :)
Ja skal ta å hive meg rundt å bare gjøre det så jeg får ro i sjela :)
Hvordan finner jeg ut av hvilken klaring det skal være?
 
Det fulgte ikke med noe om hvor mye ring gap det skal være i pakken fra wiseco.
Men jeg leser i instruksjonsboken til min scooter at det skal være 0.450 - 0.650 mm, blir det riktig? tenker siden jeg har wiseco og ikke orginale stempler?
 
Åpnet motoren og slik så sylinderene ut:
IMG_2225.jpeg
IMG_2228.jpeg


Scooteren har kun bakket ca 30 min… 125 komp på begge. Er det normalt?
 
  • Trist
Reaksjoner: Klykken
Det såg ikke bra ut, dessverre.

Her burde du sjekket både klaring mellom stempel og sylinder, samt ring-end-gap ja.
Det er en nøye prosedyre du må følge for å sjekke disse klareringene også, dem må man ta på rett plass i sylinderen og med ringer som sitter helt plant.

OEM stempel til sylinder klaring: 0.103 - 0.141 mm
OEM ring-end gap: 0.450 - 0.650 mm

Ser at stemplene dine står 85.00 på. Hvis dem faktisk er 85.00mm så er det ikke rart at sylindrene dine ser slik ut hvis det var nye sylindre du monterte, for da er det overdim stempler du har montert. Er det ny monosylinder eller?

Stemplene skal være 84.859 - 84.897 mm for å få korrekt klaring hvis du har sylindre som er 85.00mm bore.

Ellers så syns jeg det ser tørt ut inni der. Brukte du godt med 2t olje på stempler, kryssbolt, kryssboltlager, sylindervegger, osv, når du monterte sammen motoren? Har du hatt løs oljepumpe eller oljeslanger? Primet du alle slanger/pumpe før oppstart hvis du fikk luft i oljesystemet? Dette er jo ting som gjør forskjell på full havari og suksess.

Det du må gjøre nå er å ta av alt og de-glaze sylindrer med en "flex-hone" også kalt "ball-hone" av mange. Disse kjøper du hos cylmo f.eks. Evt så må du få ei motorsjappe til å de-glaze sylindrene for deg. Du kan ikke hone nikasil uten en diamant-hon, og det har ikke du. Etter de-glazing så må man inspisere sylinder for riper og kjenne etter om det er skader i nikasilen. Er det skader så er sylinderen søppel og må skiftes.

Angående start-problemer så har du garantert glemt noe under montering. En kontakt, en sensor, ett eller annet.
Sier ikke dette for å grave deg ned, men du må gjøre re-search og du må vite hva du holder på med før du gjør en sånn her operasjon, er du usikker og mangler kunnskap på hva og hvordan så er det best å sette jobben bort til noen andre, så slipper man å kaste inn over 10.000 kr i ei overhaling også ender man med skjært motor etter 30 sekunder på tomgang... Lykke til :) Spørs masse på forumet her, vi er her for å hjelpe.
 
  • Liker
Reaksjoner: EJ
Det såg ikke bra ut, dessverre.

Her burde du sjekket både klaring mellom stempel og sylinder, samt ring-end-gap ja.
Det er en nøye prosedyre du må følge for å sjekke disse klareringene også, dem må man ta på rett plass i sylinderen og med ringer som sitter helt plant.

OEM stempel til sylinder klaring: 0.103 - 0.141 mm
OEM ring-end gap: 0.450 - 0.650 mm

Ser at stemplene dine står 85.00 på. Hvis dem faktisk er 85.00mm så er det ikke rart at sylindrene dine ser slik ut hvis det var nye sylindre du monterte, for da er det overdim stempler du har montert. Er det ny monosylinder eller?

Stemplene skal være 84.859 - 84.897 mm for å få korrekt klaring hvis du har sylindre som er 85.00mm bore.

Ellers så syns jeg det ser tørt ut inni der. Brukte du godt med 2t olje på stempler, kryssbolt, kryssboltlager, sylindervegger, osv, når du monterte sammen motoren? Har du hatt løs oljepumpe eller oljeslanger? Primet du alle slanger/pumpe før oppstart hvis du fikk luft i oljesystemet? Dette er jo ting som gjør forskjell på full havari og suksess.

Det du må gjøre nå er å ta av alt og de-glaze sylindrer med en "flex-hone" også kalt "ball-hone" av mange. Disse kjøper du hos cylmo f.eks. Evt så må du få ei motorsjappe til å de-glaze sylindrene for deg. Du kan ikke hone nikasil uten en diamant-hon, og det har ikke du. Etter de-glazing så må man inspisere sylinder for riper og kjenne etter om det er skader i nikasilen. Er det skader så er sylinderen søppel og må skiftes.

Angående start-problemer så har du garantert glemt noe under montering. En kontakt, en sensor, ett eller annet.
Sier ikke dette for å grave deg ned, men du må gjøre re-search og du må vite hva du holder på med før du gjør en sånn her operasjon, er du usikker og mangler kunnskap på hva og hvordan så er det best å sette jobben bort til noen andre, så slipper man å kaste inn over 10.000 kr i ei overhaling også ender man med skjært motor etter 30 sekunder på tomgang... Lykke til :) Spørs masse på forumet her, vi er her for å hjelpe.
Bestilte byttesylinder og stempler fra Cylmo, så antok at dette passet ihop...
Oljet alt godt inn før jeg monterte og hadde itillegg olje i bensinen, scooteren bakket fint i 30 minutter så ble overrasket at det så sånn ut inni. Målte komp før jeg åpnet igjen og det var 125 på begge. Rørte ikke oljepumpa, men hadde som sagt olje i bensinen.
Noe har jeg gjort feil, det er jo opplagt :wallbash:Må bare ta det som dyrkjøpt lærdom....
Da skal jeg finne noen som kan de-glaze sylinderne så får jeg bare krysse fingrene på at sylinderen ikke ble ubrukelig.
 
Bestilte byttesylinder og stempler fra Cylmo, så antok at dette passet ihop...
Oljet alt godt inn før jeg monterte og hadde itillegg olje i bensinen, scooteren bakket fint i 30 minutter så ble overrasket at det så sånn ut inni. Målte komp før jeg åpnet igjen og det var 125 på begge. Rørte ikke oljepumpa, men hadde som sagt olje i bensinen.
Noe har jeg gjort feil, det er jo opplagt :wallbash:Må bare ta det som dyrkjøpt lærdom....
Da skal jeg finne noen som kan de-glaze sylinderne så får jeg bare krysse fingrene på at sylinderen ikke ble ubrukelig.
Hvis du har kjøpt både stempler og sylinder fra Cylmo så stemmer det nok, men stusset på at stemplene er merka med 85.00mm, men det kan være en henvisning til sylinderboringen også, at de stemplene er til 85.00mm sylindre. Noen stempelfabrikanter merker dem sånn, også er selve stemplene 84.88 f.eks, og noen stempelfabrikanter merker da stemplene med faktisk stempelstørrelse. Det kan være forvirrende for mange.

Hvilke stempler er det? Er det Wössner eller Wiseco så bruker som regel ring-end gap og stemme.
Er det Pro-X, Sno-X eller annet billigmerke så må ringene som regel files.

Olje i bensinen er bra. Godt med olje på delene under montering er bra.
 
Hvis du har kjøpt både stempler og sylinder fra Cylmo så stemmer det nok, men stusset på at stemplene er merka med 85.00mm, men det kan være en henvisning til sylinderboringen også, at de stemplene er til 85.00mm sylindre. Noen stempelfabrikanter merker dem sånn, også er selve stemplene 84.88 f.eks, og noen stempelfabrikanter merker da stemplene med faktisk stempelstørrelse. Det kan være forvirrende for mange.

Hvilke stempler er det? Er det Wössner eller Wiseco så bruker som regel ring-end gap og stemme.
Er det Pro-X, Sno-X eller annet billigmerke så må ringene som regel files.

Olje i bensinen er bra. Godt med olje på delene under montering er bra.
Det er wiseco stempler
 
Slik så stemplene ut, hva har skjedd egentlig?
 

Vedlegg

  • IMG_2240.jpeg
    IMG_2240.jpeg
    228 KB · Sett: 39
  • IMG_2239.jpeg
    IMG_2239.jpeg
    204,1 KB · Sett: 39
Ser egentlig for meg ut som en mild kaldskjæring. Du skrev du bare har bakka den i 30 min etter stempelskift før du åpna igjen? Altså bakka helt uten å røre gassen eller har du rusa den også? Og var det sammenhengende 30 min med bakking?
 
Ser egentlig for meg ut som en mild kaldskjæring. Du skrev du bare har bakka den i 30 min etter stempelskift før du åpna igjen? Altså bakka helt uten å røre gassen eller har du rusa den også? Og var det sammenhengende 30 min med bakking?
Det var ikke sammenhengende bakking, men ca rundt 30 min totalt. Hadde kanskje maks 2500 rpm når man rørte gassen.
 
Jeg er ingen tilhenger av å ha ting på tomgang, nytt må få litt "peising ", men det er nok ikke problemet her.
Du har fått mage gode råd over, men for meg ser det ut som du har alu rester i cylinder, å før i tiden var det syrevask med saltsyre som var tingen og så kontroll. Ikke at jeg har gjort det selv, behovet har ikke vært der enda.
Rart om cylmo ikke har levert rett.
Hadde du nok kjølevæske og sirkulasjon?
 
Syrevask er veldig tidkrevende og egentlig en drittjobb. Jeg hadde lett betalt for å få det gjort.