BRP Sprekk i oljetank. Vanlig hos BRP?

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
375
136
sønnafjells
Har altid hatt en rød flekk i snøen under Lynxen min når den har stått parkert over tid. Litt søl rundt oljetanken har det også vært. Ikke reflektert så veldi mye over det før, de fleste totaktere er ofte litt grisete rundt eksosporten og sølet ved tanken kan jo komme fra litt hastig påfylling. Nå i vår i forbindelse med "vårservice" tok jeg en nærmere kikk på dette, da det etterhvert ble en oljedam på garasjegulvet. Sylinderene var tørre og fine under eksosmanifolden, men rundt tanken var det igjen dette rødbrune klinet. Tørket reint igjen og så raskt over uten å finne noen åsak.
Nå har det seg sånn at snøen som var til stor glede for skuterkjøringa, tok kverken på båten min :( og derfor begynte jeg å se etter ny båt også. Tenkte at en Etec på hekken hadde vært passe også. Da oppdager jeg at mange av disse Evinrude Etech motorene selges med "sprekk i oljetank men går fint å bruke hvis du ikke fyller full tank". Nuvel! Sånt kan kjøpes nytt, men oppdager i BRP-pats catalogs at det er sendt ut servicemelding på disse.
Da begynner jeg å lure, Lynxen min er fra 04 og disse Evinrude motorene som omfatter "service bulletin" på oljetanken er fra ca mid 2000! Er det en sammenheng her , kanskje de har brukt samme tank i en rekke modeller :hmm:
Så, et langt innlegg oppsummert: Er det flere som opplever at oljetanken sprekker?
 

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
Forumsupporter
7 Apr 2013
5.582
3.565
Kunes
Aldri hørt om feil på oljetank annet enn hvis man strammer korken alt for hardt blir tuten oval og da lekker det litt der.
 

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
375
136
sønnafjells
Nei, det med lokket er det eneste jeg har hørt om også. Litt merkelig at tanken skal bli klinete når skutern står i ro på garasjegulvet, selv om den står på dolly og blir dytta litt rundt og tanken er full :hmm: Ser på "dootalk"" at det er diverse problemer med at veivhuset fylles med olje som, i følge selvoppnevnte petroleumseksperter skyldes at det brukes syntetisk olje på eldre motorer(pre Etec). Det med sprukne tanker var bare en refleksjon etter å ha studert båtannonser ei stønn . Får vel løfte`n opp og gjøre skikkelig reint så finner jeg vel no feil et sted. Skal nå uansett av med gassere for å dyse ned ett nr, samt bytte gummi, da blir det litt mere oversiktlig rundt tanken også. Hvis tanken har sprukket, bør det da være greit å få tak i en brukt, uten å være redd for at den er beheftet med samme problem.