Snøscooter vs atv med belter

6 Jan 2021
12
0
Asker
Hei, admin får slette om ikke innlegget passer, men jeg lurer på forskjellen på fremkommelighet i løssnø , samt trekkevne , mellom atv med belter og snøscooter. Har i dag en polaris widetrak som fungerer godt nok, men vurderer atv for også ha maskin om sommeren. Noen som har erfaring med atv med belter og evne til å trekke slede med last?

mvh Magnus
 
På sen vår og tidlig vinter er atv med belter vanskelig å slå men ellers er det elendig. De trekker veldig godt på hardt underlag men i løssnø kan du kjøre i ring i revers med scooteren du har. I revers er atv med belter veldig skjør og det er lett å vrenge av belter, knekke noe osv. Ellers blir forbruket sinnsykt høyt og med liten ATV tank må man fylle bensin hele tiden. Det er også er helsikes snøkaos rundt sykkelen når man kjører. Ser jækla tøft ut men det er alt. Hadde det kostet 15-20K for et beltekit, skulle jeg vurdert det men til 70-80K vurderer jeg ikke det engang.
 
På sen vår og tidlig vinter er atv med belter vanskelig å slå men ellers er det elendig. De trekker veldig godt på hardt underlag men i løssnø kan du kjøre i ring i revers med scooteren du har. I revers er atv med belter veldig skjør og det er lett å vrenge av belter, knekke noe osv. Ellers blir forbruket sinnsykt høyt og med liten ATV tank må man fylle bensin hele tiden. Det er også er helsikes snøkaos rundt sykkelen når man kjører. Ser jækla tøft ut men det er alt. Hadde det kostet 15-20K for et beltekit, skulle jeg vurdert det men til 70-80K vurderer jeg ikke det engang.
Hei, takker for nyttig svar??
 
Hmm, jeg er bare delvis enig med deg smaug1! Jeg bruker ganske mye tid på å kjøre skiløyper, både med skuter og tyngre utstyr. Her om året havarerte skutern samtidig som det kom mye snø (naturligvis) :mad: Vi hadde planlagt å ta opp en del nye løyper for sesongen og disse går over myrer og sjøer. Derfor er det uakuelt å bruke tyngre utstyr på dette (det finnes nok eksempler på hvordan senke en PB i myra)
Løsningen ble å låne en ATV med belter. For å oppsummere: Positivt. Drar slodd i løssnø bedre enn de skuterne jeg kan sammenligne med og ikke minst lettere å krypkjøre med, var aldri behov for å "ta rennafart", bare tusler fram. Den måtte dog kapitulere til slutt i 50 cm overvann og fullpakka slodd:D. Negativt. Går forferdelig sakte på transportstrekker (må kjøre på lavserie), Drikker voldsomt med bensin sammen med liten tank, gir liten effektiv rekkevidde uten å ha med ei 20 literskanne, føyker som et helvete så absolutt alt blir dekket av snø så fort en speeder på litt, lett å vrenge av belter og til slutt er det fordømt dyrt.
Vi vurderte å kjøpe en sånn FØR vi fikk låne en, men etterpå var vi ikke i tvil. Det ble ny skuter i stedet. Skutern er nok bedre til det meste.
Jeg driver litt med diverse skogsarbeid på si, og kunne tenkt meg en ATV til å løse enkelte transportoppgaver, men kommer ALDRI til å bytte inn skutern mot ATV med belter.
 
Hmm, jeg er bare delvis enig med deg smaug1! Jeg bruker ganske mye tid på å kjøre skiløyper, både med skuter og tyngre utstyr. Her om året havarerte skutern samtidig som det kom mye snø (naturligvis) :mad: Vi hadde planlagt å ta opp en del nye løyper for sesongen og disse går over myrer og sjøer. Derfor er det uakuelt å bruke tyngre utstyr på dette (det finnes nok eksempler på hvordan senke en PB i myra)
Løsningen ble å låne en ATV med belter. For å oppsummere: Positivt. Drar slodd i løssnø bedre enn de skuterne jeg kan sammenligne med og ikke minst lettere å krypkjøre med, var aldri behov for å "ta rennafart", bare tusler fram. Den måtte dog kapitulere til slutt i 50 cm overvann og fullpakka slodd:D. Negativt. Går forferdelig sakte på transportstrekker (må kjøre på lavserie), Drikker voldsomt med bensin sammen med liten tank, gir liten effektiv rekkevidde uten å ha med ei 20 literskanne, føyker som et helvete så absolutt alt blir dekket av snø så fort en speeder på litt, lett å vrenge av belter og til slutt er det fordømt dyrt.
Vi vurderte å kjøpe en sånn FØR vi fikk låne en, men etterpå var vi ikke i tvil. Det ble ny skuter i stedet. Skutern er nok bedre til det meste.
Jeg driver litt med diverse skogsarbeid på si, og kunne tenkt meg en ATV til å løse enkelte transportoppgaver, men kommer ALDRI til å bytte inn skutern mot ATV med belter.
Hei og takker for innspill. Mitt bruk er i hovedsak å trekke opplastet slede på 1,7km skiløype, før jeg må over på en smalere trase kun jeg kjører med mye bratt oppover og skarpe svinger der jeg ikke får benyttet meg særlig av fart. Har særlig en sving der jeg nesten må redusere farten, for at det så går veldig bratt opp, rekker ikke å få særlig fart med scooteren og her hender det jeg må "styre litt" for å komme videre. Vet ikke om belte atv kanskje er bedre her? Men det med å vrenge av belter, noen som kan si litt mer om det? Er det spesielle forhold/ situasjoner der dette skjer eller kan dette skje tilfeldig? Er jo noe skit om dette skjer når man er midt oppi noe.. Scooteren jeg bruker nå er en polaris widetrak 550, som egentlig fungere greit nok, men det er dette med å ha en maskin også på sommer, samt det å kunne brøyte osv- litt flere funksjoner.
Så ser jeg nedsiden med at det føyker mye - skjer også dette på hardpakkede skiløyper?
Kan nevne at det blir ikke særlig med rask kjøring, utover kanskje 30 kmt på denne skiløypa, litt usikker på hvilke hastigheter man får til med beltekit.
 
Avsporing av belter skjer sjelden ved kjøring framover...hvis beltene er strammet riktig. Det er oftest i revers at det skjer fordi da blir "slakken", på baksiden av drivhjulet og hopper av ved bakre vendehjul. Det skjer gjerne når det knotes, dvs du har kjørt deg litt fast og begynner å rygge litt, styrer hit og dit og sykkelen gjerne ligger litt på siden og akkurat når det passer minst så er et belte hoppet av. Kan man kjøre framover er det alltid å foretrekke.
Til trekking på hard skispor vil det nok fungere helt utmerket.

Det jeg kanskje likte minst med belte-ATV er at man får en veldig følelse av uendelig kraft og framkommelighet så lenge det er gode forhold men fallet til helt håpløst framkommelighet er veldig brå. Man tenker at "dæven den her er jo helt ustoppelig, æ kan kjøre overalt" og så blir snøen plutselig løs og dyp og man kommer ingen vei og hver minste meter må arbeides for.
Har ikke "snerten" til en snøscooter og sjåføren har heller ikke så stor påvirkning som med snøscooter. Med belte-atv har man oftest bare to valg; finn en annen rute eller gi full pupp framover. Å kjøre seg skikkelig fast og rygge ut kan ofte føre til havari. Heller man til høyre eller venstre, er det alltid risiko for belteavsporing.
Ikke noe særlig snøføyk på hardt underlag.
Skal også nevnes at svingradius er stooooor på de.
 
  • Liker
Reaksjoner: Magnus Kolgrov
Avsporing av belter skjer sjelden ved kjøring framover...hvis beltene er strammet riktig. Det er oftest i revers at det skjer fordi da blir "slakken", på baksiden av drivhjulet og hopper av ved bakre vendehjul. Det skjer gjerne når det knotes, dvs du har kjørt deg litt fast og begynner å rygge litt, styrer hit og dit og sykkelen gjerne ligger litt på siden og akkurat når det passer minst så er et belte hoppet av. Kan man kjøre framover er det alltid å foretrekke.
Til trekking på hard skispor vil det nok fungere helt utmerket.

Det jeg kanskje likte minst med belte-ATV er at man får en veldig følelse av uendelig kraft og framkommelighet så lenge det er gode forhold men fallet til helt håpløst framkommelighet er veldig brå. Man tenker at "dæven den her er jo helt ustoppelig, æ kan kjøre overalt" og så blir snøen plutselig løs og dyp og man kommer ingen vei og hver minste meter må arbeides for.
Har ikke "snerten" til en snøscooter og sjåføren har heller ikke så stor påvirkning som med snøscooter. Med belte-atv har man oftest bare to valg; finn en annen rute eller gi full pupp framover. Å kjøre seg skikkelig fast og rygge ut kan ofte føre til havari. Heller man til høyre eller venstre, er det alltid risiko for belteavsporing.
Ikke noe særlig snøføyk på hardt underlag.
Skal også nevnes at svingradius er stooooor på de.
Takker for info:)
 
En siste ting man bør ta med i betraktningen er hvorvidt man får lov til å kjøre det i det hele tatt..
En ATV med belter er fortsatt en ATV, den vil aldri kunne anses som en beltemotorsykkel (snøscooter) og de fleste dispensasjonsmuligheter vil vel da ikke funke..
 
En siste ting man bør ta med i betraktningen er hvorvidt man får lov til å kjøre det i det hele tatt..
En ATV med belter er fortsatt en ATV, den vil aldri kunne anses som en beltemotorsykkel (snøscooter) og de fleste dispensasjonsmuligheter vil vel da ikke funke

Sakset fra "lovdata" Motorferdselloven paragraf 5 Her står det spesifikt snøscooter. Ellers i loven nevnes motorkjøretøy. Så disp kan tydeligvis bare gis til snøskuter utenom næring eller løypekjøring.

5.​

Etter skriftlig søknad kan kommunen gi tillatelse til bruk av snøscooter for:

a.fastboende som i ervervsmessig øyemed vil påta seg
-transport mellom bilveg og hytte,
-tilsyn med privat hytte etter eierens oppdrag,
-transport for massemedia på reportasjeoppdrag,
-transport av funksjonshemmede,
-transport av ved,
-transport etter dispensasjon i medhold av denne forskrifts § 6,
b.funksjonshemmede,
c.eier av hytte for transport av bagasje og utstyr mellom bilveg og hytte som ikke ligger tilknyttet brøytet bilveg,
d.kjøring i utmarksnæring for fastboende,
e.transport av ved utover det som følger av denne forskrifts § 3 første ledd bokstav g,
f.gruppeturer på snødekt mark for beboere på helse- og omsorgsinstitusjoner, medlemmer av pensjonistforeninger eller forflytningshemmede. Turen må være i regi av helse- og omsorgsinstitusjoner eller ideelle organisasjoner. Tillatelse kan kun gis for transport til bestemte turmål og langs nærmere bestemte traseer dersom kommunen anviser slike.
Kommunen skal i tillatelser etter bokstav c kartfeste eller på annen entydig måte angi hvilken trasé som skal benyttes.

0Endret ved forskrifter 19 juni 1995 nr. 563, 26 juni 2009 nr. 863 (i kraft 1 juli 2009), 28 sep 2020 nr. 1893 (i kraft 1 okt 2020), 30 mars 2021 nr. 1193 (i kraft 16 april 2021).
 
Sakset fra "lovdata" Motorferdselloven paragraf 5 Her står det spesifikt snøscooter. Ellers i loven nevnes motorkjøretøy. Så disp kan tydeligvis bare gis til snøskuter utenom næring eller løypekjøring.


Det samme gjelder scooterløyper kommunene kan etablere, også der er det kun snøscooter som er lovlig å benytte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Wowiwo