LYNX Smaug's 2019 Lynx X-Terrain 850RE AR 3700

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
7 Apr 2013
6.406
2.013
Kunes
Hei,

Ble forsynt av X-trim'en til slutt og byttet den inn. Fikk den aldri helt opp på det nivået jeg ville når det kom til både framkommelighet og løypeegenskaper. Framkommeligheten er noe av det verste jeg har vært borti! Helt utrolig dårlig samtidig som den ikke var helt sinnsyk god på løypa heller.
Nuvel, nok om X-trim. Begynner med blanke ark med X-Terrain og merket umiddelbart at denne ville jeg trives skikkelig bra på. Framkommeligheten er milevis foran X-trimen og komfort på løypa er også bedre. Siden X-terrain også har bedre skitrykk helt naturlig føles den mer kontrollerbar i svinger også. Liker 51mm beltet godt og det er deilig å kunne spinne i løssnøen uten å greve seg rett ned. Man kan knote ganske mye før man står noe som bare er morro.
Den har påmontert hvit/sort Adventurefanger, hvit bukplate, LED ekstra fjernlys(anbefales hvis man ønsker mye bedre fjernlys som også lyser ganske bredt) og Lynx styrepad. Jeg har montert på justerbar styreforhøyer(125-165mm), PIAA led H13 pærer, GPS konsoll med GPS feste. De originale håndbeskytterene har jeg byttet ut med mountain håndbeskyttere. Synes de ser bedre ut og er jo mye sterkere og tåler en tur i skogen.
IMG_20190329_093804.jpg

IMG_20190330_121818.jpg

IMG_20190330_181924.jpg

Fikk også med LinQ 20 liter bag som jeg har så vidt begynt å bruke. Stor nok til en liten pølsetur men stort sett bruker jeg Adventurbag'en på 40 liter.
 
Tok min siste scootertur i går på Ifjordfjellet. Forholdene er svært variabel og skillet mellom bra kjøreforhold og elendig er temmelig brå. Er utrolig fornøyd med X-terrain som en allrounder. Satt på DRT clutchkit rett før påske og har vel kjørt 6-700km av totalt 1200km med DRT. Fungerer veldig bra og prøvd det både i skogen og på vidda WOT. Toppfart ligger på 150kmt etter GPS. Reima er gått totalt 1800km nå uten tegn til slitasje eller svakhetstegn. Original clutchoppsett på X-terrain er temmelig bra så om jeg ikke hadde hatt DRT kit'et fra før av, hadde det nok ikke blitt kjøpt inn. Liker giringen bra og 51mm belte passer mitt bruk perfekt.

Er helt utrolig hvor stor forskjell det er mellom PPS2 oppsettet på 18 X-Trim og 19 X-Terrain. Demper kalibrering er spot on og trenger kun service før neste sesong. Takler å kjøre en og to på uten å røre en skrue på demper/fjær noe som er ganske spesielt.

Til neste sesong er det bare tre ting som skal på plass og det er LinQ skvettlapp, beskyttelseplate opp på tunellen og utvidet bukbeskyttelse under bremseskive og kjedekassen mens det enda er helt
 
1800 km på samme reim er jo ikke dårlig da. Ski-Doo / Lynx fikk gjerne fix på reimproblemene på 2019 modellen?
Pen maskin du har :)
 
1800 km på samme reim er jo ikke dårlig da. Ski-Doo / Lynx fikk gjerne fix på reimproblemene på 2019 modellen?
Pen maskin du har :)
Takk takk. Ja er fornøyd med variatorer. Greia er vel at for at reim skal holde må clutching være korrekt i forhold til hvordan man kjører ellers smeller den og her har ikke BRP truffet noe særlig godt de senere år. Resten ser for meg å være fikset. Ligger man på rulla å kjøre må man ha giring og clutching som funker til det. En Titan smalt reima så det holdt i påska og en CF800 også. Reimdeksel var helt vridd og jævlig. Sånt skjer når man kjører scooteren utenfor det clutchingen er satt opp for tror jeg.
Nå kjører jeg 531 reim som er opplest og vedtatt er en dritt reim, til neste år kjører jeg nok XS821 eller 571 reim tror jeg.
 
Takk takk. Ja er fornøyd med variatorer. Greia er vel at for at reim skal holde må clutching være korrekt i forhold til hvordan man kjører ellers smeller den og her har ikke BRP truffet noe særlig godt de senere år. Resten ser for meg å være fikset. Ligger man på rulla å kjøre må man ha giring og clutching som funker til det. En Titan smalt reima så det holdt i påska og en CF800 også. Reimdeksel var helt vridd og jævlig. Sånt skjer når man kjører scooteren utenfor det clutchingen er satt opp for tror jeg.
Nå kjører jeg 531 reim som er opplest og vedtatt er en dritt reim, til neste år kjører jeg nok XS821 eller 571 reim tror jeg.

Jepp, tok reima på en kompis sin 14 Freeride 800 E-TEC, den var bare gått rundt 500 km. Med hard kjøring så holdt reima på PRO'en jeg hadde ca 1200 km. Er jo forbruksvare så :)
 
Det jeg ikke skjønner er hvordan reim kan holde så godt på SxS. En Maverick X3/RZR Turbo S har 174hk/168hk og veier rett under tonnet og kjøres i +30°C med 30-33" hjul, like forbannet holder normalt reim mange tusen km med hardkjør, skjønn det den som kan.
Ser man på sxsblog gutta kjører de som noen idioter og tar bare reim når de er helt fjott, ellers holder de leeeeenge. Merkelig
 
Har en xterrain 3900 RE 64 kam AR der har dem bomma totalt på oppsett på variatorer, et olja lyn opp til 100 så e d tomt, fikk å remlukt bare med litt tullekjøring så det der har e dårlig trua på, kjørte en freeride 154 med litt andre ramper 966 kontra 990 på xterrain å det virka mye likere, syns å 3900 har for lav giring, klarte å få 139 km/t på hardt underlag noe jeg syns er for dårlig, sjelden bruk for den farta men kan jo være gøy av til ellers en bra maskin når alt blir finspisset litt
 
Sist redigert:
3700 har 21-49 giring noe jeg synes fungerer finfint mens 3900 har 21-51 som jeg hadde på X-trim'en og ikke syntes fungerte noe særlig. I tillegg er 64mm belte elendig å kjøre fort med. De er rett og slett uegnet for det, derfor valgte jeg 51mm. Man kjenner at beltet begynner å jobbe veldig imot fra 80-90kmt og opp og bare suger til seg kreftene. Skal man kjøre fort, velg et annet belte. 59mm og oppover er elendig til det.
Prøv et DRT clutchkit. Funker veldig bra på X-terrain men det kan være greit å gire opp også i tillegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Xterrain2019
Har en xterrain 3900 RE 64 kam AR der har dem bomma totalt på oppsett på variatorer, et olja lyn opp til 100 så e d tomt, fikk å remlukt bare med litt tullekjøring så det der har e dårlig trua på, kjørte en freeride 154 med litt andre ramper 966 kontra 990 på xterrain å det virka mye likere, syns å 3900 har for lav giring, klarte å få 139 km/t på hardt underlag noe jeg syns er for dårlig, sjelden bruk for den farta men kan jo være gøy av til ellers en bra maskin når alt blir finspisset litt
HEI.
HAR DU GJORT NOEN ENDRINGER ANG GIRING ?