Skuter på lavbudsjett.

gammer´n

Medlem
Forumsupporter
22 Jan 2017
584
175
sønnafjells
Etter at drivakselen på den gamle Bearcaten min knakk på fredag kveld, har jeg begynt å titte litt rundt etter noe nyere. Den er 20 år, gått langt og hardt og jeg føler at jeg snart har reparert alt som kan ryke (var klar over at jeg kjøpte en totalt nedkjørt maskin). Den ble innkjøpt som et billig forsøk, for å se om vi kunne ha nytte aav en snøskuter. Kona er temmelig bevegelseshemmet pga MS. Vi har alltid tilbragt mye tid ute på fjellet hele året, men hun har aldri likt å kjøre skuter, selv om jeg har hatt flere oppgjennom åra. Men nå har vi forsøkt det i 4 år, og det funker. Gamleskutern har som tidligere nevnt brutt sammen nok en gang, så vi trenger en ny. MEN for at ikke den vesle goodwillen som er opparbeidet skal gå føyken, er det lavbudsjett som gjelder. Gjerne under 30 t. For å forsvare noe mer enn det, MÅ det være no spesielt bra.
Ingen spesielle krav annet enn at det skal være god plass til 2, og at den ikke går som en ubåt. Den bør også være enkel å entre ( ikke høy som et hus med masse utstikkere) mtp konas bevegelseshemning.Jeg kan tenke meg at vi kjører mellom 5 og 10 turer pr vinter. Mest på led, og at vi har med reinskinn, mat og litt ekstraklær. 2t eller 4t er egentlig uvesentlig. Men at jeg slipper å dra den med hjem for å serve/ reparere er absolutt et pre .Kan gjerne stå på hytta over sommeren og ta en lett service der, med oppfetting osv.
 
Finnes mye rart i touring klassen fra de fleste, og til maskiner under 30k ville jeg ikke tenkt så mye på hvilket merke osv, men letet etter en god deal i 5-600cc klassen eller tilsvarende. Saken er at det begynner å bli gamle maskiner, problemer vil komme og vedlikehold og utførte utbedringer er viktigere enn merke i første runde tenker jeg. Mulig du kan ha det greit på en halvlang maskin med større sal også? Husker vi hadde den polaris touring 800 i ca 2004-2005. Fantastisk skuter til slik bruk men motoren var noe søppel. 600 og 700 utgaven virket å være mye bedre.
Vet ikke hva skidoo gtx i rev chassis med 600 motor koster men tror også det kunne vært et alternativ, evt lynx sin touring. Skidoo rev finnes det et hav av deler i bruktmarkedet til.... jeg ville sett på de 2 sistnevnte først :)
 
Har sett litt på FS,FST og Frontier. Den siste er det ikke mange godord å finne om :biggrin: Men det meste er vel omkring effekten. FS er vel også belemret med gremlins i el anlegget på noen serier har jeg forstått. Å sette på en lengre sal, er vel ikke allverden, men mange halvlange som f,eks Crossfire eller Renegade er regga som enseter. Da må det styres med ny godkjenning. Har også sett at både Venture RS og RS Viking krabber nedover i pris. Men siden jeg har holdt på med AC siden 93, er det det merket jeg har brukbar kontroll på, Alt annet har jeg null erfaring med.
 
Alle BRP maskiner er ferdig godkjent med dobbelsal og reim over setet(som minimum). Med ryggstøtte og håndtak er det ikke behov for noe reim.
 
Ser at utvalget blir større ved å utvide budsjettet noe. Her er noen jeg har i kikkerten nå. Innafor opprinnelig budsjett: 02 Pantera 800, 02 Frontier, 07 Crossfire 700 og F8. Begge disse må ha "seat jack" eller annen ombygging. F8 er vel også for kort, og er vel egentlig uaktuell. I tilegg er en 07 Legend v2 800 innafor. Utenfor opprinnelig budsjett ligger en 09 mod summit 600 og en 10 mod x trim ef 550. De to siste har gått 10000 km. De andre ca halvparten, bortsett fra Legend som har gått 19000.
 
Sist redigert:
Det er nok Panteraen som er mest fristende. Ulempene er at den er ganske langt unna, har et gammelt chassis (sitte i, i stedet for sitte på) og er eldst av de jeg har på lista mi. Fordelen er at det er en AC :biggrin:, disse kjenner jeg temmelig godt til. Har dog ikke vært borti EFI før, men jeg har inntrykk av at det er driftsikkert.
Jeg tror dog at jeg får ta en tur i nærområdet i helga. Da er det BRP sine produkter som gjelder: Først en 09 Legend V 800, gått 19000 km. Hva skal en se spesifikt etter på en sånn, og hva er fornuftig pris ? Alternativt en 09 Summit 600 E tec 146 med 10000 km.
 
En 09 Summit 600 e-tec er en svært mye bedre scooter enn en Legend V800 men noe touring maskin er det jo ikke. Den er smal og "vinglete". Med 1+1 sete så blir den god å sitte på men du må kort og godt regne med å bruke en del penger før du får med deg kona på tur. Til gjengjeld så får du jo en fleksibel maskin.
 
Jaha, Legenden var sliten etter 20000 km ,og uten prutmonn. Summiten viste seg å være uregistrert. Øyna et håp i en 660 TT, men den var solgt. Begynner å bli litt dårlig tid nå, og fryktelig dårlig utvalg i nærområdet. Har faktisk vurdert å kjøpe usett, og bare få satt den på en lastebil og få den levert på døra .:nerve::nerve:. https://www.finn.no/mc/snowmobile/ad.html?finnkode=136334485. eller hvorfor ikke denne: https://www.finn.no/mc/snowmobile/ad.html?finnkode=137601936. Er regga for to , bare å skru på en ryggstøtte? Tar vel neppe sjangsen, men det begynner å bli litt frustrerende å se at den ene aktuelle kandidaten etter den andre dukker opp, men bare ikke her i nærheten. Som dere ser så slites jeg mellom det å hive meg på det første som dukker opp i rimelig nærhet og det å ha is i magan.
 
Jeg har 2 maskiner, mye for at jeg trenger 1... Før kjørte jeg i stykker rett før jeg virkelig hadde behov( gjerne hytteturen i påska), bare å fiks den gamle pluss kjøp en ekstra ;)
 
Jeg har 2 maskiner, mye for at jeg trenger 1... Før kjørte jeg i stykker rett før jeg virkelig hadde behov( gjerne hytteturen i påska), bare å fiks den gamle pluss kjøp en ekstra ;)

Har trang garasje og kone som synes jeg har for mye ræl", så jeg solgte "gamlekatta" fort som f for å få noen kroner til ny. Men jeg ser helt klart fordelen med det. Lurte litt på å dra å titte på en Ranger v1000, men er litt skeptisk. Har gått over 20000 trolig som utleiemaskin. På bildene så`n egentlig hel og fin ut, men det er godt mulig at alt skrangler når jeg røsker i boggi og forstilling. Denne motoren er heller ikke særlig smooth . Er en bit å kjøre også for noe som er litt "bobbob"
 
Har trang garasje og kone som synes jeg har for mye ræl", så jeg solgte "gamlekatta" fort som f for å få noen kroner til ny. Men jeg ser helt klart fordelen med det. Lurte litt på å dra å titte på en Ranger v1000, men er litt skeptisk. Har gått over 20000 trolig som utleiemaskin. På bildene så`n egentlig hel og fin ut, men det er godt mulig at alt skrangler når jeg røsker i boggi og forstilling. Denne motoren er heller ikke særlig smooth . Er en bit å kjøre også for noe som er litt "bobbob"
Prioriteringer ;) har også for liten garasje og mye rart men sånn skal det være. Ha litt is, det kommer noe annet hele tiden :)
 
Har vært innom den TZ`n ja, Tidligere sa jeg at den neste skulle bli nettopp en slik. Men nå, tja.Litt skeptisk til vekta og hvordan den klarer seg uttafor løypa. Har aldri hørt no særlig om disse. Enten betyr det at de bare virker hver gang, eller så er det solgt veldig få. Bearcat med stiv sleide har jeg kjørt myye. Så mye at jeg ikke vil ha. Riktignok en 660T Håpløs å rygge i snø med, Trælete å få opp og ned av henger , står og spinner. Men veldig behagelig å kjøre. Tar gjerne imot gode argumenter for en TZ1 Touring.
 
Har ikke noe erfaring med en slik TZ. Men har en kompis som kjører en Polaris Fst Touring. Blir vel sånn ca det samme. Den har overrasket meg en del ganger med tanke på fremkommelighet. Men alle som har mange år og km bak seg, vet at erfaring og kjøreferdigheter spiller mye inn :)
 
Ranger`n ble solgt kjapt. (trolig like greit) Vurderer også noe a`la renegade m ekstra sete. Er redd de blir litt slappe i fjæringa til å bære mellom 150 og 200 kg. Det finnes mye å se på , men jeg bør sortere ut en del. Kan ikke reise rundt å titte på alt som er. DET har jeg ikke tid til. Får prøve å "nettshoppe" dvs finne noen få og så satse på innspill fra brukere her på forumet. Har lufta Yamaha MP i en annen tråd her. Tydeligvis ingen som liker`n. Men ikke fordi den er dårlig bygd. Går på at den er "tippy" og dau, men da har jeg en følelse av at den kanskje ikke er prøvd opp mot det den er bygd for. Vil helst ha Cat, men utvalget er enten race eller heavy duty. Unntaket erT660 Touring den er fin, og driftsikker, med unntak av opplagring for driv og mellomaksel. Men et framtungt beist. Litt redd at TZ1 er i samme gata.
 
4t blir noe mere tung i nesa. Men snakker vi ikke Touring her? Lurt og ikke forhaste seg :)
 
Joa, vi snakker touring. Hadde som sagt en Bearcat 550 før. Tung den også, men BC 660t føltes myye tyngre enn hva den reelle vektdifferansen var. Føltes ofte som om den "hang igjen" foran. Var så markert at jeg rett som det var måtte se etter om styrejerna var nedslitt og krokete, eller at det hadde lagt seg is under. MEN av å til må det til håndmakt for å flytte de, og da hadde det vært kjekt å ha 200 og ikke 350 kg å bakse med. Mitt primære behov er en maskin som kan frakte to personer på en trygg måte og til en rimelig penge. Alle merker har jo "sine" feil på enkelte modeller, DET er f.eks av stor betydning å kjenne til. Jeg kan skru, men jeg vil gjerne ha litt innputs om HVA jeg bør være oppmerksom på. Det er nå snakk om en skuter som har minst ti år på nakken i BESTE FALL, med det budsjettet jeg har. Sånn for ordens skyld så var det med Renegade bare for å illustrere at det er flere sånne typer i markedet, enn SUV`er. Og at det kanskje var en mulighet å bruke en sånn med et sånt påbygg på setet. Men en 10-15 år gammal crossover har vel blitt såpass herja, at det er bedre å se på arbeids eller touring typer. Ungdommene i huset synes jo helt klart at "gubbskuter" er nettopp det, og at jeg burde kjøpe noe heeelt annet. Men nå er det primært jeg og madammen som skal ha ny skuter.
 
Ikke slede, kupert fjellterreng med 150-200 kg på skutern. Tror ikke jeg vil tilbake til 340 m 35 hk;). Gamlekatta med dryge åtti var helt ok.
Vil gjerne ha følelsen av å ha en kraftreserve, og ikke ligge på full tyn hele tida.