GENERELT Skråkjøring lynx commander

Proscooter

Medlem
1 Feb 2023
2
0
Geilo
Hei

Har fått meg en Lynx Commander jeg tenke å benytte til skogsarbeid. Jeg er helt fersk men har sett på noen videor da jeg synes skråkjøring er meget vanskelig. Du kan si det slik at det blir mye banning og steiking om bakken heller et par grader… På videoene har jeg sett at en må få scooteren på kant og kjøre da på innerskien. Alle videoer benytter løssnøscootere eller hva det kalles. Gjelder det for alle scottere også min arbeidshest at jeg må få den opp på kant når jeg kommer i en skråkjøring?

synes det er vanskelig/tungt å få den på kant. Er dette bare noe som må trenes eller er det innstilling / modifikasjoner man kan gjøre for at det blir lettere? tenker da på styre, fjærer, ski, skibredde Evt annet jeg ikke har tenkt på?
 
Prinsippet er det samme uavhengig av hva slags scooter du kjører..
Commanderen din er nok noe tyngre enn disse lekescooterne, bredere belte og forstilling gjør det heller ikke enklere..
Er det i tillegg en GT har den skikkelig bred forstilling som gjør det hele enda vanskeligere.
 
Hei

Har fått meg en Lynx Commander jeg tenke å benytte til skogsarbeid. Jeg er helt fersk men har sett på noen videor da jeg synes skråkjøring er meget vanskelig. Du kan si det slik at det blir mye banning og steiking om bakken heller et par grader… På videoene har jeg sett at en må få scooteren på kant og kjøre da på innerskien. Alle videoer benytter løssnøscootere eller hva det kalles. Gjelder det for alle scottere også min arbeidshest at jeg må få den opp på kant når jeg kommer i en skråkjøring?

synes det er vanskelig/tungt å få den på kant. Er dette bare noe som må trenes eller er det innstilling / modifikasjoner man kan gjøre for at det blir lettere? tenker da på styre, fjærer, ski, skibredde Evt annet jeg ikke har tenkt på?
Går helt fint å få den på en ski men det er faktisk lettere hvis bakken heller mye, altså ikke bare litt fordi da kan du gjerne overdrive litt og støtte med foten ytterst(wrong foot forward) og om så stoppe scooteren mens den står på en ski og bare balansere med en fot i bakken. Er bakken bittelitt skrå bare blir dette vanskeligere og krever mer naturlig balanse i kroppen og gjerne ikke så topptung scooter(men det går selvsagt).
Tipset er å øve i en bakke som er skikkelig skrå, type 20grader ish eller mer og med en del løssnø. Så må du bruke styringen til å vippe scooteren på kant. Da trenger du ikke å bruke krefter.
 
Min skråkjøring har ofte vært begge skia i snøen og ha vekt på innersiden. Ikke store hellingen som da har gjort det komplett umulig. Må nok øve på dette med å få den på en ski fremover.

Hvordan er commander til å leke seg med? Hva er realistisk å få til med den av forsering av terreng osv?
 
Er litt undermotorisert til å få til de helt store krumspring men kan helt greit hives litt rundt i skogen.
 
No kan du kjøra ganske skrått med begge skia i snøen, så lenge du har tyngdepunktet på rett side. Litt enklare å traversere med høgresida inn mot bakken og.