SKI-DOO Ski doo renegade 1000sdi 2006 spiser plugger

scooterdilla

Medlem
Forumsupporter
14 Jan 2015
52
10
Finnmark
Noen som vet hva som kan være feil? Kjøpte en renegade 1000sdi 2006mod nå i høst. Har startet den 3 ganger å kjørt litt hver gang, har måtte skifte plugger hver gang jeg har startet den. Har brukt nkg br9es plugger,men bestilte br8ecsix til den i dag
 
8'er plugger hjelper nok ellers er det jo en liten vitenskap å holde disse motorene fornøyde. Står mye på dootalk.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Sjekk innsug gummi først. Hadde dette problemet selv på en 600 sdi. Innsprøyting kompenserer ved å sprute inn ekstra bensin ved mager blanding( falskluft) da surner pluggene . Dette berget også min motor fra nedsmelting, heldigvis, hadde jeg hatt en forgasser motor hadde den ikke berget. Sjekk disse du, både under og oversiden av gummien, der hvor gummien er vulket til anleggsflaten mot manifold
 
Dette kan jeg ikke skjønne. Det er ingen mekanismer i SDI systemet som kan fange opp evt mager blanding pga falskluft.
 
Dette kan jeg ikke skjønne. Det er ingen mekanismer i SDI systemet som kan fange opp evt mager blanding pga falskluft.


Da forstår jeg ikke åssen motor har klart seg med lekkasje på en hel vinter, eller mere ,4 flenger tilsammen , hver på ca 4 cm ,på over og under siden av begge innsug.
Eksos føler/lambda,eller hva en skal kalle det, føler på eksos temperatur og forholdet luft bensin såvidt jeg vet, ikke sikkert det er det samme på totakter som på 4 takter. Var bare en tanke jeg gjorde meg da dette skjedde hos meg, plugger bytta jeg hele tiden, og plugger ble nøttebrune etter skifte av innsugene, og alt ble ok . Noen som kan forklare hvorfor dette ble ok hvis ingenting kompenserer for lekkasjen?
 
Føleren er kun en temperatursensor. Den riker riktignok opp blandingen når eksostemperaturen går opp men du ville ha merket at scooteren går veldig dårlig, fjusker og styrer særlig når alt er kald. Kanskje det rett og slett bare er en jævla god motor? Noen motorer vil bare ikke dø!
 
Hehe, kan være det, nå kjøpte jeg skuteren nok med denne feilen, og har egentlig ikke merket noe bortsett fra surning av plugger , grunnen til at jeg svarte på 1 innlegg, var at dette fikset min plugg spisende motor
 
Når jeg tenker etter så er ikke SDI særlig ømfintlig for falskluft siden dysene står etter innsuget(Semi direkt i motsetning til e-tec hvor dysene står på toppen = direkte innsprøytning). Alle motorer hvor dysene står etter innsuget kan du egentlig ikke få falskluft med katastrofiske følger noe som sikkert forklarer at driftsikkerheten på disse er mange hakk bedre enn forgassermotor.
 
Sjekk innsug gummi først. Hadde dette problemet selv på en 600 sdi. Innsprøyting kompenserer ved å sprute inn ekstra bensin ved mager blanding( falskluft) da surner pluggene . Dette berget også min motor fra nedsmelting, heldigvis, hadde jeg hatt en forgasser motor hadde den ikke berget. Sjekk disse du, både under og oversiden av gummien, der hvor gummien er vulket til anleggsflaten mot manifold
Dette kan jeg ikke skjønne. Det er ingen mekanismer i SDI systemet som kan fange opp evt mager blanding pga falskluft.
Har byttet til br8sce plugger nå (forhandler mente de skulle holde hele vinterenvinteren) og det funket meget bra, men sist jeg lot den bakke seg varm så gikk venstre plugg når jeg ga gass, virker som at den bare tar den venstre pluggen. Hva kan det være? Har fått høre at den burde justeres til å bakke på 2200rpm, den bakker på 2000 nå ,men synker til ca 1600 når den blir varm. Går som en kule så lenge pluggene holder.
Har også fått noe klikke lyder i variator siste tur, så da lurer jeg på om det kan være vektene som er slitt? Vet ikke om det er trygt å kjøre den som den er eller om æ burde få overhalt variator først siden det er en såpass kraftig motor. Min gamle grand touring har hatt samme lyd lenge uten problemer,men den er bare 470 så ikke nært like mye kraft i sving der
 
TRA primæren lager litt lyd, sånn er de bare. Hvilken olje kjører du på?
 
TRA primæren lager litt lyd, sånn er de bare. Hvilken olje kjører du på?
Usikker hvilken olje som er på den nå, det var forhandler som har fylt olje før jeg kjøpte den.
Skal kjøpe en olje jeg ble anbefalt av forhandler her jeg bor. husker ikke hva den heter,men det var en dyrere olje med bedre smøring
 
Det har blitt skrevet mye om oljevalg på 1000 SDI og jeg mener å huske at konklusjonen var at den motoren likte XPS mineralolje best. Du må nok leve med at den motoren aldri vil være problemfri mtp pluggforbruk osv.
 
Oppdatering på plugg problemet.
Jeg begynte å bruke br8ecs og nå går den bedre og mye lengre tid mellom plugg bytte.
Men nå har jeg oppdaget noe slitasje på kjede å drev i gir kasse, så jeg lurer på hvilken gir olje jeg bør bruke på den?
og hvor får jeg kjøpt billigere deler?
Så på sledstore at øvre drev alene koster rundt 2770kr
 
Slitasje på drev og kjede? Bilde? Prøv en BRP forhandler. Tipper delene er billigere der.
 
Slitasje på drev og kjede? Bilde? Prøv en BRP forhandler. Tipper delene er billigere der.
,Det ble litt feil, mente jeg tror det er slitasje, har ikke åpnet ennå å sett, men der er mye lyd fra girkasse og smeller når jeg starter å kjøre og veldig mye spon i oljen.
Skal bytte olje å prøve å stramme kjeden i dag å se om det blir bedre før æ åpner
Hvilken gir olje burde jeg bruke?