POLARIS Geir0's garasjetråd,nå polaris khaos 155 boost. 3"

Lenge siden jeg har skrevet no her.
Men ble en oppgradering i år til boost🙂
Prøvde den første gang i helgen, er innkjøring så ble ikke så villt, men sykt artig uansett😃
Er montert m&m kjøler på den, men slet veldig med å holde tempen under 75 grader på løypa, måtte stoppe kjøle den ned, men det var jo fryktelig tungvindt på matryx chassiset å kjøle ned med snø.....
de som selger kjøleren sier det skal godt gjøres at tempen kommer over 70 grader, så synes det var rart🤔 Noen som har erfaring å dele om dette?
Vis vedlegget 79048Vis vedlegget 79049
Monterte slikt kit på min Axys, men synes ikke det er noe WOW faktor. Vurderer å montere en bryter (man/auto) så man kan starte vifta tidligere vist man veit man skal kjøre en distanse på løype med dårlig kjøling 🤔
 
Monterte slikt kit på min Axys, men synes ikke det er noe WOW faktor. Vurderer å montere en bryter (man/auto) så man kan starte vifta tidligere vist man veit man skal kjøre en distanse på løype med dårlig kjøling 🤔

Har en kompis med radioatorkit fra M&M på sidewinder. Han gjor det som du skriv og kobla vifta på egen bryter. Mente den starta alt for seint. E jo egentlig ingenting i veien for at vifta går konstant. Termostaten på motorn vil jo regulere tempen forde og kanskje da man får best nytte av den 🤔
 
  • Liker
Reaksjoner: Geir0 og trulsen
Monterte slikt kit på min Axys, men synes ikke det er noe WOW faktor. Vurderer å montere en bryter (man/auto) så man kan starte vifta tidligere vist man veit man skal kjøre en distanse på løype med dårlig kjøling 🤔
Ikke noe dumt idé det nei🙂
 
Kjørte litt med den i går, da kom det opp feilmelding på low fuel pressure. Google litt og det var visst en veldig vanlig feil, så leverte den hos en forhandler på vei hjem🙂

Er El start på den, vurderer å fjerne den, veier jo voldsomt mye, og ser litt på sluttpotte også, kan jo spare rundt 20kg på å bytte potte å fjerne El start, det er mye!
Merker den er voldsom tung iforhold til axysen jeg hadde.
Tung å hive på siden er den også synes jeg.

Skulle hatt en potte som var tilnærmet lik på lyden, men det finnes vel ikke, de fleste pottene skriker jo når man kommer opp i 8000rpm...
Noen som har erfaring med denne?
Man får jo også sånn quiet baffle core som man kan montere i enden av potta for å dempe lyden. (Link nr2)

 
Om du synes den er tung å legge på sia så må du heller se på demperoppsettet ditt. Kan være du kjører alt for mye preload eller kompresjon forran eller for lite i understellet i forhold til forran. Bret Turcotte har noen videoer på youtube om demperoppsett på Khaos. :)

Men fjerning av vekt er ikke dumt. Elstart veier vel totalt rundt 12 kg. Personlig ville jeg beholdt elstart men heller gått for lettvekts batteri og batteriholder fra bikeman. Sparer ca. halvparten av vekta. En lettvekts lyddemper i tillegg sparer yttligere 3-6 kg så er du fort nede på vekt av en stock maskin uten elstart, men har fortsatt fordelen av å slippe å trekke igang maskinen ørten ganger i løpet av en dag i skogen 😁

 
Om du synes den er tung å legge på sia så må du heller se på demperoppsettet ditt. Kan være du kjører alt for mye preload eller kompresjon forran eller for lite i understellet i forhold til forran. Bret Turcotte har noen videoer på youtube om demperoppsett på Khaos. :)

Men fjerning av vekt er ikke dumt. Elstart veier vel totalt rundt 12 kg. Personlig ville jeg beholdt elstart men heller gått for lettvekts batteri og batteriholder fra bikeman. Sparer ca. halvparten av vekta. En lettvekts lyddemper i tillegg sparer yttligere 3-6 kg så er du fort nede på vekt av en stock maskin uten elstart, men har fortsatt fordelen av å slippe å trekke igang maskinen ørten ganger i løpet av en dag i skogen 😁

Takker for tips, skal se de filmene🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: MHP
Kjørte litt med den i går, da kom det opp feilmelding på low fuel pressure. Google litt og det var visst en veldig vanlig feil, så leverte den hos en forhandler på vei hjem🙂

Er El start på den, vurderer å fjerne den, veier jo voldsomt mye, og ser litt på sluttpotte også, kan jo spare rundt 20kg på å bytte potte å fjerne El start, det er mye!
Merker den er voldsom tung iforhold til axysen jeg hadde.
Tung å hive på siden er den også synes jeg.

Skulle hatt en potte som var tilnærmet lik på lyden, men det finnes vel ikke, de fleste pottene skriker jo når man kommer opp i 8000rpm...
Noen som har erfaring med denne?
Man får jo også sånn quiet baffle core som man kan montere i enden av potta for å dempe lyden. (Link nr2)

Nå må du ikke glemme at turboen legger til en del vekt, så om du ikke hadde turbo på axysen din blir det jo litt feil å sammenligne slik. Men som nevnt over hær så ville jeg funnet et lettvektsbatteri det sparer utrolig mye. Kjørte med et slikt som bare veide 400g på min 9R i fjor, det var av en rimelig type så det tok ikke første iskalde start men ellers startet den lett.
 
Nå må du ikke glemme at turboen legger til en del vekt, så om du ikke hadde turbo på axysen din blir det jo litt feil å sammenligne slik. Men som nevnt over hær så ville jeg funnet et lettvektsbatteri det sparer utrolig mye. Kjørte med et slikt som bare veide 400g på min 9R i fjor, det var av en rimelig type så det tok ikke første iskalde start men ellers startet den lett.
 

Vedlegg

  • 20230303_185923.jpg
    20230303_185923.jpg
    366,2 KB · Sett: 41
  • 20230303_183727.jpg
    20230303_183727.jpg
    309,6 KB · Sett: 40
Nå må du ikke glemme at turboen legger til en del vekt, så om du ikke hadde turbo på axysen din blir det jo litt feil å sammenligne slik. Men som nevnt over hær så ville jeg funnet et lettvektsbatteri det sparer utrolig mye. Kjørte med et slikt som bare veide 400g på min 9R i fjor, det var av en rimelig type så det tok ikke første iskalde start men ellers startet den lett.
Helt sant, men den virker veldig mye mere tung å hive på en feks 9r som en kamerat har, utrolig leken scooter. Veier batteriet 6kg, det er jo helt vilt. Må få kjøpt ett lett ett sånn som du.
Tenker jeg skal få prøvd den ordentlig i januar å se, hvis ikke blir det 9r🙂 gøy med turbo, men gøyere med en lett og responsen scooter🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: as0laas
Monterte slikt kit på min Axys, men synes ikke det er noe WOW faktor. Vurderer å montere en bryter (man/auto) så man kan starte vifta tidligere vist man veit man skal kjøre en distanse på løype med dårlig kjøling 🤔
Radiator er litt oppskrytt. Er jo standard på min Lynx 850 men har konkludert med at jeg neste gang lett kan droppe det. En god isriver er MYE mer effektiv. Husker ikke i farten nå viften starter men veldig sent i allefall. Vekten i snuten og høyere opp i chassis rettferdiggjør ikke effekten imho.
 
Radiator er litt oppskrytt. Er jo standard på min Lynx 850 men har konkludert med at jeg neste gang lett kan droppe det. En god isriver er MYE mer effektiv. Husker ikke i farten nå viften starter men veldig sent i allefall. Vekten i snuten og høyere opp i chassis rettferdiggjør ikke effekten imho.
Sant det. Tenker jeg heller vil ha mtntk tunnelkjøler etterhvert, de fungerer bra synes jeg🙂
 
Endelig tid til å dille litt med scooteren.
Har hatt lyst til å gjøre dette med de andre scooterene men har aldri blitt noe. Så blir gøy å se om dette har noe effekt, eneste er om jeg skal sveise på ei perle så den ikke stikker så langt igjennom skien🤔

20231220_211210.jpg
20231220_214024.jpg
20231220_215247.jpg
 
  • Ooohh!
Reaksjoner: Klykken
Da var det tid for å fjerne El starten, mye vekt man får bort! Men vet noen om man må ha en dummy i det stikket, eller må man ta vare på hele ledningsnettet?🤔
Er den vanlige lekkasjen ifra slangen inn på pumpa også, så skal til på det også etterhvert🙂
20231224_143733.jpg
20231224_140053.jpg
 
Ska egentlig være en blindplugg i kontakten når du ikke har elstart, men det kan du løse med litt antistatisk silikon og elteip også. :)